תפריט עמוד

טיולי פריחה בגליל

האביב מביא עמו שלל פריחות נפלאות, מהאירוסים ההדורים ליד גבעת המורה ועד למטעי התפוחים והאגסים בין מטולה למרגליות. המלצות למקומות בהם אפשר לראות את הפריחה האביבית, מתחילת העונה ועד סופה

גשמי החורף, שהשנה ירדו ברצף וללא ימים קרים במיוחד או רוחות יבשות, הביאו עמם שפע של פריחה אביבית בכל מקום. פריחת הכלניות הסתיימה, אבל הרקפות, שפריחתן נמשכת חודשים ארוכים, מלוות את הנוריות, הצבעונים והפרגים. בנחל משגב עם יש שפע אדיר של צבעונים.


צבעונים בנחל משגב עם

האירוסים פורחים בגלים על פי מינם. אירוס ההדור בפריחה מרשימה בגבעת המורה, ליד תל חצור ובנחל דישון העליון, אירוס הגלבוע על יד מלכישוע, אירוס הגולן ליד צומת המפלים בגולן ואירוס ארם נהריים גבוה במיוחד יפרח אחרון – בבית העלמין על יד מצודת שטונף הצלבנית, הידועה בשם קלעת הונין וגם בנחל דישון תחתון. בחודש אפריל צפויים לפרוח הסחלבים המאחרים במקומות הגבוהים, כמו סחלבן החורש בפסגת הר מירון.


אירוס הגלבוע ליד מלכישוע


אירוס הדור בנחל דישון עליון

כדי לראות את אחרוני הפרחים בסוף האביב יש לטפס גבוה. בפסגות של הר מירון ובצפון הגולן, בגבהים של יותר מ-1000 מטר, נמשכת הפריחה עד חודש מאי. במקומות הללו ניתן ליהנות מפריחת האחירותם הצהוב והריחני, מהמרווה המשולשת ומפריחת הלוטם המרווני הלבן והלוטם השעיר הסגלגל אדום.

מחודש מאי אל תוך חודש יוני נטפס גבוה יותר, אל שיפולי החרמון. בפסגות בגובה 1,800 מטר ומעלה מתגלית הפריחה המיוחדת של הדובדבן השרוע, בגובה 2,000 מ' נפגוש את הפריחה המרשימה של הכר קוצי – כדורים קוצניים עם פרחים זעירים, פרח ייחודי לפסגות מעל לקו העץ, כלומר מעל לחגורה הבוטנית של החורש. פריחת עצי הבר מרשימה אף היא בפסגות של המירון וצפון הגולן: פריחת העוזרד, האגס הסורי, שזיף הדב וורד הכלב, הכל בצבע לבן בוהק וחגיגי.


פריחת אגס סורי בצפון הגולן

לא שכחנו את החוטמיות הגבוהות, שקרוב לוודאי יגבהו השנה במיוחד, וגם המעוג והשרעול שעיר בריכוזים מרשימים.
הטבע חוגג על פי דרכו, אך גם האדם הטביע את חותמו על הפריחה. מטעי התפוחים, האגסים והאפרסק באזור מטולה פורחים בראשית האביב בצבעים עזים. מומלץ במיוחד לנסוע בדרך הנוף שנפרצה על ידי צה"ל ממטולה למרגליות. הקרבה לבתי הכפר עדייסה הלבנוני, הנסיעה בתוך מטעי נשירים פורחים והנוף הדרמטי הנשקף לאורך כל הדרך מקנים חוויה נפלאה לכל החושים.


רקפות בחורשה בראש פינה

סיום קולינרי בניוחד אביבי
בטיולים שלי בעונת האביב אני נוהג לפקוד את הבדואים בגליל, המפליאים לשלב שלל צמחי בר בארוחה. הם מלקטים את גרגיר הנחלים בסביבות המעיינות וממלאים איתו את הפטאייר – משולש בצק הממולא בגרגיר נחלים טרי או בעלי ציפורן מצרית טריים ואז נאפה. בנוסף, הם מבשלים את החוביזה עם עלי שומר, עלי עולש בר, קוץ עכובית הגלגל עם בשר ועוד. אז צאו לטבע – אל הפריחות, הריחות והמטעמים המיוחדים של האביב.

מוריס צמח – מורה דרך, מתמחה בטיולים בגליל, שם נולד וחי כל חייו. www.morris.co.il

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל המערבי

מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל
מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל

בין המושבים היהודים אלקוש ואבן מנחם, הכפר הערבי נוצרי פסוטה, מצפה אבירים והכפר הדרוזי הגדול חורפייש נמצא אחד האזורים המרתקים ביותר בארץ ישראל בכלל ובגליל בפרט. זהו אזור של חורש ים תיכוני צפוף וקוצני, ובו בליל של שמורות ...

אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב
אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב

הגליל המערבי מציע לא רק נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים, אלא גם מפגשים רב תרבותיים, מיזמים קולינריים, סדנאות עם בעלי מלאכה ועוד המון הפתעות. פסטיבל אביב בגליל המערבי הוא הזדמנות נהדרת להיחשף לכל העושר שיש לאזור להציע

בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי
בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי

בגליל המערבי קיימות מספר "ערים אבודות" - ישובים עתיקים והרוסים המבצבצים מהיער המקנה להן מראה מסתורי ומסקרן. יואב יעקובי לוקח אותנו לכמה מהן, לטיולים רכובים עם קטעי הליכה קצרים. מתאים גם למשפחות