תפריט עמוד

טיול ברמת הנדיב: מגני הזיכרון למערת כבארה

מסלול טיול ברמת הנדיב, בין עצי חורש טבעי, הצצה למערה פרה-היסטורית (זהירות, לא להפריע למנוחת העטלפים!), מפגש עם בעלי חיים ותצפית מקסימה אל חוף הכרמל. כדאי לשלב עם ביקור במרכז המבקרים המוצלח, שמתמזג להפליא בנוף

דרגת קושי: מסלול קל עד בינוני, מתאים למשפחות
אורך: כשני קילומטרים וחצי
אורך הטיול: כשעתיים

איך מגיעים: נוסעים בכביש 652 מבנימינה לכיוון זכרון יעקב, פונים מערבה בהתאם לשילוט אל גן הנדיב.

משאירים את הרכב בחניה של הגן והולכים מערבה. נבקר במרכז המבקרים או נשמור את הביקור לסוף הטיול (על המבנה המיוחד ראו בהמשך). נצא עם דרך עפר מסומנת אדום הממשיכה לחרבת עקב. לאחר כמה עשרות מטרים נראה התפצלות של שביל מסומן כחול לכיוון צפון. נבחר בו, ונלך איתו לצפון-מערב.

השביל מתפתל בין עצי החורש ונוכל לזהות את החרוב, האורן, הברוש ועצים נוספים. בחורף ובאביב מכוסה כל ההר במרבד ירוק משובץ פרחים חד שנתיים, בקיץ הירוק נשמר רק בצמרות העצים ובשיחים הים תיכוניים ירוקי העד.


ממצוק חוטם הכרמל נשקף נוף של בריכות הדגים ומטעי הבננות והים הכחול

השביל מגיע לתצפית יפה ממצוק חוטם הכרמל. מכאן נשקיף אל מישור החוף, בריכות הדגים ומטעי הבננות של מעגן מיכאל. הים נפרש לעינינו וממשיך לנצנץ מולנו גם כאשר נתחיל לרדת עם השביל המסומן לעבר מערת כבארה במצוק. זוהי מערה פרה-היסטורית מתקופת האבן, חיו כאן ציידים ומלקטי מזון ניאדרטליים. במערה נמצאו שלדים, כלי צור, ועצמות של חיות ששימשו למאכל הדיירים דוגמת חזיר בר, איילים ויחמורים. כיום חיים בה עטלפי פירות רבים, ויש להימנע מלהפריע למנוחת היום שלהם.

מהמערה נשוב מעט על עקבותינו, ונעלה עם הסימון הכחול במעלה נחל הנדיב חזרה אל גן הזכרון. בשטח הטיול יש בעלי חיים רבים, וכדאי לנסות להלך בשקט ולגלות אותם. מפעם לפעם חוצים את השביל צבי זריז או חזיר בר מבוהל, נשר עשוי לדאות ממעל בכנפיים ענקיות, ועשרות ציפורי שיר מנתרות בין השיחים. איזור עשיר זה נבחר לפרויקט שחרור ארצי של נשרים לטבע.


יש נשר בשמים. אזור רמת הנדיב נבחר לפרויקט שחרור של נשרים בטבע

השביל מוליך בחזרה למרכז המבקרים של רמת הנדיב. זהו הבניין הראשון בישראל שזכה לתו תקן של בנייה ירוקה ברמת "מצטיין", והראשון בארץ שקיבל אישור לפי התקן האמריקני המחמיר LEED. בבנייתו הודגשו חיסכון באנרגיה, השתלבות בנוף ומזעור ההשפעה על הסביבה.

מרכז המבקרים תוכנן כציר אורך נופי ומרכזי, אשר מקשר בין פארק הטבע וגני הזיכרון. המבקר המגיע לרמת הנדיב נע לאורך ציר הליכה הדרגתי ונינוח אשר מסייע במעבר מחיי היומיום, הרעש וההמולה, אל השקט, ההוד והקסם השורים במקום. תל ירוק עטוף צמחייה, הבנוי כציר רוחב, חובק את רחבת המבואה לגנים ויוצר חצר פנימית ושלווה המקדמת את פני המבקרים בגנים.

את ציר הרוחב מחלקים שלושה מעברים צרים, המקשרים בין צידיו הקוטביים של מרכז המבקרים. בתווך, במקום המפגש בין שני הצירים, נמצא מרכז המידע אשר מכוון את המטיילים אל שביליה של רמת הנדיב, בגנים ובפארק הטבע, ובו גלריה המוארת באור טבעי. מקצהו המערבי של מרכז המבקרים משקיפים חלונות הקפה-מסעדה "כרם זיתים" אל מרחבי פארק הטבע וגן "כף הרגל", השתול בצמחים מושכי פרפרים. בסמוך, מדשאה רחבה וגן שעשועים לילדים, הבנוי מחומרים ידידותיים לסביבה.


צבי ברמת הנדיב. האזור עשיר בבעלי חיים וכדאי ללכת בשקט ולנסות לראותם

בבניית מרכז המבקרים הושם דגש רב על שימור אנרגיה, מיזוג עם הנוף הטבעי ומזעור השפעות סביבתיות. על מנת לצמצם את צריכת האנרגיה כוסה הגג באדמה המצלה אותו ומסייעת להפחתת חדירת החום; באתר אף הותקנה מערכת מיזוג גיאותרמית העושה שימוש באדמה כמקור אנרגיה לקירור המבנה בקיץ וחימום בחורף. אור טבעי חודר מבעד לחרך עילי, משתקף בקירות הפנימיים של המבנה וחוסך בחשמל ובלילה נעשה שימוש בתאורה מינימלית בלבד. הטמעת הפתרונות השונים הביאה לחיסכון של 30 אחוז בצריכת האנרגיה בהשוואה לבניין בגודל דומה. טוב לדעת שהיופי הטבעי ומעשה ידי האדם משתלבים יחדיו באופן כה הרמוני ברמת הנדיב.

לקריאה נוספת:

גן הנדיב
גני הנדיב
סיור בגן הנדיב, ירושתו הנהדרת של הברון רוטשילד ומקום מנוחתו האחרון. ברחבי הגן היפיפה צמחייה עשירה ומטופחת וסמלים רבים בעלי משמעות נסתרת. כמה נדיב היה רוטשילד


לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...