תפריט עמוד

טיול ג'יפים במרוקו: בין הר למדבר

החיבור שלנו הישראלים למרוקו מיוחד ועמוק, גם לאלה שאין להם שורשים משפחתיים במגרב. במהלך טיול ג'יפים במרוקו מתגלים חיבורים מפתיעים, חלקם מהעבר הרחוק, בין ההיסטוריה המקומית להיסטוריה היהודית. וכל זה, על רקע הנופים המגוונים להפליא, שכוללים מדבר, פסגות נישאות, נאות מדבר וערים עתיקות

יש הרבה יעדים מיוחדים ויפים ברחבי העולם, כאלה שמציעים נופים ייחודיים ואווירה נעימה. אבל יש משהו בטיול למרוקו שהופך אותו לחוויה מיוחדת במינה, כזאת שהיא גדולה מסך חלקיה. אחת הסיבות היא המגוון האינסופי של נופים, ממדבר צחיח ועד לפסגות מכוסות שלג, מחופי הים ועד לקניונים דרמטיים. סיבה נוספת היא המפגשים עם תושבי המקום – שבטים מדבריים ושבטים הרריים, סוחרים בשווקים, מספרי סיפורים, אורגי שטיחים, בשלנים, דייגים. ויש עוד סיבה, אולי המרגשת מכולן, והיא הקשר היהודי.

עוד טיולי ג'יפים כאן

דיונות מרגוזה. מרוקו מסחררת עם נופים שנעים בין הר, ים ומדבר | הצילומים באדיבות תגליות

דיונות מרזוגה. מרוקו מסחררת עם נופים שנעים בין הר, ים ומדבר | הצילומים באדיבות תגליות

המלכה כהינה

הקשר בין היהודים למרוקו ארוך שנים וארוג מפיסות היסטוריה רחוקות ועמומות לצד סיפורים טריים מהמאה ה-20. גם מי ששורשיו המשפחתיים נטועים רחוק מאוד מצפון אפריקה לא יכול שלא להרגיש את החיבור המיוחד הזה במהלך טיול במרוקו.

זה צץ לפתע פתאום ומכה בך שוב ושוב: במהלך הביקור במרקש, שיהודי ספרד המגורשים התיישבו בה בסוף המאה ה-15 והיא זכתה לכינוי "ירושלים הקטנה". או בירידה לקניון הטודרה, כשאי אפשר להפסיק לזמזם את שירו של שלמה בר: "אצלנו בכפר טודרא / שבלב הרי האטלס". אגב, את המילים כתב יהושע סובול, עוד הוכחה לכך שלא צריך להיוולד במרוקו כדי להרגיש את החיבור המיוחד הזה. ויש גם את הסיפור של המלכה הלוחמת דהייה אל כהינה.

בכל מקום שתגיעו אליו במרוקו מיד יציעו לכם תה חם שנמזג לכוסות זכוכית

בכל מקום שתגיעו אליו במרוקו מיד יציעו לכם תה חם שנמזג לכוסות זכוכית

דהייא אל כהינה היתה מלכה צפון אפריקאית במאה השביעית לספירה. מקורות ערביים מאותה תקופה תיארו אותה כ"שחורת עור, עם רעמת שיער גדולה ועיניים ענקיות". במשך חמש שנים היא בלמה את התקדמות הצבאות המוסלמים בצפון אפריקה. על פי אחת הסברות, כהינה השתייכה לשבט ברברי-יהודי שישב בצפון-מערב אפריקה, במקום בו נמצאת היום מאוריטניה. היא הנהיגה את ההתנגדות לפולשים הערבים על רקע לאומי, לא דתי ולכן המנהיגות שלה התקבלה על ידי בני כל הדתות בשבטים האחרים – פגאניים, כנעניים, מוסלמים ואחרים.

למרות שהצליחה להדוף מתקפות רבות, בסופו של דבר הכוחות הברבריים בהנהגתה נשחקו והיא הובסה בקרב בשנת 701. כדי שלא תיפול בשבי המוסלמים, שלחה יד בנפשה.

החוקרים חלוקים באשר לדתה של כהינה, יש הסבורים שהשם מרמז על השתייכות למשפחת כהנים יהודית או שהוא שיבוש של כהנת, נביאה, שכן יוחסו לה יכולות נבואה.

הקסבה באיית בן חדו. הקסבות שימשו למגורי השליט וכמעוז הגנתי

הקסבה באיית בן חדו. הקסבות שימשו למגורי השליט וכמעוז הגנתי

הקשר בין הברברים והיהודים לא עוצר כאן. "בחוצים" הוא שם שניתן לצאצאים של ברברים מתייהדים מתקופתה של כהינה. השם הזה ניתן להם שכן הם חיו מחוץ למסגרת הקהילה היהודית ומחוץ לישובי קבע. הם גרו באוהלים או במבני דקלים ארעיים והיו רועי צאן וחקלאים. לאחר הכיבוש הצרפתי של אלג'יר במאה ה-19 התגלו אותם שבטים של נוודים יהודיים ונערכו מחקרים אודותיהם.

עמוד השדרה של מרוקו

וכל זה מחזיר אותנו למרוקו של ימינו ולטיול בה, שכאמור הוא בגדר חוויה יוצאת דופן מכל הבחינות. כדי להגיע לפינות רחוקות, במדבר ובהר, הדרך הטובה ביותר לטייל היא בג'יפים בנהיגה עצמית, בדרכי מדבר ובנתיבים הרריים, בין כפרים נידחים, נאות מדבר, ערים עתיקות, פסגות נישאות, דיונות חול עצומות וערוצי קניונים רבי רושם וכמובן בסמטאות השווקים המקומיים, שבהם אפשר למצוא הכל מכל, משטיחים דרך כלי נחושת ועד מזכרות קטנות ומשמחות.

הטיול עובר דרך עמוד השדרה של מרוקו, הרי האטלס. זהו רכס המשתרע בצפון מערב אפריקה, לאורך 2,400 ק"מ, דרך שלוש מדינות המגרב: מרוקו, אלג'יר ותוניסיה. הרי האטלס מתחלקים לשני רכסים: האטלס התיכון והאטלס הגבוה, שם גם נמצאת הפסגה הגבוהה ביותר, ג'בל טובקל, שמתנשאת לגובה של 4,165 מ'. מדרום לאטלס הגבוה יש רכס נוסף, רכס מול האטלס.

הפסגות המושלגות של הרי האטלס עומדות בניגוד מהפנט לחולות המדבר

הפסגות המושלגות של הרי האטלס עומדות בניגוד מהפנט לחולות המדבר

הג'יפים מטפסים בדרכים צרות ומתפתלות במעלה הרכס, כשמכל עבר נשקפים נופים שיעצרו את נשימתכם. מעבר לכך, בהרי האטלס יש צמחייה ובעלי חיים ייחודיים, חלקם בסכנת הכחדה. אבל הנוף, החי והצומח הם רק ההתחלה. המפגש עם תושבי ההרים, השבטים הברברים, שחיים בכפרים קטנים ונידחים, שאל חלקם אפשר להגיע אך ורק בג'יפים (או ברגל), הוא שמעניק נופך מיוחד כל כך לחלק ההררי של הטיול.

ים של חולות

מעבר להרים, לקניונים, למפלים ולכפרים הקטנים, משתרע המדבר הגדול, הסהרה. מדבר סהרה משתרע לאורך כל צפון אפריקה, בתחומן של 11 מדינות, והוא מתאפיין בנופים פתוחים ושובי לב, אוויר יבש ונקי, מרחבים אינסופיים ודיונות חול ענקיות. המטייל בנופי הסהרה במרוקו יפגוש את השבטים הברבריים, בהם בני הטוארג המכונים "האנשים הכחולים" בשל הגלימות הכחולות שהם לובשים.

מעבר לנופי המדבר והרכיבה על גמלים, בסהרה פוגשים את בני הטוארג עם גלימותיהם הכחולות

מעבר לנופי המדבר והרכיבה על גמלים, בסהרה פוגשים את בני הטוארג עם גלימותיהם הכחולות

איך אפשר לטייל במרוקו בלי להקדיש זמן למרקש ולשוק המפורסם שלה? זה הזמן והמקום להשתחרר מהשעון ומלוח השנה ולהיסחף לתוך עולם שכמו יצא מסיפורי אלף לילה ולילה, עם דוכנים שבהם אפשר לקנות כל מה שצריך והרבה דברים שכלל לא ידעתם שאתם צריכים.

כיכר ג'מה אל פנה במרקש הופכת לעת ערב למקום שבו הכל מתרחש

כיכר ג'מע אל פנה במרקש הופכת לעת ערב למקום שבו הכל מתרחש

לעת ערב אפשר להיבלע בין ההמונים בכיכר ג'מע אל פנה, לטעום מטעמים בדוכני האוכל, להקשיב לנגינת המוזיקאים, לחייך ללוחשים לנחשים ולשמוע, גם אם לא מבינים אפילו מילה אחת, את הסיפורים הדרמטיים, המצחיקים או קורעי הלב של מספרי הסיפורים. להפוך לחלק מהחלום שהוא מרוקו ולתת למרוקו להפוך להיות חלק מכם.

מפת מרוקו:

דני בר ששת – מנהל חברת תגליות, איש ידיעת הארץ, טייל ומדריך, חוקר ומרצה, היסטוריון ומזרחן, מומחה לשבטים ושבטיות ברחבי העולם, מתמחה בשבטי הברברים, "אדוני האטלס", בנבטים, "אדוני המדבר", ובשבטי הרי הבלקן והקווקז, מארגן ומוביל מסעות שטח בג'יפים וטרקים עם ניסיון מצטבר של למעלה מ-30 שנה.

ביקור בוולוביליס, מרוקו

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.