תפריט עמוד

אל המחצבה: טיול במחצבות משוקמות

מחצבות מהוות מקור לחומרי גלם המיועדים לסלילת כבישים, הקמת בתים ועוד, אולם בגמר ניצול המשאבים, המחצבות הנטושות הופכות למפגע סביבתי ולאתר של השלכה לא מבוקרת של פסולת ואשפה – דבר המביא לזיהום של מי התהום ולהתרבות של מכרסמים ומזיקים אחרים. הקרן לשיקום מחצבות נעזרת במתכנני נוף ומהנדסים על מנת להחזיר לטבע את שנלקח ממנו ולהפוך את המקום בו שכנה המחצבה לידידותי לסביבה ולמושך מבחינה תיירותיות. בשל אופי החציבה בכמה מהמחצבות הללו אפשר לראות תופעות גיאולוגיות מרתקות ולהיות עדים לתהליכים שעברו על האזור לאורך אלפי ומיליוני שנים. המחצבות המשוקמות  מתוחזקות על ידי רשות הטבע והגנים והביקור בהן הוא ללא תשלום. הנה הצצה בשלושה אתרים שמומלץ במיוחד לבקרם בתקופה זו של השנה.

קרני חיטין. לפני מיליוני שנים היתה פה התפרצות וולקנית

מחצבת קרני חיטין (נבי שועייב)
אדריכליות הנוף תמי סרגוסי וטלי טוך מהקרן לשיקום מחצבות תכננו את שיקום המחצבה הזאת, תוך שימור השכבות הגיאולוגיות הייחודיות לה. לפני ארבע מיליון שנים וחצי התרחשה פה התפרצות וולקנית שאת אותותיה ניתן לראות בעת הסיור במקום. אפשר להבחין בסלעי משקע ימיים, סלעים וולקניים, העתקה של "בלוקי מסלע" וכן בארבעה קילוחי בזלת ובשתי תופעות של הרבדת חלקיקים וולקניים (טוף). נוסף לגן גיאולוגי יש פה גם חניון דרכים ופינות ישיבה. מהאתר יש תצפיות מרהיבות על בקעת ארבל, הכנרת וחלקים מהגליל העליון והגולן.

מצפור חפציבה
מחצבת חפציבה הופעלה לראשונה בשנות ה-30 של המאה הקודמת על ידי תעשיית אבן וסיד. באתר הוקמה אז מערכת גלגילות על עמודים, שהובילו בהר כבל שנועד לחיתוך שיש. כיום ניתן לצפות בתהליך הזה, ששוחזר על ידי המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, וללמוד דרכו את סיפור ההתיישבות באזור. כמו כן אפשר לראות כאן תופעות גיאולוגיות ייחודיות שבמהלכן נוזל מגמטי לוהט התגבש בין סלעי דולומיט, עבר מטמורפוזה והפך למה שמכונה "שיש חפציבה".
מצפור חפציבה שוקם כחניון יום והוא כולל מקום התכנסות ולימוד על התופעות הגיאולוגיות הייחודיות למקום, תצפית מרהיבה אל נוף על עמק חרוד, שביל טיול ופינות ישיבה ומנוחה. אתר המצפור מהווה חלק מתוכנית שביל נוף בית הכנסת העתיק בבית אלפא – ממחצבת חפציבה עד לגדעונה. במחצבה המשוקמת ניטעו עצים ארץ ישראליים, נבנו מסלעות ונסללה דרך גישה. באביב, כשאזור הגלבוע עמוס בפריחה, הסיור פה יפה שבעתיים.

מצפור חפציבה. פה נחצב "שיש חפציבה" הייחודי

מחצבות חד"צ (חרסית דמוית צור) במכתש רמון
פרויקט של שיקום נופי, אקולוגי ושימושי בשטח הנרחב ביותר בישראל. השטח המשוקם נמצא בלב מכתש רמון, ב"ציר צבעי רמון", והוא כולל חניון לילה, שביל מסומן, אזור האכלת נשרים ונקודות תצפית עם הסברים על תופעות גיאולוגיות שנחשפו במהלך עשרות שנות החציבה. לאורך הגבעות ניתן להבחין בשכבות צבעוניות המסמלות תקופות ואירועי קרקע שונים. אם מתבוננים היטב בקרקע אפשר לגלות שלל מאובנים, רובם של יצורים ימיים – באזור הכרייה נמצאו גם שלדי כרישים וחיות ימיות נוספות (אסור בתכלית האיסור להזיז או לקחת את המאובנים).
באזור מכתשי הנגב פועלים לשימור הנוף הייחודי תוך שיקום המחצבות, הסדרת הניקוז והסרת המפגעים. פרויקט השיקום, שעדיין לא הסתיים, כולל את בורות הכרייה של החרסית דמוית צור וחרסית השוקולד, שהופקו במכתש רמון במשך עשרות שנים. כחלק מהפרויקט שאושר ישוקם גם אתר המפעל הישן של חברת נגב מינרלים שבו פעלו עד לפני כשלוש שנים מתקנים שעיבדו את חומרי הגלם וסיפקו תעסוקה לתושבי מצפה רמון.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי
סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי

שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מציעים כל מה שצריך לסופשבוע מדברי גדוש בנופים, טבע, הרפתקאות ואפילו קצת היסטוריה. הצעה לסופשבוע קצר עם תצפיות נוף, טיולים רגליים, טיםוס קירות, ספארי לילה, אוכל טוב והמון יעלים

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו