תפריט עמוד

אוכל אמריקאי – סיפור חמוץ-מתוק

מטיילים במזרח ארצות הברית ורוצים לדעת איך מייצרים את סירופ המייפל, הגלידה או השוקולד שאכלתם ואהבתם? במרכזי המבקרים של המפעלים יסבירו לכם על תהליך הייצור וגם תוכלו לטעום מהמתוק-המתוק הזה. ויש גם מאכל אחד חמוץ שלא כדאי להחמיץ

במהלך טיול בצפון מזרח ארצות הברית תיתקלו במוצרים מקומיים כמו מייפל סירופ וחמוציות. אם תרצו לדעת כיצד מייצרים אותם ומה עושים מהם (וגם לטעום באותה הזדמנות), כדאי לכם לעצור באחד ממרכזי המבקרים – להסברים וטעימות. הנה כמה מקומות שבהם מומלץ לטעום מהתוצרת המקומית המשובחת:

ניו אינגלנד: סירופ מייפל
מאמצע פברואר ועד אמצע אפריל אוספים את השרף מעצי המייפל. העצים מחוררים בעזרת צינורות, שמהם מטפטף השרף לדליים התלויים על העצים. בהמשך, מחממים ומצמצמים את השרף, עד לקבלת הסירופ (מ-40 ליטר של שרף מתקבל ליטר אחד של סירופ). כדאי להיכנס לאחד מבתי הסוכר הפזורים לאורך הדרכים בוורמונט וניו המפשייר, לשאוף מלוא האדים המתקתקים, לשפוך סירופ על הקרח שבחוץ לקבלת ממתקי קרמל וליהנות מהטעם של הדבר האמיתי, בין אם זה הסירופ בפני עצמו ובין אם זה בצרוף פנקייקס, עוגת אגוזים, גלידה ושלל שילובים מפתים. קחו בחשבון שמייפל הוא מוצר יקר. אם זה לא יקר – סביר שזה לא אמיתי. אל תתביישו לטעום וחפשו תו תקן, בדומה לזה של שמן הזית אצלנו.

איפה: בתי הסוכר מפוזרים לאורך הכבישים ברחבי ניו אינגלנד (וכמובן גם בקנדה). אתרי אינטרנט: מייפל בורמונט; מייפל בניו המפשייר

שלב בתהליך הייצור של סירופ מייפל | צילום: M. Rehemtulla, GFDL

ורמונט: גלידת בן אנד ג'רי
מספרים על ורמונט שיש בה יותר פרות מאנשים. המקומיים מסבירים שזה בכלל לא נכון. יש פי שתיים אנשים מאשר פרות, רק שהפרות תמיד בחוץ ומכאן הרושם המוטעה. במפעל של בן אנד ג'רי (Ben & Jerry's) הנקרא על שם המייסדים, בן כהן וג'רי גרינפילד, ישמחו לתאר לכם את התהליך מן הפרה ועד לגביע – באנגלית זה נשמע יותר טוב: from cow to cone. יש גם טעימות של מבחר טעמים, חלקם חדשים ועדיין לא זמינים במקומות אחרים ואתם מוזמנים להציע טעמים נוספים.

איפה: המפעל נמצא בעיירה וטרברי (Waterbury) שבהרים הלבנים (White mountains), אחד האזורים היפים בוורמונט. אתר אינטרנט

שלט בכניסה לעיירה הפסטורלית וטרברי בה ממוקם מפעל הגלידה

מסצ'וסטס: חמוציות
בעונת קטיף החמוציות (סוף ספטמבר-תחילת נובמבר) כדאי לטייל בפלימות', שבמסצ'וסטס, ולחזות במראה המרהיב של איסוף הפירות המכסים את האגמים במרבד אדום. במהלך אוקטובר מתקיים באזור פסטיבל קטיף החמוציות. בין האירועים בפסטיבל: תחרות קפיצות (של חמוציות, כמובן) ותחרות אפיית פאי חמוציות. לקבלת הסבר על החמוציות ועל תהליכי הייצור של המוצרים השונים, כדאי לסייר במפעל הגדול של חברת "אושן ספריי" (Ocean Spray). זו גם הזדמנות לבקר בהעתקים של המושבה הראשונה שהקימו המתיישבים האירופים באמריקה, ושל אוניית המייפלאואר המפורסמת.

איפה: מרכז המבקרים של חברת אושן ספריי נמצא בכתובת 158 Water street בעיר פלימות' (Plymouth). אתר אינטרנט

איסוף חמוציות. האגמים באזור נצבעים באדום | צילום: Keith Welle, USDA

פנסילבניה: מוצרים של האיימיש
האיימיש הם קהילה נוצרית (הולנדית במקורה) המשמרת את אורח החיים מתקופת הגעתם לאמריקה. אחד המנהגים השמרניים הוא הימנעות משימוש בחשמל. זה אומר שחייבים למלא את המזווה במוצרים עמידים. לפיכך, הם מכינים המון שימורים, מחמצים, ריבות, עוגות ועוד שלל מטעמים ביתיים, וגם מציעים אותם למכירה בדוכנים בעיירות ובחוות השונות. כל המוצרים מוכנים בשיא עונתם, אולם זמינים גם בעונות אחרות. שווה להצטיידות לטיול.

איפה: האזור של האיימיש, שנקרא Amish County, סובב את העיירה לנקסטר (Lancaster) שבפנסילבניה. עד מהרה תזהו את הכרכרות, את הלבוש ואת הזקנים המיוחדים. באזור יש חנויות רבות המציעות מתוצרת מקומית.

אמיש קנטרי. הזמן כמו עמד מלכת | צילום: Cindy Seigle, flickr

פנסילבניה: שוקולד הרשי
עבור האמריקאים שוקולד משמעו הרשי. אני מעדיפה שוקולד שמקורו ממדינות אחרות, אבל לבקר בעולם השוקולד של הרשי זה כיף בכל מקרה. זהו מתחם ענק עם שפע פעילויות, מייצגים וחנות שוקולד (וכמובן, גם מזכרות). נוסעים בקרוניות בנתיב המתאר את ייצור השוקולד, החל מגידול פולי הקקאו ועד למוצר המוגמר, צופים על מסך ענק בסרטים שמתארים את תולדות החברה וגם רואים (ומריחים) מקרוב את ייצור השוקולד בפועל. חברת הרשי קיימת יותר מ-150 שנה, ונשיקות השוקולד המפורסמות שלה הן להיט כבר כמאה שנה. אם התאהבתם באווירה המתקתקה, תוכלו להישאר ללילה או שניים. בעיירה יש כמה אפשרויות לינה: מלון הרשי המוהדר (שבו יש ספא עם טיפולים שונים בשוקולד), הרשי לודג' המשפחתי וקמפינג הרשי, שפתוח כל השנה. פרטים על לינה בהרשי באתר האינטרנט.

איפה: העיירה הרשי נמצאת במדינת פנסילבניה, לא רחוק מהעיר הריסבורג (באמצע הדרך בין פילדלפיה ופיטסברג). בכניסה לעיירה יש שילוט שמוביל למפעל השוקולד. אתר אינטרנט


לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.