תפריט עמוד

יפהפייה, חושנית וסוחפת: הולה, מדריד

בירת ספרד לא עתיקה כמו בירות אירופאיות אחרות, אך היא שופעת מונומנטים היסטוריים מרשימים ואדריכלות מעוררת השראה, אמנות קלאסית לצד תרבות מודרנית וסצינה קולינרית עשירה ומגוונת

בשנים האחרונות מתנהל קרב ענקים בין ברצלונה, חביבת הקהל הישראלי, לבין הבירה מדריד, שכבר תופסת מקום נכבד בצמרת היעדים הנחשקים על מפת התיירות שלנו. אם שואלים אותנו, מדריד לוקחת בגדול. בירת ספרד היא עיר יפה, מעניינת, סוחפת וטעימה עם שילוב מרתק בין מסורת קלאסית לחדשנות דינמית, ובין היסטוריה רבת תהפוכות ואדריכלות מעוררת השראה לתרבות מודרנית ועדכנית. יש בה רחובות גדולים ושוקקים, כיכרות הומות וסמטאות עתיקות ומלאות אווירה, לצד שווקים צבעוניים, מוזיאונים חשובים ותרבות קולינרית עשירה ומגוונת. זו עיר ממגנטת, שחודרת ללב מהרגע הראשון ומתמקמת מיד ברשימת המקומות שעוד לפני שעוזבים אותם כבר מתגעגעים אליהם. מה כדאי לראות ולעשות במדריד: האתרים השווים ביותר, המאכלים שיגרמו לכם להתמכר ומופע הפלמנקו הכי מסעיר בעיר.

סמטה עתיקה ומלאת קסם. מדריד נכנסת ללב מהרגע הראשון | צילומים בכתבה: ליהי רון

סמטה עתיקה ומלאת קסם. מדריד נכנסת ללב מהרגע הראשון | צילומים בכתבה: ליהי רון

העיר העתיקה – רחובות קטנים ומלאי אווירה

טיול במדריד מתחיל כמעט תמיד בכיכר פוארטה דל סול, כיכר שער השמש, שממנה מודדים את כל המרחקים בספרד (קילומטר אפס) ובמרכזה ניצב סמלה של העיר – פסל הדובה האוכלת מעץ התות. יש כמה תאוריות הנוגעות למקור השם מדריד, אך זו הקשורה בפסל החביב גורסת כי שמה המקורי של העיר היה אורסריה (Ursaria) – ארץ הדובים, בזכות כמות הדובים הגדולה באזור, שיחד עם עצי התות הגדלים כאן מסמלים את אדמתה הפורייה של מדריד ואת משפחת המלוכה.

סמל העיר: דובה האוכלת מעץ תות

סמל העיר: דובה האוכלת מעץ תות

מהכיכר הגדולה, שבכל שעות היממה זורמים אליה תיירים, מקומיים וקבוצות מפגינים, מסתעפות סמטאות העיר העתיקה – מבוך של רחובות קטנים וכיכרות מקסימות, משובצים בחנויות, בתי קפה, מסעדות וטאפאס ברים מפתים, שמזמינים אתכם להתענג על מטעמי המטבח הספרדי. זה המקום לזנוח את גוגל Maps, ללכת לאיבוד בין הסמטאות ולגלות את מדריד האותנטית, רבת הפנים והסגנונות.

פלאזה מאיור, הכיכר המרכזית של מדריד

פלאזה מאיור, הכיכר המרכזית של מדריד

לא הרחק משם ממוקמת פלאזה מאיור, הכיכר המרכזית של מדריד. זוהי כיכר היסטורית, שבמרכזה מתנוסס פסלו של המלך פיליפ השלישי ובעברה שימשה מוקד לאירועים רבים בהם פסטיבלים, קרבות שוורים, הכתרות מלכותיות, משפטי אינקוויזיציה והוצאות להורג. כיום, למרבה השמחה, כבר לא מתקיימים כאן אירועים שנויים במחלוקת. מדי יום תוכלו להצטרף להמוני האנשים הפוקדים את הכיכר, לשבת במסעדות ובבתי הקפה שמסביב, לשוטט בין הדוכנים ולצפות בלהטוטנים ומופעי רחוב, שמנעימים את זמנם של העוברים והשבים.

