תפריט עמוד

טירנה, אלבניה: מדריך למבקרים בעיר

טירנה, בירת אלבניה, היא עיר מפתיעה עם אדריכלות אקלקטית, אתרי היסטוריה ותרבות, שווקים, מסעדות מצוינות וחיי לילה תוססים. אחרי שטיילתם ברחובות העיר, תוכלו לצאת ממנה לטיולי יום מרתקים. ועכשיו, עם טיסות ישירות, ההגעה לטירנה קלה ונוחה במיוחד

בשנים האחרונות נוספים למפת הטיולים של הישראלים עוד ועוד יעדים, שאפשר להגיע אליהם בטיסות ישירות – הזדמנות נהדרת לגלות מקומות שעד לא מזמן היו מחוץ למסלול. אחת המדינות המסקרנות ביותר, שכעת יש אליה טיסות ישירות, היא אלבניה. למרות שהיא קרובה אלינו מבחינה גאוגרפית, אלבניה נותרה מסתורית ולא מוכרת, בין השאר כיוון שהיתה סגורה בפני המערב עד לפני כמה שנים.

מה תגלו כשתנחתו בטירנה, בירת אלבניה? טירנה (Tirana) היא עיר מרתקת, המשלבת בין מערב למזרח, עם בנייה אקלקטית המעידה על ההיסטוריה הארוכה והסבוכה שלה: יש בה בניינים בסגנון איטלקי, עות'מאני וקומוניסטי. בשנים האחרונות טירנה נמצאת בפריחה עם הרבה בתי קפה ומסעדות, פארקים ירוקים, חיי לילה תוססים ותושבים ידידותיים, השמחים לקראת המטיילים שבאו מרחוק. טירנה מהווה גם בסיס מצוין לטיולי יום בטבע ובנופים של אלבניה.

בט על מרכז טירנה, עיר מרתקת המשלבת בין מזרח למערב

מבט על מרכז טירנה, עיר מרתקת המשלבת בין מזרח למערב | צילום: Truba7113 / Shutterstock.com

מה כדאי לראות בטירנה?

כיכר סקנדרבג

כיכר סקנדרבג (Skënderbej), הנמצאת במרכז העיר, קרויה על שמו של הגיבור הלאומי, אשר הוביל את המאבק באימפריה העות'מאנית. בלב הכיכר ניצב פסל ברונזה גדול של סקנדרבג רכוב על סוסו. בכיכר נמצאים כמה ממבני הציבור החשובים בעיר, בהם המוזיאון ההיסטורי הלאומי, ארמון התרבות ועוד.

פסלו של סקנדרבג בכיכר המרכזית הנושאת את שמו | צילום: amyrxa / Shutterstock.com

פסלו של סקנדרבג בכיכר המרכזית הנושאת את שמו | צילום: amyrxa / Shutterstock.com

המוזיאון ההיסטורי הלאומי

המוזיאון הגדול ביותר באלבניה מציג באופן כרונולוגי את ההיסטוריה של המדינה – מימי השבטים האילירים ועד התקופה הפוסט-קומוניסטית. אוסף המוזיאון כולל מוצגים ארכאולוגיים ופריטים היסטוריים מרתקים, בהם החרב של סקנדרבג. בחזית המוזיאון יש פסיפס מרשים, המתאר אירועים מרכזיים בהיסטוריה של אלבניה.

חזית המוזיאון הלאומי מעוטרת בפסיפסים

חזית המוזיאון הלאומי מעוטרת בפסיפס מרשים | צילום: Edvin Rushitaj / Shutterstock.com

ארמון התרבות

בניין שיש לבן, שנבנה בתחילת שנות ה-60 בסגנון סובייטי אופייני. הוא משמש משכן לכמה מוסדות תרבות חשובים, בהם הספרייה הלאומית והתאטרון הלאומי.

המסגד ומגדל השעון

מסגד אטהם ביי, הניצב בכיכר סקנדרבג, נבנה בין השנים 1823-1789 ובשונה ממסגדים אחרים הוא לא נהרס בתקופה הקומוניסטית. מעטרים אותו ציורי קיר של עצים, מפלים וגשרים, נושאים לא שגרתיים באמנות אסלאמית דתית. לצדו ניצב מגדל השעון, המתנשא לגובה של 35 מטר. אם תטפסו ב-90 המדרגות הלולייניות המובילות לראשו, תיהנו מתצפית נהדרת על העיר.

