תפריט עמוד

שפלת יהודה: תענוגות קולינריים

שפלת יהודה מציעה לא רק נופים יפים ושלווים, אלא גם היצע קולינרי מסחרר, הכולל יקבים, מבשלות בירה, מאפיות, מחלבות ומסעדות ביתיות וכפריות. פעם בשנה חוגגים את כל המגוון הזה בפסטיבל האוכל הכפרי של מטה יהודה. הנה כמה המלצות טעימות

במרחק נסיעה קצרה מתל אביב, משתרע חבל ארץ מהיפים והמיוחדים בארץ. כאן נמצאים הרי ירושלים המיוערים, עמק האלה עם אתרים ארכיאולוגיים וגבעות שבחורף מתכסות בפריחה נהדרת והאזור בין לטרון לצרעה הגדוש בשדות חיטה זהובים, כרמים ומנזרים. יש שמכנים את האזור הזה "טוסקנה הישראלית", אבל האמת שזה אזור יפהפה בפני עצמו גם בלי צורך בהשוואות לחבלי ארץ רחוקים. עם זאת, אחת הנקודות שבהן אפשר להרגיש את הדמיון לטוסקנה היא האוכל. האוכל פה אמנם מקומי לחלוטין, אבל ההיצע המסחרר של יקבים, מבשלות בירה, מאפיות בוטיק, מחלבות ומסעדות כפריות מזכיר את השפע הקולינרי של טוסקנה. השימוש ברכיבים מקומיים ועונתיים תורמים לתרבות האוכל המיוחדת של האזור.


שף ירון אורלב מכין מאפים ביקב שורק

בדיוק מהסיבה הזו חוגגים במועצה האזורית מטה יהודה, המאגדת בתוכה 57 יישובים באזור, את פסטיבל האוכל הכפרי כבר 17 שנה. הפסטיבל מאפשר הצצה לנופי האזור וגם למטבח המיוחד פה, כשבנוסף למקומות הפתוחים לאורך של השנה, בחלקם יתקיימו במהלך הפסטיבל אירועים מיוחדים, גם בשלנים ביתיים פותחים את ביתם ומארחים לארוחות מיוחדות שכמותן לא תמצאו בשום מסעדה. בין היתר הפסטיבל מאפשר הצצה למטבחים האתניים הרבים של האזור: אוכל מרוקאי בלוזית ובגפן, מטבח כורדי בעגור ובזכריה, אוכל יווני בתרום, אוכל הודי במטע, בשרים בסגנון ארגנטינאי בשריגים ליאון ובבית זית ועוד.

מתוך ההיצע הגדול, הנה כמה תחנות אוכל שוות באזור מטה יהודה, שכדאי לבקר בהן לא רק במהלך הפסטיבל אלא לאורך כל השנה:

יקב כרם ברק – חוות רוזנברג
במושב בקוע שבאזור לטרון נמצא הכרם והיקב של משפחת רוזנברג, ובצמוד לו נמצא מרכז המבקרים. היקב הוקם על ידי משפחת רוזנברג בשנת 2012 ונקרא על שם בנם הבכור ברק שנפטר בגיל 18 ממחלה קשה. ברק היה צייר קומיקס מוכשר והדמויות שצייר, ובהן גיבורי על שונים, מעטרות את הלוגו של היקב ואת תוויות הבקבוקים הייחודיות. בנוסף ליינות מייצרים במקום גם גבינות כבשים, אבל נראה שהאהבה הגדולה של יוסי רוזנברג היא לחמים. יוסי מכין לחמי מחמצת נהדרים וגם מקיים במקום סדנאות לחם.