דוכן נקניקים מפתה

דוכן נקניקים מפתה

ממש צמוד לכיכר נמצא שוק האוכל המפורסם של מדריד, סן מיגל, שלטעמנו הוא קצת תיירותי מדי, אבל מציע חגיגה קולינרית שמערבת את כל החושים עם שפע של דוכנים עמוסי כל טוב: מפירות וירקות טריים, דוכני טאפאסים וכריכוני בקלה מושקעים, דרך מאכלי ים אקזוטיים ועד עוגות ומיני מתיקה שאי אפשר לעמוד בפניהם.

כריכוני בקלה בשוק סן מיגל

כריכוני בקלה בשוק סן מיגל

קלאסיקה מודרנית – אמנות, שופינג ובילויים

למרות גודלה, מרבית האתרים התיירותיים במדריד נמצאים במרחק הליכה זה מזה, ומתרכזים באזור שבין פארק בואן רטירו לארמון המלוכה. גראן ויה, הרחוב הראשי, מצטיין במבנים ארכיטקטוניים מרשימים (כמו מגדל טלפוניקה ופלאזה דל קאלאו), ולכל אורכו תמצאו חנויות ורשתות אופנה גדולות, מלונות יוקרתיים, בתי קפה ומסעדות מכל הסוגים.

מהגראן ויה מתפצלים רחובות רבים, שגם בהם יש מסעדות, ברים וחנויות לרוב, כמו רחוב Fuencarral – רחוב הקניות השווה של רובע צ'ואקה, שהפך בשנים האחרונות לאזור הטרנדי של העיר. מלבד בוטיקים שיקיים של מעצבים בינלאומיים ומקומיים, תמצאו כאן את ה-Rastro, שוק פשפשים פופולרי הפועל בימי ראשון, ואת Mercado de Fuencarral, מתחם קניות ענק בן שלוש קומות עם חנויות של מעצבים צעירים והמון סטייל.

כיכרות מקסימות ומלאות אווירה

כיכרות מקסימות ומלאות אווירה

בצדו המערבי של הגראן ויה נמצאת כיכר אספניה, כיכר ירוקה ומטופחת עם פסלים ומזרקות, שבסמוך לה שוכן ה-Palacio Real, הלא הוא הארמון המלכותי של מדריד. מדובר בארמון מפואר עם יותר מ-3,000 חדרים, שנבנה במאה ה-18 ונחשב לאחד מאתרי הביקור החשובים בעיר. חלק מהחדרים (כמו חדר כס המלכות ובית המרקחת המלכותי) פתוח למבקרים, וניתן להצטרף לסיור מודרך באנגלית בכ-30 חדרים ואולמות נדירים ביופיים.

מדריד המלכותית מציגה מבנים ארכיטקטוניים מרשימים

מדריד המלכותית מציגה מבנים ארכיטקטוניים מרשימים

בירתה המלכותית של ספרד מצטיינת גם במגוון עשיר של תרבות ואמנות, ויש בה כמה מוזיאונים שמחזיקים אוספי אמנות מהגדולים בעולם. במשולש הזהב של האמנות מצויים שלושה מוזיאונים מצוינים, ובראשם מוזיאון הפראדו – מוזיאון ציבורי גדול עם ציורי קיר רומנסקיים יפהפיים, יצירות רנסנס איטלקיות ויצירותיהם של אמני ספרד הגדולים דוגמת ולאסקס, גויה ואל גרקו. המוזיאון השני והמוצלח יותר לטעמנו, הוא מוזיאון המלכה סופיה, שמחזיק בין השאר ביצירה המפורסמת גרניקה של פיקאסו; והצלע השלישית במשולש המוזהב הוא מוזיאון תיסן בורנמיסה, שמתהדר באחד האוספים היוקרתיים באירופה.

