תפריט עמוד

 

חסידי ברסלב סבורים משום מה שהמשיח יבוא מיבנאל. לא כאן המקום לספר את סיפורה העצוב של יבנאל, מה אירע בה ומה קרה לאנשיה מיום ששונו פניה; אך עיון קל במקורות מלמד שהמשיח בעצם לא יבוא ממנה, אלא דווקא מבקעת ארבל, המרוחקת ממנה כמטווחי אבן. כך מצאנו בגמרא, ש"פעם חרש איכר את שדהו בבקעת ארבל ופתאום געה שורו. ערבי ששמע את געיית השור קרא: 'יהודי, התר שורך והתר מחרשתך כי בית המקדש חרב'. אחרי זמן געה השור שנית ואותו ערבי אמר: 'יהודי, יהודי, קשור שורך וקשור מחרשתך, כי המלך המשיח נולד'. אמר לו: 'מה שמו?' אמר לו: 'מנחם'" (יומא ג, ב. אסתר־רבה י, יד) .
צאו וראו כמה דברים אנו לומדים כאן: שיהודים היו חקלאים, שהערבים כבר אז היו בסביבה, שלהבדיל מהיום, היו הערבים אז בחזקת המבשרים על פעמי משיח וניחנו מן הסתם בכישרון לא מצוי לתקשר למרחקים, וכי הרבי מלובביץ' הוא לא המלך המשיח אלא מישהו קדום ממנו הרבה מאוד. חיזוק לכך יש אפילו בפיוטיו של אלעזר הקליר לפני בערך 1000 שנים – "… מנחם בן עמיאל פתאום יבוא, בקעת ארבל יצמח טובו, ובגדי נקם ילבש בחִיטובו".

 

אותה בקעת ארבל משתבחת לא רק בשדותיה המוריקים ובפרחים שעולים היום בשוליה, אלא גם בשני אתרים מופלאים התוחמים אותה מצפון.

החרוב, שנותן מחסה צל ביום, הופך לסוכה אישית, למי שמוכן להקדיש את לילו למסע כדי לראות את אגם הכסף היחיד שיש לנו

האחד הוא שרידי העיר העתיקה ארבל, בגבולו של המושב ארבל. רחובותיה ובתיה, מחסניה וחצרותיה בני 1600־2000 השנים, שרדו כמעט כולם, אם כי בעזובה ובכסות שמיר ושית. ובכל זאת, מלב החורבה הגדולה הזו מתרוממים עוד משקופיו הענקיים של בית הכנסת הקדום, וספסליו ועמודיו מפארים את חללו. יופיו גדול משל חורבות אחרות של בתי כנסת עתיקים בזכות מראה הכנרת וחוף מגדל ובקעת גינוסר והרי הגולן, שמתכנסים מרחוק אל בין שני משקופיו. בחורף הכל טובל בפרחים, ואלה אף פעם אינם מרמזים על יער הקוצים המאררים שקוברים הכל תחתיהם בקיץ.

מארבל, עוד בטרם ימי בית הכנסת בא גם ניתאי הארבלי, שהיה מן "הזוגות" שהיו ההנהגה הרוחנית והממשיכה את סמכותה של הסנהדרין; ולו מייחסים את האמירה המועילה מאוד "הרחק משכן רע ואל תתחבר לרשע ואל תתייאש מן הפורענות", והלוואי שכל חיינו, היינו יכולים לחיות לאור הדברים הנכונים האלה.

 

האתר השני, בשולי בקעת ארבל, הוא הצוק הגדול שחודו פולח את השמים מעל חופי מגדל כחרטום של ספינה עתיקה. הבאים אליו ממושב ארבל, מטפסים לאט ובמתינות אל עץ חרוב זקן וסחוף רוחות אשר ניצב בקצהו. משם נראית כל הכנרת, כעין כחולה וענקית עטורת ריסים ירוקים מאוד, ומוקפת בהרים החומים של הגולן והגליל; מגדל – המושבה וגם זו העתיקה, שהיתה הנמל של ישו – ולידה הכפר הבדואי ואדי חמאם, חוגרים את בסיס הצוק הענק של ארבל ופרחי החורף – ביניהם היקינתון המזרחי – מייפים את סלעיו האפורים.

