תפריט עמוד

כיכר ג'מע אל פנה במרקש: פנטזיה מרוקאית

בג'מע אל פנה, הכיכר המרכזית של המדינה של מרקש והלב הפועם של העיר, יש הרבה יותר משוק ססגוני. זהו קרקס ספונטני, צבעוני, קסום ואקזוטי, שנראה כאילו נלקח היישר מסיפורי אלף לילה ולילה

רבות כבר נכתב ונאמר על כיכר ג'מע אל פנה (Djema El-Fna) במרקש. הכיכר הפכה לסמלה של העיר, ואולי אף של מרוקו כולה, ולא במקרה נאמר שמרקש ללא כיכר ג'מע אל פנה היתה פשוט עוד עיר מרוקאית.

משמעות שמה של הכיכר היא "כיכר התכנסות המתים", שכן בכיכר זו הוצגו בעבר לראווה ראשיהם הכרותים של פושעים, מורדים, ואנשים אחרים שסטו מדרך הישר. הכיכר, המוקפת במסעדות ובתי קפה, גובלת בשוק של מרקש, וסמטאות צרות מובילות מן הכיכר אל השוק שבו מוכרים הכל מכל: בדים, עורות, תבלינים, בשמים, כלי נחושת, תכשיטים, כלי קרמיקה, צמר, וגם פירות וירקות.

מאלף נחשים בכיכר ג'מע אל פנה

הכיכר עצמה רוחשת חיים בכל שעות היממה. בבוקר הכיכר מלאה בדוכנים בהם מוכרים מיץ תפוזים שנסחט במקום, דוכני פירות יבשים ואגוזים, מוכרי מים שלבושים בתלבושות ססגוניות ומאלפי נחשים שששים להצטלם עם תיירים תמורת תגמול כספי הולם. ככל שמתקדם היום, משנה הכיכר את פניה. בשעות בין הערביים, שרבים מחשיבים כשעותיה היפות ביותר של הכיכר, בתי הקפה שמסביב מדליקים אורות והכיכר מוארת בפנסים ובוארה של השקיעה. המוני אדם, מקומיים ותיירים, זורמים אל הכיכר מכל עבר. חלקם באים להתבונן מהצד וחלקם מהווים חלק בלתי נפרד מהצגת הקרקס שמתקיימת בכיכר מדי ערב: מספרי סיפורים (שמספרים את סיפוריהם בדרמטיות בערבית או בברברית); רקדנים; קוסמים; מרפאים עממיים; מוזיקאים שהצלילים של כלי הנגינה שלהם, מתופים ועד כינורות, ממלאים את הכיכר; מאלפי נחשים וקופים; מגידי עתידות; רוכלים וגם קבצנים.

לבליל הקולות והצבעים יש להוסיף את ריחות האוכל שממלאים את האוויר. בשעות אלה נראית הכיכר כמסעדת רחוב ענקית. על פני הכיכר פרושים דוכנים של קוסקוס, נקניקיות חריפות, מוח כבש, טאג'ין (תבשיל קדרה) של כבש, עוף או דגים, מרק חרירה ושאר מטעמים. החגיגה נמשכת אל תוך שעות הערב והלילה, ורק לפנות בוקר אפשר לחוש את השקט בכיכר, רגע לפני שמתחיל יום חדש.

אוכלים בכיכר. גמסעדת רחוב ענקית

כיכר ג'מע אל פנה הוכרזה על ידי ארגון אונסק"ו כ"יצירת מופת של מסורת אנושית בעל פה", בשל הפעילות האנושית והתרבותית שמתקיימת בה מדי יום; בשל המסורות העתיקות שממשיכות להתקיים בכיכר (כמו רפואה עממית וסיפור סיפורים בעל פה); ומפני שההתרחשות התרבותית בכיכר – הקולות, הצלילים, הקהל שמשתתף ומקשיב, הריחות והטעמים – הכל משתנה מדי יום ביומו.

האווירה האקזוטית והמסתורית ששוררת בכיכר הופכת אותה לאתר מועדף לצילומים, ולא מעט במאים בחרו לצלם בכיכר. בין היתר הכיכר כיכבה בסרטו של אלפרד היצ'קוק "האיש שידע יותר מדי", המוזיקאים ג'ימי פייג' ורוברט פלנט הקליטו בכיכר כמה שירים וגם צילמו בה את הדי.וי.די "No Quarter", וגם בסדרת הריאליטי האמריקאית "הטופ מודל הבאה של אמריקה" צילמו את המשתתפות על רקע הכיכר הקסומה.


צלילים ומראות מכיכר ג'מע אל פנה במרקש

ביקור בוולוביליס, מרוקו

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.