תפריט עמוד

מטר המטאורים הגדול – המדריך המלא

שאו עיניים לשמיים והכינו את המשאלות: בלילות הקרובים מגיע מטר המטאורים הגדול לשיאו  -  מהיכן נוכל לראות הכי הרבה "כוכבים נופלים"? במה כדאי להצטייד? מה מומלץ לשלב בבוקר שאחרי באזור ומה לא כדאי להחמיץ, וגם: איך תצליחו לצלם את המופע הקוסמי המרהיב הזה - לפניכם המדריך המלא לכל מה שכדאי לדעת לחוויה בלתי-נשכחת

מידי שנה לקראת חודש אוגוסט הולכת וגואה ההתרגשות לקראת המפגש של כדור הארץ עם השובל של כוכב השביט סוויפט-טאטל, המייצר את מטר המטאורים (הפרסאידים) הגדול, שבו מבליחים עשרות ואף מאות "כדורי אש" בשעה בשמיים עם כניסתם של מטאוריטים לאטמוספירה, מותירים אחריהם שובל בוהק ונעלמים תוך שברירי שניות, כמו לא היה כל זה אלא חזיון תעתועים מדברי מכושף. כל שעליכם לעשות לשם כך הוא להרחיק לאזורים נטולי זיהום אור ככל האפשר (המדבר הוא אידיאלי, אבל לא כל אזור במדבר יתאים) להשתרע על הגב ולצפות בשמים, ולהכין את המשאלות. כדאי לבדוק את זמני זריחת ושקיעת הירח, שעלול להפריע בתצפית.

שמיים במדבר, צילום כפיר ולר

שמיים במדבר, צילום כפיר ולר

אלו המקומות המומלצים ביותר לחזות במטר במיטבו:

אזור מכתש רמון ומצפה רמון

מכתש רמון, שהוכתר כ"שמורת אור כוכבים" בינלאומית, ובכך הצטרף לרשימה היוקרתית והמצומצמת של אתרים ברחבי העולם שבהם תנאי הצפייה בכוכבים נחשבים אידיאליים – הוא אחד המקומות המוצלחים ביותר בארץ לצפייה במטר הפרסאידים. היכן הסיכויים הגבוהים ביותר לחזות במופע הקוסמי המרהיב הזה במיטבו? מה כדאי לעשות באזור בבוקר שאחרי? היכן אפשר להצטייד במיטב התוצרת המקומית לפיקניק הלילי? אילו אירועים מיוחדים לא כדאי להחמיץ? ואיך תצליחו גם אתם לצלם את המטאורים שמבליחים בשמי הלילה?

לפניכם המדריך המלא למקומות המומלצים ביותר לצפיה במטר המטאורים וכל מה שכדאי לעשות באזור כדי להפוך את הלילה באזור לחופשה בלתי-נשכחת:

צילום כפיר ולר

צילום כפיר ולר

המקומות המושלמים לצפיה בכוכבים ובמטר המטאורים במכתש רמון וסביבתו:

טבע נטו: חניוני לילה חינמיים של אלפי כוכבים

את מטר המטאורים ניתן לחוות במלוא הדרו גם מבלי להוציא שקל מהכיס. רשות הטבע והגנים הכשירה מעל ל-100 חניוני לילה חינמיים, ביניהם לא מעט חניוני לילה הממוקמים באזור מכתש רמון ונהנים מתנאים אידאליים לצפיה בכוכבים ובמטר המטאורים בחסות חשכה מוחלטת ונטולת זיהום אור בלב השטח המדברי. חלקם כוללים אבזור כמו ברז מים, שירותים (נדיר) שולחנות עץ או מסתורי רוח, ואחרים – רחבה מסודרת עם שלט ותו לא, ובשל מיקומם ברבים מהם אין קליטת רשת סלולרית,  כך שחשוב להצטייד בהתאם מבעוד מועד (טיפים להצטיידות נדרשת – ראו בתחתית הכתבה). על התנאים הספרטניים למדי, שהופכים גם הם לחלק מהחוויה, תתוגמלו בחוויה בלתי-נשכחת של שמיכת כוכבים בוהקים שאין שנייה לה וסיכוי גבוה במיוחד לחזות במטר מרשים ביותר של מטאורים.

חניוני לילה כאלו שיספקו תצפית מרהיבה במיוחד בכוכבים ובמטר המטאורים הם חניון לילה נחל גוונים, חניון נחל נקרות, החביב במיוחד על חובבי אסטרונומיה (מומלץ להקדים להגיע כדי לתפוס מקום בחניון הפנימי הקטן של נקרות מערב, אם כבר התמלא – התמקמו בחיצוני), וחניוני לילה "הגבס פנימי" (הגעה בדרך עפר מכביש 40), חניון נחל חוה (חניון קטן על תוואי שביל ישראל, שאין בו מים או כל דבר אחר מלבד שלט סימון, פחות מוכר ועל כן אם אתם מעדיפים מקום פחות גדוש באנשים – סיכוי גבוה יותר שכאן תמצאו את מבוקשכם), כמו גם המחנט"ש (חניון מחנה שידרית), המשתרע על פני שטח ששימש בעבר מחנה צבאי שננטש ומאז הפך מוקד עלייה לרגל של שלל רודפי כוכבים נופלים, וחניון בורות לוץ, שבנוסף לשמיים חשוכים במיוחד המספקים את אחד ממופעי הכוכבים המרהיבים ביותר בארץ כולה כמו קודמיו, מצוייד גם בשולחנות, ברז מים, סככות ומבנים להגנה מהרוח, בורות למדורות ושרותים ושוכן בין גבעות המספקות הגנה נוספת ממקורות זיהום אור. לשניהם ההגעה מכביש 171 ומשם נסיעה קצרה בדרך עפר הנגישה גם לרכב רגיל.

אם ברשותכם רכב 4 על 4 תוכלו להגיע לחניון לילה הר ארדון, שמהווה את אחד מהאתרים המעולים ביותר בארץ כולה לצפייה בכוכבים. בבוקר מיטיבי לכת יוכלו להעפיל מכאן לתצפית מרהיבה מראש ההר על נופי המכתש במסלול הליכה יפה ומעט מאתגר שנמשך כ-4-5 שעות (לא מתאים לילדים).

מלך חניוני הלילה באזור: חניון לילה חאן בארות

לצד חניוני הלילה הפתוחים ישנם חניונים מסודרים יותר, בהם בעבור תשלום פעוט של כמה עשרות שקלים לאדם, ניתן ליהנות מחוויית השטח המדברית ומאלפי הכוכבים והמטאורים בשמיים גם מבלי לוותר על מקלחת חמה ושאר תנאים שמשדרגים משמעותית את רמת הנוחות של לינת השטח. אחד המומלצים שבהם הוא חניון לילה חאן בארות השייך לרשות הטבע והגנים ונחשב למלך חניוני הלילה באזור ולאתר אידיאלי במיוחד לצפיה אופטימאלית במטר המטאורים.

בחניון זה יקבלו את פניכם מקלחות מים חמים, ספסלים ושולחנות פיקניק קבועים וניידים, ברזיות מים לשתייה, סככות צל וסהרונים, נקודות חשמל, תאי שירותים מסודרים, תאורה, נקודות לטעינת טלפונים ניידים, פינות לקומזיץ ועמדות להדלקת מנגלים, ומטבח שדה הכולל מקררים, כיורים, כירות גז לבישול ומשטחי עבודה. או במילים אחרות: כל מה שהופך את לינת השטח לנוחה יותר מבלי לפגום בחוויית השטח. בנוסף לאלו פועל במקום מרכז שירות למבקר, שבו ניתן בין השאר להצטייד בעצים למדורה, פנסים, גלידות ומשקאות קלים, ציוד בסיסי ללינה ושאר פריטים מועילים, ואזור חדש ומיוחד לצפייה בכוכבים שנחנך לאחרונה בשטח החניון, הנקרא "גן חלל", שבו בין מטאור למטאור ניתן לצפות במכתשי הירח וגרמי השמיים בטלסקופים הפתוחים לאורחי החניון לאורך הלילה כולו, ללא תשלום נוסף.

ניתן להגיע למקום עם האוהל הפרטי מהבית, ואפשר לשכור אוהל ומזרנים במקום, ומי שמתקשה להיפרד מקירות מוצקים אף יכול לשכור מבעוד מועד אחד מחדרי הצוות ללינה. בכל המקרים נדרשת הזמנה והרשמה מראש באתר.

חניון לילה חאן בארות. צילום יניב כהן רשות הטבע והגנים

חניון לילה חאן בארות. צילום יניב כהן רשות הטבע והגנים

שאנטי מדברי: "חץ בשקט", מצפה רמון

על גבעה נישאה צעדים ספורים משפת מכתש רמון, ובמרחק הליכה קצר מהעיר, מסתתר אורחן "חץ בשקט" שמציע שאנטי מדברי למהדרין.  מיקומו המושלם, בנוסף לאידאולוגיה האקולוגית שעליה מושתת האתר הכוללת הימנעות משימוש בחשמל ובמקומו שימוש בתאורה סולארית רכה מתוך התחשבות בסביבה ובטבע, משווים למקום קסם מיוחד והופכים אותו לאידיאלי לצפיה בכוכבים. ברחבי המתחם פזורות "פינות זולה" ומתחמים למדורות, לצד מבנה באוירה מיוחדת המשמש כסלון חברתי שכיף לבלות בו ולפגוש מתארחים נוספים. כיאה לחאן שמכבד את עצמו – תמצאו כאן מקלחות חמות ושירותים משותפים וגם מטבח מאובזר , פינת קפה/תה לשימוש חופשי, וגינות תבלין לשימוש האורחים.

המקום מציע מגוון אפשרויות לינה, שהמפנקת מביניהן היא לינה בדום פרטי – מעין הכלאה בין אוהל כיפה לבונגלוס שבנוי בעבודת יד מחומרים מקומיים ממוחזרים ובו מיטות עם מצעים וכלי מיטה מול הנוף המדברי, וכן מאהלים משותפים ומשפחתיים, מאובזרים במחצלות ומזרונים, ומתחם קמפינג  שבו אפשר לפרוש את האוהל הפרטי שלכם מהבית, לקבל מזרנים וליהנות משאר השירותים והמתקנים המשותפים באורחן. בלילות המטאורים מוזמנים אורחי החאן צפיה משותפת בכוכבים כשברקע מוזיקה טובה והרבה אוירה. מחירים: החל מ- 90 ש"ח ללילה.
לפרטים נוספים – חץ בשקט.

חץ בשקט, צילום מאי חורש

חץ בשקט, צילום מאי חורש

אלף לילה ולילה: גלאמפינג Selina Ramon (חאן מחצבת הגבס סלינה רמון)

למי שמחפש אווירה מדברית מיוחדת באחד המיקומים המעולים ביותר לתצפית כוכבים, אבל בלי לסחוב ערימות של ציוד מהבית או אבנים בגב בעת הצפיה בשמים, ובצד אלפי הכוכבים שבשמיים מפנטז גם על לינה ברמת חמישה כוכבים – אתר הגלאמפינג החדש סלינה רמון שצמח לו בחאן מחצבת הגבס- יתאים כמו כפפה ליד. בצד מגוון אפשרויות לינה במחיר צנוע, כמו מאהל בדואי ואוהלים זוגיים קטנים יותר – ממתינים לאורחי המקום אוהלי יוקרה מפוארים, מעוצבים לעילא, המאובזרים במיטה מפנקת רחבת ידיים העטופה במצעים יוקרתיים,  מזגנים, שטיחים, פינות ישיבה מעוצבות עם ריהוט מלא בעבודת יד, מיני תמרוקים ושאר מותרות. וזו רק ההתחלה: במתחם היפייפה פזורות פינות ישיבה אינטימיות ונדנדות, שכשוכיות מעוצבות בהן ניתן לטבול כשברקע מתנגנת מוזיקה נעימה, בית קפה, ארוחת בוקר מפנקת ובופה כיד המלך לארוחת הערב (בתשלום נוסף), וכמובן שירותים מצוחצחים ומקלחות מפנקות, כולל כאלו הפתוחות לכיפת השמיים ועושות געגוע בלב לימים נטולי מגפות בהם עוד יכולנו לנסוע לתאילנד. במילים אחרות –  כל מה שדרוש לחיבור מושלם לטבע – אבל בסטייל וכל מה שיהפוך את הלילה כאן לבלתי-נשכח. ולכם רק נותר לבהות בכוכבים הנופלים, ולשפשף כל כמה דקות את העיניים, כדי לוודא שהפנטזיה המדברית הזאת איננה חלום. אלף לילה ולילה זה כאן.
גלאמפינג סלינה רמון.

מה עושים בבוקר שאחרי:

אזור מכתש רמון ומצפה רמון משופע במסלולי טיול יפייפיים ובאטרקציות ייחודיות, שזוהי הזדמנות נהדרת לגלותם, ולהשלים את חוויית הצפייה הלילית לחופשה נהדרת.

טיולים באזור

אם ביליתם כאן את הלילה, האטרקציה הכי מופלאה שממתינה לכם באזור היא ללא ספק לקום, לשתות קפה ולהתחיל לצעוד אל תוך התפאורה שאליה התעוררתם. בין שפע המסלולים שממתינים לכם כאן, ישנם מסלולים קלילים שיוכלו להתאים גם למשפחות עם ילדים, כמו למשל עין סהרונים, פרסת נקרות, ציר צבעי הרמון ועוד. אחרים יתאימו למיטיבי לכת בלבד, כמו חבירה למקטעי שביל ישראל באזור, ודורשים מסע לא פשוט. אפשרות נוספת ומומלצת במיוחד היא להצטרף לאחד מטיולי הג'יפים, עמם תוכלו להגיע לנופי בראשית שקשה עד בלתי-אפשרי להגיע אליהם בדרך אחרת, בליווי הסברים וסיפורים המשדרגים את החוויה לעין ערוך. טיולי ג'יפים מוצלחים במיוחד עורכת חברת "בטבע", שאנשיה הובילו אותנו בשבילי המדבר לחוויות כמו שרק אנשי מדבר מנוסים יכולים לברוא. אחד הטיולים המומלצים במיוחד הוא הטיול לצדו הדרום מזרחי של המכתש, למצד סהרונים ונחל ארדון המשלב נסיעה בנופים בתוליים, תצפיות עוצרות נשימה וקטעי הליכה חווייתיים, כמו גם טיול לבקעת צין המשלב שחיה מרעננת בעין עקב בנופים בלתי נשכחים, בצד תצפיות שקשה מאוד להגיע אליהן בדרך אחרת.
לפרטים נוספים לגבי מגוון מסלולי הטיול באזור

