תפריט עמוד

קטלוניה – הקסם ההררי

רובנו מכירים את בירת קטלוניה, ברצלונה, ואת החופים הפופולריים שסובבים אותה, אבל בקטלוניה יש הרבה יותר מכך. זוהי ארץ של הרים פראיים ומושלגים, שמורות טבע אדירות, נהרות גועשים וכפרים ציוריים

מרבית הקטלונים רואים עצמם כמדינה נבדלת מספרד, כפי שהתברר היטב בהצעה האחרונה בעניין העצמאות. אין להתפלא על כך. קטלוניה היא מדינה גדולה ועצמתית (שטחה כמעט כפול מזה של מדינת ישראל), עם נופים מגוונים ועוצרי נשימה – וכי למה להם להתחלק באוצר שכזה עם עוד ספרדים?

המדריך המלא לקטלוניה

בנוסף לברצלונה שכולם כבר מכירים ולחופים היפים של קוסטה בראווה, קטלוניה מציעה למבקרים בה טבע פראי ונופים מרהיבים. מחוז אל-פייאר סובירה, הנמצא מרחק שלוש וחצי שעות נסיעה צפון מערבה מברצלונה, הוא אחד האזורים הפראיים והיפים ביותר בקטלוניה. תחום בין צרפת בצפון ואנדורה בצפון מזרח, כשנהר הנוגוארה פאלארסה העוצמתי זורם לאורכו – יש בו כל מה שחובבי טבע ונוף הררי יכולים לבקש: מסקי משוכלל ועד שיט קאנו ורפטינג מהטובים בעולם, מטיפוס הרים בנופים הרריים עוצרי נשימה ועד טיולים כפריים בין הרים ועמקים, כנסיות רומנסקיות ומוזיאונים קטנים.

הנופים המפעימים של קטלוניה הם גן עדן לחובבי טבע וספורט אתגרי

הנופים המפעימים של קטלוניה הם גן עדן לחובבי טבע וספורט אתגרי | צילומים: שאטרסטוק

המחוז (המכונה בקיצור "אל פייאר"), מתהדר גם ביחס הנמוך ביותר בין גודל השטח למספר התושבים שבו- רק 6,000 תושבים, כולם דוברי קטלאנית, מאכלסים את אלפי הקילומטרים שכוללים נהר פראי, פסגות פירנאיות הרואיות וכפרים מקסימים. התושבים גם שומרי הסף והמתחזקים הגאים של שתי שמורות הטבע הלאומיות הגדולות בקטלוניה, הנמצאות כאן: שמורת אלט פיריניאו במזרח, ושמורת אגווס טורטס ואסטני דה סנט מוריסי במערב – שני "מאגרי" ענק מרהיבים של צמחייה ובעלי חיים אופייניים לאזור, נחלים, נהרות, מפלים ואגמים- וכמובן, פסגות מושלגות, המגיעות עד לגובה של 3,000 מטר ויותר.

סורט ונהר הנוגוארה פאלארסה

בחבל סורט שוכנת העיר (ובמושגינו- עיירה) סורט, בירת מחוז אל פייאר, למרגלות אחת הפסגות הגבוהות באזור (המונסנט דה פייאר- 2,800 קילומטר). בעיר עצמה מתגוררים לא יותר מ- 2,000 תושבים, ויש בה רחוב ראשי מקסים שאורכו פחות מקילומטר. אבל גודל זה לא הכול: בגלל מיקומה האסטרטגי במרכזו של נהר הנוגווארה פלסיירה, סורט  משמשת כמרכז העצבים הלאומי בכל הקשור לנושא.


נהר הנוגוארה פאלארסה – מפותל, גועש, ולעיתים מסוכן, שואב את מימיו משלגי הפירנאים ונחשב לאחד ממסלולי הרפטינג והחתירה הטובים באירופה, וערש הרפטינג הספרדי. כצפוי, כל חייה של העיירה הדינמית ומאירת הפנים סובבים סביב הנהר המרשים וסביבותיו. רפטינג, חתירה בסירות קאנו, דיג, טיפוס הרים וסקי – רוב תושבי העיירה עוסקים באחד מאלה – מדריכים, משכירי ומוכרי ציוד, מארגני סיורים ומועדוני ספורט אתגרי.

