תפריט עמוד

העיר שמתחת לעיר

מה מצאו הארכיאולוגים מתחת לעיר אתונה, במסגרת עבודות תשתית לקראת אולימפיאדת 2004? גלו בכתבת הווידיאו שלפניכם (צילום: מסע אחר)

במסגרת ההכנות למשחקים האולימפיים בשנת 2004 עברה אתונה שינויים גדולים, בעיקר עבודות תשתית נרחבות שאמורות היו להכשיר אותה לקראת אירוח המשחקים. אחד הפרויקטים החשובים שבהם הוא הרכבת התחתית, שבמסגרתו נחנכו והוכנסו לפעולה שני קווים חדשים באורך כולל של 13 קילומטר.
בעבודות שנמשכו עשר שנים השתתפו אלפי עובדים, ועלותן הכוללת הגיעה לכ-2.2 מיליארד דולר.

כיוון שהכרייה נעשתה בלב ליבה של אתונה הקדומה, השגיחו על ביצוע החפירות כ-50 ארכיאולוגים, שבדקו וסיננו שטח של כ-70 אלף מטר רבוע. לא פעם נתקלו החוקרים בממצאים רגישים שחייבו אותם לעצור את מהלך העבודה ולעיתים גם לשנות את כיוון הכרייה. כל תגלית וכל ממצא, כפי שנכתב באחד העיתונים המקומיים, החיו את זכרו של העולם העתיק וחשפו את אזרחי העיר למורשתם העתיקה. מבחינה זו פרויקט המטרו הוא מעין מסע של אתונה המודרנית לעברה.

אתר שילוח אפשרי למסע מהסוג הזה משמשת כיכר סינטגמה (Syntagma), כיכר החוקה. באיזור הכיכר מצויה תחנת מטרו מרכזית של שתי קומות, המקשרת בין שני הקווים החדשים. התחנה החדשה היא גם מוזיאון חי, המתעד על הקירות ממצאים ארכיאולוגיים שונים שנמצאו כאן במהלך החפירות, מעין תזכורת קבע לחיים שהיו כאן בעבר.

במשך תקופה קצרה התארחו הממצאים במוזיאון לאמנות קיקלדית. עמי בן בסט וגיל אל עמי נפגשו עם פרופ' ניקוס סטמפולידיס, מנהל המוזיאון ופרופסור לארכיאולוגיה קלאסית, שהציג בפניהם כמה מהממצאים העיקריים. "זו תערוכה חשובה", אמר. "כל מה שמוצג כאן מייצג משהו מאורח חיים שכלה מהעולם".

אחד המוצגים המעניינים, שאותו תוכלו לראות בכתבת הווידיאו שלפניכם, הוא מה שנראה כצינורות שלמים עשויים טיט.
"הצינורות הללו", מסביר הפרופסור, "נשתמרו בשלמותם, והם חלק ממערכת אספקת המים מהמאה החמישית לפני הספירה באיזור האקרופוליס. האותיות החרותות שאתם רואים על כל חלק שימשו את הבנאים לחבר את הצינורות בסדר המתאים. הפתחים הקטנים במרכז הצינור נועדו לאפשר הצצה על זרימת המים ונקיונם".

    האם המאמר הזה עזר לך?

    עזר מאדדי עזרלא כל כך עזרכלל לא עזר




    תגובות פייסבוק