תפריט עמוד

טיול בנורבגיה – ארץ הפיורדים והטרולים

הנופים הפראיים של נורבגיה הם מהיפים באירופה, מדד האושר העולמי מדרג את תושביה כמאושרים ביבשת, יצורים אגדתיים שעירים ילוו את הטיול שלכם כאן, אם לא בפועל הרי שברוח. אלה הן רק כמה מהסיבות לטייל בנורבגיה, ארץ שבה הטבע מגיע לשיאים חדשים

טיול בנורבגיה הוא לא טיול עירוני של מוזאונים, קתדרלות, כיכרות וקניות. יש את כל אלה בנורבגיה, כמובן, אבל מה שמייחד את הטיול כאן הוא הנופים הפראיים, מהיפים ביותר שתראו באירופה. הטבע הפראי יגרם לנשימתכם להיעצר, ולא כקלישאה. קשה להכיל כל כך הרבה יופי: פיורדים, קרחונים, הרים, יערות, נהרות, ולצד אלה תרבות עשירה וייחודית. גם האקלים השונה כל כך מזה המוכר לנו בארץ תורם לחוויית הטיול: בין מאי לסוף יולי באזור שמעבר לחוג הארקטי השמש אינה שוקעת כלל וגם בשאר המדינה היום נמתח על פני 20 שעות ויותר. לעומת זאת, בין נובמבר לסוף ינואר, השמש לא עולה מעל קו האופק בצפון הרחוק ובשאר האזורים יש שעות ספורות של אור. מזג האוויר הקשוח ואורכו של היום הם לא רק עניין אקלימי, יש להם גם השפעה אלא גם משפיעות על אורח החיים של התושבים ועל השקפת עולמם.

הפיורדים חורצים את קו החוף הנורבגי וחודרים עמוק אל תוך היבשה | צילום: שאטרסטוק

הדרך הטובה ביותר להכיר כל מקום חדש הוא דרך הרגליים, ובנורבגיה הדבר נכון שבעתיים. לא חייבים לצאת לטרקים קשים וארוכים, אפשר לשלב בכל יום הליכות קצרות במסלולים לא קשים, המאפשרים להתחבר אל הטבע באופן ישיר ומיידי, ללא חציצה של חלון המכונית. עוד דרך מיוחדת להכיר את הטבע הנורבגי היא בשייט בפיורדים, בין מצוקי סלע תלולים, שעליהם מקננים עופות ים, עם עצירות בכפרים נידחים, שבתי העץ הפשוטים שלהם משתלבים היטב בנוף המקומי. ואם כבר הזכרנו פשטות, למרות שנורבגיה היא מהמדינות העשירות בעולם, עם פער המעמדות הקטן ביותר בין מדינות מערב אירופה, תושביה הם אנשים צנועים, החיים בפשטות ובאיפוק מעוררי הערכה. נורבגיה מדורגת במקום הראשון בין מדינות אירופה במדד האושר העולמי וגם אם קשה לקבוע מה אחראי לכל האושר הזה – התפאורה הטבעית המרהיבה, הדאגה העמוקה של המדינה לרווחת אזרחיה או גורמים אחרים, חלק מהאושר הזה ידבק גם בכם במהלך טיול במקום הנפלא הזה.

למרות שנורבגיה היא אחת המדינות העשירות בעולם, תושביה חיים בצניעות ובפשטות | צילום: איציק שפירא

טיול לנורבגיה מקיף בנורבגיה עובר בכמה דרכים ייחודיות, שכל אחת מהן מציעה היכרות עם צד אחר של המדינה. הנה כמה דרכים שכאלה:

הדרך האטלנטית
אחת הדרכים היפות בעולם ומשיאי הטיול בנורבגיה, הדרך האטלנטית עוברת לאורך קו החוף האטלנטי במערב המדינה. במפה אפשר להבחין בנקל בלשונות הים החודרות אל היבשה ובאיים הפזורים לאורך החוף, אבל במציאות צבעי הצהוב-כחול-ירוק של המפה הופכים למראות וצבעים מהסוג שיגרמו לכם למלמל שוב ושוב "אין דברים כאלה" ולשמוח שדווקא יש… הדרך מתפתלת ועוברת בין צוקים, מעל מפרצים עמוקים ודרך סדרת גשרים המחברים בין האיים. קו החוף הנגלה כאן מרגש, מורכב וכמעט בלתי נתפס, וכדי להבין אותו יותר, מומלץ לשלב בנסיעה הנופית טיולים רגליים לאורך הפיורדים, לשוט בהם אל כפרי דייגים ולבקר בשמורת טבע מיוחדת עם מושבות קינון של עופות ים.

הדרך האטלנטית עוברת בין צוקים, מעל מפרצים עמוקים ודרך סדרת גשרים המחברים בין איים | צילום: שאטרסטוק

דרך הטרולים
הטיול בנורבגיה אינו שלם בלי להתייחס לטרולים, יצורים מהמיתולוגיה הנורדית ומהאגדות הסקנדינביות. הטרולים יכולים להיות בגדלים שונים – יש בהם ענקים של ממש ואחרים זעירים כגמדים. הם שעירים, בעלי אפים גדולים וזרועות ארוכות ויש להם כוח רב (פיצוי על כך שאינם מצטיינים באינטלקט חד…). הטרולים מתגוררים מתחת לאדמה, תחת סלעים גדולים, ביערות ובהרים. לכבודם של הטרולים נקראה דרך מתפתלת להפליא, שעולה ומטפסת באופן מסמר שיער אל ראשו של מצוק שממנו נשפך מפל סטיגפוסן (Stigfossen) מגובה של 180 מ'. עוד בתפאורה הנופית: הרים נישאים, מפלים שוצפים ועיירות דייגים מבודדות.


מפל סטיגפוסן ומעליו דרך הטרולים המתפתלת | צילום: שאטרסטוק

הדרך המושלגת
שיא רודף שיא בטיול בנורבגיה, והדרך המושלגת אינה יוצאת דופן. תחילת הדרך בשייט באגם קרחוני עם מים בצבע טורקיז ואחריו מתחילה ההרפתקה האמיתית: טיול רגלי על גבו של קרחון יוסטדאל (Jostedalsbreen), כיפת קרח אדירה, הגדולה באירופה היבשתית, שאורכה כ-60 ק"מ והיא מכסה שטח של קרוב ל-500 קילומטרים רבועים. הטיול על הקרחון הכחול מהווה חוויה קפואה ומדהימה לבאים מארץ יבשה ומדברית כשלנו, ולצד מסלולים מאתגרים, יש בו גם מסלולים המתאימים לכל המשפחה.

לא די לצפות בפיורדים, כדי לחוות את יופיים באמת צריך לשוט בהם | צילום: איציק שפירא 

מהקרחון ממשיכים בדרך המושלגת אל עבר צוק הדרשן (Preikestolen), אחת מנקודות התצפית היפות ביותר בנורבגיה (והתחרות אינה קלה כלל), לשון סלע התלויה מעל פיורד תכול. טיול רגלי של כשעה וחצי, במסלול לא קשה במיוחד, יביא אתכם אל קצה "הלשון", וגם אם מזמן עברתם את שנות העשרים שלכם (פלוס עוד כמה וכמה עשורים), אל תוותרו על המסלול הזה. המראה המצפה מקצה הצוק אינו ניתן לתיאור במילים, צריך להיות שם ולראות אותו במו עיניכם. אנחנו מבטיחים שלא תתאכזבו.

בתמונה הפותחת: צוק הדרשן, אחת מנקודות התצפית היפות בנורבגיה

 

נורווגיה: מקומות מופלאים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.