מסגד אטהם ביי ומגדל השעון

מסגד אטהם ביי ומגדל השעון | צילומים: שארטסטוק

בונקארט ובונקראט 2

אנוור הוג'ה, ששלט באלבניה ביד רמה מסוף מלחמת העולם השנייה ועד מותו ב-1985, בנה ברחבי המדינה מאות אלפי בונקרים למקרה של פלישת אויבים. באחדים מהבונקרים הוקמו בשנים האחרונות מוזיאונים מרתקים, ומומלץ מאוד לבקר בהם. בונקר כזה, אשר נבנה בפאתי טירנה עבור הצמרת הפוליטית בתקופתו של הוג'ה, הוסב למוזיאון המוקדש לאמנות עכשווית ולהיסטוריה של אלבניה המודרנית. המקום, הנקרא בונקארט (Bunk'art, שילוב של המילים "בונקר" ו"ארט", אמנות), מציג בחדרים תת-קרקעיים רהיטים, מסמכים, סרטים וצילומים מהשנים 1939 ועד ימינו (כתובת: Rruga Fadil Deliu).

תצוגה בבונקארט, בונקר שהוסב למוזיאון היסטורי מרתק

תצוגה בבונקארט, בונקר שהוסב למוזיאון היסטורי מרתק | posztos / Shutterstock.com

בונקר נוסף, שנבנה על מנת להגן על צמרת המשטרה האלבנית, הוסב באופן הולם לבונקארט 2 – מוזיאון המוקדש לצילומים, מסמכים, ציוד ואביזרים הקשורים לרדיפות המשטרה אחרי מתנגדי השלטון בתקופה שלפני נפילת הקומוניזם (כתובת: Rruga Sermedin Said Toptani).

הר דג'טי

אם אתם אוהבים טבע ונוף, אל תחמיצו את הר דג'טי (Dajti), אשר אל פסגתו מגיעים בנסיעת רכבל האורכת כרבע שעה. מראש ההר יש תצפית נהדרת על העיר והסביבה. אפשר לצאת לטיולים רגליים ויש כאן גם מסעדה ומלון.

הרכבל להר דג'טי. מכאן נשקפת תצפית נהדרת על נופי האזור

הרכבל להר דג'טי. מכאן נשקפת תצפית נהדרת על נופי האזור

פארק גרנד

פארק גרנד (Parku i Mad), פארק גדול ומיוער, מהווה את המפלט המושלם מהמולת העיר. בפארק יש אגם מלאכותי, מדשאות ובתי קפה נעימים.

ילדות משתעשעות ליד האגם בפארק גרנד

ילדות משתעשעות ליד האגם בפארק גרנד | צילום: Alla Simacheva / Shutterstock.com

אוכל ובילויים

האוכל האלבני ערב מאוד לחך הישראלי. המטבח המקומי משלב מאכלים בלקניים עם מנות ים תיכוניות ואיטלקיות. במסעדות מגישים סלטים טריים מתובלים בשמן זית (באופן כללי שמן זית מככב במטבח המקומי), מנות בשריות, כמו קבב ונתחי פרגית צלויים, הרבה דגים ופירות ים ומאפי בצק ממולאים בתערובת גבינות, ירקות או בשר טחון, הגרסה המקומית והטעימה מאוד לבורקס. גם פסטות ופיצות מככבות במסעדות רבות, זכר לתקופה שהאיטלקים שלטו כאן.

המטבח האלבני יכבוש אתכם עם מנות בלקניות לצד מנות ים תיכוניות ואיטלקיות

המטבח האלבני יכבוש אתכם עם מנות בלקניות לצד מנות ים תיכוניות ואיטלקיות

את הערב אפשר לפתוח בבר של Sky Tower, הממוקם בקומה האחרונה של מלון סקיי. מלבד קוקטיילים מעניינים ואווירה נעימה, תוכלו ליהנות כאן מתצפית פנורמית על העיר וההרים הסמוכים לה. אחרי קוקטייל ונוף אפשר לגשת למסעדה הצמודה לבר, שם מגישים מנות מהמטבח האירופי והים תיכוני (כתובת: Rruga Deshmoret e 4 Shkurtit, 5/1). אחת המסעדות הטובות והיקרות בעיר היא Otium, המגישה מנות מעוצבות וטעימות להפליא של בשר ודגים בבישול המשלב את המטבח המסורתי עם מטבחים אירופאים (כתובת: Rruga Brigada VIII, pallatet Agimi). לאוכל אלבני מסורתי נסו את Mullixhiu, מסעדה בעיצוב חם ומזמין עם תנור עצים שממנו יוצאות מנות נהדרות, עם טעמים של פעם. יודעי דבר, הבקיאים במטבח האלבני, מספרים שככה בדיוק בישלו כאן לפני שהמדינה נפתחה למערב ואימצה סגנונות בישול מודרניים (כתובת: Shetitorja Lazgush Poradeci).

