תפריט עמוד

מגדלה: נוגע בהיסטוריה

עמי בן בסט ביקר במלון מגדלה לחוף הכנרת, התבונן במרכז הרוחני שבמקום והציץ (ונפגע) באתר העיר הקדומה המרתקת שבמקום. משלחת ארכיאולוגית של רשות העתיקות חשפה כאן שרידים שמורים היטב של מה שנראה כשכונה עירונית של עיר מהתקופה הרומית. שרידי העיר שזוהתה כ"טריכיי", או "מגדלה"

מלון מגדלה אליו הוזמנתי לבלות לילה, הוא מלון מסוג אחר. מקום מרתק. את הצד האסתטי שבו מספקת הכינרת, עם חוף יפהפה המעוטר בצמחיה עבותה של אקליפטוסים ועצי דקל (אסור לרחצה). ואם לא די בכך, במערב, מתנשא צוק הארבל היפהפה, לא הרחק מכפר הולדתי. וואו! מה צריך יותר? הסביבה עצמה עמוסה וגדושה סמלים דתיים, בעיקרם נוצרים, וגם מנה הגונה של היסטוריה.

בשנת 2009 החלו להקים כאן בשטח שנרכש על ידי כנסיה נוצרית, מרכז רוחני וכנסיה וגם מלון מפואר. אלא עד מהרה הסתבר כי הקומפלקס כולו יושב על סיפה של עיר קדומה. משלחת ארכיאולוגית של רשות העתיקות חשפה כאן שרידים שמורים היטב של מה שנראה כשכונה עירונית של עיר מהתקופה הרומית. שרידי העיר שזוהתה כ"טריכיי", או "מגדלה", בשפה הארמית: מגדלא, כללו בתי מגורים, מחסנים ומבנה ציבורי גדול שהיה בעצם בית כנסת מרשים, מהקדומים שנמצאו בגליל.

את הצד האסתטי שבו מספקת הכינרת, עם חוף יפיפה המעוטר בצמחיה עבותה של אקליפטוסים ועצי דקל

את הצד האסתטי שבו מספקת הכינרת, עם חוף יפיפה המעוטר בצמחיה עבותה של אקליפטוסים ועצי דקל

עד מהרה הסתבר כי הקומפלקס כולו יושב על סיפה של עיר קדומה

עד מהרה הסתבר כי הקומפלקס כולו יושב על סיפה של עיר קדומה

בית הכנסת מכיל אולם מרכזי עם ספסלי אבן, רצפת פסיפס וקירות שטויחו בטיח צבעוני

בית הכנסת מכיל אולם מרכזי עם ספסלי אבן, רצפת פסיפס וקירות שטויחו בטיח צבעוני

מלון מגדלה הוא בעצם גבולה הצפוני של העיר הקדומה ששגשגה כאן לפני כ-2000 שנה. מה שהופך אותו למין תערובת המכילה ישן וחדש. מצד אחד, יש לך את כל המטעמים והמנעמים שמציע מלון מודרני (פרטים כאן באתר המלון), ומצד שני אפשר לקבל כאן בנדיבות טעם של פעם: מסורות, אמונות והיסטוריה עתיקה. זה נחמד ללכת במבואה של המלון ולהשקיף, מבעד לקירות הזכוכית בצידו הדרומי, על עולם זר מהעבר הרחוק. אם רק תחפצו בכך, תוכלו לחלוף מבעד לאחת היציאות – לנוע – 2,000 שנים אחורנית, ולהיכנס היישר אל רצפת בית הכנסת, כאילו הייתם חלק מנוסעיה של מכונת זמן מופלאה.

מסעות בזמן הם תמיד עניין ששווה בדיקה. אני יוצא החוצה ונוחת היישר במאה הראשונה לפנה"ס. מתלווה אלי וואסים בישארה, איש הדרכה והקב"ט הראשי של המלון שעומד לספר לי כמה דברים מרתקים על בית הכנסת ובכלל (ראו קטע ווידיאו).

ראיון וידיאו קצר עם וואסים בישארה, מדריך במגדלה

בית הכנסת עצמו מכיל אולם מרכזי עם ספסלי אבן, רצפת פסיפס וקירות שטויחו בטיח צבעוני. יש כאן חדר תפילה וחדרון קטן שימש, אולי, חדר אחסון למגילות תורה. התגלית המרכזית במבנה הזה היא כמובן מה שמכנים: אבן המגדלה. המדובר באבן גיר המעוטרת בתבליטים מכל צדדיה, כולל מנורת בת 7 קנים. כך מתארת אותה מנהלת החפירה, הארכיאולוגית דינה אבשלום-גורני בהודעה של רשות העתיקות: "מדובר בממצא מרגש ויחידי במינו. זו הפעם הראשונה בה נחשף עיטור מנורה מהימים בהם בית המקדש עוד עמד על תילו. זו המנורה הראשונה שמתגלה בקונטקסט יהודי, המתוארכת לימי בית שני. ניתן להעריך שהחריטה שמופיעה על האבן נעשתה על ידי אמן שראה במו עיניו את מנורת שבעת הקנים בבית המקדש בירושלים. בית הכנסת שנחשף מצטרף ל-6 בתי כנסת בלבד המוכרים בעולם, מתקופת בית שני". האתר כולו  נמצא היום תחת פיקוח של רשות העתיקות בבעלות, ניהול ותחזוקה של בעלי המלון.