שמורת אגווס טורטס, אחת משמורות הטבע היפות ביותר בקטלוניה

שמורת אגווס טורטס, אחת משמורות הטבע היפות ביותר בקטלוניה

באזור קיימים 25 מועדוני ספורט אתגרי, הפזורים לאורך הנהר, ובהם ניתן להתנסות ברפטינג, בחתירה, בשיט הידרו – ספיד ובדיג, בקבוצות וכיחידים, בדרגות קושי שונות (מאחד עד ארבע בסולם הרפטינג, על פי היכולת והטעם). בחורף מציעים כאן גם את כל האפשרויות בתחום של ספורט הררי- רכיבת אופני הרים, טיפוס הרים, וכמובן, אתרי סקי מרשימים. הגדול שבהם הוא ה"גראנד פייאר" – אתר סקי ומלון משפחות היושב בסמוך לשמורות הטבע באזור, על אחת הפסגות הגבוהות של הפירנאים (בגובה 2,500 מטר). האתר מציע 70 קילומטר של מדרונות מושלגים בכל הרמות, 17 מעליות סקי ומפזרי שלג מלאכותי. המלון שבאתר מזכיר אכסניית נוער משופרת וחמימה, ובנוי ללינת משפחות וקבוצות. הוא מכיל בין השאר אולם אוכל ומרפסת ענקיים, נוף מרהיב, חנות ענקית להשכרת ציוד סקי, וכמובן, הדרכה ופעילות בכל סוגי הספורט הקשורים לשלג.

נהרות קטלוניה מציעים מסלולי רפטינג מהטובים והמאתגרים באירופה

נהרות קטלוניה מציעים מסלולי רפטינג מהטובים והמאתגרים באירופה

בעונת הקיץ העיירה כולה חוגגת את תחרויות הרפטינג העונתיות, לאומיות ובינלאומיות. למה בקיץ? התשובה ברורה – בחורף הכול כאן קפוא ומושלג, עם טמפרטורה ממוצעת של 4 מעלות צלסיוס. בקיץ מפשירים השלגים בהרים, והנהר שופע וגועש.

שביל החירות

מלבד ארמונות, מבצרים וכנסיות מתקופת ימי הביניים והרנסאנס, לסורט ולסביבותיה יש מה להציע בצד ההיסטורי גם בנושאים הקשורים אלינו: במרכז העיר נמצא בית הסוהר העירוני, אולם קטנטן ועתיק, מוקף סורגים. כאן רוכזו בין השנים 1944-1936 מתנגדי המשטר במלחמת האזרחים הספרדית, ולאחר מכן נכלאו כאן מבריחי גבול, לוחמי חופש צרפתים, טייסים אמריקאים, ופליטים יהודים שברחו מאימי המשטר הנאצי בצרפת דרך הרי הפירנאים.

כנסייה עתיקה בעיירה סורט. בבית הסוהר לשעבר מתגלה הקשר היהודי

כנסייה עתיקה בעיירה סורט. בבית הסוהר לשעבר מתגלה הקשר היהודי


כיום הפך המקום למוזיאון מרגש להנצחת לוחמי החופש לדורותיהם, וממנו יוצאים סיורים לנתיבי הבריחה בהרים (מרחק חצי שעת נסיעה משם). למעלה, באזור לה פאלה דה קלאברה, על גבול צרפת, ניתן לראות את קו הגבול אותו חצו הפליטים, ואת הפסגות הגבוהות והמושלגות שנאלצו לעבור. גברים, נשים, ילדים וקשישים, עשו את הדרך האימתנית הזו, בתקווה להציל את חייהם. רבים מהם לא שרדו את המסע הקשה, ואחרים שהצליחו לשרוד את המסע נתפסו מיד לאחר שהבריחו את הגבול. חלקם נכלאו בספרד, אחרים הוחזרו חזרה לצרפת- ומיעוטם, בסיוע המחתרת המקומית, הצליחו לברוח לארצות אחרות. במקום הוקמה אנדרטה לזכרם, ומדי שנה, בשבוע השני של יולי, יוצא מסע אל קמינו דה לה ליברטה (הדרך לחירות), המשחזר את הדרך שעשו הפליטים ואנשי המחתרות בהרי הפירנאים.

טבע פראי

מרחק כארבעים דקות צפונה מסורט, בצפון מחוז אל פייאר סובירה, נמצאות שתי שמורות הטבע הגדולות בקטלוניה ומהגדולות בספרד- אגווס טורטס ואסטני דה סנט מוריסי, הוותיקה, ואלט פיריניאו, החדשה יחסית. מדובר בכ- 700 קילומטרים רבועים של טבע במלוא הדרו, ובו כל מה שאוהבי טבע יכולים לבקש לעצמם- מצוקי ענק עטורי פסגות מושלגות, אגמים ומפלים רבים מספור, יערות עצי מחט ופרחים האופייניים לאזורים ההרריים, אזורים סלעיים, שם מתגוררים צבאים ומרמיטות , ושטחי אחו ירוקים, המשמשים למרעה של פרות וגם סוסים (המשמשים כאן גם למאכל, לצערנו).


על אגווס טורטס, שהוכרזה כשמורה כבר בשנת 1955, מספרים שהיתה האזור החביב על רודן ספרד דאז, פרנקו, ועל כן דאג להכריז על האזור כשמורת טבע, ואף הגיע לכאן לעיתים קרובות. השמורות מחולקות לאזורי ליבה, המשמשים למטיילים בלבד, ואזורי פריפריה, העמקים, המשמשים גם למגורי הכפריים המקומיים ולמרעה. אזורי הליבה של השמורה מוגנים היטב, ותנועת מכוניות מותרת רק ברכבי השמורה, רכבי שטח מסוג "ריינג'- רובר", המצוידים בנהגים מנוסים ובמדריכים מוסמכים של השמורות.

הכפר אספוט בפתח שמורת אגווס טורטס

הכפר אספוט בפתח שמורת אגווס טורטס


בנקודות הכניסה לשמורות, בכפרים אספוט, פרנואי ו-ייסוי ניתן להצטייד במפות, מסלולים ובמידע, ולתפוס מה שמכונה "טקסי". המטיילים מוזהרים  שלא לקטוף ולא ללכלך, לא לצוד ולא להבעיר אש, וכמובן- לא לסטות מהשבילים המסומנים, כי אם נפלת כאן, כך מסביר לי חוויאר המדריך, רק מסוק יכול להציל אותך.

מהר מאד מתברר שאכן, אין כמו נהגי השמורה המנוסים – הטיפוס כלפי מעלה, לפסגות הגבוהות, נעשה בשבילים צרים ותלולים מאד. בדרך חולפים על פני אגמים ציוריים ויערות אורן, (באחד מהם צומחים האורנים מתוך האגם), חמולות של מרמיטות המגיחות ממאורותיהן לאחר שנת החורף הארוכה, ומטיילים רבים ונחושים שבחרו באופציה הרגלית, חמושים במוטות הליכה.

סוסים רועים באחו, מהמראות הפסטורליים של קטלוניה

סוסים רועים באחו, מהמראות הפסטורליים של קטלוניה

אנחנו עדיין מטפסים בשיירת הג'יפים מעלה מעלה, במקום שבו הכול כבר מכוסה בענן. מסביבנו, באמצע יוני, שלג של ממש, קור כלבים, אגמים חצי קפואים- חוויה סוריאליסטית. בגובה 2,000 מטרים נמצאת בקתת מחסה גדולה (shelter), עם מקומות לינה, מסעדה, חימום ומרפסות תצפית המשקיפות על כל הפסגות והאגמים שבאזור. בחורף, כמובן, הכול כאן מושלג וקפוא, ועל כן השמורה פתוחה לתיירות רק בסוף האביב ובקיץ.

