תפריט עמוד

מאצ'ו פיצ'ו: יצירת המופת של האינקה

העיר שבנו בני האינקה במאה ה-15, כוסתה על ידי היער והתגלתה מחדש בתחילת המאה העשרים, משלבת עתיקות יפהפיות עם נוף הררי. עכשיו רק צריך לוודא שהמבקרים הרבים לא יזיקו לאוצר המדהים הזה

מאצ'ו פיצ'ו (Machu Picchu) היא היצירה העירונית המרשימה ביותר שנבנתה על ידי בני האינקה כשהיו בשיא גדולתם, במאה ה-15. עם דעיכת האינקה, העיר ננטשה ועל אף שהייתה מוכרת לתושבים המקומיים במשך מאות שנים, היא לא עוררה עניין מחוץ לאזור. עם השנים העיר כוסתה על ידי היער העבות, ורק בשנת 1911 התגלתה במקרה על ידי הארכיאולוג האמריקאי היראם בינגהאם, שאף כתב עליה ספר שהפך לרב מכר והביא להתעניינות מרובה באתר. בשנת 1983 הכריז אונסק"ו על מאצ'ו פיצ'ו כעל אתר מורשת עולמית ותיאר את המקום כ"יצירת אמנות ארכיטקטונית מושלמת ועדות ייחודית לתרבות האינקה". ב-7 ביולי 2007 נבחר מאצ'ו פיצ'ו כאחד משבעת פלאי העולם החדשים.

זהו אתר ארכיאולוגי מרהיב ומרגש: הקירות העצומים, הטרסות החקלאיות והביצורים המרשימים משתלבים להפליא בנוף ההררי הפראי. המבנים בנויים מאבנים גדולות ומסותתות שמותאמות בדיוק זו לזו, ללא שכבת מלט ביניהן. בין השאר אפשר למצוא שם אתרי פולחן לשמש ולגשם, אחוזת קבר, מקדש ומבנים נוספים. המקדש הראשי בעיר נקרא אינטיהואטנה (Intihuantana) ויש בו סלע ששימש כשעון שמש וכמזבח. ההר התלול הואיינה פיצ'ו (Huayna Picchu) משמש כרקע לעתיקות היפהפיות, ומראשו נשקפת תצפית מרהיבה על האתר.

העיר האבודה, כפי שהאתר מכונה לעיתים, נמצאת בגובה עוצר נשימה – 2,430 מטרים מעל פני הים – בין הפסגות המשוננות של רכס האנדים והיא צבועה בעשרות גווני ירוק של יער טרופי עשיר. השילוב של ממצאים מרתקים עם נוף מדהים ביופיו הפך את מאצ'ו פיצ'ו לאטרקציה התיירותית הפופולרית ביותר בפרו ולמקור הכנסה חשוב. בשנות ה-90 של המאה העשרים ממשלת פרו נתנה רישיונות להקמת רכבל שיוביל היישר לאתר וכן לבניית מתחם תיירותי שיכלול מלון, חנויות ומסעדות. אולם מחאות מצד הציבור בפרו, ארגונים לשמירת הסביבה והיסטוריונים וארכיאולוגים מרחבי העולם עצרו את הפיתוח המתוכנן, לפחות לעת עתה. עם זאת, כמות הולכת וגדלה של מבקרים (כ-400,000 בשנה) מאיימת על עתידו של המקום, ואונסק"ו שוקל לכלול אותו ברשימת אתרי מורשת הנמצאים בסכנה.

שעון שמש במקדש הראשי במאצ'ו פיצ'ו. ברקע – ההר הואיינה פיצ'ו שמפסגתו נשקפת תצפית מרהיבה על העתיקות | צילום: פבריציו גוזמן

לאחרונה מאצ'ו פיצ'ו עלתה שוב לכותרות בעקבות הודעה של אוניברסיטת ייל כי היא עומדת להחזיר אלפי ממצאים ארכיאולוגיים שהתגלו באתר ואשר הוחזקו על ידה במשך כמאה שנה. המשלחת הארכיאולוגית ברשות בינגהאם, שחפרה במאצ'ו פיצ'ו בתחילת המאה העשרים, היתה מטעם אוניברסיטת ייל, וכשבינגהאם עזב בשנת 1915 הוא לקח עמו כ-5,000 פריטים ארכיאולוגיים חשובים. הוא כתב שהממצאים שייכים לממשלת פרו, וכי הם ניתנו לאוניברסיטה לצורכי מחקר "לתקופה של 18 חודשים". אלא שהאוניברסיטה החליטה להשאיר אצלה את הממצאים, וכל הבקשות מצד ממשלת פרו להחזיר את הפריטים נתקלו בסירוב מוחלט. רק בעקבות פנייה ישירה של נשיא פרו לנשיא ארצות הברית בשנת 2010 הודיעה האוניברסיטה כי תחזיר את הממצאים לפרו. כמה מאות פריטים, בהם תכשיטי זהב, כלי פולחן ומומיות, יוצגו במוזיאון חדש שייבנה בעיר קוסקו; שאר הממצאים יועברו למכוני מחקר ולמוסדות אקדמיים בפרו.

מידע מעשי
אתר מאצ'ו פיצ'ו נמצא כ-80 ק"מ צפונית-מערבית מהעיר קוסקו. הדרך המהירה להגיע אליו היא ברכבת מקוסקו, יורדים בתחנת פונטה רויינאס (Puente Ruinas) ומשם לוקחים אוטובוס אל האתר. אפשרות מאתגרת וארוכה יותר היא הליכה בת ארבעה ימים ב"דרך האינקה" (Inca Trail) העוברת לאורך דרכי אינקה עתיקות. את המסלול עושים באופן עצמאי או דרך חברת טיולים מקומית, ואפשר ללון לאורכו באתרי קמפינג (יש להביא אוהל, שק שינה, מזון וציוד בישול). רצוי לתאם את ההגעה למאצ'ו פיצ'ו עם הזריחה, למחזה שלא יישכח בנקל. העונה הטובה לצעידה בטרק היא בין אפריל לספטמבר.

מפת מאצ'ו פיצ'ו



מידע נוסף על מאצ'ו פיצ'ו באתר האיטנרט

עוד על בני האינקה ותרבותם המפוארת:

האינקה - ילדי השמש
האינקה – ילדי השמש
גלעד (גילי) חסקין, ד"ר
הם סגדו לאל השמש ולכוחות הטבע, גידלו יבולים בטרסות והקימו מבנים אדירים שעד היום לא ברור כיצד נבנו. מי היו בני האינקה והיכן אפשר לראות את מורשתם המופלאה?


קוסקו - טבורו של העולם

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.