תפריט עמוד

אינקה טרייל: אל המאצ'ו פיצ'ו

מסע רגלי אל מאצ'ו פיצ'ו, אתר האינקה המפורסם ואחד מפלאי תבל החדשים, עובר דרך יער גשם צפוף ומטפס באינספור מדרגות. אבל המאמץ יותר ממשתלם, כשקרני השמש הראשונות מאירות את האתר המסתורי

תחנת הרכבת בקוסקו היתה גדושה ועמוסה ביום בו בחרנו להגיע אל האתר האינקאי המפורסם ביותר בעולם. אנו בדרכנו אל התחנה החשובה ביותר במסע של כל תרמילאי מתחיל לדרום אמריקה: המאצ'ו פיצ'ו, האתר המרתק שנבחר ב-2007 כאחד משבעת פלאי תבל החדשים. בשעת בוקר מוקדמת אנו עולים על קרון הרכבת אשר תיקח אותנו אל היעד הנכסף, הנסיעה האיטית מתחילה וכבר אחרי שלוש דקות מחליט נהג הקטר לנסוע קדימה ואחורה שלוש פעמים, לפני שהוא יוצא לדרך בשקשוק גלגלים, כנראה שזו הדרך של הרכבת הפרואנית להתגבר על גבעה בדרך.

כעבור שעה של נסיעה אני מתעורר מתנומה קלה ומרגיש שאנחנו תקועים באמצע הדרך. קולות משונים בוקעים מן המנוע ודרך החלון נראים ענני עשן שחור שיוצאים מהמנוע של הרכבת המובילה אל פלא העולם. מתחילה ההמתנה, באווירת "הטרנקילו" הטיפוסית לדרום אמריקה, לרכבת שזה עתה יצאה מקוסקו והיא בדרכה אלינו להמשך הנסיעה אל המאצ'ו פיצ'ו. נסיעת הרכבת היפה נמשכת עד לקילומטר ה-104, כאן אנו בוחרים להתחיל את המסע הרגלי בחלק האחרון של האינקה טרייל.


דרך האינקה. בעבר הדרך שימשה להעברת סחורות, כיום היא משמשת את המטיילים ההולכים ברגל למאצ'ו פיצ'ו

גשר מעל לנהר האורובמבה מקבל את פנינו: camino del Inca – דרך האינקה, הדרך שבעבר שימשה להעברת סחורות וכיום היא נתיב הליכה בין יערות גשם עבותים אל אתר המאצ'ו פיצ'ו. אחרי סידורי הרשמה בכניסה אל הפארק אנחנו מתחילים במסע הרגלי. המטרים הראשונים כבר מעבירים את התחושה של המקום אליו הגענו: סבך יער צפוף, ובין ההרים והנהר שמתחתינו נעים להם עננים גדולים המעניקים למקום תחושה שונה ומסתורית.

המוצ'ילה על הגב ואנו מזנקים בעליות נוטפי זיעה אל כיוון המטרה. בת זוגי, שזה עתה התאוששה משפעת, מנעה מאיתנו לעשות את מסלול האינקה טרייל המלא, אבל אנו לא מוותרים על דרך ההגעה הקשה יותר, המובילה אל פלא העולם ובוחרים במסלול אינקה טרייל מקוצר שבינתיים מטפס בין הרים ונופים מרהיבים. לקראת צהריים אנו מגיעים למקום שנראה כמו סופה של העלייה, מולנו שרידים של עיר עתיקה. למרות שאנחנו עדיין לא במאצ'ו פיצ'ו, אנו עדיין תמהים על הדרך בה הגיעו למקום המרוחק הזה אנשים כבר בתקופת ממלכת האינקה. הטרסות ממול לאתר מצביעות על כך שכאן התנהלה מערכת חיים שבטית – מעין עיירה קטנה בלב יער הגשם הסבוך.

אנו ממשיכים במסע ומתחילים שוב לעלות במעבה היער, נחלים קטנים זורמים בין האבנים, הצמחייה מתעבה ואנחנו מרגישים קצת כמו בג'ונגלים האמזוניים. ההליכה בתוככי היער מובילה אותנו אל מפל עצום, שנובע מטרים רבים מעל לראשינו. לאחר התרעננות קלה במים הזכים אנו ממשיכים במסע הרגלי, דרך מדרגות וגשרים מתוחזקים היטב, שגם הם, כמו מקומות רבים ברחבי קוסקו, בנויים על בסיס אינקאי קדום – המחשבה על כך שבדרך הזו צעדו לפני יותר מחמש מאות שנה אינדיאנים, שבעיני המערביים נתפסו כלא מפותחים, מרתקת את הדמיון.


