תפריט עמוד
קבר מימי הביניים, ובו טבעת ארד הנושאת עיטור דמוי פרח, ראש חץ מברזל ונר חרס כמעט שלם, נחשף בחפירת הצלה ארכיאולוגית שנערכה בטירת כרמל בחודש שעבר. מטבעות, כלי חרס, צמידי זכוכית וממצאי מתכת מעידים כי באזור התקיים יישוב מפותח כבר מהמאה השלישית לפני הספירה (התקופה התלמית). במהלך החפירות, שנוהלו על ידי הארכיאולוגים מיכאל איזנברג ואיריס גרומן־ירוסלבסקי מהמכון לאריכאולוגיה על שם זינמן באוניברסיטת חיפה בשיתוף רשות העתיקות ובמימון משרד השיכון, נחשף מכלול ארכיטקטוני שהתקיים כמעט ברציפות כ־1,700 שנה, החל בתקופה הרומית וכלה בעת החדשה.
המכלול כולל מבנה איתן הבנוי אבני גזית, שהשתמר לגובה של קומה אחת, כמה בתי מגורים פשוטים, רחבה מרוצפת ורחוב. באחד מקירות המבנה האיתן ניתן להבחין בחלון, ובצדו השני של המבנה בפתח הבית. פתח זה מוביל אל רחבה המרוצפת בלוחות אבן גדולים, שמובילה אל רחוב המעפיל צפונה.
בצמוד למבנה האיתן נחשף מבנה ריבועי קטן, שבמרכזו קבר תת קרקעי, ככל הנראה מסוף המאה ה־13. חלקים ממבנה הקבר מקורם בכנסייה הגותית שניצבה שם בזמן שהיישוב הצלבני במקום נודע בשם סנט יוהאן דה־טירה.
הטבעת וראש החץ התגלו במבנה הקבר, ובגומחה מלבנית, שנקרעה מעל הקבר, נתגלה נר שמן מפויח כמעט שלם, העשוי חרס. לדברי איזנברג, "גומחה מסוג זה היא ייחודית, ועצם קביעתה והימצאות הנר, שדלק מעל הקבר, מרמזים על קדושתו של הנקבר בעיני המקומיים. זאת ועוד: הקבר נמצא ברחוב ולא בבית הקברות הסמוך, ואבניו לא נשדדו לשם בנייה משנית, מה שתורם לחיזוק ההשערה כי זהו אכן קבר של קדוש. עדיין לא ברור אם ראש החץ הוא זה שגרם למותו של הנקבר או שמא לפנינו מנחת קבורה, ואנו מקווים כי בעתיד תיפתר תעלומת הקדוש מטירת כרמל וסיבת מותו".

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.