תפריט עמוד

מידע מעשי לצפון תאילנד וצ'אנג מאי

הכנות - ויזה, איך מגיעים, מתי נוסעים, בריאות ועוד

כל מה שצריך לדעת כשמתיישבים לתכנן את הטיול: מידע על שגרירויות ונציגויות קונסולוריות, אשרות והיתרים נדרשים, איך מגיעים ליעד, מתי הכי כדאי לנסוע, האם צריך חיסונים, כללי בטיחות מומלצים ועוד

אשרות ושגרירויות
ישראלים הנוסעים לתאילנד אינם זקוקים לאשרת כניסה, כל עוד מדובר בתקופה שאינה עולה על שלושים יום.  למעונינים בשהות ארוכה יותר, יש להצטייד באשרת כניסה משגרירות תאילנד לשישים יום. 

שגרירות תאילנד בישראל
כתובת: שד' אבא אבן 1, בית מרכזים 2001, הרצליה
טלפון: 09-9548412

שגרירות ישראל בתאילנד
כתובת: Ocean Tower, Sukhumvit Soi 19, בנגקוק
טלפון: 66-2-2049200
דואר אלקטרוני: info@bangkok.mfa.gov.il


איך להגיע
יש טיסות ישירות בין ישראל לבנגקוק, אליה גם ניתן לטוס דרך יעדים שונים באירופה, אפריקה, אסיה והמזרח התיכון. מבנגקוק יוצאים אוטובוסים, טיסות ורכבות אל צ’יאנג מאי. אפשר להגיע לתאילנד בדרך היבשה מקמבודיה ולאוס. בעלי דרכון זר יכולים להגיע גם דרך מלזיה (שאליה אין כניסה לבעלי דרכון ישראלי).


מתי כדאי להגיע
העונה המומלצת היא בין נובמבר למרץ; כמות המשקעים אינה גבוהה ועדיין לא חם.


חיסונים
יש להתחסן לפני הנסיעה. פרטים בלשכות הבריאות המחוזיות.

מידע כללי - כסף, תקשורת, תחבורה ועוד

לשכות תיירות, מטבע מקומי בשימוש, הפרש השעות בין היעד לבין שעון ישראל, קידומת טלפון בינלאומית, אמצעי תחבורה מומלצים ונפוצים, מידע למטיילים עם מוגבלויות ועוד

לשכות תיירות
לשכת התיירות התאילנדית.


מטבע
המטבע התאילנדי הוא באהט.


הפרש שעות
תאילנד מקדימה את שעון ישראל בארבע שעות.


תקשורת
קידומת החיוג הבינלאומית של תאילנד היא 66.
בכל תאילנד יש לחייג את הקידומת גם בשיחה מקומית. אחת השיטות לצמצום עלויות חשבון הטלפון הנייד, אם אתם צריכים לשמור על קשר רציף עם הארץ, הוא לקנות כרטיס SIM מקומי, שמכניסים לטלפון הנייד הישראלי שלכם. אפשר לטעון את החשבון באמצעות קניית כרטיסי טלפון, וכך מקבלים מספר מקומי.


תחבורה
טוק טוק (tuk tuk, מעין רקשה ממונעת) הוא אופציה טובה למרחקים קצרים בתוך העיר, כמו גם הסאם לור (saam lor, רקשת אופניים). על המחיר אפשר להתמקח לפני היציאה לדרך. הוואנים האדומים נוחים ופופולריים במיוחד מבין אמצעי התחבורה העירוניים. גם כאן ניתן להתמקח על המחיר לפני תחילת הנסיעה. ניתן להשתמש גם בשירותי מוניות הפועלות על מונה, או לשכור אופניים לנסיעות קצרות.

