תפריט עמוד

דרום אפריקה: מסנני הכרישים בנטאל

במחוז קוואזולו נטאל שבדרום אפריקה מצאו פתרון יוצא דופן לבעיית הדו־קיום של כרישים ובני אדם. במקום להרוג את הכרישים, בנו שם מערכת שמגינה על הרוחצים בים ובה בעת שומרת על חיי הכרישים. קווים לדמותו של הסדר ביניים

קרני השמש מלטפות את החופים הארוכים שבאיזור קוואזולו נטאל (Kwazulu Natal) שבדרום אפריקה, ואת גופם המעורטל של אלפי נופשים. ילדים בונים ארמונות בחול, גולשים דוהרים על הגלים ובמים הרדודים משתכשכים להנאתם הרוחצים. אבל התמונה הפסטורלית הזאת אינה מעשה ידי הטבע. קבוצה יחידה במינה של 200 אנשים פועלת יומם וליל מאחורי הקלעים כדי להבטיח את שלומם של הרוחצים מפני כרישים טורפים. הקבוצה, "מִנהלת הכרישים של נטאל" שמה, מנסה כבר יותר מ־25 שנה למנוע מכרישים להגיע לקרבת המתרחצים באמצעות פרישת רשתות ענק סביב החופים.

המִנהלת מופקדת על 39 קילומטר של רשתות הגנה, המעוגנות לקרקעית הים במרחק של 400 מטר מהיבשה בעשרות נקודות לאורך החוף. כל אחת מהרשתות מגיעה לאורך 214 מטר וטמונה בעומק של שישה מטרים במים.

על תחזוקת הרשתות אחראים 19 צוותים מיומנים, היוצאים מדי בוקר, עם אור ראשון, לים. סירותיהם הזריזות מכונות "סירות סקי", והן נאלצות לתמרן כל העת בין הגלים הסוערים של האוקיינוס ההודי. "אני יוצא לים זה 15 שנה, ואין יום שדומה לאחר", אומר טים הדיאריס, רב חובל במנהלת. "הים תמיד מציב אתגר. לעיתים הוא שקט ולעיתים סוער. אבל הזריחה מעל למים, להקת דולפינים החולפת על פנינו, עצם השהות בחוץ – כשאני בוחן את כל אלה מול הרעיון של לשבת כל היום מול המחשב במשרד, אני מעדיף את האפשרות הראשונה".

כריש טיגריסי לכוד ברשת המגן ליד חופי דרבן

הכרישים מכים שנית
כבר בשנת 1906 דווח על שלוש תקיפות קטלניות של רוחצים תמימים בידי כרישים. בשנת 1940 הם היכו שנית: חמש תקיפות קטלניות התרחשו בקטע חוף באורך עשרה קילומטרים מדרום לדרבן (Durban), העיר הגדולה באיזור קוואזולו נטאל. בשנים 1943־1951 נרשמו 21 תקיפות, מהן שבע קטלניות.

בשנת 1952 הותקנו לראשונה רשתות מול חופי העיר בהמלצת מומחים מסידני, אוסטרליה, שהתמודדו עם בעיה דומה. לאחר הנחת הרשתות, נראה היה כי סוף סוף נמצא הפתרון להגנה מפני מלתעות הכרישים, אך אשליית הביטחון נופצה במה שכונה לאחר מכן "דצמבר השחור של 1957".

במהלך 13 ימים תקפו כרישים את הרוחצים ארבע פעמים לאורך החוף הדרומי שלקוואזולו נטאל, שתיים מהתקיפות הסתיימו במוות. שלוש מהן התרחשו במרחק קילומטרים ספורים זו מזו, באתרי הנופש הפופולריים של אובונגו (Uvongo) ומרגייט (Margate), כ־140 קילומטר מדרום לדרבן.

תגובת השלטונות היתה היסטרית: שולת המוקשים "פריטוריה" של צבא דרום אפריקה נשלחה לפזר פצצות עומק ורימונים במים הרדודים של החופים במטרה להרוג כל כריש שנמצא באיזור. הרשויות לא הסתפקו בכך, והציבו סביב החופים עמודי עץ גבוהים הנעוצים בחול, כשרשתות תיל מתוחות ביניהם. אך גם הפתרונות האלימים הללו לא הועילו, ובחג הפסחא של שנת 1958, אירעו שתי תקיפות קטלניות שהיו הקש ששבר את גב תעשיית התיירות של החוף הדרומי ושהמחיש את הצורך הבוער בהקמת מִנהלת כרישים.

