תפריט עמוד

מבזקומודו
> שמו המדעי של הכוח הענקי הוא Varanus komodoensis. הוא מוכר בעיקר בשם "הדרקון מקומודו", על שם האי קומודו שבאינדונזיה. בפי תושבי האי הוא קרוי בשם "אורה".

> דרקון קומודו הוא הלטאה הגדולה בעולם. אורכו של זכר בוגר הוא כשלושה מטרים, ומשקלו עד 150 קילוגרמים.

> דרקוני קומודו חיים בטבע כחמישים שנה.

> הוא ותיק פה: דרקוני קומודו, או לפחות קרובים שלהם, חיו עוד בתקופת היורה, לפני 144־206 מיליוני שנים.

> הכוח הענקי טורף הכל ומעכל כל חלק בטרפו: עצמות, פרסות ואפילו פרווה.

> זכר בוגר מסוגל לצרוך בארוחה אחת עד שמונים אחוז ממשקל גופו, ואין הוא בוחל בפגרים.

> דרקוני קומודו צעירים נאלצים לבלות את שנות חייהם הראשונות בסבך העצים. ככה זה כשהבוגרים הם קניבלים שלא יתנגדו לנשנש דרקון צעיר ורך. הקומודו יאכל גם את בני מינו הבוגרים אם יזדמן לו.

מי שמטייל בשמורה חולף על פני שלט שמזהיר "דרקונים חוצים. שמור על השקט". השקט נדרש לא כדי להימנע מלהפחיד את הדרקונים אלא כדי להימנע מלמשוך את תשומת ליבם; הם טורפים גדולים ואכזריים המסוגלים בהחלט לאכול בן אדם. יש כמה וכמה סיפורים על דרקונים שאכלו בני אדם, והמפורסם שבהם הוא זה שגיבורו הוא תייר גרמני שירד לחוץ לבדו, וכל מה שנותר ממנו היו משקפיו ומצלמתו. בתמונה: דרקונים סועדים את לבם בגופת דולפין שנסחפה לחוף

> בדומה לקרוביהם ממחלקת הנחשים, דרקוני קומודו מבחינים באותות כימיים של ריח וטעם בלשונם, שגם היא ארוכה ומפוצלת.

> שיניו של הדרקון מקומודו מסודרות בפיו באופן שמאפשר לו לקרוע מגופו של הקורבן חתיכת בשר גדולה ככל האפשר ולבלוע אותה בביס אחד.

> דרקוני קומודו הם שחיינים מצוינים ואצנים לא רעים. מהירות ריצתם: 24 קילומטרים לשעה, כמהירות ריצתו של כלב. דרקונים צעירים יכולים גם לטפס על עצים.

> הדרקון קומודו הראשון התגלה במהלך מלחמת העולם הראשונה, לאחר שטייס התרסק עם מטוסו למים הטריטוריאליים של אינדונזיה. הוא הצליח לשחות אל חופו של אי סמוך, שם התוודע ללטאות הענקיות. אנחנו לא מקנאים בו.

> הפארק הלאומי קומודו הוקם כדי להגן על הלטאות הענקיות. הוא משתרע על פני 1,817 קילומטרים רבועים בין האיים סומבווה לפלורס שבאינדונזיה. בשנת 1986 הכריז ארגון אונסק"ו על הפארק כעל אתר מורשת עולמית. בשמורה חיים כ־4,500 פרטים של כוח ענקי, מהם רק כ־350 נקבות פוריות.

