תפריט עמוד

באלי: חגיגות גלונגן

אחת לשנה באות רוחות האבות לבקר את בני משפחותיהן באי באלי, ולכבוד המאורע כל האי לובש חג. המקדשים, הבתים והרחובות מקושטים להפליא ולשולחן מוגשים מאכלים מיוחדים, אף הם מעוטרים מאוד. הצצה לעשרת ימי החג באי האקזוטי

האי באלי ידוע כגן עדן עלי אדמות, אחד המקומות הקסומים והאקזוטיים עלי אדמות, עם נופים מרהיבים של הרי געש, חופים צלולים וטרסות אורז מאופק עד אופק.

בתוך הטבע המופלא הזה חיים למעלה מארבעה מיליון תושבים, שרובם משתייכים לזרם בהינדואיזם המכונה הינדו-באלי – שילוב של הינדואיזם, אנימיזם ופולחן אבות. דת זו ייחודית לבאלי ומאמיניה עסוקים לאורך השנה בפעילות דתית יומיומית ובטקסים הנערכים במקדשים הרבים הפזורים על פני האי. חלק מהטקסים ביתיים, חלקם מקומיים השייכים לתושבי כפר ספיציפי ואחרים ציבוריים.

אחד החגים המיוחדים בבאלי נקרא גלונגן (Galungan). זה חג ששייך לכל תושבי האי והוא בא לציין את הגעתם לביקור של כל רוחות האבות הנפטרים של כל הבלינזים. רוחות האבות באות לבקר את בני משפחותיהן פעם בשנה בלינזית (שאורכה 210 ימים), נשארים להתארח למשך 10 ימים ואז הם עוזבים. השנה החג מתחיל ב-24.7.

לרגל החג כל האי לובש חג

לרגל החג כל האי לובש חג | צילום: Sony Herdiana / Shutterstock.com

לחג יש גם משמעויות דתיות עמוקות יותר של ניצחון הטוב את הרע, ובמשך עשרת ימי החג הבלינזים מרגישים בטוחים ומוגנים. לרגל הביקור, כל האי לובש חג: האי מקושט בקישוטים מן הצומח, כל בית ובית מתקשט וכל תושבי האי עסוקים בהכנות לאירוח ולאיחוד מחדש עם רוחות בני המשפחה, שמגיעים לביקור.

כולם שותפים להכנות ולקישוטים, יש תפקידים מיוחדים לגברים ומלאכות שהם עושים, כמו למשל הקמת הפנג'ור (penjor) – זוג מוטות במבוק גבוהים, כפופים בקצה העליון, המוקמים בחזית של כל בית באי ויוצרים מעין מסדרונות קמורים לאורך הרחובות של הכפרים. על החלק העליון של הפנג'ור תולים מנחות של פירות וצמחים, והנשים קולעות מקלעות מופלאות מעלי דקל קוקוס צהובים וצמחים אחרים – יצירות אומנות מן הטבע המקשטות את כל האי. המקדשים הביתיים נעטפים, או יותר נכון "מולבשים" בבדים צהובים ולבנים וכמובן מכינים אוכל רב ומיוחד לכבוד האורחים והמארחים, אוכל שגם הוא מקושט ביותר.

במהלך החג מוטות הפנג'ור מעוטרים מקשטים את הכפרים ויוצרים מסדרונות קמורים מעל הדרכים

במהלך החג מוטות הפנג'ור מעוטרים מקשטים את הכפרים ויוצרים מסדרונות קמורים מעל הדרכים

ההכנות הללו נמשכות זמן ומתקיימות עד יום התחלת החג. ביום החג עצמו הכל מוכן ונקי והאי לובש קדושה והתרגשות. כל תושבי האי לובשים את בגדי החג היפים ביותר, מקיימים טקסים במקדשים הביתיים לכבוד רוחות האבות שהגיעו, הולכים למקדשי הכפר ומקיימים גם שם טקסים.

במהלך עשרת ימי החג ישנן פעילויות שונות. כך, למשל, ביום השני של החג יוצאים כולם לבקר זה את זה ואת המקדשים היותר רחוקים וניתן לראות ברחבי האי כלי רכב שונים ואופנועים מקושטים ועליהם בני משפחה לבושי חג עם מנחות נוסעים לביקורים וטיולים, והאווירה היא של יום חג שמח. ביום האחרון של החג חוגגים את קונינגן (kuningan) היום בו מסתיים הביקור, בני המשפחות נפרדים מרוחות האבות עד לפעם הבאה.

ילדות לבושות לקראת החג

ילדות לבושות לקראת החג | צילום: Mazur Travel / Shutterstock.com

הזכות הזו הניתנת לתייר המבקר בבאלי להציץ אל תוך אורח החיים הייחודי ולצפות בטקסים וחגים מעשירה את חווית הטיול ומעניקה פן נוסף מעבר לטיול בעוד אי אקזוטי.

______

טלי זיו – מדריכה באיילה גיאוגרפית שהתמחתה באינדונזיה, חיה שנתיים באי באלי. לפרטים על טיול של איילה גיאוגרפית לסינגפור ואינדונזיה, כולל באלי, לחצו כאן >>

צילום תמונה פותחת: Tropical studio / Shutterstock.com

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאינדונזיה

אתרים באינדונזיה – המקומות שאסור להחמיץ
אתרים באינדונזיה – המקומות שאסור להחמיץ

יותר מ-13 אלף איים מרכיבים את אינדונזיה, מדינה בעלת עושר עצום מבחינה אנושית, דתית, תרבותית ונופית. הרי געש פעילים, יערות גשם, מסורות ייחודיות ובעלי חיים אנדמיים הם רק חלק ממה שתפגשו בטיול לאינדונזיה. הנה כמה אתרים מעניינים במיוחד

שמורת טאנג'ונג פוטינג באינדונזיה
שמורת טאנג'ונג פוטינג באינדונזיה

שמורת טאנג'ונג פוטינג באי האינדונזי קלימנטן היא אחד המקומות היחידים בעולם שבו אפשר לראות קופי אורנג אוטן בסביבתם הטבעית. מלבד הקופים האדמוניים, זוהי הזדמנות נדירה לפגוש עוד שלל בעלי חיים אנדמיים, חלקם בסכנת הכחדה. טיול טבע מהחלומות

באלי: בקצב הגאמלן – תיאטרון ומחול
באלי: בקצב הגאמלן – תיאטרון ומחול

באלי – אי טרופי קטן וציורי בשרשרת איי אינדונזיה, מפורסם בזכות חופי הזהב שבו, שפע מלונות הפאר הזולים והמסעדות המצויינות. במרחק מה מתעשיית התיירות הפורחת לאורך החופים, מגלה חנה סץ את "באלי האמיתית" – כפרים מבודדים בעלי תרבות ...