בעקבות פריחת החלמוניות

למרות שפרחי החלמוניות כמעט צמודים לקרקע, קשה לפספס את צבעם הצהוב-חלמוני, הבולט באפרוריות הסתווית. הנה כמה אתרים ברחבי הארץ בהם אפשר לראות את פריחת החלמוניות

בהתרסה גדולה מבקיע הניצן העדין של החלמונית את דרכו מתוך הקרקע החרבה ונפתח בצמוד אליה. הניגוד בין הפרח לבין סביבתו רק מעצים את יופיו. גודלן של החלמוניות נע בין 8-5 ס"מ, הן פורחות משך זמן קצר, בחודש נובמבר, ונובלות במהירות. רק לאחר הפריחה מצמיחים הבצלים עלים ירוקים שגם הם עתידים להתייבש עם בוא הקיץ וכך נשארים הבצלים התרדמת עד הסתיו הבא.

החלמוניות נמנות על כמה פרחים שסיגלו לעצמם פריחה סתווית ולא אביבית. במובן זה קרובים להם החצב, הסתווניות לסוגיהן והכרכום. בעוד שרוב הפרחים "מעדיפים" לפרוח לאחר רדת הגשמים, כשהטמפרטורות נוחות וכשיש שפע חרקים מאביקים, עושים פרחי הסתיו את ההפך. הם לא ממהרים להשתמש במי הגשם ובחומרי המזון, אלא אוגרים אותם בבצל החבוי בקרקע, ומשתמשים בהם רק לפני רדת הגשם. כנגד גשם מוקדם או טל שעשוי להרטיב את האבקנים ולפגום בהם, פיתחו רובם עלי כותרת הסוגרים על הזירים ומשווים לפרח כולו צורה של להבת נר. עלי הכותרת החיצוניים של החלמונית מפרישים ריח מיוחד המושך זבובים, המאביק הנפוץ בתקופה זו של השנה.

את החלמוניות ניתן למצוא באתרים רבים בארצנו, והנה כמה מהם. אבל לפני שאתם יוצאים לדרך, זכרו כי החלמונית היא פרח בר מוגן, ואסור בשום בפנים לקטוף או לפגוע בה, וכן יש להימנע מירידה מהשבילים באזורי הפריחה.

שביל פסגה, הר מירון

במרומי הר מירון ובמיוחד בפאה המזרחית של ההר נמצא ריכוז גדול של חלמוניות. בצומת עמיעד נפנה מערבה בכביש 85. כעבור 7 ק"מ נגיע אל פניה ימינה (צומת חנניה) לעבר צפת. נפנה בכביש מפותל ותלול (מספר 866). נחלוף על-פני פרוד, אמירים, שפר, בית שמאי ונגיע אל צומת מירון בה נפנה שמאלה (לעבר סאסא), בכביש מס' 89. בפאתי גוש חלב עושה הכביש תפנית חדה שמאלה, יורד ועולה שוב אל צומת חירם. אנחנו ממשיכים ישר, מתעלמים מהפניות ימינה. פנינו מועדות אל פסגת הר מירון. השילוט ברור. נחלוף על-פני פניה נוספת ימינה, לחורפיש, על-פני בית ספר שדה הר מרון ונעפיל אל ההר. בסמוך לפסגה ישנו מגרש חניה גדול. ממגרש החניה יוצא שביל פסגה, שסימונו אדום. בשוליו, בעיקר בצד המזרחי של ההר, נוכל לראות לא מעט חלמוניות.

המורדות הדרומיים של הר תבור
במורדות הדרומיים של הר תבור, באמצע מדרון תלול, נמצא ריכוז חלמוניות יפה שעד לאחרונה לא היה מוכר ונגיש במיוחד לציבור. בעקבות מפעל משולב של הקק"ל עם ילדי בית הספר של דבוריה הוכשר במקום שביל נוח המאפשר ביקור במקום. הדרך הקלה ביותר להגיע אל התבור היא לנסוע צפונה בכביש הסרגל (כביש מס' 65), להמשיך בכביש העוקף את עפולה (שעדיין לא מופיע במפות), לעקוב אחר השילוט לבית החולים ולעפולה עילית. נמשיך לנסוע ישר בכביש (מס' 65) צפונה, לעבר צומת גולני. כ- 6.5 ק"מ אחרי צומת דברת נגיע לפניה שמאלה לעבר שיבלי, דבוריה והר תבור. הכביש מתפתל בעליה, וחוצה את שיבלי. לאחר חציית הכפר נגיע אל פניה חדה שמאלה, המעפילה העיקולים חדים מאד אל ראש ההר בנקודה בה פונה דרך יערנים ימינה נחנה ונצא ברגל. כעבור כמה מאות מטרים, שנימצא ממש מעל מגרש הכדורגל הגדול של הכפר נזהה שביל הולכי רגל יורד למטה, אל אתר הפריחה של החלמוניות.

רכס חזקה, רמת הגולן
מצומת עמיעד פונים צפונה בכביש מס' 90 ונוסעים אל צומת מחניים שבה פונים ימינה (מזרחה) לעבר גשר בנות יעקב והגולן. ממשיכים לנסוע ישר במעלה הרמה, מגיעים לצומת השריון וממשיכים ישר לעבר קיבוץ עין זיוון. חולפים על פני שער הקיבוץ וממשיכים אל צומת זיוון. בצומת ממשיכים ישר ואחר כך פונים שמאלה, בעקבות השילוט לאלוני הבשן. שישה קילומטרים לאחר הפניה החדה ימינה נגיע אל פניה שמאלה. זוהי דרך צרה ומשובשת המעפילה לעבר המוצב בראש הר חזק. כשנגיע לעיקול חד בכביש, שבו הנסיעה בדרך הממשיכה ישר אסורה – נחנה. מימין לדרך נבחין בסימון שבילים ירוק – ראשיתו של מסלול יפה בן כמה קילומטרים שלאורכו פורחות החלמוניות. לא צריך לעשות את כולו כדי לפגוש בהן, אפשר גם ללכת כמה מאות מטרים ולחזור על עקבותינו.

נחל ראש פינה
אחד האתרים המסורתיים לראות בהן חלמוניות, המפורסמות גם בגודלן הרב. בהגעה לראש פינה נוסעים לפי השילוט אל בית הקברות וממנו ממשיכים בשביל רחב מסומן שחור במעלה הנחל. בואך עין כדן, עין פינה ועין גיא אוני. לאורך הדרך פורחות החלמוניות.

מצוקי האון
חלמוניות עם הרבה נוף כינרת ממתינות לנו במצפה השלום בכפר חרוב. מצומת צמח ניסע בכביש מס' 98 לכיוון חמת גדר. נפנה שמאלה בהמשך אותו כביש לעבר רמת הגולן. בתום העלייה המפותלת נגיע בבת אחת אל הרמה המישורית – נמשיך לנסוע ישר ונחלוף על פני הפניה שמאלה למבוא חמה ובפניה הבאה שמאלה נפנה אל מצפה השלום. ממרפסת התצפית יורד גרם מדרגות מתכת המוביל למסלול מעגלי קצר שלאורכו חלמוניות.

ירוחם
בסמוך לירוחם נמצא ריכוז גדול של חלמוניות הפזורות בשולי כמה נחלים אכזבים. מבאר שבע ממשיכים בנסיעה לכיוון דימונה בכביש מס' 25. בצומת דימונה פונים דרומה (ימינה) לכיוון ירוחם ושדה בוקר בכביש מס' 204. חולפים על פני הכיכר בה ישנה פניה שמאלה לעבר המכתש הגדול וימינה לאגם ירוחם. ממשיכים ישר וכעבור שני קילומטרים פונים ימינה בעקבות שלט חום ברור המורה "חלמוניות ירוחם". פונים אל דרך העפר (סימון שבילים כחול) ונוסעים בה עד נקודה בה לא ניתן להמשיך ללא רכב 4X4.

גבעות גורל ליד ללהבים
בסמוך לישוב להבים, צפונית לבאר שבע ובסטיה קטנה בלבד מהכביש הראשי נמצא נוסעים דרומה על כביש מס' 40 לכיוון באר שבע. בצומת להבים פונים מזרחה (ימינה) בכביש מס' 31 לכיוון להבים וערד. חולפים על פני הכניסה הראשית ללהבים וגם על פני הכניסה המזרחית. כעבור קצת יותר מקילומטר אחריה, למרגלות גבעה שעליה בריכת מים מבטון, פונים ימינה אל מגרש חניה מוסדר מטעם הקק"ל.

הגן הבוטני בירושלים
מקום נוסף בו ניתן לראות החודש חלמוניות זהו הגן הבוטני בירושלים. במקום, הלובש כולו אדרת צבעי סתיו שונים, פורחים החודש סתווניות שונות, חלמוניות ושאר פרחי סתיו. בין השאר נערכים במקום סיורים מאורגנים.