מדוע יש לחוף המזרחי של אפריקה, ובמיוחד לזה של קוואזולו נטאל, היסטוריה כה עשירה בתקיפות כרישים? בעיקר בשל האקלים הנעים והמים החמימים, המהווים מוקד משיכה למינים אחדים של כרישים, שנחשבים למינים המסוכנים בעולם, ובהם העמלץ הלבן (Carcharodon carcharias), כריש טיגריסי (Galeocerdo cuvier) וכריש המכונה כריש זמבזי (Carcharhinus leucaf), על שמו של אחד הנהרות הגדולים באפריקה, הנשפך לאוקיינוס ממוזמביק.

למרבית התקיפות הקטלניות בקוואזולו נטאל אחראי, כך מעריכים מומחים בתחום, כריש הזמבזי, שקיבל את כינויו בשל חיבתו למים רדודים, המביאה אותו סמוך מאוד לחוף. אופיו התוקפני, פיו הרחב ושורות שיני המסור החדות שלו הפכו אותו למועמד העיקרי לתקיפת רוחצים במים הרדודים.

לסת של כריש. כאשר שן קדמית נושרת, שן חדשה מחליפה אותה, לעיתים בתוך פחות מ-24 שעות. יש כרישים שמשירים אלף שיניים בשנה

יצורים חפים מפשע
"הרשתות הן לא מחסום רציף", מסביר מייק אנדרסון־ריד, קצין המבצעים, "אלא הן פרושות בשתי שורות מדורגות במקביל לחוף. הכרישים יכולים לעקוף את הרשתות מהצדדים, מלמעלה או מלמטה. מדי פעם נצפים כרישים בתוך תחומי הרשתות. כפי שאפשר לשער, מקרה כזה עשוי לעורר פאניקה בקרב המתרחצים. אם יש מצילים בתפקיד, עליהם לקרוא לגולשים ולשוחים לצאת לחוף במהירות וברוגע המרביים".

כשליש מהכרישים נתפסים בתוך תחומי הרשתות. רוב התפיסות מתקיימות בשעות הלילה, כאשר הכרישים בשיא פעילותם, אז גדלה הסבירות כי הם יתקרבו למים הרדודים. לקראת עלות השחר הם נסוגים למים העמוקים. "אנו אוסרים במפורש שחייה בשעות הזריחה, השקיעה והלילה", מוסיף מייק, "משום שאז הסיכוי לתקיפת כרישים הוא גבוה יותר".

גוויה של כריש זמבזי שנלכד ברשתות. מדידות של כרישים מתים וניתוחם נערכים לעיניהם של תיירים וקבוצות תלמידים

הרשתות מיועדות ללכוד כל כריש שאורכו עולה על מטר וחצי, אך לעיתים, בשל ראשם הרחב, נלכדים גם פטישנים (Sphyrna) קטנים, שאינם מסכנים אנשים. כיוון שהרשתות פועלות בצורה כה יעילה, הן מפילות לעיתים קורבנות נוספים חסרי ישע – דולפינים, צבי ים וגם כרישים שאינם מסוכנים לאדם, כדוגמת כריש קצר גף
(Carcharhinus brevipinna) וכרישון פלג שן (Hemipristis elongata).
שיעור מקרי המוות של שלושה מיני דולפינים כתוצאה מהרשתות מגיע ל־80 בשנה. לצבי הים גורל דומה: יותר מ־40 צבים מתים ברשתות מדי שנה. הקבוצה השלישית בשורת הקורבנות התמימים היא הבטאים (Batoidae), הכוללים את דגי המנטה (Manta), הגיטרנים (Rhinobatidae) והטחניים (Myliobatidae). יותר מ־100 מהם מתים ברשת כל שנה.

ארגוני איכות הסביבה מודאגים במיוחד מהשמדתם של דולפיני הסאוסה האפרורית (Sousa chinensis), שחיים רק במים רדודים, עם העדפה ברורה לבתי גידול בשפכי הנהרות הגדולים. "יש כעשרה מקרי מוות של הדולפין הזה בשנה כתוצאה מהרשתות", מסביר ד"ר ויק פדמורס, חוקר היונקים הימיים של המִנהלת. "אבדות אלה, בנוסף להידרדרות מצב בתי הגידול שלהם כתוצאה מפעילויות אנושיות שונות, הן איום של ממש על קיומו של מין זה".

