תפריט עמוד

כל הורה מכיר את החיפוש הבלתי פוסק של אטרקציות שיעסיקו את הילדים בחופש הגדול וירחיקו אותם קצת ממסך המחשב והטלוויזיה. מחירן הגבוה של האטרקציות והחום והלחות הגבוהים שבחוץ גורמים לכך שפעמים רבות כל המשפחה מוצאת את עצמה שוב ושוב בקניון הסמוך. זה לא חייב להיות כך. ברחבי הארץ יש מרכזי מבקרים של חברות רבות, חלקן לאומיות וחלקן מסחריות, בהן אפשר ליהנות מבילוי מחכים, מעניין ומהנה, ללא עלות. הנה כמה דוגמאות:

מרכזי המבקרים של מקורות
מקורות, חברת המים הלאומית של ישראל, מספקת כשמונים אחוז ממי השתייה בישראל. במרכזי המבקרים של מקורות שפזורים בכמה מוקדים ברחבי הארץ אפשר ללמוד הרבה מאוד על הדרך שהמים עוברים עד שהם מגיעים לברזים בבית שלנו, ובדרך להפנים את חשיבות החיסכון במים.

מרכז המבקרים החדש ביותר של מקורות, ולדעת רבים גם המוצלח ביותר, הוא מרכז המבקרים אשכול ששוכן באתר אשכול, מול קיבוץ חנתון. באתר נמצא מפעל סינון וטיהור המים היחיד בישראל והרביעי בגודלו בעולם. במרכז המבקרים החדשני אפשר ללמוד על מסעה של טיפת המים מהכנרת ועד לברז בבית באמצעות סרטוני וידאו, אנימציות, דגמים מוארים ,מפות ,סרט, ומשחק טריויה אינטראקטיבי בו הופכים המבקרים להיות לרגע עובדי "מקורות" ולוקחים על עצמם משימה מאתגרת של אספקת מים איכותיים לתושבי המדינה. הביקור במקום מתאים לגילאי 10 ומעלה ונמשך כשעה וחצי.

למקורות יש כמה מרכזי מבקרים מרתקים נוספים. באתר ההיסטורי ספיר, הסמוך לחוף חוקוק בכנרת, נמצאת התחנה הראשונה של המוביל הארצי. הסיור במקום כולל סיפורים והסברים על הקמת המוביל הארצי, צפייה בסרט על בניית המוביל הארצי וגול הכותרת היא סיור בתחנת השאיבה החצובה בבטן ההר.

מעניין לבקר גם באתר מעיינות הירקון הסמוך לקיבוץ גבעת השלושה. האתר מהווה את צומת המים הראשי של ישראל – אליו מגיעים מי המוביל הארצי מן הצפון, ויחד עם מי המעיינות, הם מוזרמים בשני קווי מים גדולים אל הנגב ובאמצעות קו מים נוסף לגוש דן. במרכז המבקרים שומעים המבקרים הרצאה מעניינת על המים בישראל, צופים בסרט קצר על חיסכון במים, משתתפים בסיור בתחנה ההיסטורית התת-קרקעית ורואים את המשאבות, ולבסוף מטיילים בטיילת מעיינות הירקון הנמצאים בסמוך בתוך סבך האשלים והצומח. המעבר נעשה בצינור מתחת לכביש המוליך לשביל תצפית על המעיינות ועל תל-אפק הסמוך. בסיום טיילת המעיינות מחכה למבקרים הפתעה, מנוע "פק-פק" משנת 1938, הפועל ומשקשק בקול. מנועים רבים כמותו שאבו בעבר את מי הירקון ישירות מהנחל.

יש לתאם מראש את הסיורים בטלפון 1-800-250-270

מרכז המבקרים מעיינות הירקון של מקורות. צומת המים הראשי של ישראל | צילום: משה שי

מרכזי המבקרים של חברת החשמל
בימים אלה, בהם החום כבד, צריכת החשמל בשיאה וחברת החשמל מאיימת בהפסקות חשמל מזדמנות, אפשר ללמד את הילדים מאיפה מגיע החשמל, שהפך לחלק כל כך מובן מאליו ובלתי נפרד מחיי היום יום שלנו. לחברת החשמל יש שלושה מרכזי מבקרים – בחיפה, בחדרה ובאשקלון, בהם אפשר לקבל תשובות לשאלות חשובות כמו איך מייצרים את החשמל, איך הוא מגיע אלינו הביתה, איך ממזערים את הפגיעה בסביבה ועוד.

מבין מרכזי המבקרים של חברת החשמל, מעניין במיוחד לבקר במרכז המבקרים אורות רבין שבחדרה. אתר "אורות רבין" הוא אתר ייצור החשמל הגדול במדינה. זהו גם האתר הראשון שבו החל ייצור חשמל מפחם בראשית שנות ה-80 של המאה העשרים. הסיור במרכז המבקרים, ששוכן באולם חדש ומרשים, כולל צפייה בסרטון שעוסק בייצור החשמל, הדרכה במיצג אורקולי, סיור ממונע אל מזח פריקת הפחם, שגולש כשני קילומטרים לתוך הים, ולבסוף נסיעה דרך מאגרי הפחם הענקיים.

הסיור, שנמשך שעה וחצי, מתאים לגילאי 11 ומעלה. הביקורים במהלך השנה מיועדים לקבוצות מאורגנות בלבד, אבל בחופשת הקיץ ובחגים מתקיימים במקום ימים פתוחים שמיועדים למשפחות ולבודדים. את הביקור יש לתאם מראש בטלפון 03-5677777.

איך מגיעים? יש לרדת מכביש החוף (כביש מס' 2) במחלף קיסריה ולנסוע לכיוון אתר תחנות-הכוח שנצפה מן הכביש. הכניסה לאתר נמצאת מערבית למחלף, בדרך לקיסריה.

פארק אריאל שרון. הר הזבל הפך לפארק ירוק | צילום: תמר עמית, פארק אריאל שרון

פארק אריאל שרון
פארק אריאל שרון, שמוכר לרבים בשמו הקודם – חירייה, היה במשך שנים אתר זבל מצחין, בו התנוסס הר הזבל חירייה. בשנים האחרונות המצב השתנה. למרגלות הר חיריה ממוקמת תחנת מעבר לפסולת, מהגדולות בעולם. מדי יום מגיעות לאתר כ-800 משאיות אשפה הפורקות 3,800 טונות של אשפה ביתית וגזם גינות, וכ-400 משאיות נוספות המובילות כ-1,500 טונות של פסולת בניין מ- 18 רשויות מקומיות בגוש דן. עם כניסת משאיות הפסולת לאתר, הן מופנות אל תחנת המעבר ממנה הן ממשיכות לאתרי הטמנה בדרום, ואל מתקני המיחזור השונים, שם הן פורקות את הפסולת אל תהליכי מיון, הפרדה ומיחזור. ההר עצמו נמצא בתהליכי שיקום ובמקום שבעבר כמעט והיה לא אפשרי לשהות בו בשל הריח יש היום פארק ירוק ופורח שמציע תצפית נהדרת על גוש דן. בפארק  יש היום מרכז לחינוך סביבתי, בו מתקיימים סיורים חווייתיים בהם אפשר ללמוד את כל מה שרציתם לדעת על הפסולת ומחזורה. למרות התדמית הלא פופולרית של הזבל, הסיור מרתק, והמבקרים לומדים במהלכו מה עושים עם הפסולת האורגנית, איזה שימוש יש לגזם הגינות ואיך מנצלים בצורה היעילה ביותר את נוזלי האשפה. בחגים ובחופשות אפשר להשתתף גם בסדנאות מחזור ויצירה מחומרים ממוחזרים. האזור שמסביב לפארק מזמין לטיולים ברגל או באופניים, וזו הזדמנות נהדרת לראות את נחל איילון, כבר לא מזוהם, וסביבו צמחייה יפה וציפורים רבות.

