תפריט עמוד

היישובים הכפריים היפים בארץ

קיבוץ הנטוע בין פלגי מים, כפר אקולוגי מוקף במטעי זיתים, כפר אמנים המשקיף אל הים - לפניכם עשרת היישובים הכפריים הכי יפים בארץ, כל אחד וקסמו המיוחד. ויש גם המלצות לצימרים, מסעדות וטיולים

מה הופך יישוב ליפה במיוחד? לעיתים זה המיקום שלו – בראש הר או משקיף אל מרחבי הים הכחול. פעמים אחרות זה הייחוד שלו – למשל קיבוץ היושב בלב גן בוטני או מוקף בפלגי מים. כך או כך, עשרת היישובים הכפריים המופיעים כאן – קיבוצים, מושבים ומושבות – הם מהיפים בארץ ובכל אחד מהם כיף להתארח, לטייל ולהתמלא בשלווה ובהשראה.

עוד טיולים בישראל כאן

נמרוד – שווייץ זה כאן
היישוב הזעיר נמרוד, שבו מתגוררות שש משפחות בלבד, מחזיק בכמה תארים מכובדים, כמו היישוב הקטן ביותר בארץ וגם היישוב היהודי הגבוה בארץ. היישוב, שהחל את דרכו בשנת 1982 כגרעין נח"ל, חב את יופיו למיקומו על פסגת הר קטע, בגובה 1,100 מטר מעל פני הים. מכאן אפשר לראות את החרמון המושלג בחורף, את עמק החולה ואת העין הכחולה של ברכת רם. אם מתעקשים לחפש את שווייץ בישראל, הרי שזהו המקום.


הנוף הנשקף מהטירות הנעות ברוח, אחד הצימרים ביישוב הזעיר נמרוד

מה עושים פה? מגוון האפשרויות גדול, וכולל פיקניק בברכת רם או ביער אודם, ביקור בגן הלאומי מבצר נמרוד, תצפית על מפלים אחר הגשם, ובראשם מפל סער, טיול רטוב בבניאס, קטיף דובדבנים בקיץ וכמובן, בילוי בחרמון. בנוסף, האזור מציע מסלולי הליכה רבים ברמות שונות.


ניחוחות אירופים, בלי לקנות כרטיס טיסה – יער אודם אחרי סערת שלגים חורפית | צילום: מור אור

איפה ישנים? כיאה ליישוב שעיקר פרנסתו על תיירות, כמעט בכל בית יש גם צימר. זוגות ייהנו מהסוויטות המושקעות, המפנקות והמבודדות של הטירות הנעות ברוח המשקיפות לנוף הרים מדהים (טלפון: 054-2244669, אתר אינטרנט). איפה אוכלים? קדרת המכשפה והחלבן היא המסעדה היחידה ביישוב ורבים נוסעים אליה ממרחקים הודות לקדרות החורפיות המשובחות, לאווירה החמימה ולנוף הנהדר של ברכת רם הנשקף מהחלונות הגדולים (טלפון: 058-6644266, אתר אינטרנט)

מפל סער בצפון הגולן. לאחר הגשמים, כשהמפלים שופעים מים, זהו אחד ממסלולי הטיול המומלצים באזור נמרוד

מרום גולן – בלוע של הר געש
קיבוץ מרום גולן שוכן באחד המיקומים הייחודיים בישראל – בלוע של הר הגעש בנטל בגובה של 1,171 מטר מעל פני הים. גם כאן אפשר ליהנות מנוף ואווירה אירופיים, ולא רק בחורף כשיורד פה שלג. הקיצים קרירים ונעימים, באביב הכל פורח ומטעי הדובדבנים עמוסים בפרי ובסתיו מטעי העצים הנשירים של הקיבוץ מתכסים בשלכת אירופית. גם חוות הסוסים של הקיבוץ ועדרי הבקר שבמקום נותנים תחושה של קפיצה קטנה לחו"ל, וכמותם גם הכרמים והמטעים המקיפים את הקיבוץ המטופח.

טיול סוסים באזור מרום גולן | צילום: תקשורות יעל שביט

מה עושים? בתוך הקיבוץ עצמו יש כמה מוקדי עניין כמו חוות סוסים, טיולי טרקטורונים וגלריית "משלנו" שמציגה עבודות של אמנים מהקיבוץ. התצפית מראש הר הגעש בנטל, ממנה אפשר לראות את הר אביטל ואת סוריה השכנה, היא נקודת עניין נוספת. במרחק נסיעה קצרה  יש אטרקציות לכל המשפחה, כמו רפת צפון הגולן בקיבוץ אורטל, יער האיילים במושב אודם ומטעים של קטיף עצמי של פירות יער באודם ובשעל.


בקתה בכפר הנופש מרום גולן | צילום: סטודיו M

איפה ישנים? מתחם האירוח תיירות מרום גולן מציע חדרי סטודיו ובקתות למשפחות ולזוגות, כשכל היחידות צמודות קרקע ומשתלבות בנוף. האורחים נהנים מכניסה לפינת החי ולבריכה של הקיבוץ (טלפון: 04-6960267, אתר אינטרנט).
איפה אוכלים? מסעדת הבוקרים היא מסעדת בשרים כשרה המעוצבת בסגנון המערב הפרוע ומתמחה בסטייקים, צלעות ומנות נוספות שיהוו חגיגה לכל אוהבי הבשר (טלפון: 04-6960206, אתר אינטרנט).


הר בנטל מעוטר בשלג | צילום: אמיר ירחי

דפנה – בין פלגי מים
בארץ שחונה כשלנו, כל פלג מים הוא סיבה לחגיגה. וזה מה שהופך את קיבוץ דפנה שבעמק החולה, למרגלות החרמון, לאחד מהקיבוצים היפים בארץ. לא פלג אחד עובר בו, כי אם שלושה פלגים של נחל דן זורמים בתוך הקיבוץ, ויחד עם שפע הירוק שמסביב מתקבל אחד המקומות הכי פסטורליים בארץ. אי אפשר שלא לחוש קנאה בתושבי דפנה, אשר מתעוררים ליופי הזה בכל יום, ודווקא המבנים הצנועים שהם מתגוררים בהם תורמים לחן הרב של המקום.
מה עושים? בתוך הקיבוץ תוכלו לבקר במוזיאון השוקולד של שולמן ולשכור אופניים שישמשו אתכם לטיולים באזור. במרחק קצרצר מהקיבוץ תמצאו אינספור מסלולי טיול, אשר רבים מהם עוברים בארץ פלגי המים של הגליל העליון. נחל דן, נחל שניר, חורשת טל, שמורת דן, הבניאס – כולם נמצאים ממש מעבר לפינה. בנוסף, תמצאו פה עוד המון אטרקציות, כמו שייט קיאקים, רכיבה על סוסים, טיולי טרקטורונים ועוד.


מפל נחל שניר. אל תוותרו על טיול לפחות לאחד מהנחלים הרבים הזורמים בסביבות דפנה | צילום: ראיד עומר

איפה ישנים? במתחם האירוח גני דפנה יש 16 דירות נופש פשוטות ובסיסיות המתאימות למשפחות וטובלות בירוק (טלפון: 04-6945011, אתר אינטרנט). בנוסף, יש בקיבוץ מתחם קמפינג מוצלח, דרך הנחל, ממש ליד המים (טלפון: 053-2249259).
איפה אוכלים? בדפנה נמצא בית קפה קוקיה שמגיש תפריט חלבי איכותי לצד קינוחים מושקעים, ובצמוד אליו נמצאת משאית הפיצה שמנפיקה פיצות דקיקות משובחות (טלפון:04-6945800, אתר אינטרנט).

חרשים – ביער, ביער
את מצפה חרשים, ששוכן מצפון לכרמיאל, בפסגת הר שזור ובסמוך לשמורת הר מירון, אתם בוודאי מכירים מתחזית מזג האוויר, שכן זהו אחד המקומות הגשומים במדינה. בשל גובהו, 850 מטר מעל פני הים, בחורפים רבים יורד בחרשים גם שלג. כל המשקעים הללו אחראים לסביבה ירוקה להפליא. חרשים שוכן בליבו של יער בראשיתי ובתיו הצנועים משתלבים היטב בסביבה וכמעט נבלעים בה, ואת הצמחייה הטבעית פוגשים לא רק מסביב ליישוב, אלא גם בתוכו.


אחרי שמטיילים ביער סביב חרשים, כדאי להמשיך להר הארי, לתצפית נוף שקשה לתאר את יופיה | צילום: אמיר ירחי

מה עושים? מלבד טיול ביער שביישוב וסביבו, תוכלו לטייל לאתרים הסמוכים, כמו פארק הסלעים בכיסרא סומיע, תצפית הר הארי, פקיעין, בית ג'אן והר מירון על מסלולי הטיול הרבים שבו.
איפה ישנים? מתחם הצימרים בקתת הברוש כולל שתי בקתות עץ פשוטות ונעימות לזוג או למשפחה ובקתה נוספת בעיצוב ייחודי המיועדת לזוגות בלבד. בכל הבקתות יש אח וג'קוזי (טלפון: 04-9802821).

איפה אוכלים? ביישוב הקטן אין מסעדות ולכן תצטרכו לנסוע ליישובים הסמוכים בשביל לאכול. בפקיעין יש כמה אפשרויות נחמדות למי שאוהב חומוס ואוכל ערבי, בכפר סאג'ור נמצאת מסעדת הסולטן שמציע אירוח ערבי אותנטי בתיאום מראש בלבד (טלפון: 050-7637122).

אמירים – בין יער לאגם
מושב אמירים שוכן במרום הגליל, באחד מהמיקומים היפים ביותר בצפון – בלב חורש טבעי בגובה 600 מטר מעל פני הים. המקום הייחודי הזה, שהוקם ב-1958 וחרט על דגלו את הצמחונות הרבה לפני שהיא הפכה לעניין שבשגרה, נהנה משילוב של נופי חורש ירוקים לצד תצפית עוצרת נשימה לכנרת, לגולן ולגליל התחתון. במושב המטופח יש שתי תצפיות נוף נהדרות, מצפה מנחם ומצפה כנרת, מהן אפשר להשקיף על האגם הלאומי שלנו. בלב המושב יש גן פסלים בתוך החורש הטבעי ובו פסלים שנתרמו על ידי מוזיאון ישראל.


אמירים, באחד המיקומים היפים בארץ | צילום: אלי ברודי, פליקר

מה עושים? באמירים יש כמה שבילי הליכה בלב החורש, כמו המסלול להר מצפה הימים. במרחק נסיעה קצרה מהמושב יש מסלולי טיול רבים בלב הטבע, כמו מפלי פרוד, נחל צלמון, נחל עמוד ושביל הפסגה בהר מירון.
איפה ישנים? המושב הוא מעצמת צימרים, עם מגון גדול של צימרים ברמות שונות. זוגות ייהנו בלמורקה, בית אבן מעוצב ועתיר פינוקים עם תצפית בלתי מופרעת לכנרת, הנשקפת גם מהמיטה וגם מהבריכה הקטנה שבחצר (טלפון: 052-4432825
). מי שמעדיף לישון בלב החורש ייהנה בבקתות העץ המאובזרות של אוויר ואווירה המוקפות בגינה מטופחת עם ערסלים ונדנדות (טלפון: 052-3935285, אתר אינטרנט).
איפה אוכלים? באמירים יש כמה מסעדות צמחוניות, אחת הוותיקות שבהן היא המסעדה של דליה, אשר מגישה אוכל צמחוני ביתי (טלפון: 04-6989349).

הנוף הנשקף מאמירים בשעת הזריחה | צילום: smontagu, פליקר

כליל – הכל אקולוגי
מעט מאוד מקומות בארץ מספקים תחושה של כפר אמיתי, עם מרחבים פתוחים, נוף ובתים בודדים הפזורים באקראי בשטח. אבל זו בדיוק התחושה שמתקבלת כשמגיעים לכפר האקולוגי כליל שבגליל המערבי, שבתיו המבודדים ונטולי הגדרות פזורים על גבעות המכוסות במטעי זיתים ונוף פתוח עד הים בלי שום בניין באופק. העובדה שהכפר אקולוגי ולא מחובר לרשת החשמל (החשמל פה סולארי) תורמת ליופיו של המקום, בלי קווי מתח שיפצעו את הנוף. הבתים פה מיוחדים, שכן בהיעדר תכנית מתאר כל אחד עיצב את הבית כרצונו, עם הרבה דמיון ותעוזה.