ביקור בחוות האלפקות

מה שהחל כהתאהבות ממבט ראשון באלפקות והלאמות בהרי האנדים, הוליד חווה שאין שניה לה בארץ המספקת חוויה מיוחדת במינה לגדולים ולקטנים כאחד. בחווה הממוקמת בלב הר הנגב, כ-2 ק"מ ממכתש רמון, בגובה 870 מטר מעל פני הים, ניתן להסתובב בין עשרות אלפקות ולאמות שובות לב, להאכילן, לרכב על לאמה (רק קטנטנים), ואפילו לצאת לפיקניק פרטי לאורך שפת המצוק המשקיף לנופי הפרא המדבריים עם לאמה אישית הנושאת עבורכם בשקי האוכף את מצרכי הפיקניק המפנקים, ממש כמו בהרי האנדים. בנוסף לאלו ממתינות כאן למבקרים מגוון פעילויות נוספות, כגון רכיבה על סוסים במרחבי המדבר, פינות יצירה, מטווח חץ וקשת ועוד, לצד בית קפה ובקתה בה ניתן ללמוד על תהליך ייצור הצמר וטווייתו,  ולרכוש מגוון מוצרים מצמר אלפקה שנגזז בחווה.

לטובת המתקשים להיפרד מקסמו של המקום, בנוסף לצימרים נפתח בחווה ממש לאחרונה מתחם אוהלי גלאמפינג מפנק במיוחד עם מיטות מול נופי המדבר ושאר תפנוקים, ולצידו דום (כיפה גאודזית) אדיר מימדים הפתוח לשמיים זרועי כוכבים בו ניתן ליהנות בחודשי הקיץ ממופעים אקוסטים מגוונים תוך כדי השתרעות על מזרנים ומחצלות, ובימים אלו – זוהי אחת הדרכים המיוחדות ביותר לצפיה במטר המטאורים. אל תחמיצו את הביקור כאן.
חוות האפלקות

חוות האלפקות, צילום תאיר מלכא

חוות האלפקות, צילום תאיר מלכא

ביקור ברובע דרך הבשמים – "נווה צדק" של המדבר

מקום נוסף שבו כדאי לבקר בעת שהותכם באזור הוא רובע דרך הבשמים, שבשנים האחרונות התפתחה בו סצינה אלטרנטיבית שוקקת והפך למעין "נווה צדק" של המדבר. בין השאר תמצאו כאן גלריות אומנות, בר תוסס, הופעות מוזיקה וחנויות בוטיק מסקרנות. אחת מהן, שכדאי מאוד לבקר, היא פאראן (FARAN), "ניחוח טבע" שאותה תמצאו בקלות אם תלכו בעקבות שובל הניחוחות האתרים המפתים. במפעל הצמוד מיוצרים עשרות סוגי סבונים ססגוניים ומרקחות טבעיות של קוסמטיקה, איפור וטיפוח ייחודיים ששמעם יצא למרחוק, שרבים מהם מיוצרים בעבודת יד ומבוססים על ליקוט חומרי גלם משובחים מגידולים מקומיים, כך שאם העור שלכם מתייבש מכל השהות המדברית – זה המקום בשבילכם. במקום מתקיימים סיורים וסדנאות לילדים ומבוגרים כאחד.
לפרטים – פאראן

קולינאריה מקומית – היכן מצטיידים לפיקניק לילי טעים במיוחד?

המקומות הנסתרים שכדאי להכיר באזור:

רגע לפני שאתם מתבודדים בפינה המדברית שלכם, אל תשכחו להצטייד במטעמים לפיקניק ליילי שישדרג את שעות הצפייה הארוכות, ולארוחות שתזדקקו להן בשטח. זוהי הזדמנות נהדרת להכיר את המקומות בהם תוכלו ליהנות מתוצרת מקומית משובחת הפנינים הקולינאריות החבויות באזור, שלא כדאי להחמיץ:

בחוות קורנמל,  החבויה כשני קילומטרים אחרי צומת טללים על דרך היין ברמת הנגב  (ירידה קטנה מהכביש המוליך למצפה רמון) תוכלו להצטייד בגבינות עזים מהמשובחות ביותר בארצנו, ולצידן בשלל מטעמים שנולדו כולם מהידיים של ענת ודניאל קורנמל ועדרי העזים שהם מגדלים, אותם תוכלו לפגוש פנים אל פנים בחווה. בין השאר תוכלו להצטייד כאן בגבינות ייחודיות הכוללות גבינות קשות, כמו טום, עדי ועדנה, שמבשילות לאורך חודשים רבים וטעמן עשיר במיוחד, גבינת פטה עזים ושאר גבינות רכות נפלאות כמו "הגר" – גבינת עיזים רכה מחלב מלא, העטופה בעלה גפן כבוש ומיוצרת בטכנולוגיית ייצור של קממבר. לצידן תמצאו כאן שלל מנות לא שגרתיות כמו פלפלונים ממולאים בגבינת שום נענע, "ארוס קון לצ׳ה" – מעדן אורז בחלב עיזים, מנה נהדרת של בצק פילו ממולא בשני סוגי גבינת עיזים ופלפל אדום טרי בליווי רוטב יוגורט ושום, ושאר מטעמים שתוכלו לארוז לפיקניק של ליל כוכבים או ליהנות מהם במסעדה שבמקום לצד העזים המשוטטות על רקע הנוף המדברי הפסטורלי.
לפרטים – חוות קורנמל

כשלוש דקות נסיעה משם, אל תחמיצו את קונדיטוריית הבוטיק של ענבר קמחי בקיבוץ טללים, הרוקחת בחלקת גן העדן שלה שלל מאפים נפלאים, מעוגות מושקעות, דרך טארטים נהדרים של תפוחים ושקדים, לימון  ומרנג, או אגוזים בקרמל מלוח, ושלל מאפי שמרים כמו סינבון, אקליר, מאפה שוקולד, ופחזניות, ועד לקישים מצויינים, שבכולם מרגישים את האהבה שלה לאפייה ואת איכות חומרי הגלם הטריים. אל תשכחו לארוז ללילה גם ביסקוטי, דובשניות נימוחות וכמה מקרונים טעימים להפליא או עוגיות אחרות מתוך המגוון המפתה, ואם לא תצליחו להתאפק, תוכלו להתחיל לנשנש מכל אלה לצד קפה משובח בבית הקפה הקטן שבמקום.
לפרטים נוספים – ענבר קמחי

על המדשאה הסמוכה לקונדיטוריה, חבויה פנינה קולינארית נוספת שלא כדאי להחמיץ: "פרננדו'ס סנדוויץ' בר" (הכריכים של פרננדו), שם תוכלו להצטייד בכריכי בשר משובחים במיוחד. שם, בחלקת האלוהים הקטנה שלו שזה עתה נפתחה, מלהטט פרננדו על הגריל שלל מנות בשרים עסיסיות בסגנונו הייחודי שנבנה במשך שנים ארוכות של מסעדנות במולדתו ארגנטינה, אליהן הוא משדך רטבים נהדרים, פוקצ'ות וג'בטות מאפה ידיו ושלל תוספות שמתחברים ביחד לביס מהחלומות. הכוכבים של המקום הם כריך אסאדו מפורק וכריך בריסקט מופלא, לצד מנות מיוחדות מתחלפות כמו ספיריבס טלה מעושן, וכמובן צ'וריסו נהדר. גם הצמחוניים והטבעוניים שבחבורה יוכלו למצוא כאן כריך נהדר של גווקמולי חצילים, פלפלים קלויים ושאר הפתעות משמחות. כל המנות הנדיבות והנהדרות הללו מגיעות במחיר צנוע להפליא (המנה היקרה ביותר כאן תעלה לכם 38 שקלים). מושלם כהפוגה טעימה בדרך סביב שולחן קטן על המדשאה מול הנוף, או כצידה לפיקניק הליילי שלכם. לפרטים נוספים

להשלמת החוויה הלילית אין כמו יין מקומי טוב. יינות משובחים במיוחד תמצאו בכרמים המדבריים שמטפח ערן רז בחוות היין "ננה" במצפה רמון, החורצת שובל ירוק בשממה, כמו מוציאה לשון למדבר. שם, בין הגפנים ואשכולות הענבים תוכלו להצטייד ביינות נפלאים ולא שגרתיים, או להשתתף בסדנת טעימות מיינות המקום, המתובלת בסיפור הקמתה של החווה. המלצה שלנו: נסו את השרדונה או השנין בלאן המשובחים, או הקסיופאה המיוצר מענבים שנבצרו בבציר ידני ומוקפד כאשר הגיעו לרמת הבשלה אופטימלית, שילכו נהדר עם האוירה המדברית.
לפרטים נוספים – חוות היין ננה

בדרך לשם, אם יתמזל מזלכם, תתקלו בעגלת הגלידה, "גלנדריה" הבולטת בטורקיז על רקע הנוף המדברי, שמספקת עצירה מרעננת במיוחד בחום היום. זו הזדמנות נהדרת לטעום מהגלידות הלא שגרתיות שרוקחת גלנדה, שהגיעה לכאן מברזיל בעקבות האהבה, בשלל טעמים מפתיעים ויצירתיים מכל מה שמגדל האזור, על-פי העונה והחשק שעמו התעוררה באותו בוקר, מהם היא רוקחת סימפוניה של טעמים, שדבר מהם איננו בנאלי. בין השאר תוכלו להתענג כאן על גלידת קפה שחור עם הל, מסקרפונה תאנים, תותים בשמנת ושוקולד לבן, קשיו קרמל מלוח, גלידת תפוחים ואגסים נהדרת, שוקולד מלח ים ועוד, כשלצידם תוכלו ליהנות ממבחר מילקשייקים ואפוגטו – שילוב מנצח של אספרסו טהור וגלידה משובחת, המוגשים בחיוך לבבי. כבת לזוג מוצ'ילרים שעמם נדדה בעולם מאז ילדותה, נטבעה הנוודות בדמה, ובהתאם היא נודדת עם עגלת הגלידה שלה במרחבי הנגב (לרוב בין שדה בוקר למצפה רמון).
בדף הפייסבוק שלה תוכלו להתעדכן במיקומה המדוייק בעת ביקורכם באזור.

במאפים נהדרים במיוחד תוכלו להצטייד במאפיית "לשה – רוח אפיה", שמתמחה בלחמי בריאות ומחמצת מקמחים מלאים בטכניקות מסורתיות וחלות מעולות. לצידם תוכלו להצטייד כאן במבחר עוגות, עוגיות, וקישים נפלאים ושאר מאפים ריחניים הישר מתנור האבן. כתובת: הר בוקר 8, רובע דרכי הבשמים, מצפה רמון.
לפרטים – מאפיית לשה

לארוחה של ממש, תמצאו במצפה רמון שתי מסעדות נפלאות, שאפילו רק עבורן שווה לעשות את כל הדרך עד לכאן:

החבית

"החבית" היא דיינר מיתולוגי השומר על מעמדו כאהוב במיוחד על תושבי האזור כבר למעלה משלושה עשורים, וכמו יין טוב – הוא רק הולך ומשתבח. תמצאו כאן בר אלכוהול עשיר במיוחד, מוסיקה טובה, אירוח כיד המלך ומבחר גדול במיוחד של מנות שיתנו מענה לכל טעם, ומעולם לא טעמנו כאן מנה שהיתה פחות ממצויינת. בין השאר תוכלו ליהנות כאן ממבחר מנות פתיחה, סלטים, פסטות, פיצות ובשרים משובחים. אל תחמיצו את סטייק האנטריקוט, שתמיד עשוי לעילא ואת מנות ההמבורגר הנחשבות למנות הדגל של המקום. האכזבה היחידה שלנו מהמקום היתה שאי-אפשר לקחת אותו איתנו למרכז.

כתובת: נחל ציחור 10, מרכז יעלים מצפה רמון.
לפרטים – החבית

מסעדת החבית. צילום מאי חורש

מסעדת החבית. צילום מאי חורש

Soul  Vegan Xpress

הפתעה מענגת נוספת מצפה לכם במסעדה  הטבעונית  Soul  Vegan Xpress המהווה אופציה מושלמת לצמחוניים ולטבעוניים שבחבורה, והיא כל כך מוצלחת עד שגם קרניבורים מושבעים ייהנו בה מאוד.

על הצד הקולינרי מופקדת בריטני, שעלתה ארצה מצפון קרוליינה בעקבות בעלה, המשתייך לקהילת הכושים העבריים של דימונה. את הידע הרב שצברה כבוגרת "קורדון בלו" ולימודי כימיה ממזגת בריטני עם האהבה הגדולה שלה לתחום, והתוצאה היא ההמבורגר הטבעוני הטוב ביותר שטעמנו אי פעם, לצד לא מעט מנות נהדרות נוספות שמוכיחות שאוכל טבעוני יכול להיות נהדר בפני עצמו והרבה מעבר לרק סוג של פשרה. לפרטים: https://www.facebook.com/veganxpress777

אירועים מיוחדים באזור:

בלילות המטאורים ועד סוף אוגוסט מוזמנים המבקרים באזור לפסטיבל "מכתש של כוכבים" – פסטיבל ייחודי מסוגו שיכלול מגוון רחב של מתחמים מלאי תוכן, חוויה וקולינריה ביניהם הפנינג של

מופעי קרקס ואמנות אור קולית, מתחם אוכל, הדרכות כיפת שמיים בעזרת ציין לייזר ירוק ע"י מדריכי הכוכבים המנוסים של מצפה הכוכבים בטבע, שיובילו את המבקרים למסע מרהיב על פני כיפת השמיים המדברית, הקרנת סרטים ב-360 מעלות על כיפת פלטנריום אדיר מימדים, וכן מתחם טלסקופים משוכללים, מגוון הרצאות מדעיות מונגשות לכל גיל, ואחת מגולות הכותרת – מתחם D-Mars המהווה מעין מעבדת שטח ייחודית בה מבוצעות משימות מחקר לקראת טיסות מאוישות למאדים, ובין השאר כולל סיור ב"הבטיאט" בו חיים האסטרונאטים, והיכרות עם טכנולוגיות חלל המאפשרות הגעה למאדים, הציוד הנלווה ועוד.
לפרטים נוספים

מקומות מומלצים נוספים לצפיה במטר המטאורים:

מכתש ירוחם (המכתש הגדול)

לילה ססגוני: חניון החולות הצבעוניים

המכתש הגדול, או בשמו הרשמי – מכתש ירוחם, מספק אף הוא תצפית אידיאלית בכוכבים. המקום המומלץ ביותר לבלות כאן את לילות המטאורים הוא חניון החולות הצבעוניים – חניון לילה חינמי הסמוך לפתחו של המכתש, בלב ארגז החול של אלוהים שבו יהנו ילדים וילדים בנפשם ללקט חולות בשלל גוונים. אל תשכחו להצטייד בבקבוקונים.

