תפריט עמוד

חנויות ספרים מיוחדות ובתי קפה ספרותיים

חנות ספרים איכותית מהווה אי של שלווה בתוך המציאות הסוערת שמסביב. לפניכם כמה חנויות ספרים עצמאיות ברחבי הארץ, שבכל אחת מהן תוכלו ליהנות מאווירה מיוחדת, יחס אישי ומגוון מסחרר של ספרים, חלקם נדירים. ויש כאלה המציעות לצד הספרים גם קפה, ארוחה, הרצאה או הופעה

הרבה פעמים אנחנו מפנטזים על מחוזות רחוקים לברוח אליהם, אבל לא תמיד צריך להרחיק – חנויות ספרים הן מקום מפלט אולטימטיבי משגרת היום-יום. הן ממוזגות בקיץ ומחוממות בחורף והן גדושות בספרים שכל אחד מהם הוא הזמנה למסע. בחנויות הספרים העצמאיות לרוב לא תמצאו מבצעים של ארבעה במאה, אבל כן תמצאו בהן ספרים נדירים שקשה למצוא במקומות אחרים ואווירה לא מסחרית שנדיר למצוא במקומותינו. כשמוסיפים לאלה עיצוב מזמין, אווירה מיוחדת ומוכרים שהם אנשי שיחה, מתקבל מקום נהדר לברוח אליו לכמה שעות, הרחק מהחום והלחות, מהבעיות האישיות ומהצרות המדיניות והפוליטיות.

יש לא מעט חנויות ספרים עצמאיות בארץ שיש בהן קסם מיוחד. חלקן מתפקדות גם כבתי קפה, שכיף לשבת בהן ספר טוב לצד הקפה והעוגה, אחרות מארחות הופעות, ערבי קריאה ואירועי תרבות נוספים, מה שמבטיח שמרגע שתיכנסו אליהן, לא תרצו לעזוב.

חנויות ספרים הן מקום נהדר לברוח אליו מהשגרה היומיומית

חנויות ספרים הן מקום נהדר לברוח אליו מהשגרה היומיומית | צילום: שאטרסטוק

הנה כמה המלצות לחנויות ספרים מיוחדות ובתי קפה ספרותיים:

חנויות ספרים נטו

ספרים בחצר, כפר גלעדי

חנויות ספרים נמצאת בדרך כלל באזורים אורבניים, אבל ספרים בחצר, החנות הצפונית ביותר ברשימה שלנו, נמצאת דווקא במיקום כפרי מפתיע בקיבוץ כפר גלעדי, בחצר ראשונים, מתחם של מבני בזלת אשר שימשו כמגורים וכחדר אוכל בימי ראשית הקיבוץ, ואשר  תחתם היו חבויים סליקים – מחבואי נשק. כשנכנסים לחנות מגלים מדפים עמוסים עם יותר מ-50 אלף כותרים המוקדשים לנושאים שונים, כולם יד שנייה, כך שהכי כיף להגיע, לפשפש בין הספרים ולחפש מציאות וספרים שכבר שכחנו שהם קיימים. בנוסף, יש גם אוסף של מאות תקליטים מיד שנייה.

איפה? קיבוץ כפר גלעדי, טלפון: 052-5652662, אתר

קרון הספרים, טבעון

אחת מחנויות הספרים העצמאיות הבולטות בצפון היא קרון הספרים, חנות ספרים מקסימה בקרית טבעון. הדגש בחנות הזאת הוא על ספרים מיד שנייה, ויש בה אוספים מיוחדים שלא תמצאו בשום מקום אחר – ספרי ילדים קלאסיים, אגדות וסיפורי עמים, ספרי אמנות ועוד. בחנות מתקיימים הרבה אירועים ספרותיים ואחרים: השקות, ערבי שירה, הרצאות, מפגשים עם סופרים, מופעים מוזיקליים ועוד. לקסם המיוחד תורמים גם האווירה השלווה והיחס האישי של אבי וגלעד, בעלי החנות.

איפה? כלניות 2, קרית טבעון, טלפון: 04-9533461

סיפור פשוט, תל אביב

בין הבוטיקים המפונפנים של רחוב שבזי בנווה צדק נמצאת חנות אחת שכאילו יצאה מעולם אחר. זוהי סיפור פשוט, הנקראת על שם ספרו של ש"י עגנון (שהתגורר פעם בשכונה הזו). החנות מציעה מגוון גדול במיוחד של ספרים בעברית ובאנגלית, ולצד ספרי פרוזה יש בה גם ספרי אמנות ואדריכלות, מחלקה גדולה במיוחד של ספרי שירה ואוסף גדול וצבעוני של ספרי ילדים. גם כאן מתקיימים אירועים ספרותיים רבים – מסדנאות כתיבה, דרך ערבי קריאה לילדים ולמבוגרים ועד להשקות של ספרים חדשים.

איפה? שבזי 36, תל אביב, טלפון: 03-5107040, אתר

סיפור פשוט. פנינה בשכונת נווה צדק בתל אביב | הצילום באדיבות החנות

סיפור פשוט. פנינה בשכונת נווה צדק בתל אביב | הצילום באדיבות החנות

מילתא, רחובות

מילתא, חנות קטנה ומלאת אופי, ממוקמת בבית היסטורי משוחזר ברחובות. את החנות פתחו ב-2014 אורה ניב ומיכאל פינשטין, שעבדו יחד באחת מרשתות הספרים הגדולות והחליטו לפתוח חנות עצמאית שתואמת את השקפת עולמם. לצד ספרים של הוצאות גדולות ומוכרות אפשר להשיג גם ספרים של הוצאות קטנות ועצמאיות, ואורה וניב הידענים שמחים להמליץ ולהתאים את הספר הנכון ללקוחות.

מילתא ברחובות מארחת אירועים ספרותיים, הרצאות והשקות | צילום: נפתלי פינשטין

מילתא ברחובות מארחת אירועים ספרותיים, הרצאות והשקות | צילום: נפתלי פינשטין

בפינת החנות, ליד כוננית ספרי השירה, יש כורסה נוחה שאפשר לשקוע בה עם ספר טוב, ואילו בקומה השנייה יש חלל עבודה שאפשר לכתוב וליצור בו. החלל הזה משמש גם כגלריה שמארחת תערוכות מתחלפות. מילתא מארחת אירועי ספרות ותרבות רבים – ערבי שירה, השקות, סדנאות כתיבה ושעות סיפור לילדים. בקיץ מתקיימות הופעות ג'אז ברחבה הצמודה לחנות.

איפה? יעקב 26, רחובות, טלפון: 08-6498979

הולצר ספרים, ירושלים

הולצר ספרים היא פנינה ירושלמית אשר ממוקמת במבנה בן שתי קומות במרכז העיר ומציעה כ-55 אלף כותרים: פרוזה, שירה, אמנות, מחקר, עיון וספרי קודש. בין הספרים יש חדשים ומשומשים וספרים נדירים רבים.

הולצר ספרים. עשרות אלפי כותרים, רבים מהם נדירים

הולצר ספרים. עשרות אלפי כותרים, רבים מהם נדירים | הצילום באדיבות החנות

מעבר להיותה חנות ספרים, הולצר היא גם מרכז תרבות וגלריה, שמדי יום מתקיימים בה אירועי תרבות שונים – ערבי קריאה, השקות, הרצאות, דיונים פילוסופיים ועוד, בהשתתפות מרצים מן השורה, והכל בחינם. הקהל מהווה את התמצית של ירושלים – יהודים וערבים, חילונים, דתיים וחרדים. בהחלט אתר חובה לכל אוהב ספר והשכלה.

איפה? יפו 91, ירושלים, טלפון: 076-5433800

ספרים וקפה (או בירה)

פורת ספרים וקפה, רמת גן

ברחוב ביאליק ברמת גן נמצאת חנות הספרים פורת,  אשר על אף היותה אחת מחנויות הספרים העצמאיות הוותיקות בארץ, אין בה את האווירה האפלולית שתמצאו בחנויות ספרים עצמאיות רבות. היא מעוצבת בסגנון מודרני, גדולה, מאווררת ומוארת. החנות נפתחה לראשונה ב-1995 על ידי מלכה ויהושע בן פורת, והשתרעה על 20 מ"ר בלבד. היום היא מנוהלת על ידי אמנון, נכדם של מלכה ויהושע, ומשתרעת על שטח של 250 מ"ר שכוללים גם בית קפה נעים.

פורת ספרים וקפה. מחנויות הספרים העצמאיות הגדולות בארץ

פורת ספרים וקפה. מחנויות הספרים העצמאיות הגדולות בארץ | הצילום באדיבות החנות

החנות התאימה עצמה לצורכי המבקרים מציעה גם ספרי לימוד ומכשירי כתיבה, אך בה יש בה אווירה מיוחדת ומשפחתית ויחס אישי כמו שאפשר למצוא בחנויות קטנות.  מבחר הספרים כולל גם ספרי נישה ייחודיים ובהם ספרי פסיכולוגיה, פילוסופיה ושירה. יחד עם ערבי תרבות והקראת שירה שנערכים במקום מדובר בגן עדן לאוהבי תרבות. בית הקפה שבמתחם הוא מקום טוב לעלעל בו בספר עם כוס קפה, עוגה או כריך, וליהנות מארוחת בוקר מצוינת ומסלטים משובחים.

איפה? ביאליק 38, רמת גן, טלפון: 03-6723731, אתר

תולעת ספרים, כיכר רבין תל אביב

אחד מהמוסדות הידועים על התפר של בית קפה וחנות ספרים הוא תולעת ספרים שבכיכר רבין בתל אביב. המקום הוותיק והנעים מציע היצע רחב של ספרים, עם דגש על ספרות פסיכולוגית ופילוסופית, בהם אפשר לעלעל תוך לגימת קפה. הקהל, בהתאם לרוח החנות, הוא קהל אינטלקטואלי ואנין, והמקום כולו הוא מובלעת שקטה בתוך המולת הרחוב שמסביב. בית הקפה מארח ערבי ספרות וערבי השקה לרוב. בתפריט  – ארוחות בוקר, מזטים, סלטים, כריכים מלחם מלא ותבשילים טבעוניים. ואפשר להסתפק גם במאפה בוקר או רול תמרים ליד הקפה. לבית הקפה יש סניף נוסף ברחוב מזא"ה.

איפה? כיכר רבין / מזא"ה 7, תל אביב, טלפון: 03-5298499

קפה יאפא, יפו

קפה יאפא ביפו הוא מקום יוצא דופן בנוף הישראלי. מדובר בחנות ספרים שמתמחה בספרים בעברית, ערבית ואנגלית, הפועלת בבית קפה שמהווה אי של דו קיום, ומשמש מקום מפגש לאינטלקטואלים, סופרים ואנשי רוח יהודים וערבים, לצד אנשי חינוך ופעילי שטח. כדאי לדעת שלא תמצאו פה כל ספר, אלא בעיקר ספרים שעוסקים בסכסוך ויצירות פלסטיניות, שבדרך כלל אין להן במה בחנויות הספרים הממסדיות.

קפה יאפא. בית קפה, חנות ספרים ןמעל הכל - אי של דו קיום

קפה יאפא. בית קפה, חנות ספרים ומעל הכל – אי של דו קיום הצילום באדיבות קפה יאפא

במקום מתקיימים קורסים בערבית וגם אירועים רבים ובהם הרצאות, הקרנות סרטים והשקות ספרים.  דו הקיום ניכר גם באוכל – סלט פטוש ופיתה עם לבנה או עם טחינה לצד כריך מוצרלה או מוזלי.

איפה? יהודה מרגוזה 33, יפו, טלפון: 03-6815746, אתר

תמול שלשום, ירושלים

תמול שלשום, על שם ספרו של חתן פרס נובל לספרות, ש"י עגנון, הוא בית קפה, חנות ספרים ומרכז תרבות במדרחוב נחלת שבעה. המקום הוותיק, שנפתח ב-1994 על ידי דן גולדברג והסופר דוד ארליך, הפך זה מכבר למוסד ירושלמי. כבר בערב הפתיחה הופיע כאן יהודה עמיחי ומאז המקום מארח דרך קבע אירועי ספרות, הרצאות, הופעות ועוד, ומהווה בית לאמנים, סופרים ואנשי רוח, בהם דוד גרוסמן, צרויה שלו ורבים נוספים.

תמול שלשום. חנות ספרים, בית קפה ומרכז תרבות | צילום: איוון טיכיינקו

תמול שלשום. חנות ספרים, בית קפה ומרכז תרבות | צילום: איוון טיכיינקו

מבנה האבן העתיק עם החלונות המקושתים תורם לאווירה המיוחדת. מעבר לאווירה הספרותית, האוכל במקום מצוין. כל המנות נושאות שמות של ספרים והשקשוקה שמוגשת כאן קיבלה ציון גבוה במיוחד מלונלי פלאנט.

איפה? יואל משה סלומון 5, ירושלים, טלפון: 02-6232758, אתר

עשן הזמן, באר שבע

אחד במקומות המעניינים ברשימה הזו הוא עשן הזמן בעיר העתיקה של באר שבע. קשה להגדיר את המקום, שקיבל את שמו משיר של לאה גולדברג: משהו בין חנות תקליטים וספרי יד שנייה, פאב, תיאטרון פרינג' ומועדון הופעות. או כפי שהיטיב לתאר זאת אחד האורחים הקבועים: "השילוב הטוב ביותר בין ספרים, מוזיקה ובירה".

הופעה של מאור כהן בעשן הזמן. שילוב מנצח בין ספרים, מוזיקה ובירה | צילום: דני מכליס

הופעה של מאור כהן בעשן הזמן. שילוב מנצח בין ספרים, מוזיקה ובירה | צילום: דני מכליס

הפאב הוותיק, שהוקם ב-2007 בשכונה ד', עבר כמה גלגולים עד שהגיע למיקומו הנוכחי. היום זהו מרכז של תרבות אלטרנטיבית, שמצליח לשגשג למרות שהוא פועל הכי רחוק מהמיינסטרים. דוגמה לכך היא חגיגות האנטי ולנטיין, שמתקיימות בו ב-14 בפברואר, עם הופעות של שירי תסכול, קנאה ובדידות.

מדפים עמוסי ספרים בעשן הזמן | צילום: ים בכר

מדפים עמוסי ספרים בעשן הזמן | צילום: ים בכר

רשימת האמנים שהופיע במקום מרשימה וכוללת בין היתר את יוסי בבליקי, נועם רותם, ערן צור, דניאלה ספקטור, רונית שחר, דן תורן ועוד רבים וטובים.

איפה? אנילביץ 17/2, באר שבע, טלפון: 077-7644218

בתמונה הפותחת: תמול שלשום בירושלים, צילום: איוון טיכיינקו

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...