תפריט עמוד

שייט בפיורדים של נורווגיה

הפיורדים של נורווגיה הם בעלי יופי נשגב מעבר לכל דמיון. אחת הדרכים המוצלחות ביותר לחוות את היופי הזה היא בהפלגה מלאת תענוגות, שלוקחת אתכם היישר לליבה של אירופה הצפונית

נופי הטבע הפראיים של הפיורדים הנורווגיים לא דומים לשום דבר אחר. לשונות ים בצבע כחול מדהים מוקפים בצוקים דרמטיים, מפלים ענקיים שוצפים מהצוקים ולאורך מדרונות ההרים, פה ושם נגלים כפרים קטנים שבתי העץ הצבעוניים שלהם מקשטים את התפאורה הטבעית. הפלגה לאזור הפיורדים במערב נורווגיה מהנה לא פחות מהיעד הסופי, שילוב של נופים בלתי רגילים עם ימים מלאי פעילויות איכות על אניות יוקרה. אניות אלה, המכונות גם "מלונות מיליון הכוכבים", מספקות שלל מסעדות מצוינות, הופעות, הפעלות, בריכות שחייה, בתי קולנוע, חנויות – והרשימה עוד ארוכה.

הפלגה בפיורדים משלבת טיול נופי יפה באופן בלתי רגיל לצד פינוקים והנאות על סיפון האנייה

חתן אחד ושבע כלות
פיורד הוא עמק שהוצף במי הים, לרוב בעקבות קרחון יבשתי שהפשיר. גבולה המערבי של נורווגיה חרוץ כולו על ידי אינספור פיורדים – די להעיף מבט חטוף במפה כדי לראות עד כמה הם מרובים ועד כמה חלקם ארוכים. הפיורדים הנורווגים שוכנים בין צוקים והרים ירוקים, מעורים במפלי מים גבוהים, ביערות ובכפרי דייגים קטנים.

אחד הפיורדים המפורסמים ביותר הוא ייראנגרפיורד (Geirangerfjord), אתר מורשת עולמית של אונסק"ו ואחד המקומות המתוירים ביותר בנורווגיה, עם לא פחות מחצי מיליון מבקרים מדי שנה. אורכו מגיע ל-15 ק"מ ובקצהו יש כפר זעיר ועתיק מאוד. מצדדיו יורדים כמה מפלים בעלי שמות רומנטיים במיוחד, כמו מפל שבע האחיות (De syv søstrene), שנופל בסדרה של זרמי מים ארוכים ודקים שנראים מרחוק כמו שיערן של שבע נשים. מולו נופל מפל המחזר (Skageflåfossen) שדומה בצורתו לבקבוק – האגדה מספרת שהמחזר שביקש את ידן של האחיות התמכר לטיפה המרה (ועל כן צורת הבקבוק) וכי עד היום הוא מחכה לתשובה… מפל ההינומה משלים את הסיפור הרומנטי עם צורתו הלבנה והמתרחבת הדומה להינומה.

מפלים יורדים אל ייראנגרפיורד

מקומות יפים באזור הפיורדים

ברגן (Bergen) היא בירת חבל הפיורדים והעיר השנייה בגודלה בנורווגיה. זוהי עיר נמל מוקפת הרים והיא מציעה שפע של עניין למטיילים המגיעים אליה: יש בה מתחם של בתי עץ עתיקים, שוק דגים מרתק עם דוכנים שבהם תמצאו שלל דגים ויצורי ים שונים לצד דוכני ירקות, גבינות ומזכרות, רכבל המטפס אל פסגת הר אולריקן (Ulriken) לצפית נהדרת ואנדרטה לזכר המכשפות שהועלו על המוקד בימי הביניים. כ-20 קילומטר ממרכז העיר ממוקם מוזיאון הסריגה הנורווגי (Museum of Norwegian Knitting Industry), מיומנות חשובה בהחלט בארץ כה קרה. המוזיאון ממוקם במפעל שנסגר ומציע סיורים מודרכים בין המכונות הישנות והמסקרנות.

בתי עץ צבעוניים בברגן

פיורד אורלנד (Aurlandsfjord) מציע כמה תצפיות מרשימות במיוחד. בין השאר, תצפית סטגסטיין (Stegastein) – גשר באורך 30 מ', התלוי באוויר מאות מטרים מעל הפיורד, שבקצהו יש קיר זכוכית, מה שגורם להולכים כאן להרגיש שהם תלויים באוויר… לצד הפיורד נמצאת העיירה הקטנה פלאם (Falm), המשמשת נקודת מוצא לטיולים באזור. מפלאם יוצאת רכבת לאחד המסלולים היפים ביותר במדינה (והתחרות בנורווגיה לא קלה). המסלול מתפתל בנופי הרים, מעל עמקים צרים, לצד מפלים, בהם מפל קיוספוסן (Kjosfossen) היפהפה ודרך לא פחות מ-20 מנהרות. סופו של הקו בתחנת מירדאל (Myrdal), בגובה של 820 מ' מעל פני הים. את הנוף הנשקף מכאן לא תשכחו במהרה.

תצפית סטגסטיין, התלויה באוויר מאות מטרים מעל לפיורד

סוגנפיורד (Sognefjord), הפיורד הארוך ביותר בנורווגיה, נמתח לאורך של יותר מ-200 קילומטר. במהלך השיט בו ניתן להתרשם מקירות הסלע התלולים, שגובהם מגיע לעתים עד אלף מטר. באזור יש גם מפלי מים, קרחונים וכנסיות עץ עתיקות. אפשר לעסוק כאן בפעילויות רבות, דוגמת שיט קיאקים, טיפוס על קרחונים, רכיבה על אופניים ועוד.

נורדפיורד (Nordfjord) נמצא מצפון לסוגפיורד. אורכו 110 קילומטר והוא מציע מבחר נופים – מקרחון כחלחל ועד נופים הררים. האטרקציה המרכזית כאן היא קרחון בריקסדאל, שלוחה של קרחון יוסטדלסבריין (Jostedalsbreen). חובבי הקרח יכולים לצאת כאן לטיולי הליכה מודרכים על הקרחון.

סטוונגר – עיר הנמל סטוונגר (Stavanger), שהתפרסמה בעבר בזכות תעשיית ההרינג, היא עיר תרבותית ותוססת עם מרכז עתיק שבו ריכוז גדול של בתי עץ צבעוניים מהמאות ה-18 וה-19. ילדים המגיעים לכאן ישמחו לגלות פארק שעשועים נחמד.

נורדפיורד. נופים נפלאים שנמתחים לאורך 110 ק"מ

איפה מטיילים? מסלולי שייט מומלצים
מסלולי השייט בפיורדים נעים לרוב במסלול הכולל את ברגן ולעיתים גם את אוסלו, בירה נורווגיה. בין התחנות החשובות במסלול ניתן למצוא את: גייראנגרפיורד, הכפר פלאם, העיר ברגן, העיר סטוונגר ועוד כפרים, פסגות הרים ומפלים שוצפים. מתוך מבחר גדול ומגוון של מסלולים הנה דוגמה למסלול בן שבוע שנותן טעימה מהחוויה המיוחדת במינה של הפלגה בפיורדים:

המסלול יוצא מנמל העיר הרוויץ' שבדרום מזרח אנגליה אל אוסלו, עיר מודרנית וירוקה, עם מוזיאונים ואתרים היסטוריים חשובים, ארמונות, שדרת חנויות מפוארות ופארק פסלים מרתק. העיר שוכנת באזור פיורד אוסלו (Oslofjord) המנוקד באיים קטנים. מאוסלו המסלול ממשיך אל קריסטיאנסנד (Kristiansand) עיר נמל ובה טיילת יפה, פארקים, מבצר מהמאה ה-17 ושוק דגים צבעוני. התחנה הבאה היא סטוונגר, בה שוכנת קתדרלה מיוחדת ומנזר מימי הביניים. מכאן המסלול ממשיך אל הכפר הקטן אולביק (Ulvik) בו מגוון שבילי הליכה בטבע ולאורך קו החוף, ולמסע אל הפיורד הרדנגר (Hardangerfjord), שהוא הרביעי באורכו בעולם ובו חוות ענק לגידול דגי סלמון. זו גם התחנה האחרונה וממנה שטה הספינה חזרה אל נמל היעד באנגליה. אופציה נוספת היא לצאת למסלול שייט בן 21 לילות שתחילתו זהה למסלול הקצר יותר ובהמשכו מפליגים אל ברגן ומשם לפיורדים יפהפיים, משם לאיי פארו המרתקים ולאורך החוף המזרחי של איסלנד.

פיורד הרדנגר

באיזה מסלול שייט שלא תבחרו, מצפה לכם חווית שייט ייחודית, עם נופים שלא יישכחו עוד זמן רב אחרי שהאנייה תעגון בנמל הבית.

 

נורווגיה: מקומות מופלאים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.