תפריט עמוד
החורף בישראל מציע מגוון אפשרויות לצלמים ישראלים. יש בו תנאי תאורה שונים מבקיץ ותופעות טבע מגוונות שמעניין לצלם. ובנוסף לזה, כל הנוף בארץ משתנה: רמת הגולן, שבחודשי הקיץ היא שחורה וחשופה, מתכסה במרבד ירוק. ובנגב, אזורים צחיחים הופכים לא פעם ל"רטובים": גבים ונחלים קטנים מתמלאים במים. גם הים משנה את פניו והופך לאפרפר, קוצף וגועש.
בצילום אחרי הגשם – בנופים עירוניים ובטבע – יש קסם. הברק שמוחזר ממשטחים רטובים ברחובות העיר, השתקפויות שנוצרות בתוך שלוליות ומקווי מים. בבקרים שאחרי לילות קרים מוצאים לפעמים גבישים של קרח על צמחייה. ברד שניתך יוצר לפעמים משטחים לבנים — מי שזריז יצליח לצלם אותם לפני שהם נמסים. ומדי כמה שנים יורד שלג בהרי הצפון והמרכז ומוסיף עניין ואתגר גם לצלמים.
לפניכם תמונות שצילמו צלמי מסע אחר במקומות שונים בישראל, וגם טיפים לצילום בחורף מפי יואל שתרוג, עורך הצילום של מסע אחר.
תנאי האור בחורף שונים מאלה בקיץ. השמים, למשל, שבקיץ מעוותים את מדידת האור, מתכסים בחורף בעננים, אשר יוצרים תאורה רכה ומפוזרת עם מעט צלליות ומונעים תאורה ניגודית. בנוסף על כך, השמים עצמם הופכים לנושא צילום.
האוויר הנקי שאחרי גשם יוצר ראות טובה ומאפשר לצלם נופים כשהעומק בתמונה אינסופי. הערפילים של החורף יוצרים תחושה מסתורית ומיסטית (ומי שאוהב את התחושה הזאת יכול ליצור אותה גם ללא ערפילים, באמצעות נשיפה על העדשה שתיצור עליה אדים).
כאשר התאורה קשה מומלץ לעבוד עם עדשות בעלות מפתח צמצם גדול (אלו עדשות יקרות יותר וטובות יותר), המגיעות לצמצם של 2.8. העדשות הללו מאפשרות לעבוד בתנאי אור קשים לא רק בחורף, אלא גם בחללים סגורים וחשוכים. לפעמים, בתנאי אור קשים, בחשיפה ארוכה, כדאי לעבוד עם חצובה.
ואולי החורף הוא ההזדמנות להתנסות בעבודה עם סרטים מהירים (רגישים) כמו 400 אסא. המראה המגורען שיתקבל בתמונה יכול להוסיף לתחושה המיסטית של החורף. לפעמים דווקא התאורה הקשה יוצרת איזו תחושה מרגיעה ומעניינת.
בדרך כלל ציוד הצילום אינו מוגן מפני מים, ולכן מומלץ להגן עליו מפני גשם ישיר. חשיפת המצלמה לגשם תגרום לה נזק בלתי הפיך. אין זה אומר להפסיק לצלם כשיורד גשם – אפשר למצוא מחסה או לחבר את ידית המטרייה לתיק הצילום ואז להמשיך לצלם.
כשעוברים מצילום בחוץ, בטמפרטורה נמוכה, למקום סגור ומחומם, העדשה מתכסה באדים. אל תנסו לנקות את העדשה, אלא הניחו את המצלמה לכמה דקות עד שהיא "תתרגל" לטמפרטורה של החדר.
שלכת: עלי השלכת של תחילת החורף (או הסתיו) מזכירים קצת את חו"ל. הם יפים לצילום גם כשהם על העץ, אז ניתן לצלמם עם תאורה אחורית, וגם כשהם מרפדים את האדמה ויוצרים משטחים בשלל גוונים.

טיפות: טיפות של מים – אגלי טל, טיפות גשם — נותנות, גם בצילום, תחושה של התחדשות. השבירה של האור במים יוצרת נצנוצים, כתמים של אור ובוהק, והופכת את הצילום מתמונה סתמית לתמונה שיש בה הרבה עניין וחיים.

קשת: אי אפשר לתכנן צילום של קשת בענן. זה עניין של מזל – צריך להיות בזמן הנכון במקום הנכון ועם מצלמה מוכנה. ובכל זאת מדובר בהתנסות מעניינת, וכדאי לנסות גם אם אתם לא יודעים מה ייצא. יש בזה משחק נפלא של אור וצבע. מומלץ לנסות לחבר את הקשת לנוף. חיבור כזה בנוף עירוני יכול להיות מעניין במיוחד.

ברקים: סערות ברקים הן אתגר צילומי יוצא דופן. מכיוון שגם כאן אי אפשר לתכנן את הצילום, יש להציב את המצלמה על חצובה ולפתוח את התריס במצב של B (מצב שבו התריס פתוח כל עוד לא סוגרים אותו). כוונו את המצלמה לשמים וחכו עד שהיא תלכוד ברק.

זרימת מים: כשמצלמים נופי מים, כגון זרימה של נחלים, שיטפון או גלים בים, אפשר לעבוד בכמה צורות: צילום בחשיפות מהירות כגון 1/500 יקפיא את תנועת המים (למשל גל מתנפץ על שובר גלים), ואילו חשיפות ארוכות, למשל 1.8, יעבירו את תחושת הזרימה. כשעובדים בחשיפות ארוכות כדאי לייצב את המצלמה בעזרת חצובה.
צילום שלג: צילום בשלג מטעה את מד האור. לכן, בתנאי תאורה בוהקים (כשהחזרי האור חזקים במיוחד), מומלץ לא לעבוד עם מדידת אור ממוצעת אלא להשתמש בפונקציה של מדידת אור נקודתית (בחלק מהמצלמות יש כפתור שלחיצה עליו מעבירה את המצלמה למצב של מדידה נקודתית). מנגנון זה מאפשר לנו לנעול את מדידת האור על אובייקט מסוים ולהתמקד באובייקט אחר. כשמצלמים בשלג מומלץ למדוד את האור מהאובייקט. בשלג אפשר מדי פעם להשתמש במבזק באור יום (למילוי).
השלג יוצר לפעמים תמונה מונוכרומטית (בעלת גוון אחד) – יש בצילום כזה אפקט הדומה לצילום בשחור לבן, וזה מעניין מבחינה צילומית. במקרים כאלה אפשר להוסיף צבע לתמונה על ידי הכנסת אובייקט נוסף בעל צבע אחר. זה ייצור בתמונה מתח מעניין.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...