תפריט עמוד

חמש מדינות סודיות באירופה

לא צריך להרחיק עד קצה העולם בשביל לגלות יעדים חדשים שעדיין לא נכבשו על ידי גדודי התיירים. גם באירופה, מרחק טיסה קצרה מישראל, יש עדיין מדינות רבות שחלקן נחשבו עד לאחרונה לסוד שמור, כזה שרק המקומיים מכירים. יש כיף גדול בטיול במדינות האלו: האווירה אותנטית ולא ממוסחרת; המקומיים עדיין שמחים למראה התיירים; וחלק לא קטן מהכיף ממשיך אחרי הטיול, אז אפשר לספר לכולם שהייתם במקומות שאף אחד לא שמע עליהם. יתרון נוסף, לא פחות חשוב: בחלק מהיעדים האלו המחירים עדיין זולים (אם כי גם התנאים לא משתווים לאלו שבמדינות המתויירות). בחרנו חמש מדינות שנמצאות מחוץ למסלול התיירים השחוק.

לקריאה נוספת: המדינות הקטנות בעולם

לוקסמבורג: יפהפייה זעירה

על אף מיקומה המרכזי של לוקסמבורג, בין גרמניה, בלגיה וצרפת, רבים התיירים שפוסחים על הביקור במדינה הקטנטונת הזו. למרות זאת, ללוקסמבורג יש את כל הנתונים להפוך למעצמת תיירות: יש בה עיר בירה יפה עם רחובות עתיקים ומרוצפי אבן, טירות עתיקות, עיירות ציוריות, כרמי ענבים, הרים מיוערים והרבה מסלולי הליכה.

העיר לוקסמבורג, ששורשיה נטועים במאה ה-10

העיר לוקסמבורג, ששורשיה נטועים במאה ה-10 | צילומים: שאטרסטוק

בירת לוקסמבורג, שנקראת אף היא לוקסמבורג, או בשמה המלא בצרפתית וויל דה לוקסמבורג (Ville de Luxembourg), שהיא בת יותר מאלף שנים, שוכנת במיקום דרמטי על צוק בוק (Bock), שמשקיף על העמקים אלזט ופטרוס. לאורך הצוק משתרעת טיילת קורניש, שבשל הנוף שנשקף ממנה זכתה לתואר "המרפסת היפה ביותר באירופה". למרגלות הטיילת נמצא הרובע העתיק של לוקסמבורג, הגרונד, שבו רחובות צרים ומרוצפים באבנים, מלאים בתי קפה, מסעדות אופנתיות, גלריות, מוזיאונים, שווקים וברים. כדאי לבקר גם ברובע קירשברג המודרני, שבו אפשר לראות גורדי שחקים ולבקר במוזיאון לאמנות מודרנית. במרחק נסיעה קצרה מהעיר נמצא עמק מוזל, ששוכן לגדותיו של נהר מוזל. זהו אזור ייצור יין עם שפע של כרמים ועיירות ציוריות.

לוקסמבורג, לא מה שחשבתם

מצפון-מזרח לבירה נמצא עמק מילר, אשר מכונה לעיתים גם שוויצריה הקטנה, בשל הנופים היפים, היערות, הנחלים, מפלי המים, ומסלולי ההליכה הרבים. אזור נוסף שהוא גם עדן לחובבי הטבע והנוף, הוא חבל הארדנים שבצפון-מערב המדינה, המשכו של החבל הבלגי המפורסם. זהו אזור הררי המכוסה ביערות, עם עמקים מתפתלים, נהרות שוצפים, כפרים ציוריים וטירות מרשימות. אין להחמיץ את הביקור בטירה הגותית היפהפייה של העיירה הימי-ביניימית וייאנדן (Vianden).

מקדוניה: בין הרים לאגמים

צפון מקדוניה, (להבדיל ממחוז בשם דומה ביוון), ששוכנת בדרום-מזרח אירופה וקיבלה עצמאות רק ב-1991, מתחילה להתגלות על ידי התיירים רק בשנים האחרונות. התיירים שמגיעים למדינה מגלים מדינה הררית עם נופים יפים, שפע של מסלולי הליכה וטיפוס ומנזרים עתיקים. הבירה, סקופייה (Skopje), שוכנת בצפון המדינה, על גדות נהר ורדר. סקופייה נראית במבט ראשון כעיר אפרורית וכעורה למדי, אבל יש בה אתרים מעניינים רבים: כנסיות אורתודוקסיות, מסגדים, בתי מרחץ ומוזיאונים נהדרים.