כליל. תחושה של כפר אמיתי | צילום: אמיר ירחי

מה עושים? בלב הכפר יש גינת משחקים מקסימה שתשבה את לב הילדים, ובכל יום חמישי אחר הצהריים מתקיים בה שוק איכרים קטן. מהכפר עצמו יוצאים כמה שבילי הליכה, כמו המסלול המקסים בנחל יחיעם שמוביל מכליל למבצר יחיעם ועובר בחורש גלילי צפוף. קצת יותר רחוק נמצאים נחל שעל, נחל געתון, נחל כזיב וגן לאומי מונפור.
איפה ישנים? מלון הבוטיק ריקה שוכן בבית אבן יפהפה ובו שש סוויטות מעוצבות, בריכת שחייה ומסעדת שף (טלפון: 050-8555527,
אתר אינטרנט). אפשרות נעימה נוספת היא וילה טול, שתי וילות יפות שצופות לנוף הים תיכוני ולים עם בריכת שכשוך בחצר (אתר, טלפון: 04-9562468).
איפה אוכלים? מסעדת סמדר בכליל היא מסעדה צמחונית שמגישה ארוחות בוקר, סלטים ומנות מהמטבח האיטלקי (אתר, טלפון: 054-8184345). קפה כליל שוכן באוהל גדול ומציע מנות צמחונית, חלקן מהמטבח ההודי, ושייקים נהדרים (טלפון: 053-7105278).


נחל כזיב, טיול מומלץ מכליל | צילום: משה פילברג

בית לחם הגלילית – בתי טמפלרים בגבעות אלונים
גבעות רכות המכוסות בחורף במרבדי פריחה, יער אלונים, ובין כל אלה עיירה ציורית עם בתי אבן עתיקים וחצרות רחבות ידיים עם עצים מצלים. לא, אנחנו לא בטוסקנה, אלא בשוליים הצפוניים של עמק יזרעאל, שם נמצאת המושבה בית לחם הגלילית. המושבה הוקמה ב-1906 על ידי הטמפלרים, שבנו בה מבני אבן בסגנון האופייני להם. המבנים הנאים נותרו עד היום וחלקם הוסבו לבתי קפה, מסעדות, גלריות וחנויות מיוחדות.


בית העם בבית לחם הגלילית | צילום: משה פילברג

מה עושים? מלבד טיול רגלי במושבה יש פה כמה אטרקציות לכל המשפחה – חוות דרך התבלינים בה מגדלים צמחי תבלין, רפת שביל פרות החלב בה אפשר ללמוד מאיפה מגיע החלב, ספא קסם המגע שמתאים לבילוי רומנטי, ואתר הקטיף העצמי קטופותי. בקרבת מקום אפשר לטייל בשמורת אלוני אבא, בנחל ציפורי ובבית שערים.
איפה ישנים? בית וגם סיפור הוא מתחם צימרים ששוכן בבית עתיק מתקופת הטמפלרים ובו שלושה חדרי אירוח פונקציונליים אך נעימים. המארח קובי, שחקן ומדריך טיולים, ישמח לקחת אתכם לסיור מודרך במושבה (טלפון: 052-3556939,
אתר אינטרנט).
איפה אוכלים? המסעדה היחידה בבית לחם הגלילית היא פונדק הג'חנון, ששוכנת בבית טמפלרי נאה עם גינה ומציעה ג'חנון, מלוואח, סלטים ועוד (טלפון: 04-9832095).

נחל ציפורי, אחת מאפשרויות הטיול באזור בית לחם הגלילית | צילום: אלי בצרי

עין הוד – כפר אמנים מעל הים
בדרום הכרמל, מצפון-מזרח לעתלית, נמצא אחד היישובים הכי מיוחדים בארץ. זהו כפר האמנים עין הוד, שנבנה ב-1958 על חורבות הכפר הערבי עין חוד. תושביו הם אמנים מתחומים שונים – ציירים, צלמים, פסלים, קדרים, יוצרי פסיפסים, אדריכלים ועוד, וזה ניכר בעיצוב הייחודי של הבתים, רבים מהם בתי אבן ערביים ישנים שעברו שיפוץ. כמעט בכל בית יש גלריה או סטודיו, ולאווירה המיוחדת ששוררת בסמטאות תורמים עשרות פסלי החוצות שמקשטים את הכפר. גם הטבע תורם את חלקו, עם חורש טבעי, מטעי זיתים ונוף נפלא של הים התיכון.


בתי אבן מוקפים בצמחייה בכפר האמנים עין הוד | צילום: יניב בן אריה, פליקר

מה עושים? שיטוט בין סמטאות הכפר וביקור בגלריות הרבות שבו יסב לכם שעות של הנאה. בנוסף, אפשר לבקר בגלריה המרכזית של עין הוד ובמוזיאון ינקו דאדא ולהשתתף בסדנאות אמנות. השמורות היפות של הר הכמל נמצאות במרחק נסיעה קצרצרה.
איפה ישנים? מתחם האירוח אתנחתא שוכן בלב הכפר וכולל שני בתי אבן זוגיים בעיצוב אמנותי (טלפון: 053-2344921,
אתר אינטרנט).
איפה אוכלים? מסעדת דוניה רוסה שבמרכז הכפר היא מסעדת בשרים ארגנטינאית המתמחה בסטייקים עסיסיים אך גם בפסטות נהדרות בעבודת יד (טלפון: 053-9345520).

