תפריט עמוד
לפני כ־15 אלף שנים ניצבה התרבות האנושית בפני אחד מאתגריה הגדולים. לאחר יותר ממיליון שנים שבהן חי האדם בחברות קטנות וניידות של ציידים־לקטים החלו בני האדם להתקבץ ליישובי קבע ופיתחו שיטות לייצור מזון בלי תלות במשאבים מזדמנים.
גם באזורנו התרחש תהליך שכזה. סימנים שהשאירו אחריהם הנטופים, שחיו ממזרח לים התיכון מלפני כ־15 אלף שנים ועד לפני כ־11,600 שנים, מלמדים על התפתחות חיי קבע בכפרים עם מבני אבן, בתי קברות, חפצי אומנות ועוד.
במערת חילזון, הנמצאת בשיפולים הצפוניים של נחל חילזון שבגליל המערבי, נחשפו ממצאים המעידים על פעילות פולחנית המתוארכת לסוף התרבות הנטופית, בשלהי התקופה הניאוליתית. באגן פנימי קטן במערה נתגלתה שכבה נטופית המתוארכת לתקופה שלפני כ־12 אלף שנה.
בחודש האחרון חזרנו לחפור במערה. עם צוות החופרים נמנו סטודנטים

שרידי שלד שנמצאו באחד הבורות במערה ששימשו לקבורה משותפת. הגולגולת וכן עצמות הידיים והרגליים היו חסרות

מהאוניברסיטה העברית ומבריטניה. בחפירות התגלו בין השאר כלי אבן מסותתים, כלי עצם, תכשיטים ועוד, ונחשפו שני מבנים מעוגלים קטנים, שחלקם חצוב בסלע המערה וחלקם בנוי מאבנים מקומיות. מפאת קוטרם הקטן של המבנים הנחנו כי לא ייתכן ששימשו למגורים, ואכן בהמשך התברר כי הם קשורים למנהגי הקבורה הייחודיים שהתגלו במערה.
בחלק הפנימי של המערה הוספנו לחשוף בורות ששימשו לקבורה משותפת, שכמוהם נחשפו גם בחפירות קודמות. בבורות נמצאו עצמות של תינוקות, ילדים ובוגרים. מקצת השלדים נמצאו באותה התנוחה שבה הונחו במקור, אך כולם היו חסרי עצמות ארוכות (ידיים ורגליים) וגולגלות. נראה כי לאחר תקופה כלשהי חזרו הנטופים למערה, פתחו את בורות הקבורה והוציאו כמה מהעצמות.
שיערנו שקברו אותן מחדש במבנים העגולים, אך כשחפרנו בהם לא מצאנו את העצמות והגולגלות החסרות. תחת זאת גילינו שני בורות קבורה נוספים, שלמים יחסית ונטולי סימנים המעידים על פתיחה מאוחרת. מצאנו גם תכשיטים שונים, בהם חרוזי שן הים ושן כלב מחוררת, והארכיאוזואולוגית ד"ר נטלי מונרו מאוניברסיטת קונטיקט חשפה גם מגוון עשיר של עצמות צבאים, צבים וארנבות.
הממצאים מעידים על פעילות פולחנית ענפה הקשורה במנהגי הקבורה של הנטופים. העובדה כי חזרו למערה זמן רב אחרי הקבורה הראשונית מסייעת להבנת השינויים בתרבותם, הכוללים מעבר מחיי נוודות לאורח חיים של ישיבת קבע ואולי אף לחקלאות. אך תעלומת היעלמותן של העצמות הארוכות ושל הגולגלות טרם נפתרה, ואנו מקווים כי בחפירות הבאות נמצא רמזים נוספים.
כמה מהממצאים שהתגלו במערת חילזון מוצגים בימים האלה במוזיאון ישראל בתערוכה "בראשית: הסיפור האמיתי – הולדת המיתולוגיה", העוסקת בראשית הפולחן והדת.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל המערבי

מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל
מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל

בין המושבים היהודים אלקוש ואבן מנחם, הכפר הערבי נוצרי פסוטה, מצפה אבירים והכפר הדרוזי הגדול חורפייש נמצא אחד האזורים המרתקים ביותר בארץ ישראל בכלל ובגליל בפרט. זהו אזור של חורש ים תיכוני צפוף וקוצני, ובו בליל של שמורות ...

אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב
אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב

הגליל המערבי מציע לא רק נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים, אלא גם מפגשים רב תרבותיים, מיזמים קולינריים, סדנאות עם בעלי מלאכה ועוד המון הפתעות. פסטיבל אביב בגליל המערבי הוא הזדמנות נהדרת להיחשף לכל העושר שיש לאזור להציע

בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי
בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי

בגליל המערבי קיימות מספר "ערים אבודות" - ישובים עתיקים והרוסים המבצבצים מהיער המקנה להן מראה מסתורי ומסקרן. יואב יעקובי לוקח אותנו לכמה מהן, לטיולים רכובים עם קטעי הליכה קצרים. מתאים גם למשפחות