מה עושים כדי לעצור את הקטל? ד"ר פדמורס מציע להשתמש בזמזם. "זהו מכשיר קטן המותקן על הרשתות ומשדר צלילים בתדר גבוה, שככל הנראה מובנים על ידי הדולפינים כאזהרה". פדמורס מקווה כי הצלחת הפרויקט תעודד התקנה נרחבת של זמזמים על כל רשתות הכרישים ותביא לירידה ניכרת בלכידת הדולפינים הנכחדים.

כריש טיגריסי שאורכו שלושה מטרים נלכד ברשת. הרשתות מיועדות ללכוד כל כריש שאורכו עולה על מטר וחצי

ניתוח לאחר המוות לעיני התיירים
גם גורלם של הכרישים שנלכדים ברשת אינו בטוח, ורבים מהם נמצאים מתים לאחר שנלכדו. אלה שנתפסים בחיים משוחררים חזרה למים. "אנו יודעים כי על ידי הריגת הכרישים המסוכנים אנו מבטיחים את שלום החופים", אומר טים הדיאריס, "אך מצד שני, היכולת לשחרר כריש חי מהרשת היא מרגשת מאוד". מייק אנדרסון־ריד מסביראת ההיגיון שמאחורי ההחלטה: "לכידה ברשת היא חוויה טראומטית מאוד, ולכן אף כריש שנתפס לא יעז להישאר באיזור, ובוודאי לא לתקוף".

הכרישים המתים שנשלים מתוך הרשתות מובאים למשרד הראשי של המנהלת באומהלנגה רוקס (Umhlanga Rocks), כ־15 קילומטר מצפון לדרבן. כאן נבחנת כל גווייה, נמדדת ומנותחת, כדי ללמוד על הרגלי התזונה שלה ומצבה מבחינת רבייה. הממצאים משמשים להעשרת מצבור הידע המדעי על אותם יצורים מרתקים, הכרישים.

הניתוחים נערכים לא פעם לעיני תיירים וקבוצות תלמידים. המבקרים זוכים לצפות גם במצגת על פעילויות המנהלת ועל עולם החי של הכרישים באיזור. "70 אלף מבקרים מגיעים אלינו מדי שנה", מספרת דבי הרגריבס, קצינת החינוך של המנהלת. "אנחנו מבקשים להעניק להם זווית נוספת לגבי תפקידו של הכריש כטורף העל באוקיינוס, ומתארים להם את יחסי הגומלין בין בני האדם לכרישים. ובעיקר, אנו מנסים ליצור יחס של כבוד כלפי הכריש במקום לחוש כלפיו פחד ושטנה", היא אומרת. "אחרי הכל, אנחנו אלה שפולשים לתחום המחייה שלו".

הרצאת וידאו: דרום אפריקה - יופי ועוצמה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מדרום אפריקה

הצצה לשכונות העוני והפשע בקייפטאון
הצצה לשכונות העוני והפשע בקייפטאון

ביקור בקיפטאון היפה, כמעט שלושה עשורים חלפו מאז נפילת האפרטהייד מראה כי הניסיונות לצמצם את חוסר האיזון שנוצר בין העשירים לעניים והמציאות בשכונות העוני והפשע בשולי העיר לא צלחו. קסם היופי של קייפטאון לא פג כמובן, אולם בזווית ...

מירוץ הסרדינים – ההצגה הכי טובה בטבע
מירוץ הסרדינים – ההצגה הכי טובה בטבע

בכל שנה, בין החודשים יוני לאוגוסט, מתרחשת אחת הנדידות הגדולות והמרשימות ביותר בעולם הטבע – נדידת הסרדינים, שמושכת אליה אלפי בעלי חיים רעבתנים לסעודה חגיגית ופרועה, ללא חוקים ועם ים של הפתעות. ובכל שנה, צוללים אוהבי טבע מושבעים ...

לשחות עם לווייתנים בדרום אפריקה
לשחות עם לווייתנים בדרום אפריקה

חוויה רודפת חוויה במהלך שייט בזמן נדידת הסרדינים בחוף הפראי בדרום אפריקה: קבוצות של דולפינים דוחפים את הסרדינים לכדורי ענק, עופות ימיים מצטרפים לחגיגה וכך גם הכרישים. אבל שיא השיאים הוא מפגש מתחת למים, במרחק נגיעה, עם לווייתנים ...