תפריט עמוד

חמוץ מתוק – פסטיבל הלימון בדרום צרפת

כבר שמונים שנה חוגגים בעיירה מנטון שבריביירה הצרפתית את פסטיבל הלימון. בכל חודש פברואר מתמלאים רחובות העיירה וגניה בתהלוכות, ריקודים, ירידים ותצוגות מרהיבות - והכל בצהוב לימון בתוספת כתום תפוז

בעוד שבדרום אמריקה מתקיימות בתקופה זו של השנה חגיגות פרועות וצבעוניות עם הרבה מוזיקה, אלכוהול ורקדניות בלבוש מינימלי, במנטון שבדרום צרפת אפשר ליהנות מפסטיבל רגוע יותר, אבל לא פחות שמח ומהנה – פסטיבל הלימון.


לימונים בשוק של מנטון. הפרי הצהוב זוכה לחגיגה שנתית עליזה | צילום: אייסטוק

אגדה מקומית מספרת, שכשאדם וחווה גורשו מגן עדן, חווה לקחה איתה לימון מאחד העצים. אדם, שחשש מעונש אלוהי, התחנן בפניה שתשליך אותו. חווה הסכימה, אבל רק בתנאי שהיא תשליך אותו במקום שהיא בוחרת. השניים חצו הרים, עמקים ומישורים, אבל שום מקום לא היה נראה לחווה ראוי מספיק בשביל להשליך בו את הלימון. ואז הם ראו את מפרץ גראוואן שבמנטון. חווה התקשתה לעמוד בפני יופיו של המקום, מזג האוויר השמשי ואדמתו הפורייה – כל אלה הזכירו לה את גן עדן. היא הטמינה את הלימון באדמה, וזה המקום בו העיירה מנטון צמחה ושגשגה. עם או בלי קשר לאגדה המקומית, הלימונים של מנטון (Menton), בריביירה הצרפתית, ידועים בטעמם המשובח, ולא במקרה הוחלט להקדיש להם כאן פסטיבל.


תצוגה בפסטיבל הלימון. למרות השם, החגיגות מוקדשות לכל פירות ההדר הגדלים באזור | צילום: Laurent Carles, flickr

פסטיבל הלימון מתקיים במנטון מדי חודש פברואר, והשנה הוא חוגג יום הולדת 80. למתבונן מבחוץ נראה אולי מוזר במקצת להקדיש כמעט שלושה שבועות של חגיגות לכבודו של הפרי הצהוב והחמוץ, אבל זהו אחד הפסטיבלים הגדולים והשמחים בדרום צרפת, שני בגודלו רק לפסטיבל של ניס, עם יותר מ-250,000 משתתפים מדי שנה, כמעט פי עשרה ממספרם של תושבי העיירה.

למרות שמו, פסטיבל הלימון מוקדש גם לפירות הדר נוספים, כמו תפוזים ואשכוליות. מדי שנה נבחר נושא לפסטיבל, וכ-145 טון של פירות הדר משמשים לבניית מבנים ופסלי ענק הקשורים לנושא הזה. בעבר כיכבו בפסטיבל דמויות קומיקס דוגמת טין טין הבלגי והדמויות של דיסני. היו גם כמה פסטיבלים שהוקדשו למדינות בעולם, כמו ספרד, ברזיל, הודו והולנד (ראו בתמונה למעלה). ב-2013 הפסטיבל יצא לטיול מסביב לעולם בהשראת ספרו של ז'ול ורן, "מסביב לעולם בשמונים יום". בגני ביובה (Biove), זירת ההתרחשות המרכזית של הפסטיבל, אפשר יהיה להתרשם מפירמידות, פסל החירות, הביג בן ואתרים חובקי עולם נוספים – כולם עשויים מפירות הדר.


תהלוכות, ריקודים ותצוגות בפסטיבל הלימון של מנטון

במהלך הפסטיבל מתקיימות בעיירה תהלוכות ססגוניות, עם במות תצוגה מקושטות שעליהן ניצבים פסלי לימונים ותפוזים, מתופפים ומוזיקאים, רקדנים ואקרובטים בשלל תחפושות. חלק מהתהלוכות מתקיימות ביום, אחרות מתקיימות בלילה, לאור ירח. בשעות הערב גני ביובה הופכים לגני האור, עם מופעים של צבע, אור וצליל. ביום האחרון של הפסטיבל מתקיים טקס ססגוני עם מופע זיקוקי דינור מרהיב מעל המפרץ.


מנטון מציעה לימונים בחורף, וחופים יפים בקיץ | צילום:  anroir, flickr

בנוסף לכל אלה, בתקופת הפסטיבל מתקיימים סיורים מודרכים שונים, בהם סיור למפעל ריבות, סיור במטע לימונים וכדומה, ויש גם יריד שבו נמכרים מוצרים על טהרת הלימון – ריבות, ממרחים, ליקרים, סבונים, תמרוקים ועוד ועוד.

מתי? ב-2013 יתקיים הפסטיבל מ-16 בפברואר עד 6 במרץ;
ההשתתפות באירועים השונים כרוכה בתשלום.
איפה לנים?
כיאה לעיירה בריביירה הצרפתית, מנטון משופעת בבתי מלון ברמות שונים, ואפשר גם להתארח בבתי מקומיים (בסגנון B & B).
פרטים נוספים על הפסטיבל באתר האינטרנט.


הצג את במפה גדולה יותר

לחצו להגדלה

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.