טירנה היא עיר נעימה ומזמינה גם בלילה | צילום: Alla Simacheva / Shutterstock.com

טירנה היא עיר נעימה ומזמינה גם בלילה | צילום: Alla Simacheva / Shutterstock.com

למרות שאלבניה היא מדינה מסורתית וכ-70% מתושביה מוסלמים, בטירנה יש בה סצנת לילה תוססת עם הרבה מועדונים וברים. רובע הבילויים של טירנה הוא הבלוק (Blloku) שבדרום-מערב העיר. הרובע גדוש בבוטיקים טרנדיים, חנויות, מסעדות, ברים ובתי קפה. ומהם מקומות הבילוי הכי שווים בטירנה? אחד מברי היין המוצלחים הוא Alcora, בר אפנתי הממוקם בקומה הרביעית של מתחם מגדלי התאומים, עם מרפסת גדולה המשקיפה על העיר (כתובת: Blvd. Deshmoret e Kombit). מקום מומלץ נוסף הוא Vila Alehandro, בר יין מתוחכם הממוקם בווילה איטלקית משנות הארבעים (כתובת: Rruga Asim Zeneli). אם אתם לערבב מוזיקה ואלכוהול, נסו את Amsterdam, מועדון פופולרי בצפון העיר, עם הופעות חיות ושילוב של מוזיקה מסורתית ומודרנית (כתובת: Rr. Asim Zeneli 9). במועדון Crazy Calvin תוכלו ליהנות ממוזיקת פופ אירופית ומוזיקה בלקנית מקפיצה (כתובת:  Rr. Elbasanit).

קניות

למרות הפיתוח המהיר שטירנה עוברת, המחירים בה עדיין נמוכים בהרבה מאלה של מערב אירופה. חובבי שופינג יתחילו ברחוב Myslym Shyri, רחוב נעים ומוזל עם חנויות עצמאיות וחנויות של מותגים מוכרים. אפשר לקנות כאן נעלים, בגדים, תכשיטים ומזכרות. בשנים האחרונות נבנו בטירנה כמה קניונים מודרניים: הקניון הכי חדיש בעיר הוא Toptani, הממוקם סמוך למרכז העיר ומשתרע על שמונה קומות. יש בו חנויות של מותגים מקומיים ובינלאומיים, בהם אדידס, ורסצ'ה ואחרים, מסעדות ובתי קפה. הקניון הגדול ביותר הוא Tirana East Gate, עם 180 חנויות, בתי קפה ומסעדות. ליד הפירמידה תמצאו את קניון Galeria, מרכז קניות נעים עם כחמישים חנויות.

מסעדות בשוק של טירנה | צילום: Eduard Kaiku Shutterstock.com

מסעדות בשוק של טירנה | צילום: Eduard Kaiku Shutterstock.com

אם אתם אוהבים שווקים, אל תוותרו על ביקור בשוק החדש Pazari i Ri, שבו תמצאו תוצרת חקלאית טרייה, בשרים, גבינות, דגים, יינות מקומיים וראקי, המשקה האלכוהולי המזכיר בטעמו את האוזו היווני. בסביבת השוק יש מסעדות נעימות, שביום נעים מוציאות שולחנות החוצה.

איפה ישנים?

בטירנה יש מבחר מלונות מכל הסוגים והרמות, המתאימים לכל כיס וטעם. הנה המלצה על שני מלונות יוקרתיים ואיכותיים, הנמצאים במרכז העיר, סמוך לאטרקציות העיקריות.

Mak Albania – מלון חמישה כוכבים במרכז העיר, קרוב לארמון הנשיאותי. זהו אחד המלונות הטובים בעיר עם בריכה חיצונית, בריכה מקורה, ספא, חדר כושר, מסעדות וברים. כתובת: Sheshi Italia

The Plaza Tirana – מלון חמישה כוכבים חדיש במרכז העיר, סמוך לבית האופרה. המלון משתרע על פני 23 קומות ויש בו 190 חדרים נעימים ומאובזרים, שלוש מסעדות, חדר כושר וספא עם סאונות, חמאם תורכי, ג'קוזי וחדר מלח. כתובת: Rruga 28 Nentori

טיולים מחוץ לעיר

קניון ארזני

נהר ארזני (Erzen) זורם לאורך 180 ק"מ במרכז אלבניה ועובר גם בפאתי טירנה. באזור העיר ערוץ הנהר הופך קניוני, עם קירות סלע תלולים. הקניון, שאורכו מעט יותר מקילומטר, הוא מקום נפלא לאוהבי טבע, עם בריכות מים טבעיות ומפל יפה. בקיץ אפשר לשחות במי הבריכות הקרירים והצלולים. הקניון ממוקם כתשעה ק"מ מדרום-מזרח לעיר וניתן להגיע אליו ברכב שכור, באוטובוס או במסגרת סיור מאורגן.