הכפרים של אל פייאר סובירה

באזור סורט, בעמק אסואה הסמוך ובהרים שמעליו, פזורים עשרות כפרים ציוריים, חלקם קטנים מאד וחלקם גדולים, טיפוסיים לאזור. בכולם ניתן לראות את הבנייה ההררית הטיפוסית, עם הגגות שחורי הרעפים, המגדלים, הצריחים, הכנסיות העתיקות והסמטאות הציוריות. פזורים בלב עמקים והרים ירוקים, כשביניהם רועים בשלווה עדרי כבשים וסוסים, עם רועים שכאילו נלקחו מתמונות ישנות, נראה הנוף כולו כתיבת תכשיטים שמישהו פיזר על מצע קטיפה ירוקה.


אבל מלבד יופי ושלווה  ניתן למצוא בכפרים הקטנים באזור גם כמה מוזיאונים ותצוגות מעניינות: בכפר ייסוי, למשל, נבנה "מוזיאון הרועים", אתר מקסים המנציח את העיסוק המרכזי של תושבי האזור לדורותיהם, וניתן לראות בו בין השאר כלים וחפצים עתיקים ששימשו את רועי האזור, סוגי מרעה וכבשים, ומצגת של תולדות האזור. מי שיעלה מעט במעלה הסמטאות התלולות של הכפר, יוכל למצוא הכול גם ב"לייב"- דירי כבשים ועיזים וכלבי רועים אמיתיים, שכן תושבי הכפר ממשיכים לעסוק במרעה עד עצם היום הזה.

גבינה מקומית. הטעמים של קטלוניה טובים לא פחות מהנופים שלה

גבינה מקומית. הטעמים של קטלוניה טובים לא פחות מהנופים שלה

בכפר אלטרון הסמוך ניתן למצוא את "לה פקה ד'אלטרון" – מחלבה ומחבצת גבינות מהתוצרת המקומית, נטועה בלב עמק ירוק, ומופעלת על ידי זוג קשישים מקומי, ממש בשיטות של פעם. השניים מדגימים את תהליך הגיבון לשלביו, עורכים סיור בחדרי הגיבון והיישון של הגבינות, ומציעים טעימות מגבינות הכבשים המעולות של המחלבה. כאן נמצאת גם אחוזת סובירה- האחוזה העתיקה הגדולה והיפה באזור. הכפר סאורי משמר את אורח החיים הכפרי העתיק, כפי שהיה במאות שעברו, כולל "תנור הכפר" העתיק, ובכפר קסטלוויני (שפירושו "הארמון של האזור") נמצא המבצר שהגן על כל סביבות חבל סורט , עם תצפית הנוף היפה ביותר באזור.

מוזיאון מרתק נוסף מסתתר בכפר הציורי פוג'אלט, שם הקים זוג חוקרי פרפרים, משוגעים לדבר, את מוזיאון הפרפרים הגדול בקטלוניה – 4,000 סוגים של פרפרים, מכל המינים והצבעים, מלווים בהסברים מרתקים על הצבעים, דרכי הרבייה, שיטות ההסוואה, ועוד. המוזיאון הייחודי מקבל כיום את חסות האיחוד האירופי, ובקרוב יעבור למשכן חדש ומרווח הנבנה בסמוך.


לאורך כל הקיץ מתקיימים כאן פסטיבלים מקומיים, כשכל סיבה מצדיקה מסיבה, מתחרויות רפטינג ואופני הרים ועד ימי גז לכבשים, מקונצרטים בארמונות ועד ימי קדושים מסורתיים.

 

קטלוניה: מסע תרבותי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.