תפריט עמוד

תל אביב – טיול ברחוב ביאליק

השכנים הכירו היטב את המשורר הלאומי, שהתגורר בבית מידות נאה במרכז הרחוב הקרוי על שמו. סיור ברחוב ביאליק בתל אביב מגלה פנינים ארכיטקטוניות וסיפורים של כמה מהדיירים המפורסמים

רחוב ביאליק מהווה ריכוז מופלא של נכסים תרבותיים המאפיינים את תל אביב – מבתי הקפה שבתחילת הרחוב, בהם ישבו גדולי המשוררים העברים, ועד בתיו של הרחוב, שתוכננו על ידי מיטב הארכיטקטים והם משקפים את תולדות האדריכלות הישראלית. קסמו של הרחוב מושך מבקרים רבים מכל חלקי הארץ.

בין השאר, אפשר לראות כאן את ביתו הפרטי של ביאליק, שהיה למרכז תרבות כלל-יהודי, ובסמוך לו את בית העירייה הראשון, שהיה מוסד בעל השפעה לאומית. בין דיירי הרחוב בעבר ראויים לציון הצייר ראובן רובין, אריה שנקר, מאבות הכלכלה הישראלית, המשורר יעקב כהן, הסטודיו של הצייר והסופר חיים גליקסברג ורופאים ידועי שם. בתי הרחוב, מקצתם נהפכו למוזיאונים ומוסדות תרבות הישראלית, והרחוב נכלל ב"עיר הלבנה", שהוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.


ביתם של חיים נחמן ביאליק ואשתו מניה | צילום: דינה גונה

תושבי הרחוב הכירו את השכן המפורסם, אשר התגורר בארמון. ביאליק נהג לצעוד ברחוב, אשתו נהגה לארח מכרים. העובדה שאדם מתגורר ברחוב הנושא את שמו לא עוררה תמיהה. כבר בשנת 1922 החל ביאליק לחפש מגרש בארץ. הוא מינה מתווך מקומי בשם קוצניק, וייפה את כוחו לבוא בשמו במשא ומתן לשם רכישת חלקת אדמה לבניין ביתו בתל אביב או בקרבתה. במקביל ביקש ביאליק מידידיו בתל אביב להנחות את קוצניק בעצתם. החלטתו של ביאליק לבנות את ביתו בראש הגבעה גרמה ליזמים לקרוא לרחוב בשם המשורר עוד בטרם הגעתו.

ב-1924 הגיע ביאליק לתל אביב ואז התקיים טקס לכבודו. בדברי הברכה של ראש העיר דיזנגוף נאמר: "בשם עיריית תל אביב אני מוסר לך את הרחוב שעל שמך. תבנה לך בית… ותהיה אזרח שלנו".


גרם מדרגות מרשים בבית ביאליק. העובדה שאדם מתגורר ברחוב הנושא את שמו לא עוררה תמיהה | דינה גונה

מוסדות התרבות ברחוב ביאליק
רחוב ביאליק מס' 27: מוזיאון בית העיר – שוכן בבית העירייה הישן, תוכנן על ידי האדריכל משה צרנר בשנת 1924 בסגנון אקלקטי בהשפעה קלאסית.

רחוב ביאליק מס' 22: מוזיאון בית ביאליק – ביתו של המשורר חיים נחמן ביאליק תוכנן על ידי האדריכל יוסף מינור בשנת 1924 בסגנון ארצישראלי בהשפעה אוריינטלית.

רחוב ביאליק מס'21: מוזיאון הבאוהאוס – בית שלמה יפה לשעבר, כיום בית רון לאודר, תוכנן על ידי האדריכל שלמה גפשטיין בשנת 1935 בסגנון בינלאומי.


בית העיר. בניין העירייה הישן משמש כיום כמוזיאון לתיעוד ההיסטוריה של תל אביב | צילום: נטע אלונים

רחוב ביאליק מס' :14 מוזיאון ראובן רובין – ביתו של הצייר ראובן רובין תוכנן על ידי אדריכל פנחס ביז'ונסקי בשנת 1931 בסגנון בינלאומי.

רחוב ביאליק מס' 26: מרכז המוזיקה והספרייה ע"ש פליציה בלומנטל – נבנה בשנת 1996 בתכנון אדריכלית נילי פורטוגלי (תפיסה הוליסטית לאדריכלות).


לחצו להגדלה

___

שולה וידריך – חוקרת תולדות העיר תל אביב-יפו ומדריכת סיורים וטיולים בתל אביב


יפו החדשה ישנה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מתל אביב וגוש דן

מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים
מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים

מצלמות ומסרטות ישנות וכרזות קולנועיות בלובי, מוזיקה מפסקולים ברקע ואפילו פופקורן לכל אורח - מלון סינמה בכיכר דיזנגוף בתל אביב מציע לאורחיו חוויה קולנועית יוצאת דופן. יחד עם המיקום המנצח בכיכר דיזינגוף והנשנושים והאלכוהול שמוגשים בגג המלון בשעות ...

מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם
מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם

במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי יתקיים מפגש פסגה מרתק בהשתתפות כמה מהצלמים המובילים בעולם. אנחנו מזמינים אתכם להכיר את הצלמים ואת יצירותיהם. לא תוכלו להישאר אדישים

מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'
מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'

כמעט מאה שנה אחרי שקבוצת תיאטרון האהל הוקמה, ושמונים שנים אחרי שזכתה במשכן קבע משלה, מלון בייקסטייג' נפתח במבנה ההיסטורי של תיאטרון האהל. החזית הלבנה והמעוגלת בגבה של כיכר דיזנגוף שוחזרה לימי הזוהר, החלל הפנימי הפך למלון בוטיק ...