אגם אוכריד במקדוניה

אגם אוכריד במקדוניה

אחת הערים היפות ביותר במדינה היא ביטולה (Bitola), שממוקמת על רמה בגובה 660 מטר בדרום המדינה. בתקופת השלטון העות'מאני באזור היתה לעיר חשיבות עליונה באזור, ועברה המפואר של העיר עדיין ניכר בה היום, בעיקר בשדרה המרכזית שלאורכה בניינים מרשימים מהמאה ה-19. פנינת התיירות הראשונה במעלה של מקדוניה היא ימת אוכריד ששוכנת בדרום המדינה ושייכת גם לאלבניה. ימת אוכריד נחשבת לאגם העתיק ביותר באירופה ויש בה מערכת אקולוגית עשירה. האגם מוקף בהרים ויערות קסומים שמהווים תפאורה נהדרת לאגם, וסביבו יש עיירות נופש ומנזרים חשובים. העיר אוכריד שלגדות האגם היא אתר נופש פופולרי בקרב המקומיים ותושבי המדינות השכנות, אך רק מעטים מחוץ לאירופה גילו אותה. יש בה טיילות נהדרות לשפת האגם ובהן בתי קפה שבשעות הערב הומים בתיירים מקומיים. העיר מהווה נקודת מוצא טובה לטיולי שיט באגם ולטיול ביערות ובשמורות הטבע שבאזור.

אלבניה: מסע בזמן

ממערב לצפון מקדוניה נמצאת אלבניה, שנותרה אחת המדינות הבתוליות והפחות מתוירות באירופה. שנים של שלטון דיקטטורי ועוני הותירו את אלבניה הרבה אחרי המדינות השכנות. התחושה של מסע בזמן והאפשרות לטייל במדינה אירופית שעדיין לא נכבשה על ידי גדודי התיירים תורמים לקסם של הטיול במקום.

רחוב בשקודר, עיר היסטורית שרחובותיה מלאי אווירה

רחוב בשקודר, עיר היסטורית שרחובותיה מלאי אווירה

מי שיעשה את המאמץ להגיע לאלבניה יגלה מדינה שהתשתיות התיירותיות בה הן לא מהמפותחות ביותר, אבל יש בה ערים היסטוריות עם אדריכלות מעניינת, אתרים ארכיאולוגיים, מוזיאונים מרתקים, אגמים, הרים מיוערים, מפלים, חופים נהדרים, מפרצים קסומים ואקלים ים תיכוני. בירת אלבניה, טיראנה, מציעה אדריכלות מעניינת המשלבת השפעות רומיות, תורכיות וסובייטיות, לצד מוזיאונים מעניינים כמו המוזיאון ההיסטורי והמוזיאון הארכיאולוגי.

ערים מעניינות נוספות הן קרוייה (Kruja), נהנית מנוף הרים יפה, אדריכלות ימי-ביניימית ואוויר הרים צלול; עיר הנמל החשובה דורס (Durres), שבה עתיקות רבות, בהן אמפיתיאטרון רומי מרשים מהמאה השנייה לספירה; ושקודר (Shkoder), עיר היסטורית שרחובותיה הצרים והעתיקים מלאי אופי ואווירה. לחובבי הטבע מציעה אלבניה את אגם שקודר, האגם הגדול ביותר באזור הבלקן, ששני שלישים ממנו נמצאים במונטנגרו השכנה; את הפארק הלאומי טטי, שבו נופים הרים, צמחייה ירוקה ומפלים; ואת הפארק הלאומי לוגרה (Llogara National Park), שבו יער אורנים ומסלולי הליכה. אין להחמיץ את הביקור בעיר החוף התוססת סרנדה (Saranda), ובוולורה (Vlora), חבל ארץ של חופים ומפרצים יפהפיים בים האדריאטי וכפרי דייגים ציוריים.

בקתות רועים בהרים. אלבניה מציעה נופים נפלאים, שהתיירים עדיין לא גילו

בקתות רועים בהרים. אלבניה מציעה נופים נפלאים, שהתיירים עדיין לא גילו

ליטא: הפתעות בלטיות

הרפובליקה של ליטא, ששוכנת בצפון מזרח אירופה לחופי הים הבלטי, צופנת בתוכה הפתעות רבות עבור המבקרים בה. מעטים יודעים שמדובר במדינה יפהפייה עם הרבה פנינים תיירותיות, בראשן הבירה וילנה. העיר העתיקה של וילנה העיר עטורה בכנסיות וקתדרלות, כארבעים במספרן, בסגנונות ארכיטקטוניים שונים. אלה, יחד עם מבוך הסמטאות של העיר העתיקה, העניקו לה את התואר אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ובארגון אף הכריזו עליה כ"עיר הבארוק הגדולה באירופה". ליד וילנה נמצאת עיירת הנופש טרקאי ששוכנת בין גבעות יערות ואגמים. האטרקציה העיקרית בטרקאי היא טירת טרקאי המרשימה ששוכנת על אי באגם גלבה (Galve).