איך מגיעים? כדי להגיע לאתר יש לנסוע על כביש 4 לכיוון דרום ואחרי מחלף מסובים להישאר על הנתיב הימני ביותר. הכניסה תופיע בצד ימין.
אתר אינטרנט

הבית של במבה. כל מה שרציתם לדעת על החטיף הפופולרי | צילום: פאביאן קולדורף

מפעל במבה בחולון
חוויה מסוג אחר לגמרי מזומנת למבקרים במפעל במבה בחולון. אמנם, כאן לא עוסקים בסוגיות חשובות כמו איך מייצרים חשמל או איך המים מגיעים לברז שלנו, אבל עוסקים בנושא שעבור ילדים רבים הוא לא פחות הרה גורל – איך מייצרים את החטיף הכי פופולרי בישראל, במבה. מרכז המבקרים שבמפעל מכונה "הבית של במבה", ובכל אחד מחדריו הילדים זוכים ללמוד מקרוב על תהליך הייצור של החטיף האהוב. מרפסת לומדים כיצד מכינים את החטיף הנמכר בישראל, בחדרו של התינוק נהנים מסרט תלת-ממדי ייחודי המאפשר לצופה להיות חלק מחוויית עשיית הבמבה בסרט מלהיב עתיר אפקטים, במטבח משקיפים על המפעל עצמו – ורואים כיצד מכינים את הבמבה בקווי הייצור והאריזה שמספקים מדי יום כ-500,000 שקיות במבה. בסיום הביקור, הילדים זוכים למפגש עם התינוק של במבה, ומקבלים שקית אישית של החטיף. למרות שהביקור במקום נושא אופי מסחרי משהו, עבור הילדים מדובר בחוויה מהנה מאוד.

הביקור במקום מתאים לילדים מגיל 5 ומעלה. המרכז פתוח, בתיאום מראש, בימים ראשון-רביעי בין השעות 18:30-9:00, ובימי חמישי בין 11:00-9:00. תיאום סיור בטלפון: 1700-70-76-76.

מרכז המבקרים של בנק ישראל. שעה קלה על כלכלה

מרכז המבקרים של בנק ישראל , ירושלים
בניגוד למרכזי מבקרים רבים שמכוונים בעיקר לילדים, הביקור במרכז המבקרים של בנק ישראל, שמודרך על ידי עובדים שכולם בעלי תארים מתקדמים בכלכלה, מהווה הזדמנות מצוינת גם למבוגרים להשכיל ולהרחיב את ידיעותיהם בכלכלה. במרכז המבקרים אפשר ללמוד על תפקידיו העיקריים של הבנק ותרומתו לכלכלת מדינת ישראל, ולא פחות מכך על התפתחות המטבע בארץ ועל השתקפות מורשת המדינה במטבעות ובשטרות.

במרכז יש תערוכה נומיסמטית שמציגה את תולדות אמצעי התשלום והתנהלות המסחר – מלפני המצאת המטבע, דרך המטבעות הראשונים, בני המאה השביעית לפני הספירה, ועד ימינו. אחרי הסיור בתערוכה אפשר לצפות בשני סרטים: סרט אחד עוסק בהתפתחות הכסף, והסרט השני עוסק ביציבות מחירים ובאינפלציה. לבסוף, המבקרים מוזמנים לשחק במשחקי מחשב אינטראקטיביים שמלהיבים את המבקרים הצעירים והוריהם כאחד – משחק לזיהוי שטרות מזויפים, משחק הפיקוח על הבנקים שמקנה הבנה בסיסית על תפקודו של הבנק, משחק טריוויה על כסף ואינפלציה ומשחק שממחיש את התנהלות המסחר במטבע חוץ.

הביקור במקום מיועד לגילאי 8 ומעלה. יש לתאם מראש את הביקור בטלפון: 02-6552828, 02-6552520, 02-6552718 או בדואר אלקטרוני.
כתובת: בניין בנק ישראל, רחוב קפלן 1, גבעת רם, ירושלים

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...