שרידי Winay Wayna, עיר ממלכת האינקה, בדרך למאצ'ו פיצ'ו

אנו מתחילים לטפס במעלה המדרגות, שלא ברור היכן נמצא סופן ולאן הן מובילות. תוך כדי הטיפוס, גשם מתחיל לטפטף. גרם המדרגות מוביל אותנו עד לשער הכניסה אל העיר, והציפייה מדרבנת אותנו להגביר את הקצב. באמצע הר, באמצע יער גשם, באמצע שום מקום, נותרו שרידים של עיר מימי ממלכת האינקה – Winay Wayna. כאן, בין השרידים של מה שהיתה בעבר עיר קטנה, אנו נעצרים להתפעל מהשרידים שנותרו ומהנוף הקסום הנשקף מהאתר. הגשם הולך ומתגבר, ולמזלנו אנו מגיעים אל תחנת הלינה שלנו.

כאן, בתחנת העצירה מעל לעמק, תלוי לו ענן שמתפזר כל כמה דקות וחושף בפנינו את פסגות ההרים המדהימות שמסביב, ואז שב ומסתיר את הנוף הקסום, וכמעט שלא ניתן לראות דבר. זה סימן להקים את האוהלים של מחנה הלילה.

בבוקר השמש זורחת, היום זה יקרה, פלא עולם של ממש יתגלה אל מול עינינו. השאיפה שלנו להשקיף על המאצ'ו פיצ'ו בשעה המוקדמת ביותר, כדי לראות אותו נקי מתיירים. עם הזריחה, אנו יוצאים אל הדרך. ההתרגשות מחישה את צעדינו, שמיד הולכים ומואטים בשל המדרגות הרבות ששוב אנו נאלצים לטפס במעלה. נדמה שלכל אתר מימי האינקה, לכל עיר ולכל מקדש, צריך לטפס דרך מדרגות, והרבה. בנוסף לטיפוס, הגובה הרב מעל לפני הים מקשה אף הוא על הנשימה.


כשהעננים מתפזרים הנוף הנגלה מדהים

אבל מאמץ הטיפוס משתלם. אנו מגיעים אל שער השמש, מולנו העמק בו נמצא המאצ'ו פיצ'ו מכוסה בעננים, שמתחילים אט אט להתפזר. בהדרגה העיר כולה נחשפת אל מול עינינו, נחבאת בתוך עמק שבין הרים מכוסים ביער גשם. סוף סוף נגמרות העליות ואנו מתחילים ללכת באותו השביל שגם לפני יותר מחמש מאות שנה הוביל משער השמש אל לב העיר.

העיר מאצ'ו פיצ'ו שגשגה בימי האינקה, אבל ננטשה על ידי תושביה, שנסעו לקוסקו כדי לסייע לכוחות הממלכה במאבקם כנגד הכובשים הספרדים. הכובשים הקולוניאליים הצליחו לכבוש את בירת האינקה, קוסקו, ומאצ'ו פיצ'ו, שמיקומה נשמר בסוד, נותרה נטושה במשך שנים רבות. הספרדים, שככל הנראה לא ידעו על קיומה, לא בזזו אותה כפי שעשו במקומות רבים, ועם השנים יער הגשם כיסה את האתר ושמר את הפלא היטב. בשנת 1912, הארי בינגהאם השלישי, חוקר מאוניברסיטת ייל, גילה את האתר ומאז הוא הפך לאתר הארכיאולוגי החשוב ביותר בדרום אמריקה.

האתר המרתק השתמר באופן יוצא דופן והמיקום המרוחק מוסיף לקסם ומותיר את המטיילים פעורי פה. הגובה הרב, העליות התלולות, הסופות, רעידות האדמה ועוד צרות רבות שפוקדות את חבל הארץ הנידח לא פגעו כהוא זה לאורך השנים באתר.