יש צלמים זיגזג
את התמונות שבכתבה צילמתי בחוף האי רינצ'ה (Rinca), שהוא פחות מתויר מהאחרים. העדפתי לראות את הדרקונים מקרוב, בלי ליווי של עובדי הפארק. זה היה שווה את זה.
כשאני מצלם דרקונים אני יכול להתקרב אליהם מאוד, עד למרחק של מטר אחד, אבל אני תמיד מוכן למנוסה. מניסיון, אם דרקון רודף אחריך, הטוב ביותר הוא לרוץ כמו ארנבת — לא בקו ישר, אלא בזיגזגים. הדרקון יכול לרוץ מהר, אבל הזנב הארוך והכבד שלו אינו מאפשר לו לבצע תמרונים מסובכים, וכך הוא לא יכול לעקוב אחריך.
לטייל לאי קומודו זה קצת כמו להיות בפארק היורה. הלטאות הענקיות האלה נראות כמו דרקונים, וההתנהגות שלהן אף היא קצת כמו של דרקון, עד כמה שמישהו יכול לומר איך מתנהג דרקון. רוב היום הן שוכבות על העשב ליד המים או תחת העצים, ומדי
פעם הן נלחמות זו בזו, בעיקר בעונת הייחום.
מלבד הדרקונים אני אוהב לבקר בשמורת קומודו משום שאני צוללן וצלם תת־מימי, ובאינדונזיה יש עולם תת־ימי מרהיב.

לקריאה נוספת:

קומודו - הבא לי דרקון
קומודו – הבא לי דרקון
דייג אינדונזי הותקף בשנה שעברה ונטרף בידי דרקוני קומודו. זה אירוע לא שכיח אבל כבר קרה בעבר. 3,000 לטאות הענק המשוטטות באיים מוכרות בעולם כולו כדרקוני …
גיל אל–עמי

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. בוגר קומודו , יום רביעי , 13.8.1997 HIDUPLAH INDONESIA RAYA הגיב:

    קרובי דרקון קומודו , אלו שחיו בתקופת היורא , נקראים מוסאסאורים ושרצו בימים. בשנים 1989 ו 2011 טענה מדענית אינדונסית בשם סורהיא סופארמי שדרקון קומודו הוא "מוסאסאורוס יבשתי". היא עשתה הרבה רעש באינדונסיה רבתי אבל הזרם המרכזי של המדע לא קבל את טענותיה : למוסאסאורים היה מפרק שני מימין ומשמאל של הלסת התחתונה , מה שאין לדרקוני קומודו , וגם העצם הרבועה משמאל ומימין היתה בצורת מפתח או סימן שאלה, ולעומת זה אצל דרקוני קומודו עצםהרבועה דומה ליתד. גם הגיל שיחסה סורהיא סופארמי לדרקוני קומודו הוא 60 מיליון שנה , בעוד שהמוסאסאורים נכחדו בים לפני 66 מיליון שנה. ההמדענית טענה שהמוסאסאורוס עלה מן הים והשתקע ביבשה, דבר שאינו מקובל במדע.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאינדונזיה

באלי: חגיגות גלונגן
באלי: חגיגות גלונגן

אחת לשנה באות רוחות האבות לבקר את בני משפחותיהן באי באלי, ולכבוד המאורע כל האי לובש חג. המקדשים, הבתים והרחובות מקושטים להפליא ולשולחן מוגשים מאכלים מיוחדים, אף הם מעוטרים מאוד. הצצה לעשרת ימי החג באי האקזוטי

אתרים באינדונזיה – המקומות שאסור להחמיץ
אתרים באינדונזיה – המקומות שאסור להחמיץ

יותר מ-13 אלף איים מרכיבים את אינדונזיה, מדינה בעלת עושר עצום מבחינה אנושית, דתית, תרבותית ונופית. הרי געש פעילים, יערות גשם, מסורות ייחודיות ובעלי חיים אנדמיים הם רק חלק ממה שתפגשו בטיול לאינדונזיה. הנה כמה אתרים מעניינים במיוחד

שמורת טאנג'ונג פוטינג באינדונזיה
שמורת טאנג'ונג פוטינג באינדונזיה

שמורת טאנג'ונג פוטינג באי האינדונזי קלימנטן היא אחד המקומות היחידים בעולם שבו אפשר לראות קופי אורנג אוטן בסביבתם הטבעית. מלבד הקופים האדמוניים, זוהי הזדמנות נדירה לפגוש עוד שלל בעלי חיים אנדמיים, חלקם בסכנת הכחדה. טיול טבע מהחלומות