תפריט עמוד

טיפים לג'יפאים: הי הג'יפ, הי הג'יפ

טיולי הג'יפים הם דרך נהדרת ליהנות משבילי הארץ וחמדותיה, אבל כדאי להיערך נכון כדי להבטיח חוויה מוצלחת ובטוחה. הנה כמה כללים, המלצות וטיפים מאחת שיודעת

כשקנינו את הג'יפ הראשון שלנו, הבנו שילד מספר ארבע הוא באמת רק תירוץ, והתאהבנו בז'אנר מנסיעה ראשונה כי היו לו שני יתרונות בולטים: גיל הילדים לא היה פרמטר, והגענו למקומות מרוחקים בזמן קצר. רוצים לנסות? קבלו כמה המלצות כצידה לדרך.

שכור וזכור. רוב חוקי השכרת רכב (כולל ג'יפים) בארץ או בחו"ל קובעים שאסור לרדת עם הג'יפ לשטח, מה שמייתר את ההשכרה לצורכי טיול בשטח. החריגות הן רק במדינות עם כבישים משובשים שהם למעשה שבילים, כמו בקוסטה ריקה למשל, וחברות תיירות שמוציאות טיולי ג'יפים מאורגנים שקשורות עם חברות ההשכרה בחוזים מיוחדים.

הכר את רכבך. דבר ראשון שחשוב להבין הוא באיזה סוג ג'יפ מדובר – עם הילוך כוח או בלי? ההבדל הוא ביכולת העבירות. ג'יפ עם הילוך כוח יכול להתמודד עם קטעים טכניים כמו עליות/ירידות חדות, מדרגות, אבנים ועוד, בזמן שג'יפון נטול ההילוך, מתאים לשטח "רך" ושבילים כבושים.

עם הילוך כוח או בלי? ההבדל הוא ביכולת העבירות | צילום: alefbet / Shutterstock.com

בחר מסלול. כדי להבטיח טיול מוצלח חשוב שהמסלול יתאים לרכב, לעונה ולהרכב המטיילים. לא מומלץ לצאת במזג האוויר קיצוני (חום, קור, רוחות עזות מדי או אובך), ועם ילדים אל תלכו על ההארד קור ובחרו מסלול נוח שלא יהיה ארוך מדי.

תכנן ולמד. אפשר לתכנן מסלול טיול בכמה אופנים. הדרך הזמינה ביותר היא להיעזר במפות סימון שבילים (כן, אלה מהנייר) ולהקפיד לבחור שבילים מסומנים בלבד. אני אוהבת את המפות כי הן מציגות שטח גדול, כל האטרקציות מסומנות כהלכה (מעיין, תצפית, מקבץ פריחה) ואפשר להעריך טוב יותר מרחקים מנקודה לנקודה.

מפת נייר, זוכרים? הזדמנות ללמד את הילדים לקרוא מפה ואפילו להשתמש במצפן...

מפת נייר, זוכרים? הזדמנות ללמד את הילדים לקרוא מפה ואפילו להשתמש במצפן…

אין לכם מפות? לא נורא, בדיוק לשם כך נמצאת הטכנולוגיה בחזית ויש כמה אפליקציות, כמו עמוד ענן או Trailze שיכולות לסייע. כדאי גם להתייעץ עם חברים/מכרים/אתרי אינטרנט שמתמחים ולקבל המלצות למסלולים. מצאתם את האחד? מעולה, עכשיו אל תשכחו לתכנן לאורכו עצירות להפסקות אוכל או לביקור בנקודות האטרקטיביות.

צייד וזווד. ג'יפ הוא רכב חזק ובטוח, אבל אי אפשר לדעת מה מחכה בשביל. ציוד חילוץ בסיסי הוא פריט חובה, לכל צרה שלא תבוא והאמצעים רבים ומגוונים. למתחילים אפשר להסתפק ברצועות חילוץ, קומפרסור, ארגז כלי עבודה בסיסיים וזוג כפפות עבודה. הקפידו שהגלגל הרזרבי תקין, ושהמגבה ברכב וקחו גם מיכל מים ליתר ביטחון ואם יש לכם את מתקפל – דיינו.

שביל החלב מעל הג'יפ בטיול מדברי | צילום: אמיר ארליך

שביל החלב מעל הג'יפ בטיול מדברי | צילום: אמיר ארליך

היכון הכן. כדי להיות בטוחים שלא שוכחים כלום, הכנתי לפני שנים רשימה קבועה לטיולים והפכתי את החלק של ההכנות לפשוט וקל, שדורש ממני רק לעשות V. הרשימה מתעדכנת לפרקים (כבר לא צריך מוצצים למשל), והיא מחולקת לשניים: טיול חד יומי ו"אובר נייט". מדי כמה זמן רעננו את הרשימות והתאימו אותן לצרכים/לגיל הילדים/למה שחשוב לכם.

מה כדאי לקחת? מפת סימון שבילים (למי שמשתמש) או מטען (לחובבי אפליקציות). מחצלת וכסאות לנוחות, בגדי החלפה לילדים, שקיות אשפה לשאריות, מכשירי קשר אם נוסעים בחבורה, פנס, מים בכמות של 3 ליטר לאדם, ערכת קפה, כלים רב פעמיים (הכי טוב לצמצום האשפה) ועזרה ראשונה. לילדים כדאי להביא כדור/משחקים או מגדיר כמו פעם, ואני לא יוצאת בלי בגד ים ומגבת ובקיץ כמובן גם קרם הגנה וכובעים.

עצירה לתצפית על מדבר יהודה וים המלח

עצירה לתצפית על אזור ים המלח

צא לדרך. איזה כיף, יום הטיול הגיע וכדאי להקפיד על כמה כללי התנהגות. בשטח נוסעים עם חלונות פתוחים – כדי לשמוע מה מתרחש בחוץ. לא יורדים משבילים מסומנים – בעיקר לא בשמורות טבע, לא נכנסים למקומות שאתם לא בטוחים איך תצאו מהם ונוהגים עם שתי ידיים על ההגה כולל אגודלים בחוץ (כשההגה קופץ ממכשול מפתיע זה כואב!). וכמובן לא משאירים אשפה בשטח ואם נשארתם ללון, עשו זאת רק בחניוני לילה מסודרים.

טיול נעים!

צילום תמונה פותחת: Eldad Yitzhak / Shutterstock.com

עוד טיולי ג'יפים כאן

_________

הכותבת היא עיתונאית עצמאית ומורת דרך, מייסדת ובעלת אתר האינטרנט: www.24hrstrip.co.il

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי
סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי

שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מציעים כל מה שצריך לסופשבוע מדברי גדוש בנופים, טבע, הרפתקאות ואפילו קצת היסטוריה. הצעה לסופשבוע קצר עם תצפיות נוף, טיולים רגליים, טיםוס קירות, ספארי לילה, אוכל טוב והמון יעלים

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו