תפריט עמוד

טיול קולינרי בגרמניה

נקניקיות בקארי בברלין, שניצל עם שפצלה בבוואריה, אספרגוס, פטריות ומלפפונים חמוצים בברנדנבורג, דגי הרינג בהמבורג, עוגת שוקולד עם דובדבנים וקצפת ביער השחור - בואו להכיר את כוכבי המטבח הגרמני המסורתי, שאותם תפגשו במהלך טיול באזורים השונים של גרמניה

המטבח הגרמני אמנם אינו מפורסם כמו המטבח הצרפתי או האיטלקי, אבל למעשה הוא מגוון ומפתיע. טיול אוכל בגרמניה מעלה שלכל אזור יש מאכלים האופייניים לו. בצפון, סמוך לים הצפוני, דגים ומאכלי ים מככבים בתפריט, בדרום תאכלו הרבה בשר ותפוחי אדמה, בברלין מאכל הרחוב הנפוץ ביותר הוא נקניקיות ברוטב קארי. בבוואריה מלווים את הארוחה בבירה מקומית, באזור הכרמים של דרום-מערב גרמניה תגלו יינות מצוינים, עם מתקתקות טבעית עדינה. את הקינוח הכי מפורסם תמצאו באזור שהעניק לו את שמו – עוגת היער השחור. הנה כמה מאכלים אופייניים, שתמצאו באזורי הטיול הבולטים של גרמניה:

בוואריה: שניצל ושפצלה

בוואריה (Bavaria) היא המדינה הגדולה ביותר בגרמניה ויש בה מסורות קולינריות רבות ומגוונות. אחד המאכלים האהובים פה הוא השניצל, שאולי נולד באוסטריה אבל אומץ בשמחה. הגרסה המקומית לשניצל לא ממש דומה למנה האהובה על ילדי ישראל. השניצל של בוואריה עשוי מפרוסה דקה של בשר עגל או חזיר המצופה בפירורי לחם ומטוגנת, והוא מוגש במגוון דרכים, למשל עם לימון או עם פטריות ופלפלים (אך לעולם לא עם קטשופ!). ומה אוכלים ליד השניצל? סלט תפוחי אדמה או צ'יפס. ולא נשכח את השפצלה, בצקניות טעימות ומשביעות העשויות מקמח וביצים המוגשות עם קדרת בשר.

שפצלה, הבצקניות שמלוות את הארוחה בבוואריה | צילומים: שאטרסטוק

שפצלה, הבצקניות שמלוות את הארוחה בבוואריה | צילומים: שאטרסטוק

באזור דרום בוואריה פזורות מחלבות רבות שבהן מייצרים גבינות משובחות. יש כאן יותר מ-400 סוגי גבינות, ורבות מהן משולבות במאכלים המקומיים. את הארוחות מלווים, כמובן, בבירה הבווארית המצוינת – מחצית ממבשלות הבירה בגרמניה ממוקמות בבוואריה. ואם אתם רוצים לסיים בטעם מתוק נסו את הלבקוכן (Lebkuchen), עוגיות דבש מתובלות שמקורן במאה ה-14 בנירנברג והן נאכלות בעיקר סביב חג המולד. בנירנברג יש עדיין מאפיות רבות שמייצרות את העוגיות בעבודת יד.

דוכן של לבקוכן בשוק חג המולד בנירנברג | צילום: Salvador Aznar / Shutterstock.com

דוכן של לבקוכן בשוק חג המולד בנירנברג | צילום: Salvador Aznar / Shutterstock.com

היער השחור ובאדן וירטמברג: אספרגוס, מרק בצל ועוגת היער השחור

היער השחור הוא אחד האזורים הפופולריים בקרב מטיילים ישראלים בשנים האחרונות. הוא מהווה חלק ממדינת באדן וירטמברג (Baden-Württemberg) שבדרום-מערב גרמניה. זהו אזור פסטורלי, עם כרמים ושדות. אחד הגידולים הנפוצים כאן הוא אספרגוס, שנחשב לגאווה מקומית. באביב, בעונת האספרגוס, השווקים שופעים באספרגוס ובכל המסעדות תמצאו מנות שמבוססות על הירק המעודן הזה.

אספרגוס טרי בשוק של באדן וירטמברג. גאווה מקומית

אספרגוס טרי בשוק באזור באדן וירטמברג

גם בשאר השנה לא תישארו רעבים בבאדן וירטמברג. בחורף אוכלים פה מרק בצל קרמי משביע ומחמם, וגם תפוחי אדמה בשלל צורות הכנה, המוגשים לצד בשרים ונקניקים, ואלה מהווים להיט לאורך כל השנה. ביער השחור יש הרבה השפעה מחבל אלזס הצרפתי הסמוך, ואחד המאכלים האהובים הוא פלאמנקוכן ("עוגת להבות") שהוא בעצם סוג של פוקצ'ה דקה שנאפה בתנור עצים מיוחד. אבל המאכל שהציב את היער השחור על מפת הקולינריה העולמית הוא עוגת היער השחור. זוהי עוגת שוקולד לחה, הטבולה בקירש דובדבנים, עם שכבות של קצפת ודובדבנים – טעים ממש כמו שזה נשמע…

עוגת היער השחור. הקינוח הגרמני שקשה לעמוד בפניו

עוגת היער השחור. הקינוח הגרמני שקשה לעמוד בפניו

ברלין: נקניקיות ותפוחי אדמה

בברלין, אחת הערים הכי קוסמופוליטיות באירופה, תוכלו ליהנות מכל מטבחי העולם – מקבב תורכי, דרך אוכל איטלקי ועד למסעדות וייטנאמיות והודיות. אבל אם אתם מחפשים אוכל ברלינאי מסורתי, לא תצטרכו להתאמץ יותר מדי. מנת הדגל, שאותה תמצאו כמעט בכל פינת רחוב, היא נקניקיות. למרות שיש כל מיני סוגים של נקניקיות, הנקניקיות הברלינאיות הקלאסיות נקראות קאריוורסט (currywurst). אלו הן נקניקיות חזיר מטוגנות וחתוכות המוגשות עם רוטב על בסיס קטשופ ואבקת קארי. כמו כן תמצאו בולטה, שהוא ההמבורגר המקומי, קציצה אופיינית בלחמניה. אם אתם מעדיפים לא לאכול ברחוב, אלא בפאב או במסעדה עממית, תמצאו שם מנות של בשר ותפוחי אדמה בדרכי הכנה שונות. אחת המנות הקלאסיות היא אייסביין – שוק חזיר המוגשת עם מחית אפונה וכרוב כבוש. קינוח מסורתי הוא הברלינר, סופגנייה עגולה עם חור באמצע (בדומה לדונאט האמריקאי) מצופה באבקת סוכר וממולאת במגוון מילויים, כשהקלאסי שבהם הוא ריבה.

נקניקיות קארי, מאכל הרחוב הפופולרי בברלין

נקניקיות קארי, מאכל הרחוב הפופולרי בברלין

ברנדנבורג: מלפפונים חמוצים ושאר ירקות

מדינת ברנדנבורג (Brandenburg), שבירתה היא פוטסדאם, מכונה "גן הירק של ברלין". אם אתם רוצים לאזן את הקאריוורסט והברלינר שאכלתם בברלין, כדאי לכם להגיע לפה. בחוות חקלאיות שבאזור מגדלים תוצרת טרייה, לעתים אורגנית. האזור מפורסם באספרגוס שגדל בו ובפטריות הנפלאות שצומחות ביערותיו, אבל המלכים הבלתי מעורערים של האזור הם המלפפונים החמוצים. יער השפרה (Spreewald), שמשתרע על שטח של למעלה מ-3,000 קמ"ר בדרום-מזרח מדינת ברנדנבורג, הוא אזור יפהפה של יערות ותעלות מים. העיר המרכזית היא לובנאו (Lübbenau) והיא מפורסמת בתעשיית המלפפונים החמוצים, המככבים במנות רבות במטבח המקומי.