מה עושים בבוקר שאחרי: לאחר ארוחת הבוקר סביב שולחנות הפיקניק בצל עצי האקליפטוס שבמקום, תוכלו לצאת ממש מפתח האוהל מזרחה למסלול טיול יפיפה (כ-3 ק"מ) הכולל טיפוס בדרגת קושי בינונית בין שכבות סלע בשלל גוונים לעבר "הסנפיר הקטן" (המכונה כך על שום מראהו המזכיר סנפיר של כריש) שממרומיו ייפרס לנגד עיניכם נוף הקדומים המרהיב של המכתש כולו. מסלולים מומלצים נוספים באזור הם הסנפיר הגדול, עין ירקעם ותצפית הר אבנון.

פעילויות מיוחדות: במהלך לילות המטאורים יערכו במכתש ובאזור האגם בירוחם הסמוכה שלל אירועים לתצפית בכוכבים, סיורי עקרבים,סדנאות ג'אגלינג ועוד.
לפרטים

הערבה

אזורים רבים בערבה אידיאליים אף הם לצפיה מיטבית במטר המטאורים.

מהמומלצים שבהם הם חניון באר אשלים  החינמי, וחאן שקדי בנאות הכיכר – שמציע אווירה מדברית מגניבה במיוחד, מתחמי זולה לרביצה, מדורה, ערסלים ועוד, ולא פחות חשוב מארחים נפלאים שחיים ונושמים את המדבר ואהבת האירוח, ומציע מגוון סוגי לינה, החל ממאהל משותף ועד בקתות, כשהדובדבן שבקצפת הוא לינה באוטובוס שהוסב למעין צימר מדליק עם מקלחת ושירותים פרטיים משלו.
לפרטים נוספים – חאן שקדי

לינה באוטובוס אצל חאן שקדי. צילום מאי חורש

לינה באוטובוס אצל חאן שקדי. צילום מאי חורש

וכמובן פארק תמנע, שמעבר לכך הוא אחד האתרים המופלאים ביותר בארצנו בכל שעות היממה, הוא גם אחד מהמקומות הכי פופולאריים לצפיה במטר המטאורים ולא בכדי. בנווה המדבר הייחודי הזה, הנראה כיקום פלאי מקביל מעידן אחר שהוצנח לו בדרום הארץ, תוכלו לצפות במטר המטאורים בלב תפאורה העולה על כל דמיון, ליהנות מהאירועים הרבים המתקיימים במקום, ובבוקר לבלות את היום בשלל המסלולים בנופיו הקסומים.
לפרטים נוספים – פארק תמנע

לילות כוכבים בתמנע. צילום יהונתן כלפה

לילות כוכבים בתמנע. צילום יהונתן כלפה

הצטיידות מומלצת לקראת תצפית המטאורים

טרם היציאה לתצפיות השטח, מומלץ להצטייד בפריטים הבאים:

– מחצלת, מזרן, כרית, שק שינה או כל דבר אחר שינעים את השכיבה הממושכת לצפיה בכוכבים וכן ואוהל ללינת שטח.

– עליוניות ושאר פרטי ביגוד חם. כן, גם באוגוסט הטמפרטורות בלילות בשטח פתוח פעמים רבות צונחות פלאים.

–  פנס עטוף בצלופן אדום על מנת למזער את שיבוש ראיית הלילה.

–  ברבים מהאזורים האידיאלים לצפיה במטאורים, אין כל קליטה סלולרית. אם ניתוק שכזה גורם לכם אי-שקט ובמיוחד אם בכוונתכם להמשיך לטרק מדברי, תוכלו לשכור מכשיר לוויני של מגנוס, המתמשק לסמארטפון ומאפשר תקשורת והודעות טקסט מכל מקום ללא תלות ברשת סלולרית ו/או אינטרנט, פונקציות כגון מפות טופוגרפיות ואמצעי ניווט לשטח, ואף לחצן מצוקה SOS – למקרה הצורך – המחובר למוקד יחידות חילוץ והצלה.
לפרטים נוספים

– כלל ידוע הוא כי הצופה בכוכבים צועד (או במקרה זה – שוכב) על קיבתו, ואין כמו נשנושים ואוכל טוב כדי להעביר בנעימים את השעות הארוכות של הצפייה בכוכבים, כמו גם שתיה חמה לשעות הקרירות של הלילה המדברי. אל תשכחו להצטייד גם בשקיות אשפה על מנת לפנות את הפסולת אחריכם, וכמובן הרבה מים. לחיסכון במקום ובמשקל ניתן להצטייד בבקבוק הטיולים הגמיש של חברת שורש (זו של הסנדלים המיתולוגיים) שכשהוא מתרוקן ניתן פשוט לקפלו ולתחוב לתיק או אפילו לכיס מבלי שיתפוס מקום עד המילוי הבא, ומהווה פיתרון נהדר גם בעת טרקים בשטח.
לפרטים נוספים

קיץ של כוכבים במצפה רמון. באדיבות חברת בטבע

קיץ של כוכבים במצפה רמון. באדיבות חברת בטבע

– כדי לשדרג את חוויית הצפייה בכוכבים, מומלץ להוריד מבעוד מועד אחת מאפליקציות מפת השמיים (כגון SkyView או (SkySafari, שיסייעו בזיהוי קבוצות הכוכבים ואיתור כיוון הרדיאנט שממנו מגיחים המטאורים.

