יום שישי, שמונה בבוקר, הטלפון מצלצל ועל הקו גיסי וגיסתי המתגוררים בערד מזמינים אותנו לבוא ולחזות במחזה מדהים של יער יתיר המושלג ושמורת הר עמשא. לא נזקקנו להפצרות מרובות, ומיד קבענו להיפגש על כביש שוקת-ערד בצומת תל ערד. יום חורפי קיבל את פנינו והדרך לוותה במטחי גשם חזקים. כעבור כשעה וחצי הגענו לתל ערד והדרך החלה לטפס מעלה. רוחות חזקות כופפו את עצי האורן ופתיתי שלג מעורבים בגשם הקשו על עבודת המגבים.

השיניים נקשו מהקור העז, וגיסי שלף בקבוק ערק ומזג שתי כוסיות, "לתדלק, כדי שנהיה עמידים בפני הקור והרוח". יצאנו אל מחוץ לרכב, אל היופי הבתולי הלבן – מראה שכמותו אפשר לראות רק אחת לכמה שנים. השלג, שנערם על האדמה ועל ענפיהם המחטניים של האורנים, הזכיר נשכחות: חורף 1974, בתום מלחמת יום הכיפורים, אנו חיילים בגולן נאלצים להתמודד עם תנאי מזג אוויר ארקטיים – שלג, קרח וקור עז ומקפיא. אני חוזר לימינו אנו ומבחין במטע של נשירים, שצריך דמיון מפותח כדי לראותם פורחים במלוא הדרם בחלוף ימים מועטים.

יער יתיר, היער הרצוף הגדול בישראל, שוכן בחבל יתיר שבדרום הר חברון. כארבעה מיליון עצים משתרעים על שטח של 30 אלף דונם: אורן ירושלים הוא העץ הדומיננטי ביער, אך פה ושם ניתן לראות גם ברושים, שיטים ואיקליפטוסים. אנו ממשיכים ללכת, נאבקים ברוחות השורקות בעוצמה ומשאירות מעין מכות קור בגופינו. בסמוך לשביל נגלה לעינינו מטע זיתים, ואני חושב לעצמי שגם מטעי הזיתים וכרמי הענבים הפזורים בשטח מקבלים מכות קור.

חזרנו לרכב כדי להירגע מהקור. נסיעה של כמה דקות בדרך עפר מביאה אותנו לתחילתה של עלייה מתונה בצלע הר עמשא, ששמו ניתן לו על שם שר צבא דוד המלך והוא מתנשא לגובה של כ-850 מטר מעל פני הים. קרוב לפסגת ההר מופיעים לעינינו בתיו של קיבוץ הר עמשא, שגגות בתיו נראים ככורעים תחת עומס השלג. ובלי תיאור של הנוף הנשקף מפסגת ההר המושלג הרי אי אפשר: אנו עומדים קפואים, כשמבטנו מזרחה, מבעד הערפילים והשלג ניתן לראות בקושי את תל ערד, ומעט מהעיר ערד עצמה; מצפון – רכסי הר חברון; ממערב אפשר לראות ביום יפה את מיתר טנא ואת עומרים, ומדרום משתרעים מרחבי הנגב והעיירה הבדואית כסייפה.

ועוד משהו לפני סיום: לפני כחודש טיילנו במרחבי יער יתיר והגענו לאותם מקומות ממש, אלא שאז מזג האוויר היה פחות ארקטי, סתם חורף עם גשמים, שהביאו בעקבותיהם שיטפונות. אולם אלו לא מנעו בעדנו לראות את שפעת הפריחה, את העצים והשיחים, את בעלי החיים ובעיקר את האנשים המאכלסים חבל ארץ זה, שהוא מקום מפגש של שני מדבריות ונקודת גובה גיאוגרפית המקנה שונות לחבל הארץ הזה.

שיטפון ביער יתיר כחודש לפני השלג

והנה עוד כמה תמונות מחבל יתיר המושלג:

המלצה לטיול בחבל יתיר בימים חמים יותר:

מסלול אופניים ממיתר ליער יתיר
השבוע נצא לקצה הדרומי של שדרת ההר המרכזית, אזור רב הוד שמשום מה נותר ריק ממטיילים. המסלול המוצע מותאם במיוחד לאופניים, אולם ניתן לבצעו גם בכל סוגי הרכב, לעצור לתצפיות ולהליכות רגליות קצרות