יוסי רוזנברג מכרם ברק עם מגש של לחמים בדרכם לאפייה בתנור

כדי ליהנות מכל הטוב של המקום, מומלץ להגיע לבראנץ' שמתקיים פה בכל יום שישי. במסגרת הבראנץ' מגישים במזנון שכולל לחמים, פוקאצ'ות, קישים אישיים נהדרים, סלטים רעננים, אנטיפסטי, גבינות ועוד. מה שמייחד את הבראנץ' הזה הוא היין החופשי שמוגש פה לצד האוכל. העלות של כל הטוב הזה היא 80 שקלים לאדם. בנוסף, מתקיימים במקום אירועים מיוחדים, ובהם מופעים מוזיקליים לפחות אחת לחודש. אחרי האוכל תוכלו לטייל באזור – חורשת המטוס, יער המגנים, מנזר לטרון, מנזר נווה שלום ותל גזר נמצאים כולם במרחק נסיעה קצרה.
יקב כרם ברק – חוות רוזנברג
מושב בקוע
טלפון: 052-6288591


שולחן גדוש בכל טוב בבראנץ' של כרם ברק

יקב שורק, קיבוץ נחשון
יקב שורק שבקיבוץ נחשון הוא אחד מיקבי הבוטיק הראשונים בארץ. כשהוא הוקם, ב-1994, היו בארץ רק 14 יקבים, מתוכם חמישה יקבי בוטיק (יקבים קטנים ומשפחתיים, שמייצרים כמות קטנה יחסית של בקבוקים, וכאלה שבהם הבעלים הוא גם היינן והמשווק). היום, לשם השוואה, יש כ-300 יקבים ברחבי הארץ, כארבעים מתוכם באזור שפלת יהודה. לפריחה הזו בתעשיית היין הישראלית אחראי במידה רבה יקב שורק עצמו, שבו פועל גם אחד מבתי הספר הראשונים בארץ לעשיית יין. בוגרי בית הספר במהלך השנים הקימו כמאה יקבים ברחבי הארץ. ביקב מייצרים מ-12 זני ענבים שונים, ובהם סובניון בלאן, קברנה מרלו, פטי וורדו, גראנש ועוד, וכן בלנדים.


ניר שחם, היינן והבעלים של יקב שורק

במהלך פסטיבל האוכל, בימי שישי 12.5 ו-19.5, יארח הפסטיבל את השף ירון אורלב לארוחות של טאפאס ומאפים בחצר היקב. בתפריט מנות מופלאות כמו סלט אביבי עם ארטישוק, צנונית, פול ירוק, קולורבי, שומר, אזוב ועגבניות; כיסוני שישברק במילוי מנגולד ברוטב יוגורט ואזוב וגולת הכותרת: עראיס – רבעי פיתה ממולאים בבשר בקר אפויים בטאבון בליווי סלט עגבניות, טחינה ולימון כבוש. ביקב מתכננים להמשיך ביוזמה גם אחרי הפסטיבל. אירוע נוסף שצפוי להתקיים בפסטיבל וכדאי לשים לב אליו הוא יריד יקבי הבית, יריד של יקבים ביתיים קטנים בו תוכלו לטעום יינות שלא תמצאו בשום מקום אחר. מחיר הכניסה כולל כוס יין שאיתה תוכלו ליהנות מטעימה חופשית מכל היינות המציגים.
יקב שורק
קיבוץ נחשון
טלפון: 08-9450844


שישברק ממולא במנגולד בארוחת הטאפאס של שף ירון אורלב ביקב שורק

מסעדת הבית של סלווה, עין נקובה
אם אוכל ערבי בשבילם זה חומוס וקבב שאוכלים על הדרך בתחנת דלק, כדאי שתסורו במהרה למסעדת הבית של סלווה בכפר המקסים עיו נקובה. המסעדה של עוודאללה וסלווה ממוקמת בבית אבן יפה, שם מגישים בני הזוג המקסימים אוכל ערבי קלאסי ועונתי שמוכן בהרבה אהבה. האווירה הבוטיקית שמאפיינת הרבה מעסקי המזון של מטה יהודה מורגשת גם כאן – המסעדה פתוחה רק בשישי שבת, רק בני המשפחה עובדים במקום וניכר שבני הזוג שמים במקום הראשון את הרצון לבשל ולארח ורק אחר כך מתייחסים למקום כאל עסק.


