תפריט עמוד

איכות הסביבה: ירוק צבוע

מחקר שנערך ב־1998 מעריך כי 140 בני אדם מתים בכל שנה בתל אביב כתוצאה מזיהום אוויר שמקורו באוטובוסים. "אגד" מנסה לשנות תדמית, אבל ארגוני איכות הסביבה טוענים שצביעת האוטובוסים שלה בירוק דווקא תגביר את זיהום האוויר

בחודש ינואר האחרון יצאה חברת "אגד" במסע פרסום נרחב, שנועד להעניק לקואופרטיב תדמית ירוקה וידידותית לסביבה. במסגרת הקמפיין, שנשא את הכותרת "ירוק מעכשיו זה אגד", נצבעו אוטובוסים רבים של החברה בצבע ירוק, כדי לתת ביטוי מוחשי לאידיאולוגיה הסביבתית של הקואופרטיב.

אבל בארגונים הירוקים הפועלים בישראל לא מתרשמים משינוי התדמית של "אגד". לטענתם, מאמצי החברה בתחום זה הם אחד הביטויים היותר ציניים לתופעת ה"גרינווש" (Greenwash) – אסטרטגיה של תאגידים, המעמידים פני ידידותיים לסביבה, בעוד שהם ממשיכים לזהמה.

ל"אגד" כ־4,100 אוטובוסים, שמופעלים על ידי מנועי דיזל, הצורכים סולר. דלק זה נחשב למזהם הרבה יותר מבנזין. בדו"ח שפרסמה לאחרונה עמותת "אדם טבע ודין" צוין כי כלי רכב המונעים בסולר פולטים פי עשרה יותר חלקיקים מרחפים מאשר אלה המונעים בבנזין. משאיות ואוטובוסים, המונעים בסולר, פולטים עד פי שלושה יותר תחמוצות חנקן (הפוגעות בדרכי הנשימה ותורמות לאפקט החממה) מאשר כלי רכב זהה בנפח המנוע שלו, המונע בבנזין.

ממחקר שערכו ב־1998 משרד הבריאות, המשרד לאיכות הסביבה ובית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב עולה שזיהום האוויר גורם פגיעה קשה בבריאות האוכלוסיה בישראל. המחקר מעריך כי בממוצע, מדי שנה מתים בתל אביב יפו 293 בני אדם כתוצאה מזיהום אוויר שמקורו בכלי רכב – כמעט מחצית מהם (139 מקרי מוות) מתים עקב פליטת מזהמים מאוטובוסים המונעים בסולר. לשם השוואה, בתאונות דרכים נהרגים בתחומי העיר, בממוצע, 29 בני אדם בשנה.

מס בעד זיהום
סוג הדלק שבו משתמשים הקואופרטיבים לתחבורה אינו נתון לבחירתם הבלעדית. באופן פרדוקסלי, הממשלה מעודדת דווקא את השימוש בסולר, שהוא, כאמור, הדלק המזהם ביותר. שיעור המס המוטל על בנזין גבוה פי 20 בקירוב מזה המוטל על סולר. כתוצאה, מחירו של ליטר סולר נמוך פי שלושה ממחירו של ליטר בנזין.

בחודש יוני האחרון, חמישה חודשים לאחר תחילת הקמפיין התדמיתי של "אגד", התחילה החברה לרכוש מבתי הזיקוק את ה"סיטי דיזל" – סולר דל גופרית (0.015 אחוז גופרית, לעומת 0.5 אחוז בסולר רגיל), שהשימוש בו מצמצם את זיהום האוויר. בעיתונות פורסם שהחברה משתמשת בסולר הנקי יותר בגוש דן ובאיזור חיפה. ואולם, דובר "אגד" מסר כי לעת עתה משתמש הקואופרטיב ב"סיטי דיזל" בחיפה והקריות בלבד. רק בתוך כמה  חודשים, עם היערכות בתי הזיקוק, מבטיחה "אגד", יוכנס ה"סיטי דיזל" – שרכישתו עולה לחברה מיליוני שקלים נוספים בשנה – לשימוש גם באוטובוסים הנעים בגוש דן, הסובל מזיהום אוויר כבד במיוחד.

המזגן ושכבת האוזון
את הביקורת הקשה ביותר מפנים הארגונים הירוקים דווקא לתוצאות המעשיות של הקמפיין שיזמה "אגד": לצביעת האוטובוסים בצבע ירוק כהה. "לצבע הירוק כמה חסרונות", אומר עו"ד דני פיש מ"אדם טבע ודין". "העיקרי שבהם הוא שהצבע הירוק הכהה קולט הרבה יותר שמש וחום מאשר הלבן, שבו היו צבועים עד לאחרונה גגות האוטובוסים של 'אגד'. הצבע הירוק גורם לעליית החום בתוך האוטובוסים בשתיים עד שלוש מעלות צלזיוס. הדבר מחייב הפעלה מוגברת של המזגנים, מה שמוביל לפליטת יותר מזהמים לסביבה".

