תפריט עמוד
קרנבל סאו פאולו
לקרנבל של סאו פאולו אולי אין מוניטין כמו לזה שבריו דה ז'ניירו, אך בזכות זה הכרטיסים לקרנבל הזה זולים יותר והאווירה הכללית פחות תיירותית. בתי הספר לסמבה בסאו פאולו מופיעים במשך כל הלילה בסמבדרום (Sambadrom) ומתחרים על פרס הסמבה הנחשק. הקרנבל מתקיים לרוב בחודש פברואר (התאריך המדויק משתנה משנה לשנה) והוא נמשך ארבעה ימים. בלילות שלפני תחילת הקרנבל אפשר ליהנות ממוזיקה וריקודים בסמבדרום, שהכניסה אליהם חופשית.החג של ימאנז'ה
ימאנז'ה היא אלת הים, היא פטרונית המלחים, אבל גם אהובתם, וזה אומר שלפעמים היא לוקחת אותם אליה, והם לא שבים יותר לחוף. ובתרבות שבה רבים מבניה מוצאים את פרנסתם מן הים – ברור שהיא חשובה מאוד.

חגה של ימאנז'ה הוא אחד הפופולריים והחשובים של דת הקנדומבלה בברזיל. זוהי דת אפרו-ברזילאית, שילוב של אמונתם של העבדים האפריקאיים שהובאו לברזיל, עם אלמנטים מהדת הנוצרית שכפו עליהם אדוניהם בעולם החדש. תוצאת המפגש הזה היא פנתיאון גדול של אלים ואלות, האחראים על תחומי חיים שונים, בהרמוניה מלאה עם הקדושים של הנצרות הקתולית, דת המדינה בברזיל.

בחלקים שונים של ברזיל (ובאמריקה הדרומית כולה) יש ואריאציות שונות על הנושא, אבל פולחן ימאנז'ה נפוץ במיוחד בבאהיה. בחודש פברואר חוגגים לה בפייסטה גדולה, שמנוהלת על ידי כוהנות קנדומבלה – בדרך כלל נשים שחורות, גדולות ועבות בשר בשמלות לבנות צחורות. הן שרות, רוקדות ונכנסות לטראנס, והקהל בעקבותיהן.

חלק מהטקס נערך כמובן על שפת הים, ובו משלחים בסירות דייג מנחות לאלת הים. האלה אוהבת בעיקר פרחים, תמרוקים, מסרקים, בקבוקוני בושם ושאר מתנות נשיות. את המנחות משליכים אל קרקע הים, ואם הן ייפלטו בחזרה אל החוף – סימן שהמנחה לא התקבלה, וצפויה שנה רעה.

הפסטיבל מתקיים בכל שנה ב-2 בפברואר.

פסטיבל הדיג בקסרס
בכל שנה בספטמבר מארחת העיר קסרס (Caceres) שבמדינת מאטו גרוסו את פסטיבל הדיג הבינלאומי. מה שהחל כפסטיבל מקומי בשנת 1980, הפך לאחד מפסטיבלי דיג הנהרות הגדולים והחשובים בעולם. ב-1995 נכנס הפסטיבל לספר השיאים של גינס ומאז גדלה הפופולריות שלו וכיום הוא מושך אליו כ-200 אלף מבקרים בכל שנה.

מלבד תחרויות דיג, מתקיימות בפסטיבל פעילויות נוספות כגון חינוך סביבתי, הצגות, מופעי פולקלור, תחרויות ספורט למיניהן, תצוגת אניות ויריד אמנות.

במשך שבוע מארחים התושבים המקומיים אלפי מבקרים שמתאספים על גדות נהר פארגווי כדי לחזות בתחרות המתחילים ובתחרויות המתקדמים המרכזיות. הפסטיבל מגיע לשיאו ביום האחרון בו מוצגים הזוכים שמקבלים פרסים. ביום הזה נערכים גם מופעי תרבות והוא ננעל במופע זיקוקים.

הקרנבל בריו דה ז'ניירו
הקרנבל האגדי של ריו דה ז'ניירו מפורסם בכל העולם כאחיהם הגדול של כל הקרנבלים האחרים ודוגמת מופת לחגיגה לטינית אמיתית בקצב הסמבה.

כבר במשך שנים רבות מהווה פרויקט הקרנבל מקור פרנסה לתושבי העיר, שנדרשים למקצועיות רבה בשל יוקרתו ושמו הטוב של הקרנבל. במשך חודשים רבים שוקדים כולם על הכנת התלבושות המורכבות, שיעורי הריקוד בבתי הספר המקומיים לסמבה, התכנון המדוקדק וההפקה המורכבת. והתוצאה – ארבעה ימים של שיכרון חושים, ריקודי סמבה סוערים, מוזיקה קצבית, תלבושות גרנדיוזיות וצבעוניות, הרבה נוצות, הרבה גופות חשופים, התלהבות ואנרגיות מופלאות שחווים רק פעם בחיים.

ריקוד הסמבה הקצבי ואנרגטי הוא לב לבו של הקרנבל וחלק עיקרי בתרבות הברזילאית. בתי הספר הגדולים לסמבה הם מוקד העניין בתהלוכות הקרנבל. כל בית ספר מתאפיין ביוקרה ובמעריצים משלו וסך הכל משתתפים כ-14 בתי ספר שונים, כל אחד מהם מציג את הרקדנים הטובים ביותר ואת פלטפורמות התצוגה המקושטות שלו, בתקווה למשוך את תשומת לב הצופים ולהרשים את שופטי הקרנבל. השופטים מעניקים לכל בית ספר ציונים בכמה קטגוריות, החל מרמת התלהבותם ועד מורכבות התלבושות.

לילות הקרנבל מציעים לקהל הרחב אפשריות רבות להמשך החגיגות. מצד אחד מתקיימים נשפי ריקודים מפוארים ויוקרתיים ומסיבות במועדונים ומצד שני מתקיימות מדי ערב חגיגות רחוב שפתוחות לקהל הרחב עם מגוון להקות ומופעים אקזוטיים.

תהלוכות הקרנבל הגדולות בריו מתקיימות באזור ה- Sambodrome שמשתרע לאורך רחוב Avenida Marques de Sapucai, ומסתיים בכיכר Apotheosis. ברחבי המתחם יש שלושה סוגי מקומות ישיבה: מושבים על הקרקע (Cadeiras), מדרגות תצפית (Arquibancadas) ותאי תצפית יוקרתיים (Camarotes או Frisas). הישיבה בתאים מקנה זכות לאוכל ושתייה חופשיים. אזורים 7, 9, 11, 5 ו-3 הם הטובים ביותר (לפי הסדר), ומחיר כרטיס יכול להגיע לאלף דולר. מידע נוסף באתר האינטרנט

הקרנבל בסלוודור דה בהיה

בסלוודור, בירתה של באהיה, מתקיים במקביל לקרנבל הגדול של ריו דה ז'ניירו, קרנבל שופע חיים, אך פחות ממוסחר ומיוחצן. הקרנבל, שנמשך שבוע, מתאפיין בסגנון אפרו-ברזילאי עם מסיבות ריקודים על החוף, תהלוכות צבעוניות של משאיות עמוסות ברקדניות, כוכבי זמר באהיאיניים (טריוס אלקטריקוס) ולהקות אפריקאיות שמנגנות מוזיקה לטינית קצבית. אחד האלמנטים המרשימים ביותר בקרנבל הוא מפגן הקבוצות הדתיות, כל אחת בתלבושות אופייניות, ריקודים וסגנונות המאפיינים את שורשיהם.

חגיגות הקרנבל בסלוודור דה באהיה מתקיימות במהלך כל היום והלילה ברחבי העיר במשך שבוע ימים (לרוב בחודש פברואר, התאריך המדויק משתנה בכל שנה). מידע נוסף באתר הקרנבל

מרוץ גרנד פרי בבסאו פאולו
מסלול המרוצים המפורסם של סאו פאולו, Interlagos Circuit, מארח בכל שנה באוקטובר את הגרנד פרי של ברזיל, מרוץ הסיום של ארועי פרומולה 1 של אותה שנה. זהו אחד המרוצים המרגשים והצבעוניים ביותר של השנה, כשהיציעים מסביב למסלול מתכסים בהמוני דגלי ברזיל.

סיפור האהבה של הברזילאים עם מרוצי פורמולה 1 החל עם הקמת ענף הספורט הזה בשנות ה-50. מברזיל הגיעה סדרה של נהגים מדרגה ראשונה, כולל שנים מהנהגים הטובים ביותר אי פעם: נלסון פיקט (Nelson Piquet) ואיירטון סנה (Ayrton Senna).

מסלול המרוצים באינטרלגוס נפתח בתקופה שנחשבת לתור הזהב של ספורט מרוצי המכוניות הברזילאי. בתחילת שנות ה-70 אמרסון פיטיפלדי (Emerson Fitipaldi) זכה בשתי אליפויות עולם ברציפות, והיה הברזילאי הראשון שעשה זאת. ב-1973, אירח המסלול באינטרלגוס את המרוץ הראשון.

פורמולה 1 הוא המרוץ העיקרי והנחשב ביותר של הספורט המוטורי. מאז המרוץ הראשון בשנות ה-50, מושך אליו האירוע את טובי הנהגים המעוניינים לזכות בפרס הכספי הנחשק של המרוץ, וכמובן בתהילה והיוקרה שבאה עם הזכייה בתואר אלוף פורמולה 1. גם הצופים במרוצים זוכים לחוויה מדהימה. מהירות הנסיעה של המכוניות היא כמעט בלתי נתפסת והרעש מהמסלול ממש מחריש אוזניים.

עונת מרוצי פורמולה 1 מתחילה באוסטרליה וממשיכה על פני 4 יבשות ו- 17 מרוצים ומסתיים בגמר הגדול בברזיל. בין המרוצים המעניינים והמפורסמים נמצאים הגרנד פרי במונקו, שמתקיים בכבישי מונטה קרלו, והגרנד פרי האיטלקי שם ניתן לפגוש באוהדים שרופים של פרארי. מידע נוסף באתר הרשמי

מצעד הגאווה בסאו פאולו
מצעד הגאווה של סאו פאולו שמתקיים כל שנה ביוני, הוא אחד הגדולים בעולם ומשתתפים בו מיליוני אנשים. לצד המצעד מתקיימים אירועים כמו תחרויות נושאות פרסים, יריד תרבות, מסיבות, כנסים ודיונים.