סלווה מגלגלת מאפים במסעדת הבית שלה

האירוח נדיב מאוד, המנות עצומות, ועבור 100 שקלים בלבד תקבלו 16-14 סוגי סלטים, 3 סוגי מאפים – קראסים שמנמנים הממולאים בתרד, זעתר ובשר, ממולאים, ובהם עלי גפן, קישואים, לשון הבר ועוד, וכל זה עוד לפני המנות העיקריות. אלו כוללות מאכלים מסורתיים כמו מנסף (אורז מאודה על לאפה עם בשר כבש, צנוברים ושקדים), סינייה, מקלובה (אורז מבושל עם ירקות מטוגנים ובשר כבש או עוף), מפתול (קוסקוס ערבי המגולגל בידיים ומוגש עם בצל מתובל, עוף או כבש) ועוד ועוד. לקינוח מקבלים מעמול תמרים וקפה. ואם תרצו תוספת מכל מנה שהיא תקבלו אותה ללא תוספת לחשבון אך עם חיוך רחב. במסגרת הפסטיבל יגישו מקום קראסים במילוי גבינת כבשים ותרד ושישברק – כיסונים במילוי גרגרי חומוס ותערובת עלים המבושלים במרק לבן, גבינתי וחמצמץ.
הבית של סלווה
עין נקובה
טלפון: 073-7585681


שולחן גדוש במטעמים במסעדת הבית של סלווה

פלאנצ'ה 56
במושב בית זית, בחצר המקסימה של ביתם הגובלת בחורש טבעי, מארחים יאשי ודפי סער לארוחות בשרים בסגנון ארגנטינאי. הארוחות, אשר בשלב זה פתוחות לקהל הרחב רק במסגרת פסטיבל האוכל, מורכבות ממתאבנים, מנות ראשונות, ובהן פטריות ממולאות, חציל בגריל ומאפים מיוחדים עם מטבלים, נקניקיות מסוגים שונים, עוף מעושן נהדר וסטייקים של אסאדו ופיקאנייה (נתח אחורי עסיסי החביב במיוחד על הברזילאים), שלצדם מוגשים ירקות קלויים. לקינוח מגישים קינוחים מסורתיים כמו עוגיות על בסיס בצק עלים (גם הוא תוצרת בית) עם קרם חלווה וכדורי קרמל ושוקולד בציפוי חמאת בוטנים. הארוחה מוגשת עם יין ובירות וכל התענוג הזה עולה 140 שקלים בלבד לאדם.


יאשי סער ליד הגריל בפלאנצ'ה 56

האווירה כאן נינוחה ונעימה, המארחים לבביים להפליא וניכר שהם נהנים לבשל ולארח והם, ביחד עם החצר המזמינה, מהווים סיבה טובה להגיע לפה, לא פחות מן הבשר. אחרי הארוחה, כשלא תוכלו לזוז, תוכלו להשתרע על הערסל שבחצר, בין העצים, ולשקוע בתנומה נעימה.
פלאנצ'ה 56
בית זית
טלפון: 052-5865590


חגיגת בשרים בפלאנצ'ה 56

לה ז'ומל
אחרי כל האוכל מתבקש לקנח במשהו מתוק, ובשביל זה כדאי להגיע לבית הקפה לה ז'ומל (שפירושו התאומות בצרפתית) שבבית נקופה. את בית הקפה פתחו בקיץ 2016 התאומות מעיין ורותם סוויסה. מעיין היא הקונדיטורית, רותם הטבחית, ושתיהן מגישות פה תפריט חלבי שכולל ארוחות בוקר, סלטים, כריכים, קישים ופסטות, לצד מגוון גדול של מאפי בוקר, עוגות (אל תוותרו על עוגת הגבינה של מעיין), עוגיות, מקרונים ועוד פינוקים מתוקים. העיצוב מקסים והאווירה נעימה.
לה ז'ומל
בית נקופה
טלפון: 02-9309991
המקום כשר ואינו פתוח בשבת.


התאומות מעיין ורותם סוויסה בבית הקפה-פטיסרי לה ז'ומל

פסטיבל האוכל הכפרי בשפלת יהודה
ב-2017 פסטיבל האוכל הכפרי יתקיים במהלך שלושה סופי שבוע בחודש מאי, בתאריכים 31-12 במאי, ויעמוד בסימן הדגן. לצד המנות הרגילות יגישו המקומות המשתתפים לחמים ומאפים מיוחדים מעדות וארצות שונות. הפסטיבל יסתיים בחג השבועות עם הרבה יין וגבינות. סיורים קולינריים מודרכים ייצאו בכל אחד משלושת ימי השישי של הפסטיבל ויתנו למשתתפים הזדמנות ליהנות מטעימות מהנות של הקולינריה במטה יהודה – בישול ביתי, מבשלת בירה או יקב, מעשני בשרים, אופים ואופות ושפים המשלבים השראה וידע מרחבי העולם בבישול מקומי עונתי. מחיר-130 שקלים לאדם, כולל הסעה, הדרכה וטעימות, בהרשמה מראש.

 

האירוע המרכזי יתקיים ב-29.5 תחת הכותרת "מוציאים לחם מן הארץ" – במתחם לחמל'ה בגבעת ישעיהו. האירוע הססגוני ישלב אש, מים וקמח ומפגש מלהיב במרכז הכפר עם מיטב האופות מהאזור. בהמשך הערב יתקיימו ביקב ספרה הסמוך הרצאות על הלחם ותולדותיו, ב-22:00 יפתח אורן שמואלי את מאפייתו ברדלי במושב גבעת ישעיהו לסדנת אפייה.

אירועים נוספים בפסטיבל: 18.5, 20:30 – "היווניה שלי", הטברנה של אפרת ותומר כץ מארחת את להקת לב אדום ואת השפיות לורן כזום ואביה פרנס מצ'יפולינה לערב שכולו אהבת יוון במוזיקה ומאזטים מהמטבח היווני; 19-20.5 – "אמנות ונעליים" במושב שריגים, אירוע אוכל ומוצרי אמנות שימושית ישראלית מקורית; 26-27.5 – יקב שורק בקיבוץ נחשון, יריד יקבים ביתיים עם טעימות ומכירות יין מסדרות ייחודיות ודוכני אוכל; 26.5, 11:00 – גילה בשארי במושב ישעי – קבלת שבת מוזיקלית בהשראת מגילת רות; 26.5 – יקב לה טרה פרומיסה בקיבוץ גת, השקת יינות חגיגית לכבוד החג; 31.5 – יקב קדמא במושב כפר אוריה, סיורים ביקב, טעימות יין ומוסיקה חיה.
פרטים נוספים באתר האינטרנט ובטלפון 8108*

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משפלת יהודה ומישור החוף הדרומי

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות
פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד, יין ומאפים מול נוף כרמים, ארוחה אתיופית צמחונית בחווה חקלאית וארוחה קוצ'ינית בבית במושב - אלו הן רק כמה המלצות טעימות במיוחד לפסטיבל האוכל הכפרי שיתקיים במהלך מרץ בפעם ה-23 במטה יהודה. כל ...

כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים
כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים

לראשונה בארץ: נחשפה כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש. את החרס בן 2500 השנה שעליו נחרטה הכתובת בכתב ארמי, גילו מטיילים במקרה, בגן לאומי תל לכיש * נראה שמדובר ב"פתק" ...

טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם
טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם

תושבי אשדוד התקבצו אליה מכל קצות תבל והפסיפס האנושי המרתק הזה אחראי, בין השאר, למבחר קולינרי מפתה. אל שלל הטעמים המתוקים והמלוחים מצטרפים מקומות מסקרנים של אמנות ותרבות. קפצנו לביקור באשדוד וחזרנו שמנמנים ומרוצים