פסל סביבתי של דורותי רובינס בעין הוד. ברחבי הכפר פזורים פסלים רבים | צילום: ד"ר אבישי טייכר, פיקיוויקי

צוקים – בתי בוץ במדבר
מהים והחורש הירוק – קפיצה אל לב המדבר: היישוב הקהילתי צוקים שוכן בערבה התיכונה, בין צופר לפארן, והמדבר הוא השחקן הראשי בו. היישוב שוכן על גבעה, מול נוף מדברי פתוח, והבתים בו בנויים מחומרים טבעיים, כמו בוץ ומשתלבים היטב בטבע מסביב. אין פה גינון או צמחי נוי מתוך רצון לתת כבוד למדבר. בזמן השקיעה, כשהשמש צובעות את הגבעות החוליות בכתום ואדום, יפה פה במיוחד.


צוקים. בתים מחומרים טבעיים המשתלבים בסביבה המדברית | צילום: גלית דויטש

מה עושים? במתחם האמנים של היישוב יש גלריות ובתי מלאכה קטנים של אמנים ואפשר לסייר, להשתתף בסדנאות שונות וכמובן גם לקנות. בסביבה יש מסלולי טיול רבים ברגל, ברכב ובאופניים, למשל, בנחל עשוש ובנחל צופר.
איפה ישנים? בצוקים יש מתחמי צימרים רבים המשתלבים היטב בנוף המדברי. אחד מהמומלצים שבהם הוא ארץ ערבה, עם חמש סוויטות מעוצבות המיועדות לזוגות ובהן בריכת טבילה במרפסת מול הנוף המדברי (טלפון: 052-6060954,
אתר אינטרנט).
איפה אוכלים? המסעדה של אורסולה היא פונדק דרכים עם מנות מסורתיות מהמטבח הגרמני (טלפון: 08-6444421, אתר אינטרנט)

ארץ ערבה בצוקים | צילום: גידי בועז

עין גדי – גן בוטני, ים ומדבר
קיבוץ עין גדי, השוכן בחופו הצפוני של ים המלח, הוא אחד הקיבוצים היפים בארץ. לנוף מסביב, שכולל את ים המלח, מצוקי מדבר יהודה והנופים המדבריים מרחיבי הלב של נחל ערוגות, יש חלק בזה. אבל עין גדי חב את יופיו גם לבני הקיבוץ שטיפחו בו גן בוטני יפהפה, מהייחודיים בעולם. כל מתחם חצר הקיבוץ הוא למעשה גן בוטני, עם 900 מיני צמחים מכל העולם, בהם דקלים, צמחים טרופיים, צמחים מדבריים ועצי באובב.

קיבוץ עין גדי – לחיות בתוך גן בוטני

מה עושים?
בנוסף לגן הבוטני, בקיבוץ יש כמה מוקדי עניין, כמו סדנאות אמנים ופארק אקולוגי עם פינת חי, אבל גולת הכותרת היא הטבע שמסביב. השמורות הצמודות – שמורת נחל דוד ושמורת נחל ערוגות – מציעות מסלולי טיול נפלאים בין מפלים ויעלים. מי שמעדיף לבלות בשלווה ורוגע, ייהנה באתר המרחצאות עין גדי ובחופי ים המלח.


חדר מול הנוף המדברי בקיבוץ עין גדי

איפה ישנים? מלון עין גדי שוכן בלב הגן הבוטני של הקיבוץ, והוא מציע חדרים נעימים מוקפים בירוק וחדרי בוטיק מפנקים שהמרפסות שלהם נפרש נוף מדברי בראשיתי. במלון יש גם בריכה וספא מוקפד בעיצוב יפהפה מול הנוף (טלפון: 08-6594220, אתר אינטרנט).
איפה אוכלים? אחת האפשרויות הנחמדות באזור היא בית הקפה באובר במלון עין גדי, עם תפריט חלבי הכולל סלטים, פסטות ופיצות.

בתמונה הפותחת: קיבוץ מרום גולן ביום מושלג | צילום: מור אור

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...