תפריט עמוד

הגליל המערבי – תצפיות, מפגשים, טעמים

מה יש בו בגליל המערבי שכה שובה את הלב ומשמח את העין? בראש וראשונה, הצבעוניות. הכחול של הים ומנגד – אלף גוונים של ירוק, ובין לבין, גגות רעפים אדומים וגגות לבנים שטוחים של בתי הישובים הקטנים, הפזורים על פסגות ההרים ובמורדותיהם. גם הגיוון מרנין: ישובים עירוניים וישובים קהילתיים, כפרים, קיבוצים ומצפים. בארץ מסוכסכת כשלנו, נדיר לטייל באזור בו חיים זה לצד זה בני חמש דתות – יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים ובהאים. הוסיפו לאלה את הנופים המפעימים ואת הטעמים הגליליים ותתחילו להבין את סוד הקסם.

פריחות בגליל המערבי – חרציות וכליל החורש בחגיגה צבעונית ומשמחת

הגליל המערבי מציע המון מקומות נפלאים, חלקם מוכרים מאוד, כמו עכו וראש הנקרה, אחרים נמצאים מחוץ למסלול הטיולים הרגיל. לפניכם שני מסלולי טיול שונים, כאלה שיורדים מהכבישים הראשיים ועוצרים בפינות חמד שונות, שלא רבים מכירים. בסוף הכתבה תמצאו את מפת המסלולים.

צבעי הגליל המערבי: באופק כחול הים ומכך עבר – ירוק השדות והחורשות

מסלול 1 – סובב מצפה הילה
תחילתו של המסלול הזה הוא גם המקום שבו נניח את הראש בסופו של יום. מנהריה נוסעים מזרחה (לכיוון מעלות) בכביש 89, החוצה את צפון הגליל המערבי ממערב למזרח. במעיליא פונים שמאלה (צפונה), חוצים את הכפר – הסתכלו סביבכם, זהו כפר מקסים ומטופח, וממשיכים עם הכביש עד מצפה הילה. הסכנה העיקרית בדרך היא פקק תנועה בסגנון גלילי, שנוצר כשעדר עיזים חוצה את הכביש…


סוויטה ב"תמר וגפן" במצפה הילה. להתמכר לשקט ולאוויר הצלול

מצפה הילה הוא ישוב קהילתי טובל בירק ומשקיף על נוף שלרוב צריך לטוס כמה שעות מערבה כדי להתענג על שכמותו. החנו את המכונית והקדישו כמה דקות לעצמכם, מלאו את הראות באוויר גלילי צלול, הקשיבו לשקט. זאת הרגיעה המופלאה שהגליל יודע לספק טוב כל כך. עכשיו המשיכו אל "תמר וגפן", חאן גלילי של תמר וירון כהן, שמכיל שלושה צימרים יוקרתיים, יקב בוטיק ומרכז תרבות יין. קל לשכוח את טרדות היום-יום כאן: המיקום בלב חורש ירוק, השלווה הנהדרת ושלוש הסוויטות היפהפיות, שלכל אחת יש חצר משלה המשקיפה אל יער אלונים, ג'קוזי במרפסת ואח עצים ללילות קרירים. האורחים יכולים לסייר ביקב הבוטיק המשפחתי, בלוויית הסברים והדגמות. רוב הענבים מגיעים ליקב מכרם שבמצפה הילה, עם חיזוק של ענבים מרמת הגולן.


"תמר וגפן". למרות שקשה להתנתק, כדאי מאוד לצאת מכאן לטיולים בסביבה

רב הפיתוי להישאר ב"תמר וגפן" ולא להרחיק מכאן כלל. אבל אל תוותרו על המשך המסלול. קודם כל, הנה הצעה לטיול מקומי: דרך נוף הילה-מנות. זוהי דרך סלולה ברובה, שמתאימה לנסיעה איטית ברכב, רכיבה על אופניים או טיול הליכה – עם הפנים לים, מוקפים בעצי החורש. ממצפה הילה יוצאים ברכב, ברגל או על אופניים, בצומת היציאה פונים ימינה (צפונה) לכיוון המונפורט אל כביש צר, המתעקל שמאלה (מערבה) וכך אפשר ליהנות לכל אורך הדרך מנופים של הר וים.
תמר וגפן, מצפה הילה, מחירים: לילה אחד 850 שקל, שני לילות 1600 שקל, לא כולל ארוחת בוקר. תוספת ארוחת בוקר 150 שקל לזוג. סופ"ש וחגים: לילה אחד 1,300 שקל, שני לילות 2,200 שקל, כולל ארוחת בוקר מרהיבה. אתר אינטרנט

עכשיו הגיעה העת להרחיב את טווח הטיול ולהמשיך הלאה. ממצפה הילה חוזרים לכביש 89 ונוסעים לכיוון מזרח, אחרי כ-1.1 ק"מ פונים ימינה (דרומה) לכביש 8833 וממשיכים עד כפר ורדים. כשאתם משוטטים בישוב היפה שימו לב שהרחובות כאן נקראים על שם פרחים, עצים, נחלים או הרים ולא על שם אישים כמקובל במחוזותינו. ברחוב מירון 1 תמצאו את בית הקפה מארג, שממוקם במרכז אומנויות מיוחד, המשלב בין אמנים בעלי צרכים מיוחדים לקהילה המקומית. ההכנסות מבית הקפה מוקדשות לשיפור איכות החיים של אנשים מוגבלים, מה שממתיק עוד יותר את טעמו של האוכל (חלבי, כשר) הכולל מטעמים גליליים ומנות טבעוניות. המקום מוקף בחורש טבעי ומציע נוף מסחרר. בגלריה הפועלת בבית הקפה אפשר לרכוש מתנות שעשו האמנים של מארג ממגוון חומרים – עץ, נייר טבעי, טקסטיל וקרמיקה, והכל במחירים אטרקטיביים. אפשר לערוך כאן סדנאות יצירה לקבוצות ואם יתמזל מזלכם והדבר יתאפשר, יערכו לכם סיור בין סדנאות היצירה שבמקום.

קפה מארג, כפר ורדים פתוח בימים א'-ה' 16:00-8:00, שישי עד 14:00, בימי שישי יש בופה גלילי. אתר אינטרנט


עבודות של אמני מארג, בית קפה ומרכז אומנויות המשלב בין אנשים עם צרכים מיוחדים לקהילה המקומית

מכאן נמשיך לביקור במוזיאון הפתוח תפן. מכפר ורדים נוסעים בכביש 854 עד לגן התעשייה תפן, שנמצא ברמת תפן ההררית, המשקיפה על נוף מקסים. המקום משלב חממה עסקית לחברות הזנק ומפעלים בתחילת דרכם, לצד מרכז מבקרים, גן פסלים, בית ספר וארבעה מוזיאונים. בגלריה לאמנות במוזיאון תפן מוצגות תערוכות מתחלפות, בימים אלו מוצגת שם תערוכה מרתקת "הכי רחוק מתל אביב" של הפסלת ורדה יתום, שיוצרת את עבודותיה מעוררות המחשבה בסטודיו שלה בקיבוץ סאסא.

גן הפסלים במוזיאון הפתוח תפן. היצירות משתלבות בנוף המסחרר שנשקף מכל עבר

עוד במוזיאון הפתוח תפן – מרכז מורשת הייקים, מוזיאון המספר את סיפורה של היהדות דוברת הגרמנית בארצות מרכז אירופה עד ימי מלחמת העולם השנייה ואת פועלם של הייקים בארץ ישראל; מוזיאון התעשייה המציג אבני דרך בהתפתחות הכלים ומכונות החיתוך מתקופת האדם הקדמון ועד לימינו; אוסף מכוניות עתיקות, הגדול מסוגו בארץ, ובו עשרות מכוניות מתחילת המאה ה-20 ועד ימינו, כולל מכוניות קלאסיות דוגמת פורד מוסטאנג 1965 ואלפא רומיאו 1974. בגן הפסלים, המשתרע על פני עשרות דונמים, מוצגות כ-100 עבודות אמנות, פרי יצירתם של מיטב הפסלים הישראלים, שמשתלבות להפליא בצמחייה המקומית ובנוף הגלילי. במוזיאון הפתוח תפן נערכים לאורך כל השנה אירועים ופעילויות למבוגרים ולילדים, כדאי להתעדכן לפני שאתם מגיעים.
המוזיאון הפתוח תפן, גן התעשייה תפן, אתר אינטרנט

מתוך אוסף המכוניות העתיקות בתפן, האוסף הגדול מסוגו בארץ

מתפן ניסע בכביש 854 ונמשיך ממנו לכביש 8655 עד לכפר הדרוזי כיסרא. כאן, בינות לחורש צפוף של עצי אלון, אלה וקטלב, יש פארק סלעים מופלא, שמזמין לטיול קצר וקליל. הפארק התברך בסלעי גיר עתיקים במגוון צורות שמסעירות את הדמיון – מעמודים ופטריות ועד לדינוזאורים וחיות ענק. הפארק מתחלק לשלושה קטעים – שביל הקטלב, שביל היערן ושביל הממותות, שבו גושי סלע ענקיים, נקיקים ומקומות מחבוא. עוד על גן הפסלים בכסרא בכתבה הבאה.

פארק הסלעים בכיסרא, בינות עצי החורש פזורים סלעים עתיקים במגוון צורות המלהיבות את הדמיון

עכשיו, אחרי שטיילנו ושבענו נופים ומראות, הגיעה העת להפסקת אוכל. בשנים האחרונות, ככל שתרבות האוכל מתפתחת בארץ, מרבים לדבר על מסעדות שף ועל אוכל גלילי. חיבור נהדר של השניים תמצאו במסעדת אלומה בתרשיחא. תרשיחא הפכה למעצמה קולינרית לא קטנה ומומלץ בחום לבקר בשווקי ומסעדותיה. אם אתם מחפשים אוכל גורמה יצירתי, המשלב בין המטבח הערבי למטבח הערבי – אלומה ביסטרו היא המקום בשבילכם. המקום יפה להפליא, הנוף – השדות שבקצה הכפר, והאוכל יצירתי ומסעיר. בין השאר תמצאו כאן סשימי גלילי – מוסר ים, טבולה, עשבים, לבנה וצנוברים; קרפצ'ו קולורבי עם שמן כמהין; סלקים אפויים, רכז רימונים, עלים ארומטיים ופטה עיזים; נתח קצבים צרוב במחבת, רגו עדשים שחורים וציר בקר ועוד ועוד.

קרפציו קולורבי במסעדת אלומה. שילוב מרנין בין המטבח הערבי למטבח המערבי | צילום: אנטולי מיכאלו

מה שלא תבחרו לאכול באלומה, השאירו מקום לעוד משהו מתוק במקום אחר בתרשיחא – הגלידה הנפלאה של בוזה, מיזם משותף של עלאא סוויטאת, ממסעדת אלומה, ואדם זיו מקיבוץ סאסא. בבוזה, "גלידה" בערבית, מכינים גלידה מחומרים טבעיים בטעמים מפתיעים מהסוג שלא תמצאו בשום מקום אחר – ממבחר משתנה ומתחלף של סורבטים, בהם סורבה תאנים ועראק או סורבה רימונים שנקטפו ממטעים באזור ועד גלידות עם מרקם קרמי ועשיר, דוגמת גלידת פיסטוק, קשיופאה, המלכה הלבנה, קרם בוזה ועוד. מבעד לחלון הזכוכית תוכלו להתבונן בתהליך ייצור הגלידות בעודכם מתענגים על הטעם. סיום מתוק לטיול.
אלומה ביסטרו, כביש תרשיחא – כפר ורדים (אלון 16), מעלות-תרשיחא, טלפון: 04-9574477, אתר אינטרנט
בוזה, רחוב השוק 1, תרשיחא, טלפון: 04-8738984, אתר אינטרנט

גלידות של בוזה. גלידות וסורבטים בטעמים שלא תמצאו במקום אחר

אם רוצים לסייר בסמטאות תרשיחא עם מורה דרך שמכיר את המקום כאת כף ידו, את הפינות הנסתרות, הסמטאות הצרות, השווקים, החנויות ואת הסיפורים שמאחורי כל אלה – מומלץ לפנות לאמנון גופר, טלפון: 6549191 – 054. לאחר השיטוט בתרשיחא, אפשר לסיים את הטיול ולחזור הביתה. אם אתם נשארים לעוד לילה ב"תמר וגפן", חזרו בנסיעה קצרה אל מצפה הילה.

מסלול 2 – ים והרים: מנהריה לבית ג'אן (או לקיבוץ לטם)
המסלול הזה יאפשר לכם ליהנות ממגוון נופים ותצפיות, ולצדם מטעמים גליליים ויינות מקומיים. נפתח את הבוקר בקפה בריוש, בית קפה ופטיסרי בחלקה הצפוני והירוק של נהריה. בעלת המקום, חגית שטרן, למדה אפייה וקונדיטוריה בצרפת והיא מביאה משם טעמים וניחוחות מפתים. לחמים, בריושים, עוגות שמרים, קישים – הכל טרי טרי וטעים מאוד. אפשר גם לקחת אתכם כריך וקפה אתכם לדרך ולהתענג עליהם בגן הבוטני זואולוגי הסמוך, שבו יש מגוון גדול של בעלי חיים וצמחים רחבי העולם – מקום מקסים לכל המשפחה.

ארוחת בוקר מפנקת בקפה בריוש. דרך נהדרת להתחיל את הטיול

קפה בריוש, רחוב קק”ל 16, נהריה (חלבי, כשר). פתוח בימים א’-ה’ 22:00-7:00, בימי שישי פתוח עד 15:00, טלפון: 077-4260520, אתר אינטרנט
הגן הבוטני זואולוגי, בן גאון 8, נהריה. פתוח שבעה ימים בשבוע מ-9:00 עד 16:00, שישי עד 14:00. הכניסה בתשלום

מנהריה נמשיך צפונה על כביש 4 עד ראש הנקרה, שם נעצור לתצפית מרהיבה על כל רצועת החוף, מהיפות בארץ. אמנם קשה להתנתק מכל היופי הזה, אבל עוד דברים רבים ומלהיבים מחכים לנו בהמשך הדרך.


תצפית מראש הנקרה על רצועת החוף היפהפייה | צילום: שחר גל-נור

נחזור לכביש 4 וניסע בו דרומה פחות מקילומטר עד הפנייה שמאלה (מזרחה) לכביש 899 שיוביל אותנו לשלומי. בשלומי נבקר בבית יוצא דופן שכמותו לא תראו בשום מקום אחר… עאפיה זכריה הלכה לעולמה בשנת 2002 בגיל מאה ועד כמעט יומה האחרון לא הפסיקה לצבוע את ביתה ולצייר על קירותיו. למען האמת לא רק על הקירות ציירה זכריה, אין פינה שלא זכתה לטיפול אוהב וצבעוני: התקרה, הרצפה, ארונות הבגדים, מפסקי החשמל ועוד ועוד. ואם לא די בעולם הצבעוני המופלא שבראה, הרי שנוספו לו אוספים של בובות שהולבשו בתלבושות תימניות מסורתיות ואוסף של תרנגולי קרמיקה צבעוניים.
הבית המצויר, רח' נתן אלבז 151, השכונה המערבית, שלומי. יש לתאם ביקור מראש בטלפון: 052-2987922. הכניסה בתשלום.

הבית המצויר בשלומי. יצירה מפתיעה ומלבבת במיוחד של אמנות עממית

משלומי נצא לשאוף אוויר גלילי צח בעין כובשים שביער חניתה. נעלה בכביש 8990 עד ליער חניתה. בעין כובשים יש מעיין משוקם, שמימיו נקווים לבריכת שכשוך קטנה, פינת פיקניקים נעימה ואתר חומה ומגדל בו התיישבו ראשוני חניתה. במקום מתנוסס מגדל עץ מוקף בחלקו בחומת עץ. למרגלות המגדל יש סלע גדול ועליו חקוקים שמות הנופלים בהגנה על היישוב. סמוך למגדל נמצא החניון המרכזי ביער ולידו שביל הליכה סלול.

אתר חומה ומגדל ביער חניתה | צילום: ד"ר אבישי טייכר, CC BY 2.5

מיער חניתה נחזור בכביש 8990 ומשם דרך כביש 899 נחבור לכביש 70 ונמשיך איתו דרומה עד לפנייה למושב נתיב השיירה. כאן ממוקמת מסעדת בשרים משובחת, ארנולד'ס, של השף אורי ארנון. ארנון מוכיח שאפשר לנפץ את המיתוס "כשר או טעים" ומגיש אוכל כשר איכותי ומוקפד, שמשלב מוצרים גליליים מקומיים עם נגיעות מהמטבח הים תיכוני והצרפתי. בתפריט מנות כמו אנטריקוט עגל מיושן על הגריל בציר בקר וקברנה; קדירת בקר ביין אדום וירקות שורש; אסאדו מעושן; דגים ועוד. ויש גם ארוחת טעימות וארוחה פיקס (תפריט קבוע). את הארוחה כדאי ללוות ביין – תפריט היינות עשיר ומגוון שם דגש על יינות ישראלים איכותיים. לתוספת שמחה, החלו בארנולד'ס במסורת חדשה: מידי שישי בצהרים, החל בשעה 12:00, הופכת המסעדה לטברנה יוונית, עם אוזו, מאזטים וזמרת יווניה. ולא שכחו שם גם את הצלחות מתנפצות…
ארנולד'ס, נתיב השיירה, טלפון: טלפון: 053-9418302, אתר אינטרנט

ארנולד'ס. מוצרים גליליים עם נגיעות ים תיכוניות וצרפתיות (ובשישי – יוון קמה לתחייה כאן)

אופציה אחרת לארוחת צהריים: פול ניירנס, שגר באזור הכפרי של הגליל מזה כשלושים שנה, הקים את Galileat, המציעה מפגשים בלתי אמצעיים עם מטבחים גליליים ביתיים בכפרים הערבים והדרוזים. בטיול שלנו נצטרף לסדנת בישול בכפר הדרוזי ג'וליס. אורך הסדנה תלוי בזמן העומד לרשותכם, אפשר להצטרף לסדנה מקוצרת שבה לומדים להכין מנה אחת או לסדנה בת שלוש שעות שבה מכינים כמה מנות מסורתיות, כשהתפריט משתנה על פי עונת השנה. להעשרת החוויה אפשר להוסיף לסדנת הבישול גם סיור ליקוט של צמחי מאכל בשדות. בתום הבישולים, מצטרפים למארחים ונהנים מהארוחה שהכנתם. Galileat גם מארגנת סיור בכפרים, בהדרכת מורה דרך מקומי וביקור בשווקים וחנויות מקומיות. איך מגיעים לג'וליס? מנתיב השיירה נוסעים דרומה בכביש 70, בכפר יאסיף פונים שמאלה לכביש 8533 המוביל לג'וליס.
Galileat, הפעילות בתיאום מראש, בטלפון: 055-8810727, פרטים נוספים באתר האינטרנט

Galileat, לבשל ולאכול את האוכל הגלילי האותנטי בבתי התושבים בכפרים

אחרי כל האוכל הגלילי הנהדר ניסע בכביש 8533 החוצה את הכפר הדרוזי ירכא. בקצה המזרחי של הכפר, על ההר, נמצא בית תפילה עם מרפסות מוקפות בעמודים וקשתות. מכאן יש תצפית יפה על נופי הגליל המערבי. מירכא ממשיכים בכביש 8544 אל קיבוץ תובל שם נמצא יקב שטרן, יקב בוטיק משפחתי שהוקם ב-2004 על ידי ג'וני שטרן (לפני כן שטרן הכין יינות בממ"ד הביתי…). אל תמהרו כאן, קחו את הזמן, כי אצל ג'וני לא רק שותים יין – הסיור בין החביות שזור בסיפורים אישיים מפיו של ג'וני, שעלה מברזיל וסלל את דרכו בעולם היין מתחביב ועד ליינן מוביל בתעשיית היינות הישראלית.