זו הפעם הראשונה בה נחשף עיטור מנורה מהימים בהם בית המקדש עוד עמד על תילו

זו הפעם הראשונה בה נחשף עיטור מנורה מהימים בהם בית המקדש עוד עמד על תילו

המלון עצמו מתובל בארומה מרתקת של אורחים ישראלים, מטיילים שבאים אי-משם וגם צליינים ואנשי כמורה. בחדר האוכל הלא-כשר יש תחושה מסוימת של פתיחות. עניין של טעם. אני יוצא מהקומפלקס של המלון ומהלך לכיוון החוף. לא הרחק משפת הכינרת אני מגיע למבנה מפואר עם גג קשתי וחלונות זכוכית גדולים שמשמש כמרכז רוחני לתפילה והתבוננות. המקום הזה מכונה: "דוק אין אלתום" (Duc In Altum), שזו ציטטה בשפה הלטינית הלקוחה מדברי ישו לפטרוס הקדוש ואומרת משהו כמו: "לך, או צא למעמקים".  המבנה מכיל שש קפלות, ביניהן קפלת הסירה שהיא מרשימה במיוחד.

יצאתי החוצה והתקרבתי לשפת המים. המקום להט מחום. אני מביט דרומה ורואה מרחוק את שכונותיה הצפוניות של טבריה. עוד רגע הן נוגעות בבתי הבזלת של העיר הקדומה מגדלה שפרחה כאן בזמנים רחוקים.

המבנה מכיל שש קפלות, ביניהן קפלת הסירה שהיא מרשימה במיוחד

המבנה מכיל שש קפלות, ביניהן קפלת הסירה שהיא מרשימה במיוחד

הכותב היה אורח המלון

עמי בן בסטי זם, סופר, מנהל פרויקטים, כולל במסע אחר. כאשר לא מסתכלים: מצלם, אסטרונום חובב וסקרן אובססיבי.

————————

פייסטה מקסיקנית במגדלה

מרכז התיירות 'מגדלה' משיק לראשונה, תכנית קיץ גדושה: מופעים, פעילויות מסורתיות, קולינריה מקסיקנית, סדנאות, משחקים וריקודים היישר ממקסיקו.

במקום לעמוד בתורים בדרך לחו"ל, נשארים במגדלה ונהנים מפייסטה מקסיקנית, חגיגת קיץ, קצבית וסוחפת, המלון כולו ילבש חג ויקושט באלמנטים מקסיקנים שיכניסו את האורחים לאווירת חגיגת קיץ  מקסיקני.

אתם בטח תוהים, מה מחבר בין מגדלה למקסיקו. התשובה נעוצה בכנסיה המקסיקנית, שהקימה את מרכז התיירות ואת מלון 'מגדלה' על שפת הכנרת.

הנופשים במלון מגדלה בחופשת הקיץ ייהנו ממגוון רחב של פעילויות ובילויים לכל המשפחה: החל ממשחקי מזל 'לוטו' ו'טריוויה' מקסיקנית נושאת פרסים, במועדון הילדים במלון ייהנו מבניית בובות מסורתיות וצבעוניות 'הפיניאטה' ומאיפור פנים מקסיקני,  מידיה של המאפרת שיר זנזורי.

בערבים בהתאם לתוכנית יתקיימו מופעים של הרכבים שונים: שלישיית מריאצ'י, ג'יימס רודריגז שהגיע היישר ממקסיקו, להקת 'מלבי טרופיקל' במופע קצבי וסוחף, דואט להיטים לטינים. בנוסף, יתקיימו סדנאות ריקודי עם מסורתיים לכל המשפחה, סדנאות קולינריות להכנת טאקוס וגוואקמולי, סדנאות טקילה ומרגריטה המשקאות המוכרים ממקסיקו ומידע חובק עולם בנושא  ומסיבת ריקודים לטינית מקפיצה שתסגור את הערב בשמחה וחיוך.

מלון מגדלה נבנה על שפת הכנרת ובבסיס מצוק הארבל, נפתח לראשונה בחודש נובמבר 2019 ואירח אורחים רבים מרחבי העולם. המלון מספק חווית חופשה אולטימטיבית, בסגנון ייחודי וברמה גבוהה.

צילומי הפייסטה באדיבות מלון מגדלה

צילומי הפייסטה באדיבות מלון מגדלה

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהכנרת וטבריה

ההתגלות: חגיגות האפיפניה נחגגו בירדנית
ההתגלות: חגיגות האפיפניה נחגגו בירדנית

התגלות האלוהים בדמות אדם נחגגה בסוף השבוע הקודם בטקס האפיפניה שהתקיים הפעם באתר הטבילה "הירדנית" סמוך לכנרת. לידתו של ישוע היתה ההתגלות הפיזית שלו, אך ההתגלות השנייה והחשובה ביותר בנצרות, היתה באותם הרגעים בהם ירד ישוע כנער לטבול ...

פסטיבל כנרת לסרטי טבע ומסע יוצא לדרך זו הפעם השלישית
פסטיבל כנרת לסרטי טבע ומסע יוצא לדרך זו הפעם השלישית

הפסטיבל, אשר ייפתח בחמישי 23.3, ייערך בבית גבריאל ויתפרש על פני ארבעה ימים. בין השאר יכלול הפסטיבל סדנאות אמן, הרצאות, הצגות, סיורים ייעודיים, מופעים מיוחדים והופעות חיות. שילוב מושלם של נופש, טבע ותרבות

סיור סוף חורף באזור הכנרת
סיור סוף חורף באזור הכנרת

אוהבי היציאה לטבע מתחלקים לשתי קבוצות – אלו העומדים בפקקים בדרך לחרמון כדי לתפוס שאריות אחרונות של שלג ואלו העומדים בפקקים בדרך לדרום האדום מכלניות יפהפיות.  אנחנו בחרנו לצאת לטיול לכיוון אחר ואז לעמוד פחות בפקקים - יצאנו ...