מדריד עמוסה בארמונות מלכותיים וקתדרלות מפוארות

מדריד עמוסה בארמונות מלכותיים וקתדרלות מפוארות

מדריד מתגאה בשילוב ייחודי של נוף אורבני עם אתרי טבע ירוקים ופורחים, שמזמינים אתכם לקחת פסק זמן מהמולת העיר. שני פארקים בולטים יש במדריד: פארק בואן רטירו, הפארק הגדול והמושקע, שמכיל מדשאות ענקיות, מגרשי משחקים לילדים, בתי קפה, שייט בסירות פדלים באגם ומופעי רחוב. הפארק השני, קאזה דה קמפו, שלא נופל מעמיתו המפורסם, שימש בעבר כיער הציד המלכותי ומציע כיום שבילי הליכה ורכיבה על אופניים, גן חיות מרשים, רכבל שמגיע לנקודת תצפית מרהיבה על העיר ופארק שעשועים חדשני עם מתקנים מקפיצי אדרנלין.

צ'ורוס עם שוקולד, פאייה וסנגריה

אי אפשר לטייל במדריד בלי להתעכב על אחת ההנאות הגדולות שהיא מציעה – האוכל. הסצינה הקולינרית בבירת ספרד היא מהמשובחות בעולם ואם אתם מחשיבים עצמכם לפודיס, צפו לחוויה מסחררת של טעמים, ריחות וצבעים שילוו אתכם כל הטיול. ארוחת הבוקר במדריד שונה מארוחות הבוקר שאנחנו מכירים, והיא כוללת צ 'ורוס, מעין סופגניות צרות ומטוגנות שנהוג לטבול ברוטב שוקולד. מעדן טעים וממכר. הטוב ביותר יוגש לכם בבית הקפה המפורסם סאן גינס (San Ginés), שנמצא ממש במרכז העיר, ליד כיכר פוארטה דל סול, ופתוח 24 שעות ביממה.

קרוקטים במילויים מפתיעים

קרוקטים במילויים מפתיעים

לאן שלא תסובבו את הראש במדריד תגלו מסעדות וטאפאס ברים, שמגישים מנות אופייניות לאזורים שונים בספרד. אנחנו אהבנו במיוחד את O’pazo, מסעדת דגים ופירות ים נפלאה עם תפריט יצירתי ויינות בוטיק מקומיים, ואת המסעדה הסופר-מדליקה Sala de Despiece, המתמחה בבשרים ותפריט א-לה מסעדת שוק מודרנית המשתנה מדי יום. בקטגוריית הברים התלהבנו מ-La Raquetista, טאפאס בר טרנדי ונחשב במדריד, שמציע טאפאסים מופלאים על גבול האמנות ממש. עוד בר שהתחבב עלינו הוא La Monteria, בר מקסים ואינטימי עם מנת פאייה מהטובות שאכלנו וסנגרייה שעלתה לנו לראש תוך שניות.

יפה ביום, זוהרת בלילה

יפה ביום, זוהרת בלילה

חיי הלילה במדריד הם סיבה בפני עצמה לבקר בעיר. אזורי הבילוי המובילים – מלסאנה, צ'ואקה, בילבאו וסלמנקה, מלאים בברים, טברנות, מועדונים עם מופעי מוזיקה וכמובן מופעי פלמנקו מסורתיים. כל אחד והבילוי המועדף עליו, אבל אם אתם כבר בסביבה אל תחמיצו מופע פלמנקו סוחף וחושני במסעדה הוותיקה Corral de la Moreria, בלב העיר העתיקה, ששמה יצא למרחקים הודות למופעים המושקעים ולמנות האיבריות המיוחדות היוצאות ממטבחה. מנהג קבוע במדריד הוא לסיים את הבילויים לפנות בוקר עם כוס קקאו חם ומהביל, מתכון בטוח לשנת לילה מתוקה שתכין אתכם לעוד יום גדוש חוויות.

קטלוניה: מסע תרבותי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.