ג'וני שטרן ביקב שלו. היינות של יקב שטרן מעוטרים בפרסים בינלאומיים | צילום: אנטולי מיכאלו

ביקב שטרן מייצרים כ-18 אלף בקבוקים של יינות זניים (קברנה סובניון רזרב, קברנה סובניון, קברנה פרנק וסוביניון בלאן) ויינות ממסך, אשר זוכים להכרה ולפרסים ועיטורים בתחרויות יין ישראליות ובינלאומיות. במרכז המבקרים של היקב אפשר להתרשם מהיקב, מהיינות הנהדרים ומיצירות עץ ייחודיות, שאף הן מעשה ידיו של הייננן שטרן. הטעימות נעשות סביב שולחן עץ כבד באווירה חגיגית ומשמחת. ניתן לערוך ארוחות ואירועים ביקב. חמש דקות מיקב שטרן נמצאת "התצפית האלוהית", כשתגיעו לשם תבינו את פשר השם…
אל קיבוץ תובל ואל היקב מגיעים דרך כביש 8544 (מג'וליס נוסעים בכביש 8533 לכיוון מזרח עד החיבור לכביש 8544, פונים ימינה ל-8544 וממשיכים עד הקיבוץ).
יקב שטרן, קיבוץ תובל, מרכז המבקרים פתוח בסופי שבוע 15:00-10:00, בשאר השבוע בתיאום מראש. טלפון: 054-3034361, אתר אינטרנט

"התצפית האלוהית" ליד יקב שטרן. כשתגיעו לשם תבינו את פשר השם

מתובל ממשיכים דרומה בכביש 8534 עד החיבור לכביש 85 ומיד פונים ימינה אל כרמיאל. במרכזה של העיר, בגן נאה ומטופח בשכונת רמת רבין, נמצא אתר ארכיאולוגי מרתק – חירבת קב. אחד הממצאים החשובים שנמצאו בחפירות כאן הוא גת עתיקה לדריכת ענבים. הגת הריבועית שקועה באדמה ומדרגות חצובות יורדות אל בריכה מטויחת, שבבסיסה יש מקום עיגון לבורג הסחיטה. לצד הגת נמצאו שרידים של כנסייה ביזנטית עם רצפת פסיפס צבעונית שנותרה כמעט בשלמותה. סמוך לשם נמצא פארק הגליל שהוקם במחצבה נטושה. בפארק המקסים יש מפלי מים הצונחים לבריכה מעוטרת בצמחי מים ומסביבה נטועים עצים רבים וביניהם פסלים. אל תחמיצו את מרפסת הנוף, הצופה על כל בקעת בית הכרם.

מכרמיאל נחזור לכביש 85 וניסע מערבה עד צומת ראמה. כאן אפשר לבחור באחת משתי האפשרויות לסיום המסלול שלנו: אפשר לפנות ימינה בכביש 804 לקיבוץ לטם או שמאלה לכביש 864 לבית ג'ן.


בית ג'ן. המיקום, הגובה ומזג האוויר נותנים תחושה שהגעתם לארץ אחרת  | צילום: אנטולי מיכאלו

אם פניתם שמאלה בצומת ראמה תגיעו אל בית ג'ן, כפר דרוזי הממוקם על פני כמה רכסים, שהגבוה בהם נמצא יותר מאלף מ' מעל פני הים. הגובה והנופים כמו נלקחו מארץ אחרת, רחוקה, וכך גם מזג האוויר – בעיצומו של הקיץ נעים כאן ובעיצומו של החורף קר מאוד ולעיתים מושלג. הסביבה המיוחדת הזאת מהווה תפאורה מושלמת לאיה נטוראל, שם מפתחים ומייצרים תמרוקים ומוצרי קוסמטיקה טבעיים, כשרכיב הדומיננטי הוא שמן זית המופק במטעי הזיתים של הגליל. את חווית הביקור מעשירים ההסברים והסיפורים של הכימאי ג'מאל חמוד, שגדל על מסורות גליליות (ושמיש בעבר ראש ענף בחיל הרפואה). חמוד מארח את המבקרים, מסביר על תהליכי הייצור ועל המוצרים הסופיים. בתום הביקור אפשר להתנסות במוצרים וכמובן גם לקנות.
איה נטורל, בית ג'ן, טלפון לתיאום ביקור: 04-9805886, אתר אינטרנט

ג'אמל חמוד, הכימאי של איה נטורל, על מרפסת המפעל, ממנה נשקף נוף שאין שני לו | צילום: אנטולי מיכאלו

אם פניתם ימינה בצומת ראמה, תסיימו את הטיול לעת שקיעה בקיבוץ לטם, במרפסת הקסומה של יקב לטם, הצופה אל מול הנוף המרהיב של הכנרת והגליל התחתון. יקב לטם הוא יקב אורגני, שהיינות שלו מיוצרים מענבים מכרם קיבוץ צבעון ליד הר מירון. הייננים, יניב קמחי ויונתן קורן, מאמינים בשילוב איכויות האדם והאנרגיות שהוא מביע, איכות האדמה והמוזיקה הממזגת אותם לתרכובת ייחודית. מסיבה זאת, מושמעת מוזיקה ליין במהלך הייצור ובתהליך ההתיישנות. ביקב לטם מייצרים כ-12,000 בקבוקים של יינות אדומים יבשים ורוזה. הזנים בשימוש כאן הם קברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלו, שירז ונביולו. ביקב מתקיימים אירועים וסדנאות, בהם סדנת “יין מוזיקה ואנרגיות” – סדנה משולבת של יין ואנרגיה. לקיבוץ לטם מגיעים מכביש 85, מיד אחרי כפר ראמה פונים ימינה (דרומה) לכביש 804 עד לקיבוץ.
יקב לטם, טלפון: 054-4661552, 054-7915868, אתר אינטרנט

הייננים יונתן קורן ויניב קמחי במרפסת יקב לטם | צילום: מיכל שילוח

להכיר את שבילי הגליל המערבי
לרוצים להכיר טוב יותר את הגליל המערבי, נופיו, שביליו, טעמיו וסיפוריו המיוחדים מומלץ לצאת לטיול עם אחד ממורי הדרך הגליליים הנהדרים האלה:

אמנון גופר – טייל, מורה דרך וחוקר התרבות הגלילית, מחבר הספרים "סודות גליליים" ו"חמש דקות מהצימר", מתמחה בטיולי פולקלור בגליל. טלפון: 6549191 – 054, אתר אינטרנט

מוריס צמח – מורה דרך, מתמחה בטיולים בגליל, בו נולד וחי את כל חייו. מחבר הספרים "לטייל עם מוריס בגליל" ו"סיפורים טברייניים", מתמחה בטיולים קולנריים וטיולים אתניים. טלפון: 052-8499217, אתר אינטרנט

מידע רב על הגליל המערבי לרוצים לטעום, לחוות ולגלות תמצאו באתר האינטרנט של זמן גליל מערבי, טלפון: 050-2920800.

מפת המסלולים בגליל המערבי (לחצו עליה להגדלה):

בתמונה הפותחת: מבט מראש הנקרה אל רצועת החוף היפהפייה של הגליל המערבי | צילום: עפר גדנקן

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל המערבי

מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל
מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל

בין המושבים היהודים אלקוש ואבן מנחם, הכפר הערבי נוצרי פסוטה, מצפה אבירים והכפר הדרוזי הגדול חורפייש נמצא אחד האזורים המרתקים ביותר בארץ ישראל בכלל ובגליל בפרט. זהו אזור של חורש ים תיכוני צפוף וקוצני, ובו בליל של שמורות ...

אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב
אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב

הגליל המערבי מציע לא רק נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים, אלא גם מפגשים רב תרבותיים, מיזמים קולינריים, סדנאות עם בעלי מלאכה ועוד המון הפתעות. פסטיבל אביב בגליל המערבי הוא הזדמנות נהדרת להיחשף לכל העושר שיש לאזור להציע

בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי
בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי

בגליל המערבי קיימות מספר "ערים אבודות" - ישובים עתיקים והרוסים המבצבצים מהיער המקנה להן מראה מסתורי ומסקרן. יואב יעקובי לוקח אותנו לכמה מהן, לטיולים רכובים עם קטעי הליכה קצרים. מתאים גם למשפחות