תפריט עמוד

אודסה: עשרת הגדולים שלא כדאי להחמיץ

אודסה, המכונה "פנינת הים השחור", היא עיר נמל שמהווה יעד נופש פופולרי אך מציעה למבקרים בה הרבה יותר מחופים יפים. יש בה גם מבנים מרשימים, חיי תרבות עשירים, מוזיאונים מיוחדים ואוכל טוב. הנה כמה מהמקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ באודסה

יוצאי ברית המועצות לשעבר זוכרים את אודסה באוקראינה כיעד נופש פופולרי, ולאחרונה יותר ויותר ישראלים מגלים את העיר היפה הזאת. אודסה, המכונה "פנינת הים השחור", היא עיר קוסמופוליטית תוססת עם מונומנטים מרשימים וחיי תרבות. ביער יש גם קהילה יהודית גדולה, שריד לקהילה המשגשגת אשר היוותה בשיאה יותר משליש מתושבי העיר וכללה סופרים ואנשי רוח כאחד העם וחיים נחמן ביאליק. אז חפשו דיל לאודסה ובואו לבקר בעיר היפה. הנה כמה מקומות וחוויות שלא תרצו להחמיץ:

מדריך מסע אחר לאוקראינה
טיול באודסה – סיפורי רחוב

רחוב דריבסיבסקה

רחוב הבילויים והקניות של אודסה הוא רחוב דריבסיבסקה (Deribasivska) הוא רחוב הבילויים והקניות של אודסה. הרחוב האלגנטי ומלא החיים, שתנועת כלי רכב אסורה בו, משובץ בכמה מהבניינים החשובים בעיר, לצד חנויות, מסעדות ובתי קפה והגן העירוני הירוק. מופעי הרחוב הרבים, לצד אינספור המקומיים והתיירים המשוטטים כאן, הופכים אותו למקום מהנה לטיול רגלי.

רחוב דריבסיבסקה, הגדוש בבתי קפה ומסעדות

רחוב דריבסיבסקה, הגדוש בבתי קפה ומסעדות | צילום: Shevchenko Andrey / Shutterstock.com

לילה באופרה

בית האופרה והבלט של אודסה, אשר נבנה במאה ה-19, הוא אחד מבתי האופרה היפים והמרשימים באירופה. חזית המבנה מעוצבת בסגנון הבארוק האיטלקי, עם כיפה מרשימה ופסלים של דמויות מהמיתולוגיה היוונית. פנים המבנה מרהיב לא פחות, עם עיצוב בסגנון לואי ה-16, עיטורי זהב ונברשות בדולח מפוארות. מעבר למראה המרשים, מומלץ בחום לצפות באחד המופעים שמתקיימים פה. המקום מצטיין בהפקות איכותיות ומארח רשימה מכובדת של מלחינים, מוזיקאים ולהקות מחול.

בית האופרה של אודסה, אחד מסמלי העיר

בית האופרה של אודסה, אחד מסמלי העיר

חוף לנזהרון והדולפינריום

כיאה לעיר נופש, באודסה יש הרבה חופים יפים, חלקם נמצאים ממש במרכז העיר וכולם זוכים לפופולריות רבה בימי הקיץ. אחד החופים הפופולריים ביותר, בין השאר בזכות מיקומו המרכזי, הוא חוף לנזהרון (Lanzheron). החוף החולי, עם התשתיות המפותחות גדוש בקיץ ברוחצים. יש בו שמשיות ומיטות שיזוף להשכרה, מסעדות, מרכז ספורט ימי ועוד. כאן גם נמצא הדולפינריום של אודסה, מהאטרקציות האהובות בעיר, עם יצורים ימיים שונים ומופעי דולפינים.

חוף לנזהורן, הפופולרי בחופי העיר

חוף לנזהורן, הפופולרי בחופי העיר | צילום: Krabikus / Shutterstock.com

הקטקומבות

מתחת לרחובות אודסה מסתתרת רשת סבוכה של מנהרות תת קרקעיות המהוות חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של העיר. במאה ה-19 פעלו בקרבת אודסה כמה מחצבות אבן, שם כרו את אבן הגיר ממנה נבנו רבים מבתי העיר. לאחר שהמחצבות ננטשו, מבריחים הרחיבו את החללים התת קרקעיים וחצבו מנהרות, כדי להבריח דרכן סחורות. בהמשך, פרטיזנים הסתתרו במנהרות הללו.  הסיור בקטקומבות אפשרי רק במסגרת סיור מודרך עם מדריך מוסמך.

הקטקומבות. מתחת לרחובות אודסה מסתתרת רשת של מנהרות תת קרקעיות

הקטקומבות. מתחת לרחובות אודסה מסתתרת רשת של מנהרות תת קרקעיות

הנמל

הנמל של אודסה הוא הגדול ביותר באוקראינה ואחד החשובים בים השחור. כדאי לטייל בנמל, שבו עוגנות אניות גדולות, לצפות בהמולה, לספוג את האווירה ולהבין את חשיבותו לחיי העיר. ניתן לצאת לשייט מהנמל ולקנח בארוחה טובה באחת ממסעדות הדגים שפועלות פה.

הנמל של אודסה. יפה במיוחד להגיע לכאן בשעת השקיעה

הנמל של אודסה. יפה במיוחד להגיע לכאן בשעת השקיעה | צילום: Sun_Shine / Shutterstock.com

מוזיאונים מיוחדים

לצד מוזיאוני אמנות, יש באודסה הרבה מוזיאונים המוקדשים לתחומי עניין ייחודיים. בין היתר, יש פה מוזיאון תת קרקעי המוקדש לפרטיזנים שהסתתרו בקטקומבות, מוזיאון מדע עם תצוגות אינטראקטיביות מרתקות, מוזיאון המוקדש לשוסטוב, הקוניאק המקומי, מוזיאון ספרות, מוזיאון המוקדש למשורר אלכסנדר פושקין שהתגורר בעיר תקופה קצרה, מוזיאונים המוקדשים לקולנוע ולסאונד ורבים נוספים.

שוק פריבוז

שוק פריבוז (Privoz) הוא הגדול בשוקי העיר ואחד משוקי האוכל הגדולים באירופה. בשוק, הפועל מאז 1827, תמצאו תוצרת חקלאית טרייה לצד מעדנים מקומיים כמו גבינות, נקניקים ואפילו קוויאר. למרות שהוא מוגדר כשוק אוכל, ניתן למצוא פה הכל – בגדים, תכשיטים, נעליים, בשמים, דיסקים, רהיטים, חומרי בניין ועוד. גם אם אין בכוונתכם לקנות כדאי להגיע לשוק, ולו בשביל המפגש התרבותי המרתק.

דוכן של דגים מיובשים ומעושנים בשוק פריבוז

דוכן של דגים מיובשים ומעושנים בשוק פריבוז | צילום: jaras72 / Shutterstock.com

רובע ארקדיה

רובע ארקדיה (Arcadia) המרוחק כחצי שעת נסיעה ממרכז העיר, הוא רובע היסטורי הזוכה לפופולריות רבה הודות לחופים היפים וחיי הלילה הסוערים שבו, אשר הקנו לו את הכינוי "איביזה של אוקראינה". חוף ארקדיה, החוף המפורסם ביותר באוקראינה, גדוש במהלך היום במשפחות עם ילדים שנהנים ממגלשות מים; בערב יש בחוף סצנת בילויים תוססת עם המון מועדונים, ברים ומסיבות חוף. החוף הוא חלק מפארק ארקדיה, פארק מטופח עם עצים, מזרקות, מסעדות ומועדונים.

חוף ברובע ארקדיה

חוף ברובע ארקדיה

נקודות תצפית

למרבה השמחה, לא קשה למצוא טיסות זולות לאודסה. ואחרי שהגעתם, תוכלו ליהנות ממראה העיר מזוויות שונות: אחת התצפיות המעניינות ביותר באודסה היא מראש מדרגות פוטיומקין (Potemkin), שהונצחו בסרטים "אניית הקרב פוטיומקין ו"הבלתי משוחדים". זהו גרם מדרגות שאורכו 142 מטר, אם כי הוא נראה ארוך בהרבה. הן נבנו כך שהן יוצרות אשליה אופטית: מי שמסתכל מלמעלה רואה רק את הנוף ולא את המדרגות עצמן, בעוד שמי שמביט בהן מלמטה רואה מדרגות ללא סוף. מי שמתקשה לטפס, יכול לקחת את הפוניקולר לראשו של גרם המדרגות.

מדרגות פוטיומקין, שהונצחו בסרטים

מדרגות פוטיומקין, שהונצחו בסרטים | צילום: jaras72 / Shutterstock.com

נקודת תצפית נוספת היא מרכבל הקרונות הפתוח שעולה מאזור החוף אל מרכז העיר, כשבדרך אפשר ליהנות מתצפית יפה על הים. חוויה מסוג אחר מצפה למי שיעלה על הגלגל הענק הממוקם בסנטרל פארק, ליד הים.

אוכל מקומי

כידוע, אוכל מאפשר הצצה לתרבות המקומית ומהווה חלק בלתי נפרד מחוויית הטיול, והדבר נכון גם לגבי אודסה, בה תקבלו במסעדות מנות גדולות במחירים הוגנים. המטבח האוקראיני, בדומה למטבחים אחרים במזרח אירופה, כולל הרבה בשר, תפוחי אדמה, פטריות, אוכמניות ורכיבים מקומיים נוספים. בין המנות הפופולריות אפשר למצוא מרק סלק (בורשט), ורניקס – כיסוני בצק  ממולאים בבשר או בתפוחי אדמה, כרוב ממולא ועוד.

ממטעמי המטבח המקומי: כיסוני בצק ממולאים מוגשים עם שמנת חמוצה, דובדבנים וריבה

ממטעמי המטבח המקומי: כיסוני בצק ממולאים מוגשים עם שמנת חמוצה, דובדבנים וריבה

את כל אלה ועוד תוכלו לטעום במסעדת Kumanets, מסעדה אוקראינית כפרית המעוצבת בסגנון נוסטלגי עם מלצרים בלבוש מסורתי (כתובת: 7 Havanna Street). מסעדה מומלצת נוספת, שאף היא מתמחה באוכל אוקראיני מקומי, היא Kartoplyaniki, הנקראת על שמה של המנה האהובה קרטופליאניקי – לביבות תפוחי אדמה (כתובת: 1 Katerynyns’ka Street).

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.