נוף טיפוסי ביער השפרה, המכונה גם גן הירק של ברלין ובירת המלפפונים של גרמניה

נוף טיפוסי ביער השפרה, המכונה גם גן הירק של ברלין ובירת המלפפונים של גרמניה

המבורג וצפון-מערב גרמניה: דגים, פירות ים ומרציפן

המטבח של המבורג, העיר השנייה בגודלה בגרמניה השוכנת בסמוך לים הצפוני, שונה בתכלית מזה של ערים אחרות, כמו ברלין או מינכן. בשל הקרבה לים, המרכיבים העיקריים בתפריט הם דגים ופירות ים. אחת המנות הפופולריות כאן היא דגי הרינג מטוגנים. בחורף נוהגים לאכול בהמבורג מרק לובסטר או מרק שרימפס, לשניהם נהוג להוסיף קצת קוניאק. גם לעיר ברמן (Bremen) יש מאכלים אופייניים, כשהמנה המפורסמת ביותר היא נקניקיות וכרוב. מנה נוספת שמזוהה עם האזור היא לבסקאוס (Labskaus), שהתחילה אצל יורדי ים במאה ה-18, עברה ליבשה והתפשטה באזור. מדובר בבשר משומר שמוגש עם סלק, תפוחי אדמה והרינג. לקינוח, אחת המנות המסורתיות של צפון-מערב גרמניה היא רוטה גרוצה (Rote Grütze) – מקפא של פירות יער עם רוטב וניל. אבל המעדן האמיתי, כזה ששווה להגיע בשבילו ממרחקים, הוא המרציפן של העיר המקסימה לובק (Lübeck), הנשבת לבירת המרציפן העולמית. המרציפן המשובח של לובק מככב בקינוחים רבים וטעים גם סתם כך, כמו שהוא.

מקפא פירות היער רוטה-גרוצה, מהקינוחים האהובים באזור צפון-מערב גרמניה

מקפא פירות היער רוטה-גרוצה, מהקינוחים האהובים באזור צפון-מערב גרמניה

פרנקפורט ואזור הסן: נקניקיות ויין תפוחים

פרנקפורט, הגדולה שבערי מדינת הסן, מפורסמת אף היא בנקניקיות שלה. הנקניקיות של פרנקפורט, הפרנקפורטר (Frankfurter Würstchen), עשויות מבשר מעושן ומבושלות במים רותחים. הן מוגשות עם לחם, חרדל וחזרת. הגרסה הקלאסית עשויה מבשר חזיר אבל אפשר למצוא כאן גם נקניקיות מבשר בקר, Frankfurter Rindswurst. מלבד נקניקיות, תמצאו במטבח של הסן מנות בשריות עם תפוחי אדמה וביצים קשות, המוגשות עם רוטב ירוק המבוסס על עשבי תיבול מקומיים. פרנקפורט מפורסמת גם ביין תפוחים (Apfelwein), משקה אלכוהולי שמזכיר בטעמו סיידר, ואפשר למצוא אותו בפאבים המקומיים. לקינוח – עוגיות Bethmännchen, העשויות ממרציפן, שקדים ומי ורדים, נפוצות במיוחד בתקופת חג המולד.

בתמונה הפותחת: מסעדה בעיר ברמן שבצפון גרמניה | צילום: RossHelen / Shutterstock.com
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגרמניה

מסע עסקי – גרמניה
מסע עסקי – גרמניה

לאן נסיעת העסקים שלכם? המבורג? מינכן? ברלין? פרנקפורט? זה השוק הרביעי בגדלו בעולם מבחינת תוצר משק גלמי. הוא לא יתאים את עצמו אליכם ויש לפעול בו בתאימות לדרך המקומית, הדרך הגרמנית. לשם כך יש להבין אותה ולהכיר אותה ...

טיול בשטוטגרט: בין גבעות, יקבים ומכוניות יוקרה
טיול בשטוטגרט: בין גבעות, יקבים ומכוניות יוקרה

הגבעות שמקיפות אותה מכל עבר, הכרמים שגולשים אל העמק והבנייה הנמוכה ברובה, כל אלה הופכים את שטוטגרט לעיר ירוקה ואטרקטיבית מאוד. במרחק קצר מהכיכר המרכזית השוקקת ומדרחוב הקניות הארוך בגרמניה, תגלו טבע שופע, עם מסלולי הליכה ביער, תצפיות ...

טיול בבאדן-באדן: מרחצאות, ארמונות וגנים פורחים
טיול בבאדן-באדן: מרחצאות, ארמונות וגנים פורחים

העיירה באדן-באדן, בדרום-מערב גרמניה, היא הרבה יותר מנקודת מעבר בטיול ביער השחור. ההוד וההדר של העבר ניכרים בה גם היום בכל פינה - מבתי המידות הנאים והגנים המטופחים ועד למרחצאות והקזינו המפורסם שאירח את כל המי ומי של ...