תפריט עמוד

אתרים באינדונזיה – המקומות שאסור להחמיץ

יותר מ-13 אלף איים מרכיבים את אינדונזיה, מדינה בעלת עושר עצום מבחינה אנושית, דתית, תרבותית ונופית. הרי געש פעילים, יערות גשם, מסורות ייחודיות ובעלי חיים אנדמיים הם רק חלק ממה שתפגשו בטיול לאינדונזיה. הנה כמה אתרים מעניינים במיוחד

לפי פרסומים רשמיים יש באינדונזיה 13,466 איים, מתוכם 922 מיושבים. למעלה מ-260 מיליון תושבים חיים באינדונזיה, והם מתגוררים ברובם באיים באלי וג'אווה. אינדוזניה, המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, היא מדינה בעלת עושר עצום מבחינה אנושית, דתית, תרבותית ונופית. היא נחשבת למדינה הגעשית ביותר בעולם, ויש בה מאות הרי געש, רבים מהם עדיין פעילים. ביערות הגשם שלה חיים קופי האורנג אוטן, ובכמה איים חי בעל חיים אנדמי – הדרקון קומודו. אינדונזיה רוויה במסורות שבטיות ייחודיות ובמקדשים יפים השייכים לדתות שונות. הנה כמה מהאתרים המעניינים ביותר שתוכלו לראות במהלך טיול לאינדונזיה, מסודרים על פי האיים בהם הם נמצאים.

אדריכלות מסורתית באי סומטרה

אדריכלות מסורתית באי סומטרה | צילומים שאטרסטוק

ג'אווה

ג'קרטה, בירת אינדונזיה, נמצאת בצפון-מערב האי ג'אווה (השם הנכון הוא יאווה). האי המאוכלס ביותר באינדונזיה הוא הלב הפועם של המדינה. יש בו השפעה הינדו-בודהיסטית עצומה, למרות שהאיסלאם שהגיע אל האי המאה ה-16 נוכח בו ביותר. האתרים המעניינים לביקור באי הם:

ג'וגוקרטה (Yogyakarta). זהו המרכז התרבותי של ג'אווה. מעניין להתרשם מטכניקת צביעת הבדים המיוחדת, הבטיק, מתיאטרון צלליות, משוק הציפורים ומארמון השולטן.

בדים ססגוניים בשוק של ג'וגוקרטה

בדים ססגוניים בשוק של ג'וגוקרטה

מקדשי פרמבנאן (Prambanan). זהו קומפלקס מקדשים הינדואיסטים – שמונה מרכזיים ועוד למעלה ממאתיים קטנים יותר. המקדשים הנראים מרחוק כמו ארמונות חול מכוסים בעיטורים מגולפים של הראמאיינה. המקדשים נבנו במאה התשיעית לספירה.

הר ברומו (Gunung Bromo).זהו הר געש פעיל ומהלוע שלו עולה עשן. כדאי לצפות בזריחה מעל ההר. אפשר להעפיל לראש הלוע על גבי סוסים וברגל להתבונן פנימה אל לוע הר געש.

הרי געש באינדונזיה. הר המעשן הוא הר ברומו

הרי געש באינדונזיה. הר המעשן הוא הר ברומו

מקדש בורובודור (Borobudur). זוהי סטופה בודהיסטית מרשימה הבנויה בצורת מנדלה. הסטופה שנבנתה במאה התשיעית מתנשאת לגובה של תשע קומות והמבנה הייחודי שלה מורכב וסמלי.

באלי

מעל ארבעה מיליון בני אדם מתגוררים באי באלי, כמיליון מהם גרים בבירת האי דנפסאר. האי מציע נופים נהדרים של טרסות אורז, יערות וחופים, ומופעי תרבות באלינזית ייחודיים כמו מוזיקה המנוגנת על ידי תזמורת הגמלאן המלווה טקסים דתיים ואחרים, וריקוד הבארונג המכונה על שם דמות הבארונג. כמו כן יש כאן מלאכות יד מסורתיות כמו צורפות ועוד. האי באלי זרוע מקדשים באלינזים. אחת לשנה מציינים במקדשים את האודלן (Odalan), ימים שבהם, לפי האמונה המקומית, האלים יורדים מהשמיים ושוהים במקדש – מיום אחד ועד ימים ספורים. הביקור במקדשים בזמן האודלנים מעניין במיוחד. הנה כמה מהאתרים המעניינים באי:

