נגיעות: יפן, להתאהב עד אין קץ

הטיול ביפן אינו דומה ואף לא מזכיר מדינה כלשהי בה דרכה כף רגלי. בכלל נדרשו לי ימים לא מועטים כדי להכיל גודלו של המסע. יפן הינה מדינת איים מבודדת. מציאות שחייבה את היפנים להקים תרבות מיוחדת האופיינית רק להם. במהלך ההיסטוריה נפתחה יפן בתקופות מסוימות להשפעות תרבותיות מחוץ, אך רוב רובו של הזמן האומה והעם היפנים התנתקו מרצון. זאת יפן, על קצה המזלג

את החיבור שלי על יפן אפתח בשאלה איך אומרים תודה ביפנית?
בסוף הכתוב, הכל יובן.
חלפו להם כמה ימים מאז חזרתנו מיפן, במהלכם מצאתי עצמי מתלבט מה לכתוב ובכלל איך אסכם חוויה מעצימה של מסע זה בארץ השמש העולה. ברשותכם אחלוק עמכם כמה הגיגים של יופי, מסורת, ובעיקר בני אדם…
כאחד שטייל ותר ארצות רבות אני יכול להעיד על עצמי כי הטיול ביפן אינו דומה ואף לא מזכיר מדינה כלשהי בה דרכה כף רגלי. בכלל נדרשו לי ימים לא מועטים כדי להכיל גודלו של המסע. יפן הינה מדינת איים מבודדת. מציאות שחייבה את היפנים להקים תרבות מיוחדת האופיינית רק להם. במהלך ההיסטוריה נפתחה יפן בתקופות מסוימות להשפעות תרבותיות מחוץ, אך רוב רובו של הזמן האומה והעם היפנים התנתקו מרצון. מהלך זה של ההיסטוריה גרם ליפנים להיות מעשיים מאוד בבואם להטמיע בתרבותם את שחשבו כמיטב מתרבויות אחרות.

למידע נוסף:

ועכשיו אני מגיע אליך אורי, "מר יפן" בשפתנו. הפגשת אותנו עם תרבות עתיקה אך בו בזמן מודרנית להפליא. פגשנו ענקי סומו המבטאים את תרבות יפן העתיקה ובאותה נשימה עלינו לנסיעה מהירה ברכבת קליע שאין רבות כמותה ומבעד לחלונותיה צפינו בפסגתו המושלגת של הר פוג'י. נכנסנו אט אט ליער עצי במבוק קסום והרגשנו כבסיפור פנטסיה בלתי נגמר, התקרבנו לאותם גשרים אדומים שרק ביפן הם יפים כל כך, עצים אדירים דמויי סקוייה קיבלו פנינו ביערות העד והנהרות הגועשים. ליטפנו והאכלנו איילים נקודים ליד העיר נארה. למדנו פרקי לחימה ראשוניים במדרשה לסמוראים ובמקביל שוטטנו ברובע גינזו המפואר. ביוקוהומה אצרו עינינו כל פרט מהנמל האדיר כמו גלגל הענק הלונה פארק המפורסם. הילכנו נינוחים בגני בונסאי מיניאטורים ועלינו בנסיעה מושלגת בדרך האלפים היפנים. עברנו באמצעות 'שפים' מקומיים קורס מזורז בבישול יפני ואפילו הכנו ׳טאמפורה׳ בשמן רותח, ביקרנו במקדשים וטירות עתיקות, ולכל מקדש וטירה יש את סיפורו. זה בעל גג מוזהב והאחר שחור כעורב. נכנסנו לבית ספר ולמדנו את רזי סודות התיפוף היפני, ויכול אני להעיד על עצמי שהוצאתי אגרסיות בכמות בלתי מבוטלת אל מול המראות שאינן יודעות לשקר. בטאקאימה התארחנו במלון מסורתי שכלל רחצה יפנית מסורתית בבריכות אונסאן.

בריכות אונסאן

ענקי סומו

גנים יפניים

סעודה יפנית

הצלחנו לראות הרבה צדדים של יפן! כיצד משתלבת לה באופן הטבעי ביותר ה"שינטו" עם דת הבודהה. ביפן נהוג לומר שנולדים בדת שינטו חיים כמאמיני "בודהה", ומתים ונקברים בהתאם לדת ה"שינטו", נטלנו חלק בטקס שתיית תה מסורתי כפי שרק ביפן יודעים. נכנסנו לעולם הגיישות שם גם למדנו את הנוסח היפני למשחק "אבן נייר ומספריים", שנקרא ביפנית "הצייד הזקנה והנמר". חזרנו להתלהב והפעם מקרוב ממראהו המיתמר של הר הפוג'י ופסגתו המושלגת. במהלך הימים אכן נדבקנו במה שמכונה "רעלת יפן" (השיגעון לניקיון בכל מקום). כששבתי ארצה הוצאתי מכיסי כמה עטיפות נייר של סוכריות שלא העזתי לזורקם לרוח ביפן. באותם ימים פעלו אצלנו "שעות נוספות" מירב החושים – טעם, ריח, ראייה, שמיעה, ואוסיף חוש חדש משלי "אסתטיקה".
ואולי לסיכום אומר: יפן גרמה לנו להתאהב בה עד אין קץ. ואין ספק, פה בכנען אני נושא עימי חוויה תרבותית מורכבת להפליא. אין לי מושג איך אומרים תודה ביפנית, ביררתי והנה היא התודה: doumo arigato gozaimasu.

—————–

קבוצת אִתכם – הורים שכולים. לפני כ-9 שנים קיבלתי הצעה מיהודים ישראלים הנמצאים באורלנדו ארה״ב לארגן קבוצות של הורים שכולים כדי להגיע לשבועיים של ״התרגעות״ באורלנדו. בהגיענו בסבבים חודשיים לאורלנדו פגשנו בשניים מהיוזמים: ויקטור אייל ורונית רעייתו ואורי ארגוב ומרים רעייתו. לאחר שנתיים של סבבים הציע אורי ארגוב שידע רב לו בנושאי תיירות לקחת את 60 ההורים השכולים לביקור ביפן, שנה לאחר מכן יצאנו לביקור בניו זילנד ובשנת 2019 ביקרנו בחורף ב-Highland שבסקוטלנד.
מגפת הקורונה קטעה את הנסיעות.