תפריט עמוד

אתונה ממעוף הציפור – שלוש תצפיות מדהימות

שלוש נקודות תצפית ייחודיות בלב אתונה, אליהן קל להגיע ברגל או בתחבורה ציבורית, ומכל אחת מהן נשקף נוף מדהים של העיר וסביבתה. אמנון גופר, שמחובר לאתונה בכל נימי נפשו, טיפס לשלושתן ומציע גם לכם ללכת בעקבותיו

הריאות הירוקות וגבעות החורש בתוככי העיר אתונה הן ספורות ומשתרעות בעיקר במרכז העיר – אזור האקרופוליס,  גבעת פיליפאוס וגבעת הזאבים, הקרויה גם ליקאביטוס. שלשתן מאפשרות לתת מבט אל העיר ומרחב בקעת אתיקה מזוויות שונות, כשיתרונן הוא בנגישות הקלה ברגל או באמצעי תחבורה ציבוריים. אתם מוזמנים לטיול תצפיות שייקח את המבט שלכם הכי רחוק שאפשר..

 

האולטימטיבית: גבעת הזאבים

יחד עם האקרופוליס, בולטת מעל בתי העיר גבעת הזאבים (הליקאביטוס). הגבעה היא האתר השני בגובהו אחרי האקרופוליס וממנה תצפית לכל עמק אתיקה בין הים מדרום ורכסי ההרים מצפון מזרח ומערב. המסורת מספרת שהגבעה היתה מקלט של להקות זאבים (Lycos ביוונית פירושו זאב) והמיתולוגיה משייכת את הגבעה לאלה אתנה שיצרה אותה מאבן לבנה שהביאה לאקרופוליס.

בתיה הלבנים של שכונות קולונאקי, שבה גרה האריסטוקרטיה היוונית, ושכונת הסטודנטים והאוניברסיטה אקסרחיה מקיפים את הגבעה שחלקה התחתון מיוער בעצי אורן.

גבעת הזאבים מזדקרת מעל בתיה של אתונה | צילום: גבריאל מלמוד

גבעת הזאבים מזדקרת מעל בתיה של אתונה | צילום: גבריאל מלמוד

העולה למרום הרכס יוכל לבקר בשלושה אתרים מיוחדים: כנסיית סנט ג'ורג',  האמפיתיאטרון הפתוח ומרפסת התצפית עם המסעדה. הגובה הוא 275 מטר ומאפשר מבט פנורמי אל המרחב העירוני, כשמרחוק ניתן לראות גם את פיראוס והאי אגינה. ובמרחק נגיעה ממול, האקרופוליס.

איך מגיעים? ברכבל משכונת קולונאקי (לא מומלץ בחורף), ברגל (עלייה לא קלה) או במונית.

זמני ביקור מומלצים: באופן כללי, מומלץ לעלות אחר הצהרים ולראות את השקיעה מהגבעה – חוויה בלתי נשכחת. באביב – עיתוי מעולה.

טיפ קטן: בימי הקיץ מתקיימים בתאטרון מופעים מוזיקליים בינלאומיים עם גדולי הזמר מיוון ומהעולם.

צילום אווירי של פסגת גבעת הזאבים והתצפית המדהימה הנשקפת ממנה

צילום אווירי של פסגת גבעת הזאבים והתצפית המדהימה הנשקפת ממנה | צילומים: שאטרסטוק

הרומנטית: אירופאגוס

ממש ליד הקופות, במעלה השביל המוביל לאקרופוליס, גרם מדרגות קצר ייקח אתכם אל גבעת סלעים קרחת, קטנה אך מיוחדת. בליל ירח של חודש אוגוסט כשהגעתי לכאן, ישבו על הגבעה זוגות רבים, מצחקקים, לוגמים יין, אפילו היו כמה שהדליקו נרות. מי מבין האנשים היושבים כאן וצופים על הנוף יודע שכאן נשפטו למוות רוצחים ומאהבים אמיתיים ומיתולוגיים בראשית ימיה של יוון…

פאגוס (Pagos) ביוונית משמעותו "חתיכת אבן גדולה", האם לשם יש קשר למקדש האריניות המצוי במורד ההר, שבין כתליו מצאו מחסה ומקלט פושעים ורוצחים (בסגנון עיר מקלט) – אין איש יודע.

בדרך לאקרופוליס עוצרים באירופאגוס לתצפית הכי רומנטית שיש

בדרך לאקרופוליס עוצרים באירופאגוס לתצפית הכי רומנטית שיש

מחקרים מראים שבימי יוון הקלאסית, לפני המאה החמישית לפנה"ס, ישבה כאן מועצת החכמים שהשתתפו בה אנשי ציבור בכירים והיוו יחדיו את הגוף המשפטי האריסטוקרטי שניתן להגדירו כבית המשפט הגבוה של יוון. המיתולוגיה היוונית מוסיפה גם שעל גבעת אראופגוס היה אמור להישפט ארס, אל המלחמה, על רצח בנו של פוסידון.

הסיפור ההיסטורי והמיתולוגי של הגבעה מתגמד אל מול הנוף הנשקף ממנה. מתחתינו שכונת פלאקה התיירותית וממנה ואילך נראים כל שכונותיה הצפוניות של אתונה. גבעת הליקאביטוס בולטת מתוך הנוף האורבני, ממש מימין, במרחק 200 מטר, נראה שערו של מקדש אתנה וכמובן חומות האקרופוליס, בקו האופק במזרח ובמערב ניתן לראות את רכסי ההרים הסוגרים על אתיקה.

האקרופוליס כפי שהוא נראה מגבעת אירופאגוס

האקרופוליס כפי שהוא נראה מגבעת אירופאגוס

איך מגיעים? זוהי פינה נגישה במשך כל היום והלילה וללא תשלום. מומלץ לטפס במדרגות ולהיזהר לא להחליק על משטח הסלעים. אפשר להגיע דרך הטיילת של מלינה מרקיורי, הנמצאת 150 מטר צפונית לקופות הכניסה לאקרופוליס. יש שילוט וגרם מדרגות ברור.

נוף בלי סוף: אנדרטת פילופאפו

מבנה האבן המרשים בראש הגבעה הירוקה עם נוף פתוח לארבע רוחות השמים, לא ישאיר אתכם אדישים. אנדרטת פילופאפו נותנת תמורה מלאה למי שמגיע אליה ונותן דרור לעיניו, מהים בדרום והאיים שמעבר למפרץ ועד רכסי ההרים הסוגרים על אתיקה.

זוהי גבעת המוזות. שביל אבן שעוצב על ידי דימיטרי פיקיוניס (Dimitri Pikionis), ולאורכו ספסלים למנוחה ותצפית, יוביל אתכם אל האנדרטה. כאן באופן טבעי נתנו מקום של כבוד לפילופאפו (76 – 116 לספירה), איש האצולה האתונאית שהחברה היוונית הוקירה בבניית אנדרטה עשוית שיש פנטלי, שהיא בעצם מוזוליאום (אחוזת קבר) לזכרו.

אנדרטת פילופאפו בראש גבעת המוזות

אנדרטת פילופאפו בראש גבעת המוזות

פיליפאפו היה אחד היוונים הבולטים ביותר באימפריה. נכדו של אנטיוכוס הרביעי, בן למשפחת אצולה של אנשי חברה ורוח, אסטרולוגים, פילוסופים וקיסרים, שמוצאם ממרחבי השליטה האימפריאליים – ארמניה, יוון, מצרים וסוריה. האיש, שבילה את שארית חייו באתונה, הפך לדמות בולטת בחברה האתונאית, תרם רבות לממד הפוליטי והדתי שלה ובשלב מסוים התקרב אל האסכולה הפילוסופית היוונית, הפך בערוב ימיו להיות חבר בסנאט הרומי ושימש בו כקונסול.

מה רואים? מבנה דו קומתי, עם עיטורים אדריכליים מפוארים, הנתמך על ידי בסיס עשוי שיש פנטלי ונושא עליו את פסליהם של אנטיוכוס הרביעי, פילופאפוס וסלווקוס וכתובות יווניות. האנדרטה נהרסה מסיבות לא ברורות במאה השש עשרה.

איך מגיעים? מחניית האוטובוסים של האקרופוליס, מוליך שביל אבן נוח ומעוצב עד לאנדרטה.

____

אמנון גופר – מדריך טיולים יומיים בעברית באתונה, אתר אינטרנט

המנזרים התלויים של מטאורה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. אמיר מילוא הגיב:

    לעניין גבעת פילופאפוס והאקרופוליס בראשית המאמר נכתב שהגישה קלה ברגל…….
    אבל זה נכון רק עד למרגלות המקום.
    העליה קשה למוגבלים בהליכה!!!

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.