שחייה בבריכות בקניון ארזני

עיירות חוף ליד טירנה

אלבניה מפורסמת בחופים הנפלאים שלה, ולא חייבים להתרחק מהעיר כדי ליהנות מהם. שתי עיירות חוף מקסימות נמצאות ממזרח לטירנה, במרחק של פחות משעת נסיעה מהעיר: גולם (Golem) ודורס (Durres).

העיירה גולם. קו החוף המקסים של אלבניה נמצא במרחק נסיעה קצרה מטירנה

העיירה גולם. קו החוף המקסים של אלבניה נמצא במרחק נסיעה קצרה מטירנה

החוף החולי של גולם הוא אחד הפופולריים באלבניה, יש בו בתי מלון ומסעדות ואפשר לבלות בו כמה שעות מהנות. בדורס, בנוסף לחופים, תוכלו להתרשם גם מאתרים היסטוריים, בהם חומות ביזנטיות, מגדל ונציאני ואמפיתיאטרון רומי, הגדול בבלקן. את הביקור כאן מומלץ לסיים בארוחה טובה באחת ממסעדות הדגים המקומיות. אל דורס ואל גולם אפשר להגיע ברכב שכור או באוטובוס מטירנה, או במסגרת סיור מודרך. הנסיעה אורכת כ-50-45 דקות.

החוף החולי של דורס

החוף החולי של דורס

שקודרה

שקודרה (Shkodër), הנמצאת כ-100 ק"מ מצפון לטירנה, נהנית ממיקום נהדר, ליד אגם שקודרה, האגם הגדול ביותר בלקן (שחלק ממנו נמצא במונטנגרו), מוקפת בהרים ובנהרות רבים. שקודרה מציעה לא רק יופי טבעי, אלא גם היסטוריה מרתקת, כיאה לעיר שהוקמה במאה הרביעית לפני הספירה ועברה מאז גלגולים רבים. היא משובצת במסגדים ובכנסיות, יש בה שוק מקומי ססגוני וגולת הכותרת היא מבצר רוזפה, הניצב על גבעה תלולה מעל העיר. מהמבצר נשקף נוף נפלא של האזור כולו. לשקודרה אפשר להגיע ברכב שכור או באוטובוס מטירנה או במסגרת סיור מודרך. הנסיעה לעיר אורכת כשעה וחצי.

שקודרה נמצאת באזור עשיר במים, על גדות נהר ולצד נהרות

שקודרה נמצאת באזור עשיר במים, על גדות נהר ולצד נהרות

בראט

נסיעה של כשעתיים וחצי מדרום לטירנה תביא אתכם לבראט (Berat), אחת הערים היפות והמיוחדות באלבניה. בראט ממוקמת על גדת נהר אוסום והיא מוקפת בנופים הרריים. את הסיבה לכינוי "עיר אלף החלונות" מגלים במרכז העתיק, שבו בתים עות'מאניים צבועים לבן עם גגות רעפים חומים והרבה מאוד חלונות קטנים. על ראשו של צוק תלול מעל העיר ניצבת מצודת קאלה מהמאה ה-4 לפנה"ס, שממנה יש תצפית נפלאה על העיר, הנהר והאזור כולו. במצודה יש מוזיאון קטן המוקדש לציורי איקונין של אונופרי, צייר בן המאה ה-16. בעיר עצמה יש מוזיאון מעניין נוסף, המוזיאון האתנוגרפי הלאומי. אל בראט אפשר להגיע ברכב שכור או בתחבורה ציבורית (אוטובוס או מיניבוס) מטירנה.

בראט, המכונה "עיר אלף החלונות"

בראט, המכונה "עיר אלף החלונות"

מפת טירנה:

 

בתמונה הפותחת: כיכר סקנדרבג, הכיכר המרכזית בטירנה | צילום: צילום: Alla Simacheva / Shutterstock.com

אלבניה - חופשה בדרך שלך

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.