תפריט עמוד

חורבת תפן – אל ראש המבצר

טיול בניחוח גלילי אל חרבת תפן - מבצר מרשים ואסטרטגי מהתקופה ההלניסטית. תצפית מרהיבה על האזור, תצורות נוף מיוחדות ומעוררות דמיון וכרמי זיתים ציוריים. צאו לטייל בגליל!

עונה מומלצת: כל השנה.

התאמת המסלול: כל המשפחה.

קושי המסלול: קל.

אורך המסלול:
כשלושה קילומטרים

משך המסלול: כשלוש שעות בניחותא

מפה: מפת סימון שבילים מס' 2 "הגליל העליון".

הגעה מחיפה: נוסעים בכביש מספר 4 צפונה עד למחלף עכו מזרח. במחלף פונים ימינה (מזרחה) בכביש מס' 85 ונוסעים בו עד לצומת יאסיף. בצומת יאסיף פונים שמאלה (צפונה) בכביש מספר 70 לעבר כפר יאסיף וכברי.בצומת ג'וליס פונים לפי השילוט מזרחה אל עבר כפר ירכא וכישור. חוצים את הכפר ירכא וממשיכים במעלה השלוחה, לעבר כישור. חונים בצומת ה-T הנמצאת כ-300 מטר צפונית לפניה אל כישור. מצפון לכביש יראה סימון שבילים ירוק המוליך לעבר שיא הגובה שמעלינו. זו נקודת ההתחלה.

• קיימות שתי אופציות. הראשונה – קצרה ומעגלית: טיפוס אל חרבת תפן וירידה באותה דרך בה טיפסנו בחזרה אל הרכבים. האופציה השניה אינה מעגלית ולפיכך יש צורך בהקפצת רכבים.

הגעה לנקודת הסיום: חוזרים בכביש בו הגענו. כעבור למעלה משלושה קילומטרים פונים ימינה (צפונה) בפניה הראשונה אל כפר ירכא. כמאתיים מטר לאחר הפניה (המסומנת בסימון שבילים אדום) ישנה פניה נוספת ימינה (סימון שבילים ירוק). אנו נפנה ימינה וניסע כקילומטר עד למגרש החניה של החילוו'ה, בית התפילה הדרוזי. לכאן בסופו של דבר נגיע ברגל.

מיד בתחילת המסלול ממתינה לנו עליה תלולה, אך אל דאגה – היא נראית יותר מפחידה וארוכה ממה שהיא, מה גם שהיא העלייה היחידה במסלול כולו. מראש הגבעה והלאה, ירידה מתונה תהיה מנת חלקנו. השביל כאמור מסומן בירוק ויש להבדיל בינו לבין השביל המסומן שחור שייקח אותנו הישר במורד, בואך נחל בית העמק.

בחורף פורחים סביב שוקת האבן נרקיסים ריחניים | צילום: יותם יעקבסון

חרבת תפן היא מבצר מרשים ביותר שראשיתו בתקופה ההלניסטית. כשנעפיל לראשו נבין עד כמה הנקודה בה הוקם היא אסטרטגית. המבצר חלש על כל השטח שנמצא מזרחית לו ושלט על הדרך הקדומה שעלתה ממישור החוף לגליל ועברה בתוואי הדרך בה נסענו לכאן. מתחתינו נמצא הערוץ העמוק של נחל בית העמק, טובל בחלקו בירק של חורש ים תיכוני טבעי. ממזרח לנו נוכל לראות במרחק את תפן עצמה (מפעלים גדולים לבנים בשיא הגובה) וקרוב יותר אלינו את מושב לפידות על גגות הרעפים האדומים שלו. צפונה מאתנו ג'ת, גיתה ורחוק יותר את כפר ינוח (שבתיו הקיצוניים פרושים במורד השלוחה על קו האופק מצפון). ממערב, משתרע מישור החוף של הגליל ומעבר לו הים.
המבצר עצמו בנוי אבנים מסותתות ועצומות שנראות כאילו ענקים קדמונים סחבו אותן לכאן והציבו אותן זו על גבי זו. מכיוון הטיפוס אנו אמורים להיכנס למבצר דרך מה שנותר משערו – שתי מזוזות אבן עצומות. רוב חלקי המצבר חרבו, אך בסיס החומות והמגדלים עודנו מרשים. כשנמשיך בשביל הירוק מערבה, נחלוף על פני מחצבה עתיקה ששימשה לאחר מכן כבור מים. כיום מושלכת בה שוקת אבן מסותתת ובחורף פורחים סביבה נרקיסים ריחניים. הפסגה כולה זרועה טרשים נהדרים – סלעי גיר מרובי סדקים וחורים העשויים להלהיב את הדמיון. הצורות השונות הן תוצר של בליה קרסטית, בה הסלע מומס על-ידי חומצה פחמתית (תוצר של פחמן דו-חמצני ומי גשמים).
מהפסגה ועד לנקודת הסיום תהיה דרכנו במורד. בחלקה חולפת דרך נוף גריגה (שיחים בגובה של עד מטר וחצי) טבעי, ובחלקה דרך כרמי זיתים ציוריים שהנוף הרחב הפרוש מאחוריהם רק מוסיף להם הדר. אכן, ניחוח גלילי אמיתי!

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל המערבי

מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל
מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל

בין המושבים היהודים אלקוש ואבן מנחם, הכפר הערבי נוצרי פסוטה, מצפה אבירים והכפר הדרוזי הגדול חורפייש נמצא אחד האזורים המרתקים ביותר בארץ ישראל בכלל ובגליל בפרט. זהו אזור של חורש ים תיכוני צפוף וקוצני, ובו בליל של שמורות ...

אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב
אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב

הגליל המערבי מציע לא רק נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים, אלא גם מפגשים רב תרבותיים, מיזמים קולינריים, סדנאות עם בעלי מלאכה ועוד המון הפתעות. פסטיבל אביב בגליל המערבי הוא הזדמנות נהדרת להיחשף לכל העושר שיש לאזור להציע

בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי
בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי

בגליל המערבי קיימות מספר "ערים אבודות" - ישובים עתיקים והרוסים המבצבצים מהיער המקנה להן מראה מסתורי ומסקרן. יואב יעקובי לוקח אותנו לכמה מהן, לטיולים רכובים עם קטעי הליכה קצרים. מתאים גם למשפחות