בנוסף לשרפת דלק מוגברת, עצם השימוש במזגנים בעייתי. מערכת הקירור במזגני רכב שיוצרו לפני 1995 מכילה במרבית המקרים את גז הפריאון, הפוגע בשכבת האוזון. במזגני רכב חדשים יותר מותקנות מערכות קירור הצורכות הידרו־כלורו־פלואורו־פחמנים (HCFCs), גזים הפוגעים אף הם בשכבת האוזון, או בהידרו־פלואורו־פחמנים (HFCs). האחרונים אמנם לא פוגעים בשכבת האוזון, אך הם תורמים להתחממות כדור הארץ.

לפיכך, קובע ד"ר עמוס אולמן, ראש התוכנית להנדסת הסביבה בפקולטה להנדסה של אוניברסיטת תל אביב, "מזגנים, גם כאלה הנחשבים ידידותיים יותר לסביבה, הם בעייתיים, שכן רבים מהם מופעלים בגזים הפוגעים בשכבת האוזון. שימוש מוגבר במזגן גורם גם שרפת יותר דלק, שפירושה פליטת יותר מזהמים לסביבה".

הקמפיין יימשך
"אגד", שהתבקשה להגיב על טענות אלה, נמנעה מלהתייחס לבעיית המזגנים. בתגובתו ציין דובר החברה, רון רטנר, כי "התחבורה הציבורית מהווה את אחד הפתרונות המועדפים להקטנת זיהום האוויר, אל מול הגידול במספר כלי הרכב הפרטיים הנעים בכבישי ישראל". לדבריו, "בחירת 'אגד' בצבע הירוק… נועדה להעביר שני מסרים עיקריים: התחדשות ושיפור השירות לנוסעי 'אגד' והירתמותה למאמץ לשמירה על איכות הסביבה". רטנר הוסיף כי בכוונת החברה להמשיך בקמפיין, ובתוך שלוש שנים ייצבעו כל 4,100 האוטובוסים של "אגד" בירוק.

בארגוני איכות הסביבה טוענים כי כדי שתהפוך לחברה "ירוקה" באמת, על אגד לעמוד בכמה דרישות: מעבר מיידי לשימוש ב"סיטי דיזל"; מעבר הדרגתי לשימוש בגז ובחשמל, הפולטים הרבה פחות מזהמים (יש לציין כי בינתיים, בשל חשש מבעיות בטיחות, לא נתנו הרשויות בארץ אישור להפעלת אוטובוסים המונעים בגז); חידוש צי הרכב והחלפתו באוטובוסים העומדים בתקן האירופי החדש, "יורו 3"; והתקנת מלכודות חלקיקים – מתקן מיוחד, הנמצא עדיין בשלבי ניסוי, שתפקידו לצמצם את פליטת המזהמים מהמנוע.

בתגובה, רטנר אומר כי מלכודות החלקיקים עדיין לא אושרו לשימוש על ידי יצרני הרכב. לדבריו, "אגד" תייבא לארץ אוטובוסים העומדים בתקן "יורו 3" שנה לפני המועד שהיא נדרשת לעשות זאת על ידי הרשויות בישראל. הוא מוסיף כי "כל האוטובוסים שרכשה 'אגד' מ־1997 ואילך עומדים בתקן 'יורו 2'… 'אגד' מקפידה שהאוטובוסים העירוניים יהיו מהדגמים החדישים והידידותיים לסביבה".

דברים אלה לא משככים את הביקורת של ארגוני איכות הסביבה. "הכסות הירוקה", אומרת עו"ד ציפי איסר־איציק מ"אדם טבע ודין", "ראוי לה שתזכה לאהדה הציבורית, כאשר הציבור יוכל להתרשם מיישומה בפועל של האידיאולוגיה הסביבתית. בכל מקרה אחר, יש להוקיע כל ניסיון לטשטש את העובדות האנטי־סביבתיות באמצעות נוצות ירוקות. כי במקרה כזה, הירוק הוא סתם צבע, והצבוע בירוק הוא סתם צבוע".

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי
סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי

שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מציעים כל מה שצריך לסופשבוע מדברי גדוש בנופים, טבע, הרפתקאות ואפילו קצת היסטוריה. הצעה לסופשבוע קצר עם תצפיות נוף, טיולים רגליים, טיםוס קירות, ספארי לילה, אוכל טוב והמון יעלים

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו