תפריט עמוד

דבלין – העיר הנכונה

אלף פאבים, תשע מאות להקות פעילות ובירה מצוינת. אין פלא, שלדבלין מגיעים התיירים הכי מעודכנים, אלה שיודעים בדיוק להיכן נושבת הרוח. הנה כמה סיבות למה שווה להצטרף אליהם

הנתונים על דבלין בירת אירלנד מרשימים ומשעשעים באותה מידה: באחת מערי הבירה הקטנות ביותר באירופה, שמתגוררים בה פחות ממיליון תושבים, פועלים כאלף פאבים. על פי הספירה האחרונה מנגנות בעיר הזו תשע מאות להקות פעילות. רובן, כיאה לממשיכי דרכם של חברי ה-U2, הלהקה המצליחה ביותר בעולם, עוסקות ברוק, אבל רבות מקדישות את זמנן גם לנגינת מוזיקה אירית עממית. מספר הסופרים, המוזיקאים, האמנים והמשוררים שחי בעיר מרקיע שחקים. העובדה שהעוסקים במקצועות האלה אינם משלמים באירלנד מס הכנסה אינה מזיקה כמובן למשיכה, אבל רוב המהגרים החדשים שהגיעו לעיר כדי לעסוק באמנותם מצהירים בכל ראיון שבאו לדבלין בגלל האווירה המיוחדת, המורשת הספרותית (בכל זאת, עירם של ג'ויס, ייטס ובקט), האנשים המקסימים והבירה המצוינת.

בין המפורסמים שרכשו בתים בדבלין אפשר למצוא את רוברט דה נירו, ג'וני דפ, שון פן, מוריסי וחברי להקת סטטוס קוו. אליהם יש להוסיף את ואן מוריסון, בונו ואחרים שכבר מתגוררים בעיר. בפאבים של דבלין נהנים לומר שכל המפורסמים האלה הם בדיוק כמו אלוהים. אף אחד לא ראה אותם בדבלין, אבל טוב ומעודד לדעת שהם שם. השמות האלה בטח לא מזיקים לענף התיירות.

פאב דבלינאי. מאבק בין פאבים מסורתיים לברים מודרנים | צילום: איילת נעמן

בתי מלון חדשים, בתי קפה, מסעדות, בתי הארחה, חנויות יוקרה ורשתות אופנה נפתחים בכל חלקי העיר בקצב מסחרר. כמה מהפאבים החדשים, שנפתחו בשנים האחרונות, מעוצבים בסגנון דבלינאי אופייני של תחילת המאה ה-18, עם חיפויי העץ הכבדים, הוילונות הכהים והפיתוחים.

רצוי לזייף בקול רם
המאבק האמיתי שמתחולל בדבלין אינו חלילה בין הפרוטסטנטים לקתולים, אלא בין הפאבים הותיקים והמסורתיים לברים החדשים, המעוצבים בקפידה והמתגאים בדמויות המפורסמות שנוהגות לפקוד אותם. הנציג הבולט ביותר של הקבוצה הראשונה, המסורתית, הוא הפאב של מאליגן ברחוב פולבג. המוסד הזה נזכר בספריו של ג'ויס והמחבר הדגול עצמו נהג לשתות שם. האורחים הקבועים טוענים כמובן שבמאליגנס מגישים את הבירה הטובה בעולם. בצידו החדשני של המתרס בולט מקום שנקרא אייס בר, מחוץ למרכז העיר בפרבר בשם בולסברידג'. האייס בר שוכן בתוך מלון ארבע העונות ולטענת בעלי המקום בונו עצמו נוהג לשתות שם כוס גינס מדי פעם. כאשר הועבר חוק בפרלמנט האירי שאוסר עישון בפאבים ברחבי אירלנד טענו בדבלין שהדבר דומה לאיסור על השירה בגן עדן או הטלת איסור לקלל בגיהינום. בכל מקרה, רק מעטים מצפים לנשום אוויר צח בפאבים האיריים.

אחד הסיורים הפופולריים ביותר בדבלין נקרא סיור הפאב המזמר. את הסיור, שנמשך כשלוש שעות, מובילים בדרך כלל מוזיקאים צעירים, מצוידים בגיטרה ובתוף או בכינור. הם מנגנים ומספרים אנקדוטות על המוזיקה האירית המסורתית ועל הפאבים הנחשבים בעיר. משתתפי הסיור צועדים אחריהם ברחבי רובע טמפל, שכל בית שני בו הוא פאב בעל מסורת ומורשת. המשפט השימושי ביותר של המדריכים אומר: "אם אין לכם מושג בשירה ואין לכם שמץ של שמיעה מוזיקלית מוטב שתעשו זאת בקול רם יותר". כבר בפאב השני או השלישי (השתייה על חשבון הצועדים ואינה כלולה במחיר הסיור) חשים המשתתפים חופשיים מספיק כדי לשאת את קולם בזמר. התחושה לעיתים קצת מביכה, בייחוד אם קצב השתייה של חברי הקבוצה אינו שווה. בעיה אחרת צצה אם הקבוצה כוללת שני שתיינים תחרותיים. אז מידרדר הסיור במהירות לתחרות שתייה סוערת וקולנית. יושבי הפאבים הקבועים מתייחסים למטרד הזה בסבלנות ראויה להערצה. רבים מהם זוכרים היטב את הימים, לא רחוקים כל כך, בהם שיוועו בדבלין לתיירים מכניסי כסף שלא באו.