אחת לשנה מציינים במקדשים בבאלי את האודלן

אחת לשנה מציינים במקדשים בבאלי את האודלן | צילום: Arsa Ingin Moksa / shutterstock,com

אובוד (Ubud). העיירה אובוד שבמרכז האי באלי משכה אליה בראשית המאה הקודמת אמנים מערביים ואנתרופולגים. זהו מרכז חשוב לאמנות באלינזית, ובמקדשים שבסביבתה אפשר לראות מופעים של ריקוד הבארונג המסורתי שסגנונו תיאטרלי. בסמוך לעיירה ישנו פארק קופים וכן כפרי אמנים המתמחים באמנויות שונות.

טרסות האורז של ג'טי לווי (Jatiluwih). הטרסות הנמצאות במרכז האי מכונות בפי המקומיים "מדרגות האלים", ושמן אכן הולם אותן – הן פלא הנדסי מרהיב. בטרסות עצמן ישנם מקדשים קטנים לאלת האורז.

טרסות האורז של ג'טי לווי, פלא הנדסי מרהיב

טרסות האורז של ג'טי לווי, פלא הנדסי מרהיב

מקדש בסאקי (Pura Besakih). זהו המקדש החשוב ביותר לדת הבאלינזית. קומפלקס המקדשים המכונה "אם כל המקדשים" שראשיתו לפני כאלף שנה כולל כשלושים מקדשים. המקדש שוכן בסמוך להר אגונג הנחשב למקודש.

מקדש אולון דאנו (Ulun Danu). המקדש נמצא על שפת אגם ברטן (Lake Beratan) והוא כולל סטופה יפה.

 

מקדש אולון דאנו הניצב על שפת אגם

מקדש אולון דאנו הניצב על שפת אגם

גלונגקונג (Klungkung). כאן שכנה הממלכה הכי קטנה בבאלי. בהיכל הצדק (Kerta Gosa) ישנם ציורי קיר מרהיבים  המספרים את סיפורי המהבהראטה.

מקדש טאנה לוט (Tanah Lot, "אדמה בים"). המקדש שוכן על אי סלעי בחוף המערבי של האי. אפשר להגיע אליו רק לקראת ערב, בזמן השפל.

הכפר טנגננן (Tenganan). בכפר גרים הבאלי אגא – התושבים המקוריים של באלי.

מנה אינדונזית טיפוסית: איטריות עם ירקות, ביצה ובשר במרק עוף

מנה אינדונזית טיפוסית: איטריות עם ירקות, ביצה ובשר במרק עוף

סולאווסי

האי סולוואסי מגוון מאוד מבחינה אתנית ודת האיסלאם פחות נוכחת בו.

טאנה טורג'ה (Tana Toraja). ארץ הטורג'ה נמצאת בדרום האי. הכפרים של בני הטורג'ה נמצאים בסמוך לעיירות רנטפאו ומקאלה. הטורג'ה אמנם אימצו את הדת הנוצרית, אולם הם עדיין משמרים טקסים אנימיסטים. תרבותם מזוהה עם טקסי קבורה ייחודיים. הם אינם ממהרים לקבור את מתיהם ולבסוף מלווים אותם למנוחה אחרונה בטקס לוויה הכולל שחיטת באפלו ובניית בובות המזכירות את המת. חלק מבתיהם של הטורג'ה מזכירים  צורת סירה המוצבת על כלונסאות.

בתיהם של הטורג'ה מזכירים  צורת סירה על כלונסאות

בתיהם של הטורג'ה מזכירים  צורת סירה על כלונסאות

סומטרה

זהו אי בגודלה של שוודיה, הנחצה על ידי קו המשווה. בצפון האי מתגוררים בני הבטאק. הנה כמה אתרים מעניינים:

אגם טובה (Toba). האגם הגדול ביותר באינדונזיה נמצא בתוך קלדרה והוא נחשב לאגם הגעשי הגדול בעולם. בסמוך לאגם נמצאים כפרים של בני הבטאק ואפשר להגיע אליהם באמצעות שיט.

מוכרות בשוק דגים ליד אגם טובה בסומטרה

מוכרות בשוק דגים ליד אגם טובה בסומטרה | צילומים: שאטרסטוק

בוהורוק (Bohorok). על גדת נהר בוהורוק, שבשמורת גונונג לאוסר הענקית, מתקיים פרויקט השבה לטבע של קופי האורנג אוטן הנמצאים בסכנת הכחדה.

קלימנטאן

קלימנטאן (Kalimantan) הוא שמו האינדונזי של האי בורנאו הנחלק בין אינדונזיה, מלזיה וברוניי. האי מאופיין ביערות גשם ובשמורת אורנג אוטנים שאפשר לבקר בה.

אורנג אוטן ביער גשם בקלימנטאן, האי הנחלק בין אינדונזיה, מלזיה וברוניי.

אורנג אוטן ביער גשם בקלימנטאן, האי הנחלק בין אינדונזיה, מלזיה וברוניי.

קומודו ורינצ'ה

באי קומודו (Komodo) ובאי רינצ'ה (Rinche) חיות לטאות כח ענקיות, המכונות דרקון קומודו. זהו טורף אנדמי (כלומר, שחי רק כאן), המגיע לגודל של עד שלושה מטרים ואשר ניזון מכמויות עצומות של בשר – חזירים, כבשים, איילים ועוד. ידועים כמה מקרים, לא רבים למרבה השמחה, שבהם הוא הרג בני אדם. הדרקון יכול לרוץ במהירות של עד 20 קמ"ש למרחקים קצרים, אולם הוא אינו רודף אחרי טרפו, אלא אורב לו ומתנפל עליו. הגישה לשני האיים הללו היא בסירות בלבד.

עדיף להימנע ממגע קרוב מדי... דרקון קומדו, טורף-על בעל ממדים גדולים במיוחד

עדיף להימנע ממגע קרוב מדי… דרקון קומדו, טורף-על בעל ממדים גדולים במיוחד

פפואה המערבית

זהו החלק המערבי של האי גינאה החדשה (בחלקו המזרחי של האי נמצאת מדינת פפואה ניו גיני), שבעבר נקראה איריאן ג'איה. זהו אזור מבודד יחסית ותיירים מעטים מגיעים לכאן. השבטים המקומיים, שנותרו מבודדים עד למחצית המאה ה-20, מתגוררים בבקתות קש. אופיה של פפואה המערבית ומראה אנשיה מזכירים יותר את פפואה ניו גיני השכנה מאשר את שאר איי אינדונזיה.

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאינדונזיה

באלי: חגיגות גלונגן
באלי: חגיגות גלונגן

אחת לשנה באות רוחות האבות לבקר את בני משפחותיהן באי באלי, ולכבוד המאורע כל האי לובש חג. המקדשים, הבתים והרחובות מקושטים להפליא ולשולחן מוגשים מאכלים מיוחדים, אף הם מעוטרים מאוד. הצצה לעשרת ימי החג באי האקזוטי

שמורת טאנג'ונג פוטינג באינדונזיה
שמורת טאנג'ונג פוטינג באינדונזיה

שמורת טאנג'ונג פוטינג באי האינדונזי קלימנטן היא אחד המקומות היחידים בעולם שבו אפשר לראות קופי אורנג אוטן בסביבתם הטבעית. מלבד הקופים האדמוניים, זוהי הזדמנות נדירה לפגוש עוד שלל בעלי חיים אנדמיים, חלקם בסכנת הכחדה. טיול טבע מהחלומות

באלי: בקצב הגאמלן – תיאטרון ומחול
באלי: בקצב הגאמלן – תיאטרון ומחול

באלי – אי טרופי קטן וציורי בשרשרת איי אינדונזיה, מפורסם בזכות חופי הזהב שבו, שפע מלונות הפאר הזולים והמסעדות המצויינות. במרחק מה מתעשיית התיירות הפורחת לאורך החופים, מגלה חנה סץ את "באלי האמיתית" – כפרים מבודדים בעלי תרבות ...