המצעד מתקיים מאז שנת 1997 ומטרתו לעורר מודעות ותמיכה בקהילה ההומו-לסבית, בי-סקסואלית וטרנסג'נדרית באשר היא, ויצירת מדיניות ציבורית שתשמור על זכויות הקהילה. בשנה שעברה חגג המצעד 10 שנים להיווסדו כשכמות המשתתפים בו עלתה מ-3,000 איש ב-1997 ל-3.5 מיליון בשנת 2007.

המצעד מתחיל לרוב ב-Avenida Paulista, ממשיך לכיוון צפון-מערב ופונה אל Praça Roosevelt ומשם אל Praça da República.

פסטיבל בוי בומבה בפרינטינס
מקומו של הפר בתרבות הברזילאית הוא במפגש בין תרבות האדם הלבן לאינדיאנים של ברזיל. משמעות סמלית זו נחגגת מדי שנה בפסטיבל הבוי בומבה שנערך ב-28 ביוני בעיר פרינטינס שבאמזונס בהשתתפות אלפי אנשים, שבמשך שלושה לילות מבלים את זמנם באיצטדיון בומבודרומו (Bumbodromo) המקומי, שבנוי בצורת ראש של פר! במרכז החגיגות מתקיימים מופעים דרמטיים-קומיים המספרים את סיפור מותו ותחייתו של הפר בליווי תיפוף קצבי. מדובר למעשה במעין תחרות בין שתי קבוצות, שכל אחת מעודדת בהתלהבות את הפר שלה, שהוא למעשה גבר בתחפושת, ואת שאר נציגיה שמופיעים על הזירה. התחרות מלווה במקצב הבומבה המקומי ובשריקות נלהבות מהיציעים. כל קבוצה מציגה במשך שלוש שעות סיפור מיתולוגי שמלווה במופע ססגוני עם רקדנים בשלל תלבושות עשויות נוצות, צלילים של כלי הקשה, זיקוקי דינור וזמר ראשי שתפקידו לספר את האגדה. השופטים נותנים ניקוד לכל מופע על פי קטגוריות קבועות ולמחרת, ה-1 ביולי, מתפרסמות התוצאות והזוכים יוצאים לחגוג את ניצחונם ברחובות העיר.
מידע נוסף באתר משרד התיירות

חגיגות השנה החדשה בקופקבנה
עובדה ידועה היא שהברזילאים יודעים לחגוג, אך חגיגת השנה החדשה בריו היא אחת החגיגות הגדולות של השנה. החגיגה המרכזית, המתקיימת בכל שנה ב- 31 בדצמבר לאורך החוף בקופקבנה, מארחת כמה במות של הופעות מוזיקה, ריקודים וזיקוקים.

המסיבות בקופקבנה הן ענקיות. במהלך היום מגיעים מאות אנשים לחוף ומניחים בים מנחות לאלת הים הברזילאית, ימאנז'ה. המוזיקה מתנגנת לאורך כל היום, אך המסיבה האמיתית מתחילה בסביבות 19:00 כמתחילות ההופעות החיות וה-DJ מרקיד את המוני החוגגים.

לאורך 4 ק"מ של רצועת חוץ מוקמות שלוש במות: במה של מוזיקה ברזילאית פופולרית, סמבה בעיקר, במת רוק ובמה של מוזיקה ישנה יותר שבה מנגנים בולרו, ושירי קרנבל ישנים. בחצות מתחיל מופע זיקוקים ענק המקדם את פני השנה החדשה. אך זו רק ההתחלה והאנשים ממשיכים לרקוד עמוק אל תוך הלילה. המלונות לאורך החוף מארחים נשפים ומסיבות והם פתוחים במשך כל הלילה ומגישים ארוחות בוקר מלוות בשמפניה החל מהשעה 3 לפנות בוקר.

בכל שנה מגיעים לחגיגות בקופקבנה כ-2 מיליון איש, ואם גם אתם החלטתם לקחת חלק בחגיגה, הנה כמה עצות: כדאי לכם ללבוש לבן, מסורת דתית הנשמרת גם בחגיגה בקופקבנה. מומלץ מאוד לבדוק מראש את דרכי ההגעה לקופקבנה, שכן כבישים נחסמים לקראת האירוע. אפשר להגיע במוניות או באוטובוסים עירוניים שמתגייסים במיוחד להבאת קהל לאירוע. הנסיעה באוטובוס העירוני היא ללא תשלום. כדי לנסוע במטרו אל החגיגה צריך לקנות מראש כרטיס מיוחד, אותו ניתן להשיג רק בתחנות מסוימות.
מידע נוסף באתר תיירות של קופקבנה

אוהד הנווד בריו דה ז'יינרו

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.