אייס בר, נציג נאה של הברים המודרנים בעיר

שתי גדות לליפי
נהר הליפי החוצה את העיר משמש כקו המפריד בין הגדה הדרומית, בה נמצאים באופן מסורתי המרכזים החשובים וההומים, רובם ברובע טמפל, לבין הגדה הצפונית, שנחשבה בעבר ל"קשה" והענייה יותר. בגדה הדרומית, בייחוד באזור המדרחוב גרפטון, ממוקמות כל החנויות הנוצצות עם השמות המפורסמים. בגדה הצפונית אפשר למצוא את כל המציאות במחירים זולים פי כמה.

גשר ליפי, גשר מתכת להולכי רגל הידוע יותר בשם "גשר חצי פני", נבנה ב-1816, כאשר גבו עדיין את הסכום הזה תמורת חציית הנהר. כיום הוא משמש את המוני המבקרים החוצים לגדה הצפונית. האתר הבולט ביותר בצידו הצפוני של הנהר הוא מוזיאון הסופרים של דבלין (כיכר פארנל 18), בבניין ג'ורג'יאני משופץ. אתר מושך נוסף מצפון לליפי הוא פארק פניקס. זהו הפארק העירוני הגדול ביותר באירופה. יש בו עשרות מגרשי כדורגל ורוגבי, הוא המקום החביב ביותר על בעלי הכלבים בדבלין ובצידו פועל גם גן חיות. סטפנ'ס גרין, על הגדה הדרומית, הוא הפארק המוכר והותיק יותר של העיר, אבל רוב הדבלינאים מעדיפים לאחרונה את הפניקס.

גשר ליפי המוכר יותר בכינוי "גשר חצי פני" | צילום: אייסטוק


בגדה הדרומית נותרו עדיין אתרי התיירות המפורסמים של העיר ובראשם טריניטי קולג', האוניברסיטה הראשונה באירלנד, שנוסדה כבר ב-1592. המדשאות הירוקות והמבנים הגדולים של הקולג' הם חלק חשוב מן המסורת התרבותית האירית, אבל בעיקר מקום נעים מאוד לטיול ולחיכוך עם הצעירים המקומיים. המוצג העיקרי בטריניטי קולג', שנחשב ל"אתר חובה" בדבלין, הוא ספר קלז, כתב יד צהבהב, מאויר מן המאה התשיעית לספירה. ספר קלז נחשב לאחד הספרים העתיקים בעולם. לצידו מוצגים כתבי יד עתיקים נוספים והנבל של בריאן בורו, ראש המלכים של אירלנד במאה ה-11. הנבל הפך לסמלו של האי כולו ובדבלין אוהבים לומר שהמשמעות האמיתית של הנבל כסמל המדינה היא שכאן שורד רק מי שיודע למשוך בחוטים.

מן המאה ה-18 מרוכזים פריטים אישיים, מזכרות, כתבי יד ומהדורות ראשונות של הסופרים האיריים הגדולים. מפתיע להיווכח כמה כאלה הצמיחה אומה שמונה פחות מארבעה מיליון תושבים. הדמויות הבולטות כאן הן ג'ימס ג'ויס (מחבר יוליסס וספרים נוספים שמתרחשים ברחובות דבלין) ג'ונתן סוויפט (מחבר מסעות גוליבר), ייטס, אוסקר ווילד, סמואל בקט והמשורר שיימוס היני, זוכה פרס נובל מ-1995. במרחק קצר מן המוזיאון שוכן מרכז ג'ימס ג'ויס.

הנוף הפנורמי הנשקף מגראויטי בר שבמבשלת גינס | צילום: איילת נעמן

בירה מול הנוף
בניגוד לרוב הערים האירופיות, קשה למצוא בדבלין נקודת תצפית גבוהה טובה על העיר. האפשרות היחידה היא להצטרף לסיור שנערך במחסני מבשלת השיכר של גינס. הבירה הכהה והמרירה היא ללא ספק אחד מן המאפיינים המובהקים ביותר של אירלנד, ולמרות שבפאבים שותים כבר לא מעט סוגים אחרים, בהירים, קלים ואופנתיים יותר, גינס היא עדיין המסורת האירית בצורתה השמרנית והפופולרית ביותר. במרומי מבנה הלבנים האדומות של גינס, בחלקה הדרום מזרחי של העיר (רח' קריין) שוכן הגראויטי בר, שמעניק תצפית פנורמית על כל דבלין. הדרך היחידה להגיע אל הבר היפה הזה היא להצטרף לסיור מודרך. הנחמה טמונה בנוף המרהיב ובעובדה שמחיר הסיור כולל כוס גדולה של בירה מול הנוף.

עוד מראות, טעמים וצלילים מדבלין – בסרטון הבא:

עשרה דברים שמומלץ לעשות בדבלין, בכתבה הבאה:

דבלין: בירה, ספרות ומוזיקה
דבלין: בירה, ספרות ומוזיקה
מסיור ספרותי, דרך טיול לילי רומנטי ועד מנוחה בפארקים הירוקים והיפים של העיר – הנה עשרה דברים שמומלץ לעשותם בדבלין

דבלין – העמוד הראשי>>

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.