טיפים לצילום מטר המטאורים:

סביר שנוכח המראה המרהיב של מטר המטאורים תרצו להנציח אותו במצלמתכם, אולם עד מהרה תגלו כי מדובר במשימה לא פשוטה. להלן כמה טיפים שיסייעו לכם בצילום תמונה מנצחת:

ראשית, בנוסף למצלמה חשוב להצטייד גם בחצובה יציבה שהיא חיונית ביותר לצילום בתנאים כאלו. למצער, במידה ואין ברשותכם חצובה, קבעו את המצלמה על אובייקט יציב. בעת הצילום יש להימנע מכל תזוזה או מגע עם המצלמה, על כן מומלץ להשתמש בשלט או בטיימר. לחלופין, למניעת תזוזה ניתן להשתמש באפשרות של נעילת מראה (Mirror Lockup).

בחרו בעדשה בקוטר הרחב ביותר שברשותכם. העבירו את המצלמה למצב פוקוס ידני (פוקוס אוטומטי אינו יעיל בתנאי הצילום הללו) וכוונו את הפוקוס למעט לפני סימן ה"אין-סוף". פתחו את הצמצם למקסימום (מספר f הנמוך ביותר) ואת מידת החשיפה לאור ISO כוונו על כ 200-400 (מעט מעל ISO  הכי נמוך, שחקו עם זה מעט עד להגעה לתוצאה אופטימלית). השתמשו בזמן חשיפה ארוך אך לא ארוך מדי כך שהחדות לא תיפגע. מכיוון שבלתי אפשרי לצפות מתי יבליחו מטאורים, כוונו את המצלמה למצב Time Lapse  כך שהמצלמה תצלם במרווחי זמן קבועים ובכך תגדילו את הסיכויים לתפוס מטאורים בעדשתכם ובה בעת תוכלו להתפנות להשתרע על הגב לצפיה במטאורים מבלי להחמיץ את כל החויה בשל התעסקות יתר עם המצלמה.

כדי להגדיל את סיכוייכם ללכוד בעדשה מטאורים רבים יותר, כוונו את המצלמה לכיוון צפון מזרח (כיוון קבוצת פרסאוס). יחד עם זאת, יש להביא בחשבון כי סביר שבזווית כזו שובלי הכוכבים יהיו קצרים יותר. כיוון לאזור אחר יניב שבילי כוכבים ארוכים יותר, אם כי במקרה כזה תזדקקו ליותר מזל על מנת ללכוד אותם בעדשתכם.

לשדרוג התמונה מבחינת פרופורציות, עומק ואווירה, נסו לשלב בשליש התחתון של הפריים אובייקט כגון קו רכס או עץ.

הצלחתם להפיק תמונות מופלאות? אתם מוזמנים לתייג את מסע אחר –
בפייסבוק מסע אחר אונליין ובאינסטגרם masa_acher

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. חוות האלפקות הגיב:

    בחוות האלפקות במצפה רמון מתקיימים שני מופעים מיוחדים, עם מוזיקה חיה לאורך הילה תחת מטר המטאורים.

    האירוע מהשקיעה עד זריחה, והמוזיקה תתנגן בחושך מלא – כל אחד מקבל מזרן עליו יוכל למלול עם הצלילים והכוכבים.

    האירוע מגיל 14+ כדי להבטיח חוויה מוזיקלית שקטה ועוטפת:

    https://alpaca.co.il/summer-live/

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות ממצפה רמון

מצפה רמון והמכתש: מסלולי טיול משפחתיים
מצפה רמון והמכתש: מסלולי טיול משפחתיים

הצעה לשלושה מסלולי טיול המתאימים למשפחות בנופים המהפנטים של מכתש רמון. אם תגיעו בסוף החורף, בנוסף לנופי המדבר הייחודיים תוכלו ליהנות גם משפע של מים ופריחה יפה. ואחרי יום טיולים חווייתי, אין כמו לילה במקום נעים ונוח, הממוקם ...

אוגוסט בהר הנגב: כוכבים נופלים במדבר
אוגוסט בהר הנגב: כוכבים נופלים במדבר

אוגוסט בנגב? הכי כן! הלילות קרירים ויבשים, בשמיים החשוכים נוצצים אינספור כוכבים ומטר המטאורים ("כוכבים נופלים") מרגש בכל פעם מחדש. יצאנו למדבר להכיר כמה מקומות חדשים ולחזור למקומות אהובים

טיולים ואטרקציות במצפה רמון והאזור
טיולים ואטרקציות במצפה רמון והאזור

אזור מצפה רמון גדוש באטרקציות מדבריות ובמסלולים נפלאים, שאפשר לטייל בהם ברגל, ברכב, על אופניים ואפילו על גבו של גמל. הנה המלצות לכמה מקומות מוצלחים במיוחד ומקום נהדר ללון בו בסופו של יום טיולים