להקה קולנית של בזים אדומים מקננת על קירות הסלע שלו, ושרידי כפר מצודה של מורדים יהודים ברומים נפערים כמערות חצובות מעל התהום, מתחת לשן הסלע.

 

סיפור המקום הוא הסיפור של "קרב האוויר" הראשון בעולם, שניהלו דווקא בארבל, כאשר הורדוס וחייליו הרומאים ניצחו את המורדים הקנאים שהתבצרו בכפר המערות החצובות בצוק. החיילים השתלשלו בארגזים קשורים בחבלים, הגיעו בדרך האוויר אל מול פתחי המערות, שהיו עמוסות מן הסתם בעשרות פליטים – נשים וילדים – ממגדל. הם נשרפו באש לפידים ונדקרו למוות. היו אף גילויי טירוף של זקן אחד, ששחט את בני משפחתו והתנפל אל התהום, ובלבד שלא יאלץ להיכנע.
לימים הפך מבצר המערות הזה, שנבנה במאה ה־71 על ידי מושל צפת הדרוזי ובנו של האמיר הדרוזי של הלבנון – פח'ר א־דין השני לבית מעאן, למצודה דרוזית – ח'רבת אלארבד.
מכל סיפור הארבל שסופר כאן, יהיה נבון מאוד אם הבאים אצל המקום ינהגו כמפקדי הכוחות העורפיים של הרומאים וחיילי הורדוס, כלומר, יסתפקו בישיבה על הצוק ולא ישתלשלו לשום מקום. הישיבה על קצה הצוק היא המבט על הכנרת, כשהירח עולה מעליה ולאט לאט צובע את מימיה באור והופכם לאספקלריה ענקית. זו חוויה שאינה ניתנת כמעט לתיאור במילים. החרוב, שנותן מחסה צל ביום, הופך לסוכה אישית, למי שמוכן להקדיש את לילו למסע כדי לראות את אגם הכסף היחיד שיש לנו.


מידע מעשי
איך מגיעים? כדי להגיע אל מצודת הארבל נוסעים צפונה בכביש 90, לאורך הגדה המערבית של הכנרת. בצומת מגדל פונים שמאלה לכביש 807, ולאחר כקילומטר פונים שוב שמאלה לכיוון מבצר הארבל. כדי להגיע למושב ארבל ולבית הכנסת, יוצאים מטבריה לכיוון כביש 77 שמוליך לצומת גולני. מיד ביציאה מן העיר יש פנייה ימינה לכביש 7717 לכפר חיטים. לאחר שחולפים על פני כפר חיטים הכביש פונה ימינה (צפונה) לכיוון ארבל. הדרך משולטת היטב.

 

מפה: טיולים וסימון שבילים גליל תחתון, עמקים וגלבוע (מס' 3). קנ"מ 1:50,000

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהכנרת וטבריה

ההתגלות: חגיגות האפיפניה נחגגו בירדנית
ההתגלות: חגיגות האפיפניה נחגגו בירדנית

התגלות האלוהים בדמות אדם נחגגה בסוף השבוע הקודם בטקס האפיפניה שהתקיים הפעם באתר הטבילה "הירדנית" סמוך לכנרת. לידתו של ישוע היתה ההתגלות הפיזית שלו, אך ההתגלות השנייה והחשובה ביותר בנצרות, היתה באותם הרגעים בהם ירד ישוע כנער לטבול ...

פסטיבל כנרת לסרטי טבע ומסע יוצא לדרך זו הפעם השלישית
פסטיבל כנרת לסרטי טבע ומסע יוצא לדרך זו הפעם השלישית

הפסטיבל, אשר ייפתח בחמישי 23.3, ייערך בבית גבריאל ויתפרש על פני ארבעה ימים. בין השאר יכלול הפסטיבל סדנאות אמן, הרצאות, הצגות, סיורים ייעודיים, מופעים מיוחדים והופעות חיות. שילוב מושלם של נופש, טבע ותרבות

סיור סוף חורף באזור הכנרת
סיור סוף חורף באזור הכנרת

אוהבי היציאה לטבע מתחלקים לשתי קבוצות – אלו העומדים בפקקים בדרך לחרמון כדי לתפוס שאריות אחרונות של שלג ואלו העומדים בפקקים בדרך לדרום האדום מכלניות יפהפיות.  אנחנו בחרנו לצאת לטיול לכיוון אחר ואז לעמוד פחות בפקקים - יצאנו ...