תפריט עמוד

טיול ג'יפים במרוקו – מפסגות ההרים אל המדבר

הכפרים הנידחים בלב האטלס הגבוה, הדיונות הזהובות של הסהרה, השווקים הקסומים של מרקש - במרוקו כל האגדות מתעוררות לחיים. טיול ג'יפים דרך כמה מהפינות הקסומות ביותר של מרוקו

מה אתם חושבים כשאתם שומעים את המילה "מרוקו"? עצמו עיניים, נשמו עמוק ותתחילו לדמיין. התמונות עולות בזו אחר זו: דיונות חול אדירות, קניונים עמוקים, מצוקים פראיים, שווקים אקזוטיים, בליל של צבעים, צלילים וריחות. ארץ מכושפת ומסעירה. אל המקום הזה נצא בטיול ג'יפים, החוצה את הרי האטלס, עובר במדבר סהרה, עוצר בכפרים מסורתיים ובקסבות עתיקות ולא פוסח על השווקים הססגוניים, שנראים כאילו יצאו מתוך סיפורי אלף לילה ולילה. את הטיול אל הפינות הנידחות והרחוקות של מרוקו מוטב לעשות ברכבי שטח, אשר יכולים לטפס בדרכים הרריות מתפתלות ולחצות דיונות חול זהובות.

עוד טיולי ג'יפים כאן

הדיונות האדירות של הסהרה מהוות הזדמנות לבחון את מיומנויות הנהיגה שלכם | צילומים: שאטרסטוק

את הטיול מתחילים בקזבלנקה, הגדולה בערי מרוקו. בעיר יש שדרות יפות, טיילת שוקקת חיים,  מסגד גדול ליד הים, אחד הגדולים והמפוארים בעולם, ובית כנסת ששימש את הקהילה היהודית של קזבלנקה, שטרם העלייה לישראל היתה הגדולה במרוקו. ביום הבא של הטיול נפרדים מחוף הים ומתחילים לנסוע אל עומק המדינה, אל עבר רכס האטלס.

המסגד הגדול בקזבלנקה

הרי האטלס משתרעים לאורך 2,400 ק"מ בשלוש מדינות: מרוקו, אלג'יריה ותוניסיה. הפסגה הגבוהה ביותר, ג'בל טובקל (4,167 מ'), נמצאת במרוקו. הרכס נחלק לאטלס הגבוה, האטלס התיכון ומול האטלס, וההרים הללו מאופיינים בנופים שקשה לתאר במילים, צריך להיות שם כדי להבין. פסגות דרמטיות, קניונים פראיים, עמקים ירוקים ושופעי מים, ולצד כל אלה מצפה למטיילים מפגש מרתק עם תושבי ההרים, השבטים הברברים הממשיכים לחיות באותה הדרך בה חיו אבות אבותיהם, בכפרים קטנים הממוקמים באזורים נידחים וקשים להגעה.

כשחוצים את האטלס הגבוה נתקלים בתושבי האזור, הברברים

חציית האטלס הגבוה חושפת עוד ועוד שיאים של יופי, כשהדרך עוברת בין מצוקים מעוררי השתאות ולצד פלגי מים. כאן אפשר לראות את הכפריים מעבדים את חלקות האדמה הקטנות שלהם בדרך מסורתית או את הנשים הכובסות בגדים בנהר.

אחרי שחוצים את הרכס מגיעים לעמק מגון (M'goun). כאן, לאורך נהר המגון, צבעי הירוק של הצמחייה בולטים על רקע אבן החול האדמדמה. מכאן ממשיכים אל נהר הדאדס, הזורם בקניון צר שקירותיו בצבע אדמדם הם שהעניקו לו את הכינוי "העמק האדום". מכאן ממשיכים לעמק דרע, המכונה "עמק אלף הקסבות" על שום הקסבות העתיקות הפזורות בו, בין נאות מדבר ירוקות בלב המדבר.

עמק נהר הדאדס

בעיירה אמזרו (Amzrou), הסמוכה לעיר זגורה, התגוררה קהילה יהודית שחבריה עסקו במסחר ובצורפות. שיטוט בסמטאות המלח', הגטו היהודי, מרגש ומרתק. מכאן חוצים את הדיונות הצהובות של צפון הסהרה, בדרך המאתגרת שבה עבר הראלי דאקר, מה שמחייב מיומנות נהיגה ועבודת צוות. חוויית המדבר ממשיכה גם בלילה, בלינת שטח במאהל ברברי.

ים של דיונות זהובות בסהרה

היום הבא בטיול חוזר מהמדבר אל האטלס הגבוה. דרך ייחודית, החוצה את ההרים, מובילה אל ווארזאזאת. העיר, השוכנת בגובה 1,160 מ', נמצאת על קו התפר בין ההרים למדבר ולמרות המיקום המבודד שלה, דווקא כאן נמצא אחד מאולפני הקולנוע הגדולים בעולם. סרטים רבים ומפורסמים, בהם "לורנס איש ערב", "גלדיאטור" ו"המומיה", צולמו כאן, על רקע נופי המדבר הקסומים. סמוך לעיר נמצאת קסבת איית בן חידו, אחת הקסבות השמורות ביותר במרוקו, אשר הוכרזה כאתר מורשת עולמית.

נשים מפיקות שמן ארגן, הנחשב לשמן המשובח והיקר בעולם

מכאן מתחילים לטפס בדרכי האטלס התלולות אל עבר קסבת טליוואת, אחת היפות במדינה. מהקסבה הדרך מתפלת בין ההרים הגבוהים ובסופו של יום מגיעה למרקש, אחת הערים הקסומות והמרגשות במרוקו.

בלבה של מרקש נמצאת הכיכר הגדולה, ג'מע אל פנה, שם נקבצים סוחרים ורוכלים, מספרי סיפורים, מאלפי נחשים, קוסמים, מרפאים עממיים ומוזיקאים. בכל שעה של היום והלילה הכיכר שוקקת חיים ומלאה בפעילות. בשווקי העיר תוכלו לקנות כל מה שאי פעם חלמתם עליו והרבה דברים שלא ידעתם כלל שאתם צריכים: בדים, כלי נחושת, בשמים, תבלינים, כובעים, תכשיטים ועוד ועוד. גם הרובע היהודי, המלח', שבו חיו יהודי העיר לאורך השנים, מעורר התרגשות רבה, בלי קשר לשורשים המשפחתיים שלכם.

בשווקים תמצאו כל מה שתמיד רציתם לצד דברים שלא ידעתם שאתם צריכים (עד שראיתם אותם)

השהות במרקש מהווה הזדמנות מצוינת לטעום מהמטבח המשובח, שמשלב טעמים מוכרים ואהובים מהמטבח היהודי-מרוקאי עם תבלינים ומצרכים פחות ידועים לנו.

כשהטעמים של מרקש, ושל מרוקו כולה, ממלאים אתכם, תוכלו להיפרד מאחת המדינות המרתקות, שאמנם נמצאת כמעט "בשכונה שלנו", ועם זאת, אקזוטית וייחודית לגמרי.

 

ביקור בוולוביליס, מרוקו

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.