תפריט עמוד

מצנחי רחיפה בשמי הארץ: מדעי הרוח

מצנחי רחיפה הם המחלה וגם התרופה לאלו שנדבקו בחיידק התעופה. ריחוף, חוויה שמימית, תענוג צרוף ואפילו הרהורי אמונה דתית לצד שליטה טכנית הם מנת חלקם של המרחפים. לאונרדו דה וינצ'י היה מצטרף

מוקדם מאוד בבוקר יום שישי אנחנו נוסעים צפונה לעבר כביש מתפתל באזור מגידו. ציפורים נעות במבנה, ממטרות מרטיבות משטחים ירוקים, ואז מתגלה רכס הרים מהצומת. אנחנו יורדים לשביל עפר וחונים. במרכז שדה נרחב שגבולותיו מסומנים הרחק על ידי רכס גבוה, עוברים הנוכחים תדריך לפני רחיפה. לכולם יש חיידק משותף שהביא אותם לשדה הזה בפתחו של סוף השבוע, תעופה שמו.

התרוממות רוח
בקרקע, לצד האנשים, תוקעים מוט עם סרטי רוח. המרחפים יצטרכו להתייחס אליו בנחיתה. התדרוך כולל סקירה של מצבי חירום, תקלות ותפעול המצנח.

אסף ורבין, הנדסאי ומדריך רחיפה כבר 14 שנה, הוא מי שיעביר לי את רחיפת הטנדם, רחיפה זוגית שבה מתחברים למדריך והוא זה שאחראי על תפעול המצנח. רגע לפני שאני לובשת את הרתמה הכבדה אני מחליטה שיהיה נבון להכיר מעט את מי שאתלה בו את חיי בעוד דקות ספורות. כשאני מציגה בפניו שאלות התעניינות לגבי הציוד ותפעולו, הוא עונה תשובות סתומות. כשמחברים אותי אליו והמצנח על גבו, הוא מצהיר שאין לו מושג איך מפעילים אותו. התהום נפערת לפני ואני שולחת מבט מהיר אחורה, לעברו. "אתה צוחק, נכון?", אני שואלת. "זה לא הזמן", אני יורה לעברו, "רק תן סימן שזה ההומור המוזר שלך". הוא מחזיר מבט ניטרלי ונותר לי להאמין שזו בדיחה על חשבוני.

הטובות לטיס
"בניגוד לגברים, נשים מתקשרות ושואלות 'גם אני יכולה לעשות את זה?'", מספר ארנון הרלב, "זה לא ברור לי. יש טייסות טובות מטייסים". לדבריו, נשים טובות יותר בהתחלה כי הן מגיעות קשובות יותר. גם לגבי השימוש בכוח פיזי נשמעת צפירת הרגעה: רק ההנפה דורשת מאמץ ואילו לאחר מכן אין צורך בשימוש בכוח. חוה וידנפלד, יועצת ארגונית בת 38, מספרת שחלמה על כך שנים. לפני שנתיים עשתה לעצמה בדיקה והשתתפה ברחיפת טנדם, עם מדריך. היא החליטה שאם תתגבר על הפחד, תצטרף לקורס ותקנה מצנח. "וכבר בטנדם, באוויר, לקחתי פרטים על הקורס ומאז זה פשוט תענוג צרוף", היא מספרת, "זה ספורט לא קשה לנשים כיוון שאין צורך בהמון כוח פיזי. זה חלום, כמו להיות ענן. יש כאלה שבאים בגלל האדרנלין, אבל אני מרחפת לי בעדינות, רואה את העולם מזווית שלא ראיתי בחיים".

המצנח, החופה ורוח הקודש
כבר בעת ההנפה, על הקרקע, המצנח טס, אך במהירות אפסית. ברגע שמתנתקים מעמדת ההמראה משקל גוף האדם מושך את המצנח למטה וקדימה, והעלייה לגובה נעשית באמצעות זרמי אוויר המרימים את המצנח. מבחינת בטיחות יש לכל מרחף מצנח ומצנח חירום, רתמה וקסדה, ובדרך לריחוף העצמאי עליו לעבור קורס בסיסי הכולל עשר טיסות חניכה שבהן הוא רוכש יכולת הבנה ושליטה שבעזרתן הוא יכול לדעת מתי לצאת לרחיפה ומתי לא, להעריך את תקינות המצנח ועוד. בהמשך ניתן לקחת קורס רכס או קורס תרמיקות (טיסה מתקדמת). "השלב הכי מסוכן הוא ההגעה לאתר עם הרכב", אומר אמיר מליק, ממקימי אתר האינטרנט רוח הקודש, "תאונות רכב שכיחות יותר. ברחיפה לומדים מה לעשות ואז משיגים שליטה מלאה. האדם שתלוי מסכן בעיקר את עצמו. מצד שני אף אחד לא מחוסן מפני תאונות".

שיגעון התעופה
ינקי, דתי ואב לארבעה ילדים, מודה שתמיד רצה לטוס. "לפני שהשבת נכנסת אני נוסע לצפון לרחף, למרות שיש ניגודיות מסוימת. כשאני מגיע לבית הכנסת ברור שלא מדברים שם על תרמיקות אבל זו לא סתירה", מספר ינקי. "כשאני באוויר אני קולט את משמעות המשפט 'מה רבו מעשיך השם', יש בעל בית לדירה הזו וכל היופי הזה לא קרה פתאום. אבל אישית אני לא מתרגם את הטיסה למשהו דתי, אלא חושב על הכיף, מסתכל מלמעלה ומתפעל", הוא אומר.

הז'רגון
ברקסים – הידיות שהמרחפים מחזיקים בידיים, איתן מנהגים את המצנח.

ואריו (או בשמו המלא ואריומטר) – מד נסיקה. מכשיר המסמן לטייס אם הוא עולה או יורד לפי צליל שהוא משמיע (צפצוף).
בסיס ענן – חלומו של כל מרחף במצנחי רחיפה. המקום שבו נגמרת התרמיקה, קרי שיא הגובה שאליו אפשר להגיע ביום נתון.
נחיתת דיוק – נחיתה בנקודה שהוגדרה מראש. נחיתה כזו מצריכה תכנון נכון.

גירוד – טיסה קרובה לשפת המצוק או הרכס. קורה בעיקר בטיסות רכס (בנתניה, בגעש, באשקלון) שבהן הטייס נמצא בתנאים של רוח חלשה. לא מומלץ למתחילים.

הנפה – התהליך שבו הופך המצנח מסמרטוט על הרצפה למצנח מנופח מעל ראש הטייס. התהליך דורש טכניקה (ובתנאי רוח חזקה, גם כוח) ואימונים רבים. כל טיסה מתחילה בהנפה.

גירזון – המצב שבו מרחפים ישר למטה עקב תנאי דאייה גרועים. מקור הביטוי בנפילה מהירה של גרזן אל הקרקע.

איסופים – שלב האיסוף של הדואים לאחר נחיתתם בשטח. שלב חשוב המחבר בין הנחיתה לדאייה נוספת.

תרמיקה – תופעה מטאורולוגית הנוצרת עקב הפרשי טמפרטורה: בועת אוויר חם עולה ובאמצעותה משיגים את העילוי (ההתרוממות מעלה עם המצנח).

דגל רוח – סרט קשור למוט המראה את כיוון ועוצמת הרוח. רוב הרחיפות מתקיימות בשעות הבוקר והצהריים מפני שמאוחר יותר עוצמת הרוח בהרים עולה על שלושים קילומטר בשעה ומקשה על הדאייה.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל התחתון

מבוא לנדודים 47: ערבים רוקדים
מבוא לנדודים 47: ערבים רוקדים

צעדים ספורים מובילים מבית הקרוואן שלי בחצרה של עדינה אל המצפור של הר כמון, הגבוה בהרי הגליל התחתון. במבט דרומה אני צופה אל בקעת סכנין. נוף ירוק של חורש ים תיכוני עוטף את הבקעה ואת הגבעות התמירות שבה. ...

מבוא לנדודים 46: גליל תחתון – חלק ראשון
מבוא לנדודים 46: גליל תחתון – חלק ראשון

בשלהי האביב הגיע רונן רז עם הג'יפ והקרוואן אל היישוב כמון השוכן על הפסגה הגבוהה ביותר של רכסי הגליל התחתון. "הגעתי עם כוונה להכיר את הגליל התחתון על הרכסים והבקעות שביניהם", הוא מספר. בדרך בין הנופים והכפרים חיפש ...

נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם
נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם

נצרת מספקת למטיילים בה אינספור חוויות, מפגשים מרתקים, טעמים נהדרים ומקומות לינה ייחודיים. ואחרי הטיול העירוני, אפשר לקפוץ למושב ציפורי הסמוך, ולהירגע עם יין מיקב בוטיק, שמני זית איכותיים מבית בד אורגני או טיול סוסים על גבעות ירוקות. ...