מבט מהאוויר על טירת טרקאי הנמצאת על אי באגם גלבה

מבט מהאוויר על טירת טרקאי הנמצאת על אי באגם גלבה

עיר חשובה נוספת היא קובנה, שהיתה בירת ליטא בתחילת המאה העשרים, וגם בה יש אדריכלות נהדרת בסגנונות שונים, הרבה כנסיות יפות ואפילו טירה מהמאה ה-13. במערב ליטא, לחופו של הים הבלטי, נמצאת עיר הנמל קלייפדה, בה חופים יפים, מעגני יאכטות ומוזיאון ימי מרתק, וגם רובע עתיק עם סמטאות צרות ואדריכלות ייחודית. מחוץ לקלייפדה נמצא הפארק הלאומי מפרץ הקורי, ובו חופים בתוליים, דיונות ענק ויערות אורן.

לטביה: מחכה להתגלות

שכנתה של ליטא, לטביה, מחכה גם היא להמוני התיירים שיגלו אותה. כשאלה יגיעו, הם יגלו עיר בירה יפהפייה עם בנייני ארט-נובו, טירות ימי-ביניימיות, יערות ירוקים ורצועות חוף נפלאות. ריגה, הבירה, נחשבת לעיר הגדולה והמרכזית של הים הבלטי. בנייני העיר העתיקה של ריגה הם בני מאות שנים ומשלבים סגנונות ארכיטקטוניים שונים, מגותי דרך בארוק, הסגנון הקלאסי והארט-נובו. האוסף הגדול של מבני ארט-נובו בשטחה אף הוכרז כאתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו. ריכוז מרשים במיוחד של מבני ארט-נובו אפשר לראות ברחוב אלברטה. בעיר כדאי לבקר גם בכנסייה הגותית סנט פיטר, כנסיית הכיפה, בה נמתא אחד מהעוגבים הגדולים בעולם, המוזיאון הפתוח, המוזיאון המוטורי והמוזיאון היהודי.

העיר העתיקה של ריגה

העיר העתיקה של ריגה

לא רק ערים יפות יש בלטביה אלא גם טבע נהדר. ליד סיגולדה נמצא הפארק הלאומי גאויה, שנהר גאויה חוצה אותו. הפארק מיוער ויש בו מינים רבים של בעלי חיים וצמחים, והרבה מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים. באזור סיגולדה יש גם מערות רבות, גבעות ירוקות וסיורי שיט, קיאקים ורכיבה על סוסים. נופים מסוג אחר אפשר לראות באזור עיירת הנופש יורמלה, שבה יש חופים לבנים ויפים, דיונות, יערות אורנים, נביעות מים והרבה פאבים, גלריות ומסעדות.

בתמונה הפותחת: לוקסמבורג. למרות מיקומה המרכזי, בין גרמניה, בלגיה וצרפת, רק מעטים מטיילים בה

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות ממקדוניה

מקדוניה – היפהפייה המתעוררת
מקדוניה – היפהפייה המתעוררת

מקדוניה הרבה פחות מוכרת ומתוירת משכנתה יוון, למרות שבעבר שמה נודע ברחבי העולם, בין השאר בזכותו של אלכסנדר מוקדון. טיול במקדוניה של ימינו עובר דרך נופים פראיים ואזורי טבע מרהיבים, ולא פוסח על המורשת התרבותית העשירה

טיול ג'יפים במקדוניה
טיול ג'יפים במקדוניה

מקדוניה, מדינה יפהפייה שרק ישראלים מעטים מכירים, נמצאת ממש מעבר הפינה - בלב הבלקן. האירופאים מגיעים לנפוש ליד אגם אוכריד, מהאגמים הגדולים בעולם, אבל אם תצטיידו בג'יפ, תוכלו להגיע לכפרים נידחים ולשמורות טבע הרריות, שיגרמו לכם לתהות למה ...

מקדוניה ובולגריה – גילוי ארצות
מקדוניה ובולגריה – גילוי ארצות

בולגריה לא זוכה עדיין אפילו לנתח קטן מן ההכרה שהיא ראויה לה כיעד תיירות מושך ומרתק. מקדוניה השכנה היא בכלל תעלומה לא נודעת למטיילים ישראלים. שתי הפנינים האלה מזמינות אותנו השנה לביקור שכולו תגלית מפתיעה.