שער השמש במאצ'ו פיצ'ו

גילוי אתר "הפסגה העתיקה", מקור שמו של המאקצ'ו פיצ'ו (כך אמורים להגות את שם האתר), בשנת 1912 הפך את המקום למפורסם בכל העולם ולסמלה של ממלכת האינקה. המבנים בעיר בנויים מאבנים גדולות מסותתות, שהותאמו בדייקנות זו על זו, כמעין פזל תלת מימדי ששכבת טיט לא מחברת ביניהן. המבנים כוללים אתרי פולחן לשמש ולגשם, אחוזות קבר, מקדש ואתרים נוספים. מפסגת ה-Huaiana Pichu, פסגה אליה נדרש טיפוס קל של כמה שעות, ניתן לצפות בעיר כולה. צורתו הכללית של האתר כפי שהוא נשקף מהפסגה מזכירה את צורתו של קונדור האנדים, המהווה סמל חשוב בתרבות האינקה.

האינקה טרייל נחשב בעיני רבים כטרק היפה והמפורסם בסביבות קוסקו, אבל לצד הטרק המפורסם בעולם ישנם עוד כמה טרקים בסביבות העיר קוסקו. הנה כמה מקטעי הליכה בלב הרי האנדים מהיפים בעולם:

טרק האזנגאטה – יש הרבה שלא רואים בקטע הזה טרק קלאסי מאחר שזהו מסע רכוב על סוסים, אבל המסלול שמקיף את פסגת הר האזנגטה הוא טרק מרהיב ללגונות טורקיז יפהפיות ופסגות מושלגות, שהגבוהה שבהן מתנשאת לגובה של 6,372 מטרים, והוא נחשב לאחד היפים בעולם.

טרק האספריטו פמפה – בעיני רבים טרק ששת הימים אל האספריטו פמפה הוא הטרק אל העיר האבודה האמיתית. המדובר בעוד אתר אינקאי בלב יערות גשם, בתולי ופחות מתוייר בהרבה, שרבים סבורים כי הוא יפה לא פחות ממאצ'ו פיצ'ו. הגישה אל מסלול הטרק הזה לא פשוטה, אך אם אתם מקבלים תדרוך נכון, זהו טרק מרתק במרחק נסיעה לא גדול מקוסקו היפה.

טרק הסלאקאנטי – הטרק הזה מגיע למאצ'ו פיצ'ו שלא דרך האינקה טרייל. הסאלנקאטי היא אחת הפסגות הגבוהות בשרשרת הרי האנדים בפרו, שמתנשאת לרום של 6,252 מטרים. מסלול הטרק הזה, המגיע כאמור למאצ'ו פיצ'ו, מרהיב ביופיו והוא דרך לא פחות טובה, ויש אומרים יפה בהרבה, להגיע אל אתר האינקה המפורסם.
בכל מקרה, איך שתבחרו להגיע אל האתר האינקאי ובכמה צעדים שתבחרו לעשות זאת, אין ספק שחווית המקום תיחקק בזכרונכם לזמן רב.

___

משה בנישו – מדריך בחברת איילה גאוגרפית

 

פרו: קונדורים מעל קניון קולקה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפרו

מנקורה, טרוחיו, צפון פרו – המדריך לתרמילאי
מנקורה, טרוחיו, צפון פרו – המדריך לתרמילאי

מנקורה היא עיירת חוף הנמצאת בצפון פרו, כשעתיים דרומית לגבול אקוודור. מוקדי העניין המרכזיים בעיירה הם חוף הים לאוהבי גלישת הגלים וקייטסרפינג. טרוחיו היא עיר גדולה שקרוב אליה נמצאת צ'אן צ'אן, עיר הבוץ

טרקים בהוארז – המדריך לתרמילאי
טרקים בהוארז – המדריך לתרמילאי

העיר הוארז היא המקום המושלם לאוהבי טרקים, טיפוס הרים, טיולי יום וספורט אתגרי. היא שוכנת בצפון פרו לרגלי "קורדיליירה בלנקה" - הרכס הלבן, וסביבה יש אינספור הרים מושלגים, קירות טיפוס טבעיים, לגונות, שבילי הליכה, מסלולי רכיבה על אופניים ...

לימה, נאסקה, הואקצ'ינה – המדריך לתרמילאי
לימה, נאסקה, הואקצ'ינה – המדריך לתרמילאי

בלימה מזג האוויר בדרך כלל אפור. רוב המטיילים רק חולפים בה בדרכם ליעדים אחרים אך לא חסר מה לעשות בעיר עצמה ובעיקר סביבה. פירטנו כאן על מסלול בעיר וכן על האתרים הואקצ'ינה וקווי נאסקה - מחוץ לעיר