תפריט עמוד

הנה באים ימי סתיו, הגליל והגולן יקבלו אט אט את צבעם החדש הבא והולך בחילופי העונות, העין איננה שבעה מהמראות, ואי אפשר בלי שיטוט קליל במשעולים כדי לתת דרור לעצמנו בצפון, שאיננו רחוק כלל. שלושה מסלולי טיול נבחרו עבורכם משלל האפשרויות הטמונות בספר הטיולים החדש "חמש דקות מהצימר" בהוצאת עם עובד.

שלושה מקומות נסתרים בגליל

סדקי יפתח – קניון קטן לגדולים ולקטנים

יש לעיתים ובורא עולם מסדר את עולמנו כך שהמהלכים בו מרגישים כגמדים בארץ נפילים ולעיתים להפך. במקרה שלנו נתגמדה הארץ לכדי קניון קטן וחביב שהיורד אל חמוקיו יחוש כענק בארץ הגמדים.

בסמוך לקיבוץ יפתח, נושק לכביש האספלט נקיק קטן הנקרא בפי תושבי האזור "הקניון הקטן" והוא תוצר של פעילות קארסטית תת קרקעית ענפה. הסלע הומס במשך מיליוני שנים על ידי המים ונוצרה מערה צרה, שתקרתה התמוטטה והפכה לסדק צר המאפשר ירידה אל קרקעית הקניון וחצייתו מצד אל צד.


הנקיק הקרוי בפי תושבי האזור "הקניון הקטן"

מערכת הסדקים הוגדרה כשמורת טבע נקודתית המשמרת תופעה גיאולוגית נדירה בחבל הים תיכוני. המסלע מגוון בצבעים וצורות והירידה אל הנקיקים מהווה אטרקציה לגדולים וקטנים. מכיוון שאין מדובר אלא ב"קניון קטן" הרי שכל השעשוע הזה לא יארך יותר מעשר דקות, הכוללות ירידה קלה אל חגווי הסלע וטיפוס קל ונוח מצידו השני בעזרת מעקה ברזל ודרגיות הקבועות בקיר.

למי זכויות הראשונים על גילוי המקום? לילדי הגן של קיבוץ יפתח שמצאוהו במהלך טיול של בוקר לפני שנים רבות והם שנתנו לו את השם "הקניון הקטן", להבדיל מה"קניון הגדול" הוא נחל קדש.

באזור הנקיק חיה מושבה גדולה של שפני סלע ה"תופסים שמש" על האבן החמה.

איך מגיעים? כביש 886, 2 ק"מ צפונית לקיבוץ יפתח.


דרגיות הקבועות בקיר הנקיק מקלות על הטיפוס

גוש חלב – העין הכחולה

אין כמו שיטוט בסמטאותיו הציוריות של הכפר המרוני גוש חלב כדי לזכות במידה לא קטנה של רומנטיות גלילית. חצרות מטופחות, כנסיות יפות בפשטותן, קברי צדיקים הפזורים בו לרוב, מסעדות המיטיבות בתבשיליהן, בית כנסת עתיק ויותר מכל תושבים מאירי הפנים.

בשיפולי הכפר הצפוניים, בין גבעות לבנות הנקראות במפה ובפי המקומיים "גבעות חלב", מצוי אגם קטן ונסתר. נחנה ליד בית הקברות שמאחרי כנסיית בוטרוס, מכאן גולש שביל הליכה נוח המסומן שחור דרך בוסתני תאנים ושקדים, כשטרסות אבן עתיקות שומרות את הקרקע מפני הסחף. עשר דקות של צעידה במורד מביאות אותנו אל נקודה שלפתע, כמו פאטה מורגנה, מתגלית עין כחולה של מים בין גבעות נמוכות של אבן גיר לבנה, כלאוה בסכר קטן שהיטיבו לבנות תושבי הכפר.

זהו מעיין בלי שם, הנובע בקרקעית האגם ומשמש בריכת אגירה עונתית, מקום מרבץ לעדר פרות משועמם, פינת חמד לזוגות אוהבים ולעת ליל אבן שואבת לשועלים, תנים וחזירי בר הלוגמים ממימיו. אגדות רבות נשזרו סביב המעיין ויש בכפר הקוראים לו "עין השדכנית", שכן בימים עברו נהגו הורים לשלוח את ילדיהם לפגישה במעיין תחת עיניה הבוחנות של שדכנית שישבה על גבעה שלטת ופקחה עיניה על הזוג.

הדרך אל המעיין היא חוויה כמו המפגש עם המעיין עצמו, אך הדרך חזרה אל הרכב איננה קלה.

אין לרחוץ במי האגם.

איך מגיעים? מכביש 89 נכנסים לגוש חלב. נוסעים ברחוב הראשי, בבנק פונים שמאלה ומטפסים עד בית הקברות שמחוץ לכפר. משם מתחילים לצעוד ברגל.

סאסא – השייח' כבר לא גר כאן יותר

טיול גיאופוליטי עם קריצה אופטימית אל שרידיו של היישוב היהודי התלמודי סאסא, שעל חורבותיו נבנה לימים הכפר הערבי סעסע, ולבסוף עם קום המדינה תקע בו יתד גרעין ציוני של בני השומר הצעיר, שהקים את קיבוץ סאסא ברוח של פלורליזם וסובלנות. המשוטט בשביליו, יוכל לגעת ולראות את גלגולו של היישוב מקדמת דינא ועד היום.

נפתח את הטיול ברחבת תצפית מטופחת בשיאו של הקיבוץ. ידיהן הטובות של עובדות הנוי ביישוב טורחות לתת למקום את החן הגלילי הראוי לו. מנקודת התצפית נראה את נופי דרום לבנון, את הכפרים הלבנוניים הצמודים לקו הגבול ואת אלה הרחוקים, הנטועים עמוק-עמוק בארץ הארזים. גם פסגתו של החרמון נראית מהמקום.


בית השייח' שהפך למוזיאון. מבנה ערבי קלאסי עם חצר פנימית

בסמוך לתצפית מסתתר אחד המוזיאונים הקטנים בישראל. זהו בית השייח' של הכפר הערבי סעסע, שתושבי הקיבוץ הפכוהו למוזיאון האוצר בין קירותיו הצוננים את הממצאים הארכיאולוגים שנמצאו בתל סאסא מתקופת האבן ועד ימינו. המוזיאון נוסד ב-1970 ונקרא על שמו של אברהם רשקס, בן הקיבוץ שנהרג בקרבות הגולן במלחמת ששת הימים. בית השייח' הוא מבנה אבן ערבי קלאסי עם חצר פנימית, שגם בה מוצגים ממצאים ארכיאולוגים שונים לצד שילוט הסברה תואם.

תושבי הקיבוץ התעקשו לבנות את בתיהם מאבן, כדי לשמר את אופיו הגלילי של המקום כפי שהיה טרם הגעתם. ברחבי הקיבוץ שרידי בית הכנסת העתיק של הכפר היהודי סאסא, אחוזת קברם של התנאים לוי בר סיסי ויוסי בר סיסי וכן בית קברות יהודי עתיק, מקווה וגת לייצור יין.

הביקור במוזיאון בתשלום, לתיאום טלפון: 04-6988536.
איך מגיעים: מכביש 89 נכנסים לקיבוץ, עוברים את הכיכר ובפניה הראשונה פונים שמאלה עד הסוף.

____

אמנון גופר – טייל ומורה דרך המתמחה בגליל. ספרו "חמש דקות מהצימר", חופשה אחת ו-80 טיולים בלתי נשכחים בצפון, יצא בהוצאת עם עובד והוא מלווה בצילומיה של הצלמת עדי אדר.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...