תפריט עמוד

דברים שאולי לא ידעתם על נורבגיה

נורבגיה היא אחת המדינות היפות בעולם בזכות הנופים הפראיים, הפיורדים המדהימים, המפלים, האגמים, היערות והדרכים היפהפיות שמתפתלות בהרים. הנה כמה דברים שכדאי לדעת על נורבגיה לפני שיוצרים לטיול בארץ הפיורדים

נורבגיה היא אחת המדינות היפות בעולם, ולמרות שיופי זה עניין סובייקטיבי, היופי של נורבגיה הוא עובדה שאי אפשר לערער עליה. לא רק יופי יש בנורבגיה, אלא גם מורשת תרבותית ואמנותית, כבישים מהתלולים בעולם, כמה מהמוסדות הצפוניים בעולם והרבה אנשים מאושרים. הנה כמה עובדות מעניינות שיאפשרו לכם להכיר טוב יותר את הארץ הצפונית המדהימה הזו:

קו החוף של נורבגיה מרהיב ביופיו: לכל אורכו יש המוני פיורדים אשר אחראים למראה הפראי ויוצא הדופן שלו. פיורדים הם לשונות ים צרות המוקפות בהרים, אשר נוצרו בעקבות נסיגת קרחונים בתקופות קדומות. נורבגיה היא ממלכת הפיורדים, עם לא פחות מאלף פיורדים. אחד היפים שבהם הוא גיירנגר (Geirangerfjord) – פיורד צר במיוחד, שמקירות המצוקים שלו נופלים מפלים רבים. המפורסם במפלים האלה נקרא מפל שבע האחיות, משום שהוא נופל בשבעה זרמים ארוכים ודקים שמזכירים לבעלי הדמיון שיער של שבע נשים…


פיורד גיירנגר, אחד הפיורדים היפים בנורבגיה | צילומים: שאטרסטוק

לא רק פיורדים יש בנורבגיה, המדינה כולה היא גן עדן לאוהבי טבע: 30% משטח נורבגיה מכוסים ביערות ויש בה אינספור מפלים ואגמים, גם קרחונים יש פה בשפע, בהם אחד הקרחונים הגדולים באירופה, קרחון יוסטדלסברין.

אם אתם רוצים ליהנות בזמן קצר ובלי הרבה מאמץ מהמגוון הנופי המסחרר של נורבגיה, כל שעליכם לעשות הוא לנסוע ברכבת שמקשרת בין  פלאם (Flam) למירדל (Myrdal). רק 20 ק"מ מפרידים בין שתי העיירות, אבל הפרש גבהים של 863 מטר הופך את הנסיעה לאחת מהתלולות בעולם, כשמרבית הדרך היא בשיפוע של 55 אחוז. הנסיעה היא גם אחת מהיפות בעולם, ולאורכה תראו יערות, מפלים שוצפים, פסגות מושלגות, עמקים, קרחונים ופיורדים – תמצית היופי שיש לנורבגיה להציע.


הרכבת בין פלאם למירדל מציעה את תמצית היופי הנורווגי

אחד הפסלים הנורווגים המפורסמים ביותר היה גוסטב ויגלאנד, אשר חי בשנים 1943-1869. ב-1921 הגיע ויגלאנד להסכם עם עיריית אוסלו – הוא קיבל סטודיו גדול ללון ולעבוד בו ובתמורה התחייב לספק לעירייה את כל עבודותיו העתידיות. עבודותיו של ויגלאנד מוצגות היום לקהל הרחב בפארק ויגלאנד: ויגלאנד פיסל את שערי הפארק, את המזרקה ו-200 פסלי ברונזה, אבן וגרניט המוצגים בפארק, כמעט כולם של דמויות אנושיות. הפסל המפורסם ביותר בפארק הוא המונולית, עמוד אבן בגובה 14 מטר ובו שזורות כ-120 דמויות הנאבקות להגיע למעלה, אל הקצה. פסל מפורסם נוסף הוא "מעגל החיים", פסל ברזל של דמויות המחזיקות זו את זו ויוצרות מעגל.


פסלים בפארק ויגלנד, במרכז – המונולית, הפסל המפורסם ביותר בפארק

בנורבגיה יש דרכי נוף רבות, אבל היפה מכולן היא דרך הטרולים (Trollstigvegen), כביש תלול ומתפתל המקשר בין העיירה סילט לעיירה אונדאלסנס. בכביש יש לא פחות מ-11 פיתולים מסמרי שיער והוא מוקף בנופים שקשה לתאר את יופיים במילים. מכל עבר נשקפות פסגות מרשימות, בהן הר המלכה והר המלך, ועמקים ירוקים. באזור יש מפלים רבים, בהם מפל סטיגפוסן (Stigfossen) השוצף, אחת מהנקודות הנופיות לאורך הדרך. את שמו קיבל הכביש מהיצורים האגדיים שאמורים להתגורר ביערות מסביב, וזהו ככל הנראה גם הכביש היחיד בעולם שמוצב בו תמרור אזהרה: "זהירות, טרולים בדרך"…

דרך הטרולים, אחד הכבישים היפים בעולם, שכמכל פיתול בדרך נשקף נוף מרהיב להפליא

נורבגיה מפורסמת גם בכנסיות העץ שלה. באזור סוגנפיורד פזורות 29 כנסיות עץ עתיקות, בנות יותר מאלף שנים. הכנסיות הללו מכונות כנסיות לוחות (Stavkirke) והן מתאפיינות בציורי קיר ייחודיים, גילופי עץ וסממנים פגאניים כמו ראשי דרקונים מגולפים על הגג. הכנסיות נבנו על ידי הוויקינגים, אשר הוטבלו לנצרות זמן קצר קודם לכן אך עדיין לא השתחררו מאמונותיהם הפגאניות. העתיקה שבהן היא הכנסייה באורנס (Urnes), והיא נבנתה בשנת 1130. גם בברגן יש כנסיית עץ מרשימה במיוחד, Fantoft Stvavkirke, אשר נבנתה במאה ה-12 באזור סוגנפיורד – הכנסייה בברגן היא שיחזור של הכנסייה המקורית שנשרפה לפני שנים אחדות.


כנסיית העץ של ברגן, אחת מכנסיות עץ עתיקות הפזורות בנורבגיה

בנורבגיה נמצאת הנקודה הצפונית ביותר באירופה – הכף הצפוני (Nordkapp). בקצהו של הכף הצפוני נמצא צוק תלול, בגובה 307 מטר, שמזדקר מעל האוקיינוס ומכונה "השפיץ של אירופה". הכף הצפוני, שנמצא באזור החוג הארקטי, נהנה מתופעה המכונה שמש חצות – מאמצע מאי ועד סוף יולי השמש לא שוקעת כאן כלל וגם בשעת חצות אפשר לטייל באור מלא.


שמש חצות בכף הצפוני, הנקודה הצפונית באירופה

טרומסו (Tromso) שבצפון נורבגיה היא העיר הצפונית ביותר בעולם, שמספר תושביה עולה על 50 אלף. מסיבה זאת, בעיר המקסימה ומלאת החיים נמצאים כמה מוסדות אשר זוכים לתואר "הצפוני בעולם", בהם האוניברסיטה הצפונית בעולם, הגן הבוטני הצפוני בעולם, הקתדרלה הפרוטסטנטית הצפונית בעולם ועוד.


טרומסו, העיר הצפונית בעולם

נורבגיה מככבת תדיר בראש רשימת המדינות המאושרות בעולם (למשל, בדו"ח האושר העולמי של 2017) ובראש רשימת המדינות השלוות בעולם. החוסן הכלכלי של נורובגיה ומדיניות הרווחה המתקדמת שלה הן ככל הנראה מהגורמים הבולטים לאושר ולשלווה של התושבים. אפשר לשער שגם לנופים המדהימים, המהווים את המציאות היומיומית של הנורווגים, יש השפעה על מידת האושר שלהם, ושם המטיילים שזוכים להגיע לכאן ולחוות את כל היופי הזה.

בתמונה הפותחת: פיורד גיירנגר, מהיפים בנורבגיה

הכתבה בשיתוף אשת טורס.

 

 

נורווגיה: מקומות מופלאים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.