לינה ומלונות, אוכל ומסעדות, בילויים וקניות

אוכל
צ'יאנג מאי היא המקום הטוב ביותר לטעום בו אוכל תאילנדי אחרי בנגקוק הבירה. האפשרויות אינסופיות, ממסעדות ועד דוכני רחוב נהדרים, ואל התפריט הלאומי מצטרפות מנות המיוחדות לאזור הצפון. כמה מאכלים ייחודיים לצפון תאילנד:
ק'או סוי (Khao Soi) – המנה המקומית המפורסמת והפופולרית ביותר. מרק קארי עם נודלס, קרם קוקוס ובשר בקר או עוף.
קאנג הנג-לה (Kaeng Hang-Le) – בניגוד למאכלי קארי רבים אחרים, קארי קאנג לא מכיל קוקוס. קאנג הנג-לה הוא קארי טעים מבשר חזיר. הצמחוניים יכולים לנסות את גרסת הירקות החריפה, Kaeng Khae.
ק'אנום צ'ין נאם נגיאו (Khanom Chin Nam Ngiao) – מנת נודלס המוגשת עם עוף בקארי וירקות.


קניות
צ'יאנג מאי היא יעד מצוין לבזבז בו את תקציב הקניות של הטיול. פרט לחנויות הרבות, שוק הלילה האטרקטיבי הוא אתר מצוין לתור בו אחרי מזכרות ועבודות מקומיות. יש בו הכל מכל, ממלאכות יד של שבטי הצפון, דרך בגדים ופסלים ועד אוכל. נעים לשוטט בין הדוכנים ולהתרשם ממגוון המוצרים ומשלל הצבעים, וכן לטעום פירות מיוחדים.
בעיר ובסביבתה יש מפעלים שונים של מוצרים מקומיים ממיטב האומנות המסורתית, בהם ניתן לסייר ולעמוד על תהליך ייצורם של רהיטי עץ ופסלי עץ, תכשיטי כסף, נייר מעץ תות, או בדי המשי מבקיעת זחלי המשי מן הביצים, דרך תהליך האריגה ועד לסיום המוצר המוגמר. בור סנג (Bor Sang) הוא המקום לערוך בו היכרות עם ייצור השמשיות הצבעוניות מנייר ומשי, הנצבעות ומעוטרות בעבודת יד מזה כמאתיים שנה.


פסטיבלים ואירועים

פברואר > פסטיבל הפרחים
בזמן פסטיבל זה כל העיר מתקשטת בפרחים צבעוניים וריחניים, והמראה מקסים. הפסטיבל כולל תערוכת פרחים, תחרות יופי ושלל דוכני אוכל, וביום שבת צועדת תהלוכה ססגונית ברחובות העיר כשכולה מלאה פרחים בשלל צבעי הקשת.

15 באפריל > סונגקרן (Songkran)
"חג המים" התאילנדי. פסל הבודהה הקדוש מוצא ממקדש פרה סינג (Wat Phra Singh) ונישא בתהלוכה חגיגית ברחובות העיר, בעוד המאמינים מתיזים עליו מים ריחניים. לא רק הבודהה זוכה למקלחת, אלא גם כל עובר אורח ברחובות העיר – כל תושבי צ'יאנג מאי יוצאים עם דליים ושקיות ומתיזים זה על זה מים, שלעתים צבועים בשלל גוונים. אף אחד לא נשאר יבש, ראו הוזהרתם.


פעילויות מיוחדות

קורסים
רבים מגיעים לצ'יאנג מאי כדי להירשם לאחד הקורסים המוצעים בה – קורסי בישול, קורסי עיסוי וקורסי רוחניות ותורות מזרחיות. יש קורסים קצרים בני שעות מספר וכאלו הנמשכים שבוע ויותר.

כמה בתי ספר לבישול:

בית הספר Baan Thai

בית הספר Chiang Mai Thai Cookery School

Chiang Mai Kitchen Cooking School

קורסי רוחניות ועיסויים:

Tao Garden

Tai Chi Chuan

קפיצת באנג'י
הספורט הניו זילנדי הפופולרי הגיע גם לצפון תאילנד. אתר הבאנג'י המקומי נמצא בלב נוף ירוק של הג'ונגל ומאפשר לקפוץ מגובה של חמישים מטר. המחיר כולל איסוף מהעיר, וניתן להגיע גם בטוק טוק (כ-300 באהט הלוך וחזור). האתר מופעל על ידי מפעיל ניו זילנדי.

כדור פורח
למי שמעדיף את השהייה באוויר על הנפילה מטה, ומחזיק בתקציב המתאים לממן זאת. הטיסות בכדור הפורח פועלות בין נובמבר למרץ בשעת הזריחה, ויש להזמין מקום חודשים מראש.

