תפריט עמוד

אתרים נוצריים בכנרת

השבוע נצא לטייל בכנרת, בעקבות האתרים המקודשים לדת השכנה, הנצרות, שגם מקורותיה נמצאים כאן, בארצנו הקטנטונת, אך רובנו לא ממש מכירים אותה. טיול שכולו נסיעה מאתר לאתר, ובכל אחד מהם קטע הליכה קצר

עונה מומלצת: כל השנה.

התאמת המסלול: המסלול בנוי מדילוגים קצרים ברכב. 

קושי המסלול:קטעי הליכה קצרים ונוחים בכל אתר.

משך המסלול: כשלוש שעות

מפה:  מפת סימון שבילים מס' 1 "החרמון, הגולן ואצבע הגליל".

הגעה מהמרכז:  נסיעה לטבריה על גדות הכנרת והמשך נסיעה צפונה. בצומת כפר נחום ממשיכים צפונה (ישר) בכביש מס' 90 (לכיוון צומת עמיעד) עוד כשלושה קילומטרים מפותלים עד לפניה ימינה להר האושר. זוהי נקודת ההתחלה.

ציוד נדרש: לבוש צנוע לשם כניסה לכנסיות (המחייבת הסרת כיסוי ראש). לרציניים, מומלץ להצטייד בעותק מ"הברית החדשה" או בספר "האתרים הנוצריים בארץ הקודש" בהוצאת אריאל.

את ביקורנו נתחיל בהר האושר. כאן, ביקר בשנת 2000 האפיפיור וכאן הוא בחר לערוך את הדרשה ההמונית ואת המיסה. לאחר שנמלט ישוע (מחמת האוביקטיביות, כך נקרא לו כאן. הוא היה יהודי ולכן היה לו שם כזה. לימים, עם התחזקות הנצרות השמיטו חז"ל את הע' הסופית והוסיפו גרשיים, ראשי תיבות של ימח שמו וזכרו. זאת לא בדיחה!) מנצרת, הוא הגיע לאזור הכנרת. סביב חופיה ערך נסים, נאם דרשות ורכש את לבותיהם של מאמיניו הראשונים; דייגים עניים וקשי יום. הר האושר קרוי כך על שם דרשת "האשרי", שנתנה לפי המסורת במקום. הדרשה פנתה אל הנדכאים ומתמצתת את עיקרי המוסר הנוצרי. עוד ממשיכה המסורת ומספרת שכאן בחר ישוע את 12 השליחים. במקום ישנה כנסיה מהמאה ה-19 וגן יפה. חלון מאורך משקיף אל עבר הכנרת הפרוסה מתחת.

אגב, אם באפשרותנו לערוך הקפצת רכבים, נוכל להחנות את אחד הרכבים בפתח יעדנו הבא. נחזור לכביש 90, דרומה עד לצומת כפר נחום ונפנה בה מזרחה (שמאלה) בכביש מס' 87. כעבור קילומטר אחד נחנה בסמוך לשילוט "טבחה". שביל מתפתל יורד מהר האושר ישירות לכאן.

מקור המילה טבחה הארמית במילה שבע העברית. בארמית מקובל שה-ש' מוחלפת ב- ט'. השבע הוא על שום שבעה מעיינות שנבעו כאן בעבר. חמישה מהם עדיין שופעים כיום ורובם חמים ומלוחים. שמתם לב שלכל אורך מערב הכנרת ישנה תעלת מים צרה? זהו "המוביל המלוח", שאוסף את מי המעיינות ומזרים אותם חזרה לערוץ הירדן רק מדרום לכנרת. כך משופרת איכות המים הנשאבים מהאגם. בטבחה העניק ישוע לפטרוס, הגדול בתלמידיו, את הבכורה כממשיך דרכו. לזכר האירוע הוקמה כנסיית הבכורה על שם פטרוס. אירוע נוסף המצוין בכנסייה סמוכה הוא נס הלחם והדגים. מסופר כי ישוע האכיל לשובע 5,000 בני-אדם בשני דגים ושלושה כיכרות לחם. הכנסייה המודרנית בנויה על שרידי כנסייה קדומה. את שרידיה אפשר לראות בתוך המבנה: רצפת פסיפס מרשימה שמציגה גם את הדגים והלחם.

מטבחה נמשיך בכביש מס' 87 מזרחה עד לפניה ימינה אל כפר נחום (הכניסה בתשלום סמלי). כפר הדייגים הקדום, על גדות המים היה מרכז פעילותו של ישוע. כאן התארח בביתו של פטרוס (המזוהה כמבנה העתיק שסביבו שרידי כנסיות מתקופות שונות ומעליו כנסייה מודרנית שנראית כחללית). כאן, כך יודעים לספר, ערך ישוע נסים רבים ביניהם החייאתה של טליתא (הנזכרת בבית "טליתא קומי" בירושלים). בסמוך לכנסייה נמצא בית-כנסת עתיק, מהמפוארים שהתגלו בארץ מהתקופה הביזאנטית (כ-400 שנה לאחר הצליבה), עדות לכך שהתקיים כאן ישוב יהודי גדול ועשיר. אם לא די לנו בסיורי כנסיות נוכל להמשיך מעט מזרחה בכביש מס' 87 ולהגיע אל הפניה לכנסיית כפר נחום האורתודוכסית. אם יתמזל מזלנו היא תהיה פתוחה ונוכל לזכות במראה ציורי הקיר הנהדרים שחודשו לפני כמה שנים ואולי גם לזכות בהסבר מפי נזיר מקומי (מקובל להשאיר תרומה כלשהי).

 

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהכנרת וטבריה

ההתגלות: חגיגות האפיפניה נחגגו בירדנית
ההתגלות: חגיגות האפיפניה נחגגו בירדנית

התגלות האלוהים בדמות אדם נחגגה בסוף השבוע הקודם בטקס האפיפניה שהתקיים הפעם באתר הטבילה "הירדנית" סמוך לכנרת. לידתו של ישוע היתה ההתגלות הפיזית שלו, אך ההתגלות השנייה והחשובה ביותר בנצרות, היתה באותם הרגעים בהם ירד ישוע כנער לטבול ...

פסטיבל כנרת לסרטי טבע ומסע יוצא לדרך זו הפעם השלישית
פסטיבל כנרת לסרטי טבע ומסע יוצא לדרך זו הפעם השלישית

הפסטיבל, אשר ייפתח בחמישי 23.3, ייערך בבית גבריאל ויתפרש על פני ארבעה ימים. בין השאר יכלול הפסטיבל סדנאות אמן, הרצאות, הצגות, סיורים ייעודיים, מופעים מיוחדים והופעות חיות. שילוב מושלם של נופש, טבע ותרבות

סיור סוף חורף באזור הכנרת
סיור סוף חורף באזור הכנרת

אוהבי היציאה לטבע מתחלקים לשתי קבוצות – אלו העומדים בפקקים בדרך לחרמון כדי לתפוס שאריות אחרונות של שלג ואלו העומדים בפקקים בדרך לדרום האדום מכלניות יפהפיות.  אנחנו בחרנו לצאת לטיול לכיוון אחר ואז לעמוד פחות בפקקים - יצאנו ...