תפריט עמוד

גם אם נכבשתם בקסמה של הבירה הספרדית, קחו לכם פסק זמן של כמה שעות או אפילו יום שלם, וצאו אל מחוץ לעיר. הנה הצעה לשלושה יעדים מעניינים, שכל אחד מהם יספק לכם אתנחתא מעניינת מהעיר הגדולה. זמן ההגעה לצ'ינצ'ון הוא הארוך ביותר – כשעה נסיעה באוטובוס. לטולדו ולארנחואס אפשר להגיע ברכבת, בתוך כחצי שעה עד 40 דקות.

טולדו: מסע לשורשים היהודיים
רכבת מהירה תביא אתכם תוך כחצי שעה ממדריד לבירת ספרד הקודמת, טולדו (Toledo). הקו מבוקש מאוד, לכן כדאי לרכוש כרטיסים ערב לפני הנסיעה בתחנה המרכזית. מתחנת הרכבת בטולדו לוקחים אוטובוס לכיכר Zocodover, ולאחר הפסקת קפה אפשר לצאת למסע של כחצי יום בסמטאות הצרות של העיר המרהיבה הזאת, שלה עבר יהודי מפואר. מומלץ לבקר בשני בתי הכנסת Santa Maria la Blanca ו-Sinagoga de Transito. שניהם הפכו אמנם לכנסיות, אבל ב- Sinagoga de Transito השתמרו כתובות עבריות עתיקות, והמקום הפך למוזיאון של יהדות טולדו. צמוד אליו נמצא ביתו של הצייר אל גרקו (El Greco); בעבר היה זה ביתו של יהודה הלוי, בן תקופתו של הרמב"ם. מלבד באתרים המוגדרים, מומלץ פשוט לשוטט בסמטאות הרובע היהודי (Madina al Yehud), שם אפשר לבקר במרכז מורשת יהודית Casa de Jacob. מנהלת המרכז תשמח לעזור במידע למי שמחפש את שורשיו בטולדו, ותשמח לא פחות לאסוף מכם מידע על שורשיכם הספרדים (כתובת: Calle del Angel 15, אתר אינטרנט).
מי שרוצה לחוש את האווירה של טולדו במאה ה-13 ולהכיר את החיים המורכבים של הקהילה היהודית, טוב יעשה אם יקרא את ספרו של ליאון פויכטוואנגר "היהודיה מטולדו".

אם נשאר לכם זמן לפני החזרה למדריד, כדאי לקחת מונית לגשר Al Kantara מעל נהר טחו (
Tejo), ומשם להמשיך ל- Panoramica Desde Los Cigarrales וליהנות מתצפית מרהיבה על העיר.

הגעה: רכבת בקו מס' 3 מהתחנה המרכזית Atocha Renfe , שעות יציאה וחזרה באתר האינטרנט.

סמטה בצינצ'ון. בתי האבן בצפופים משמרים את הצביון המיוחד של העיירה

צ'ינצ'ון: הזמן עצר מלכת
צ'ינצ'ון (Chinchon) היא עיירה קטנה וקסומה כ-45 ק"מ מדרום למדריד, שנותרה כמעט ללא שינוי מאז ימי הביניים, ונבחרה בשל כך כאתר צילומים לסרט "גויה", בכיכובה של נטלי פורטמן. מיד כשיורדים מהאוטובוס ומתחילים לעלות במעלה הסמטה הראשית המובילה לכיכר מאיור מרגישים כאילו הזמן עצר מלכת. העיירה בנויה על מדרון תלול, ובתי האבן הבנויים בצפיפות משמרים את הצביון המיוחד בן מאות השנים.

ככל שהתקדמנו לעבר כיכר מאיור חשנו בתכונה מיוחדת: נורות צבעוניות נתלו בין הבתים מעל הכביש הצר ודגלים בצבעי דגל ספרד נתלו לאורך הסמטה הראשית. כשהגענו לכיכר הראשית הבנו – העיר התכוננה לקראת מלחמת השוורים המסורתית, והזירה נבנתה במרכז הכיכר היפהפייה, שכמעט לא השתנתה מאז המאה ה-15. סביב-סביב מעל הכיכר מתנשאים בתי העיר העתיקים, שעון העיר מתריע בצלצולים רמים על השעה, ומרפסות עץ המכונות claros מוסיפות ליופי הייחודי של הכיכר ומהוות נקודת תצפית טובה למתרחש בכיכר. כנסית Nuestra Señora de la Asunción מזדקרת מעל הכיכר ובתי העיירה. בכנסיה זו, אחיו של גויה שימש ככומר, וגויה עצמו צייר כאן את עלייתה לשמים של מרים הבתולה. בכיכר ובסמטאות הסמוכות יש שלל חנויות של מזכרות, חפצי נוי, בגדים, תבלינים ועוד וכן גלריות, ברים ובתי קפה. מומלץ לטפס בסמטאות הצרות עד מבצר Condes המתנוסס מעל העיירה.

הגעה: כשעה נסיעה ממדריד, מטרו: Conde de Casal, משם אוטובוס מס' 337 לצ'ינצ'ון.

ארנחואס. הארמון, הגנים והעיר העתיקה הוכרזו כאתר מורשת עולמית

ארנחואס: העיר המלכותית
כ-40 דקות ברכבת מפרידים בין מרכז מדריד לעיירה המלכותית ארנחואס (Aranjuez), שבה הקים במאה ה-16 המלך פיליפה ה-2 את ארמון הקיץ המפואר שלו. הארמון, הגנים הסובבים אותו והעיר העתיקה שלצדו הוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. בעבר, העיר שהוקמה סביב הארמון היתה אסורה לכל מי שלא עבד בארמון או היה שייך לאצולה הספרדית. היום העיר הפסטורלית מהווה מפלט לכל מי שמתקשה לשלם את מחירי הנדל"ן הגבוהים של מדריד. הארמון פתוח לביקורים בימים שלישי עד ראשון מ-10:00 עד 17:00, סגור בימי שני.

הגעה: רכבת בקו מס' 3 מהתחנה המרכזית Atocha Renfe, לוח זמנים באתר האינרטנט.

בתמונה הפותחת: טולדו. הקצו לפחות חצי יום לשיטוט בסמטאות הצרות והעתיקת

קטלוניה: מסע תרבותי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.