 

אטרקציות ואתרים מומלצים

העיר העתיקה
צ'יאנג מאי נוסדה באפריל 1296 על ידי המלך מנגראיי. אומנם רבים ממבניה העתיקים נעלמו במרוצת הדורות, אולם חלק מחומותיה שרדו, כמו גם חפיר המגן המלא במים. בין החומות ישנם יותר משלושים מקדשים, רבים מהם מעניינים וכוללים עבודות אמנות מעניינות בסגנון לאנה.

שוק הלילה (Night Bazaar)
שוק עצום ורחב ידיים הפועל מהשקיעה עד סביבות חצות. זהו האתר הפופולרי בעיר, ולא קשה להבין מדוע – יש בו אוסף שוקק חיים וססגוני של דוכנים המוכרים מכל וכל. זהו מקום נהדר למצוא בו עבודות אמנות תאילנדיות ומלאכות יד מקומיות, כמו גם בגדים, מותגים מזויפים ועוד. השוק כולל גם דוכני אוכל מצוינים, שבהם ניתן לטעום מנות תאילנדיות נהדרות.

סיורים מאורגנים: טרקים, טיולי ג'יפים ועוד
צ'יאנג מאי מהווה בסיס יציאה אל כפרי שבטי ההרים שבצפון תאילנד ואל אתרי טבע רבים בסביבתה – יערות, גבעות מוריקות, הרים ופארקים לאומיים. טיולים אלו מאורגנים על ידי סוכנויות הנסיעות בעיר וחלק מבתי המלון והגסטהאוסים. הטיולים הרגליים אורכים בין יום-יומיים לחמישה, כאשר הלינה היא בכפרים תאילנדים לאורך הדרך. המדריך המלווה לרוב מבשל את הארוחות. לעתים משולבת רכיבה על פילים בחבילה. חבילות אחרות מציעות אטרקציות נוספות כמו שיט ברפסודה, רפטינג ועוד. אפשר להצטרף לטיולי ג'יפים מאורגנים או לשכור רכב לנהיגה עצמאית. ישנם גם סיורי צפרות וסיורי רכיבה על אופני הרים.

מקדש פרה סינג (Wat Phra Singh)
מקדש ברחוב Sam Lan, ממש בלב העיר העתיקה מוקפת החומות של צ'אנג מאי. המקדש נבנה במאה ה-14 והוא מפורסם בזכות הקפלה שבחלקו האחורי, לאי קאם (Vihan Lai Kham), בה נשמר אחד מפסלי הבודהה החשובים ביותר בצפון המדינה. מדי שנה ב-13 באפריל נישא הפסל הקדוש בתהלוכה חגיגית ברחובות העיר, בעוד המאמינים זורים עליו מים ריחניים. לאי קאם מעניינת גם בזכות עבודות החריטה בעץ היפות שבה, והינה דוגמה נהדרת לסגנון האמנותי לאנה, ששלט בתאילנד במאות ה-13 וה-14.

מקדש פרה טאט דוי סוטפ (Wat Phra That Doi Suthep)
את המקדש הזה אי אפשר לפספס. הוא נשקף מכל מקום בו תהיו בעיר, ניצב על גבעה במרחק של כ-15 קילומטר ממרכז העיר, אליה עולים בצעידה תלולה על גבי יותר ממאתיים מדרגות (יש גם רכבל לעצלנים). מלמעלה ניתן להשקיף על העיר כולה. במרכזו סטופה (צ'די, chedi) מצופה זהב. המקדש נבנה ב-1383.

מקדש צ'יאנג מאן (Wat Chiang Man)
כמו מקדש פרה סינג, גם מקדש זה שוכן בתחומי העיר העתיקה, והוא העתיק ביותר מבין מקדשיה. הוא נבנה ב-1296 על ידי מייסד העיר, המלך מנגראיי.

מקדש צ'די לואנג (Wat Chedi Luang)
מקדש זה נבנה במאה ה-14, וכפי שמרמז שמו הצ'די (הסטופה) שלו היתה הגדולה ביותר בעיר והתנשאה לגובה של כתשעים מטר. אלא ב-1545 התמוטט המבנה ברעידת אדמה גדולה, וכיום הוא משוחזר בחלקו וכולל גם תוספות בנייה חדשות יותר.

מרכז התרבות והאמנות של צ'יאנג מאי (Chiang Mai City Arts And Culture Centre)
מוזיאון מודרני השוכן במבנה אלגנטי מ-1924, ששימש בעבר כבית המנהלה של המחוז. התערוכות הקבועות תופסות 15 חדרים ומציגות את ההיסטוריה של העיר והמחוז החל מהתקופה הפרהיסטורית. שארית הבניין מוקדש לתערוכות מתחלפות ואולמות לאירועי תרבות שונים.

המוזיאון הלאומי (National Museum)
מוזיאון המוקדש לתרבות, האמנות וההיסטוריה של צפון תאילנד וממלכת לאנה העתיקה.

מוזיאון שבטי ההרים (Hill Tribe Museum)
תערוכות העוסקות בחייהם ובתרבותם של שבטי ההרים המתגוררים בצפון המדינה – המונג, יאו, אקה, ליסו, לאהו ואחרים. המוצגים כוללים תלבושות, מלאכות יד, תמונות, כלי נגינה מסורתיים, כלי עבודה ועוד.

שוק יום ראשון (Sunday Market)
מדי יום ראשון נעצרת התנועה ברחוב Ratchadamnoen שבעיר העתיקה, והרחוב הופך לשוק הומה אדם הפועל מ-17:00 עד חצות. המקומיים מתאספים לשוחח, למכור, לקנות, להקשיב למוזיקה ולזלול בדוכני האוכל.

הפארק הלאומי דוי סוטפ-פוי (Doi Suthep-Pui National Park)
פארק במרחק נסיעה של 16 קילומטרים מצ'אנג מאי, המשתרע על פני 262 קילומטר רבוע. הפארק כולל יערות ושלוש פסגות מרכזיות – דוי סוטפ (Doi Suthep), דוי בואקה (Doi Buakha) ודוי פוי (Doi Pui), שהינה הגבוהה שבהן, ומתנשאת לגובה 1,685 מטר מעל פני הים. בפארק מתגוררים יותר מ-300 מיני ציפורים. בשטח הפארק כדאי להציץ במפל נמטוק הואיי (Namtok Huai) היפה, בארמון החורף (Phu Phing Palace) מ-1962 עם הגנים היפים, ובכפר דוי פוי.

הפארק הלאומי דוי אינתנון (Doi Inthanon National Park)
כמאה קילומטר מהעיר משתרע פארק לאומי זה על פני שטח בן 1,008 קילומטר רבוע. הפארק קרוי על שם ההר הגבוה ביותר בתאילנד הנמצא בשטחו, ומתנשא לגובה של 2,565 מטר מעל פני הים. הפארק כולל הרים ויערות ירוקי עד, מפלים מקסימים, שלל פרפרים צבעוניים ויותר מ-300 מיני ציפורים. אל תפספסו את מפל מאה יה (Mae Ya) הגולש על פני מדרגות סלע מגובה של 260 מטר, והינו היפה ביותר ממפליו הרבים של הפארק. כדאי לראות גם את מערת הנטיפים בריצ'ינדה (Brichinda) ואת כפרי שבטי ההרים שבשטח הפארק, ולצאת לטיול באחד המסלולים הרגליים בטבע.

מעיינות חמים
בגבולו הצפוני של מחוז צ'יאנג מאי נמצאים המעיינות החמים פאנג (Fang Hot Springs). מעיינות סן קמפהאנג (San Kamphaeng Hot Springs) נמצאים כ-36 קילומטר מהעיר. במקום נמצאת מערת מואנג און (Muang On) ובה זקיפים ונטיפים מאבן גיר.

גן החיות של צ'יאנג מאי (Chiang Mai Zoo)
גן החיות העירוני נמצא בדרך למקדש פרה טאט דוי סוטפ, ואפשר לשלב את הביקור בשניהם יחד. גן החיות כולל יותר ממאתיים מיני בעלי חיים מאסיה ואפריקה, ומתגאה במיוחד בתושבים החדשים בדמות זוג פנדות מסין.